جالبه ؛)منتخب

رژیم اشتباه شمارا می‌کُشَد! ۴ اشتباه غذا خوردن که میلیون‌ها نفر را کشته!

همه ما می‌دانیم که غذاهای سالم، گران‌تر از غذاهای با ارزش غذایی کم هستند. اما قیمت‌هایی که شمارا از خرید غذای سالم باز می‌دارند، می‌تواند عوارضی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کرده‌اید را به دنبال داشه باشد. گزارش شوکه‌کننده‌ای در ژورنال منتشر شده که ادعا می‌کند، تا حدود یک پنجم مرگ و میر در جهان به رژیم غذایی نامناسب مربوط است. 

این مطالعات نشان می‌دهد که درسال ۲۰۱۷ حدود ۱۱ میلیون مرگ در جهان براثر رژیم غذایی نامناسب بوده است. بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌های خاص و دیابت نوع ۲ در صدر جدول بیماری‌هایی بوده که باعث مرگ این افراد شد.

تغذیه یکی از حوزه‌های بهداشت عمومی است که در طول قرن ۲۱ به طور چشمگیری بدتر شده است. برای مثال، میزان مرگ و میر سرطان در ایالات متحده از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ میلادی برای مردان و زنان کاهش یافته است. اما گزارش‌های جدید، واقعیتی خطرناک را نشان می دهد که مرگ و میر مربوط به تغذیه افزایش یافته است؛ این آمار در سال ۱۹۹۰، تنها ۸ میلیون نفر بوده است.

باتوجه به اینکه عوامل بسیاری بر تعداد مرگ و میر های مرتبط با تغذیه نقش دارند، این گزارش بر اهمیت سه توصیه دراین‌باره که اغلب نادیده گرفته می شود، تاکید می کند. همچنین به نیاز قطع مصرف سه دسته از غذاهای پرمصرف ما، اشاره می‌کند.

در این مطلب بزرگ‌ترین اشتباهات در رژیم غذایی و تغیه که منجر به مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شود، اشاره می‌کنیم. با مجله سرگرمی مجله اینترنتی ایران فان همراه باشید و این مطلب را با ترجمه اختصاصی ازدست ندهید.

آجیل کافی می‌خورید؟!

بر اساس یک گزارش مطبوعاتی: “بیشترین کمبود غذایی در مصرف آجیل و حبوبات، دیده می‌شود.” به طور کلی، ما فقط ۱۲ درصد از آجیل و دانه‌های مورد نیاز و توصیه شده بدنمان را دریافت می کنیم.

پس تو این گرونی‌ها چقدر باید بخوریم؟! طبق مطالعات، هدف ما باید مصرف حداقل ۲۱ گرم آجیل و حبوبات در روز باشد. (میانگین مصرف روزانه در حال حاضر حدود ۳ گرم در روز برای هر انسان است.)

آجیل منبعی عالی برای پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم قلب است. مِیو کلینیک که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، توصیه می‌کند “بجای مصرف غذاهایی که دارای چربی اشباع ناسالم هستند، سعی کنید به اندازه چند انگشت یا حداقل یک قاشق غذاخوری آجیل بخورید.”

شیر می‌خورید؟

براساس مطالعات انجام شده، ما فقط ۱۶% از مقدار توصیه شده برای مصرف شیر، آن‌را مصرف می‌کنیم. این مطالعات مقدار توصیه شده برای مصرف شیر را ۴۳۵ گرم در روز، بیان می‌کند. 

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی سر اینکه شیر برایتان خوب است یا نه، وجود دارد. اما شیر سالم از این بحث‌ها نجات یافته است. مصرف شیر سالم و دیگر لبنیات پرچرب، ارتباط مسقیم با کاهش ریسک چاقی دارد. 

همچنین شیر سالم می‌تواند به کودکان کمک کند تا ویتامین D را به طور مؤثرتری جذب کنند. احتمالاً نیازی به گفتن نیست، اما همان‌طور که می‌دانید شیر تاثیر مستقیم بر قوی‌تر شدن استخوان‌ها دارد.

ما مقدار کمی غلات سالم می‌خوریم

 

این‌طور که پیداست میزان مصرف غلات ماهم به مقدار مورد نیاز نیست. میانگین مصرف غلات در روز ۲۹ گرم است درحالی که بدن‌ما منتظر دریافت ۱۲۵ گرم از آن است.

مزایای بالقوه مصرف کافی غلات شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سلامت گوارشی بهتر و کمک به کنترل وزن می‌شود.  اعلامیه های مطبوعاتی می‌گویند: “مصرف کم غلات (کمتر از ۱۲۵ گرم در روز) خطر مرگ و بیماری را در ایالات متحده افزایش داده است.”

اگر می‌خواهید میزان مصرف غلاتتان را افزایش دهید و آن‌را کامل کنید، این غذاها را به لیست خوردنی‌هایتان اضافه کنید: برنج قهوه ای، جو، بلغور جو دوسر، نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار و پاپ کورن (پفیلا)

غذای شور زیاد می‌خوریم، نوشیدنی شیرین زیاد می‌نوشیم و گوشت فرآوری شده مصرف می‌کنیم

میدانیم که احتمالاً شما هم همیشه از عوارض وحشتناک مصرف نوشابه می‌شنوید. اما فراموش می‌کنید که نوشابه می‌تواند باعث افزایش وزن، دیابت و پوسیدگی دندان شود. متاسفانه نوشابه رژیمی هم خوب نیست؛ این‌ها ارتباط مسقیم با افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، جنون و افزایش وزن دارند. 

مصرف بیش از حد سدیم هم می‌تواند باعث فشار خون بالا، سکته مغزی و حملات قلبی شود. همچنین مصرف گوشت‌های فرآوری شده، می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و برخی سرطان‌ها را نیز افزایش دهد.

خوشبختانه فقط دانستن اینکه سالانه چقدر از مردم بر اثر رژیم‌های نادرست غذایی جانشان را از دست می‌دهند – حدود یک پنجم مرگ و میرها – می‌تواند به شما کمک کند تا دور نوشابه را خط بکشید و این‌بار که به فروشگاه رفتید کمی آجیل برای خود بخرید!

شما هم می‌توانید نظر خود را درباره مصرف مواد غذایی سالم و ناسالم و رژیم غذایی اشتباه در بخش «نظرات» باما به اشتراک بگذارید. 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
منبع
healthترجمه : مجله اینترنتی ایران فان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا