روانشناسی

همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان

همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

فوبیا یک واکنش ترس بیش از حد و غیر منطقی است. اگر به هراس مبتلا باشید ، ممکن است وقتی با منبع ترس خود روبرو می شوید احساس عمیق ترس و وحشت را تجربه کنید. ترس می تواند از مکان ، موقعیت یا شی خاصی باشد. برخلاف اختلالات اضطرابی عمومی ، هراس معمولاً به چیز خاصی مرتبط است.حالا ببینیم فوبیا چیست و درمانش چگونه است؟

تأثیر فوبیا می تواند از آزار دهنده تا شدید و ناتوان کننده باشد. افراد مبتلا به فوبیا اغلب متوجه می شوند ترس آنها غیر منطقی است ، اما قادر به انجام کاری در این زمینه نیستند. چنین ترس هایی می تواند در کار ، مدرسه و روابط شخصی تداخل ایجاد کند.

علل فوبیا چیست؟

عوامل ژنتیکی و محیطی می توانند فوبیا ایجاد کنند. کودکانی که خویشاوند نزدیک با اختلال اضطرابی دارند در معرض خطر فوبیا قرار دارند. حوادث ناراحت کننده ای ، مانند غرق شدن ، می تواند فوبیا ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض فضاهای محدود ، ارتفاعات بسیار زیاد و گزش حیوانات یا حشرات همگی می تواند منبع فوبیا باشد.

فوبیا علائم متفاوتی از بیماری های جدی روانی مانند اسکیزوفرنی دارد. در اسکیزوفرنی ، افراد دچار توهم بینایی و شنوایی ، هذیان ، پارانویا ، علائم منفی مانند آنهدونیا یا ناتوانی در لذت بردن میشوند. ممکن است فوبیا غیر منطقی باشد ، اما افراد زیادی را درگیر خود میکند.

انواع فوبیا چیست؟

آگورافوبیا

آگورافوبیا ترس از مکان ها یا موقعیت هایی است که نمی توانید از آن فرار کنید. این کلمه خود به “ترس از فضاهای باز” اشاره دارد. افراد مبتلا به آگورافوبیا از قرار گرفتن در جمعیت زیاد یا گیر افتادن در بیرون از خانه ترس دارند. آنها اغلب به طور کلی از موقعیت های اجتماعی اجتناب می کنند و در خانه های خود می مانند.

بسیاری از افراد مبتلا به آگورافوبیا در مکانی که نمی توانند فرار کنند می ترسند و دچار حمله وحشت شوند. کسانی که دارای مشکلات مزمن سلامتی هستند ممکن است از اینکه در یک مکان عمومی یا جایی که هیچ کمکی در دسترس نیستند ، فوریت پزشکی داشته باشند

همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان
همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان

هراس اجتماعی:

از هراس اجتماعی به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی نیز یاد می شود.  نگرانی شدید در مورد موقعیت های اجتماعی است و می تواند منجر به انزوا شود. هراس اجتماعی می تواند آنقدر شدید باشد که ساده ترین تعاملات مانند سفارش در رستوران یا پاسخگویی به تلفن باعث وحشت شود.

انواع دیگر فوبیا:

بسیاری از افراد از موقعیت ها یا اشیا خاصی بدشان می آید ، اما برای اینکه یک ترس واقعی باشد ، ترس باید در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. در اینجا چند مورد دیگر از رایج ترین ها وجود دارد:

Glossophobia: این حالت به عنوان اضطراب عملکرد یا ترس از صحبت در مقابل مخاطب شناخته می شود. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند ، حتی وقتی به فکر قرار گرفتن در مقابل گروهی از افراد باشند ، علائم جسمی شدیدی دارند.

اکروفوبیا: این ترس از ارتفاع است. افراد مبتلا به این ترس از کوه ها ، پل ها یا طبقات بالاتر ساختمان ها خودداری می کنند. علائم شامل سرگیجه ، سرگیجه ، تعریق و احساس گم شدن یا از بین رفتن هوشیاری آنها است.

کلاستروفوبیا: این ترس از فضاهای بسته یا تنگ است.

آویوفوبیا: این مسئله به عنوان ترس از پرواز نیز شناخته می شود.

دنتوفوبیا: دنتوفوبیا ترس از دندانپزشک یا اقدامات دندانپزشکی است. این ترس هراسی معمولاً پس از تجربه ناخوشایند در مطب دندانپزشکی ایجاد می شود. اگر مانع از مراقبت های لازم دندانپزشکی شود می تواند مضر باشد.

هموفوبیا: این بیماری هراسی از خون یا آسیب است. فرد مبتلا به هموفوبیا ممکن است در اثر تماس با خون خود یا خون فرد دیگری غش کند.

Arachnophobia: این به معنای ترس از عنکبوت است.

سینوفوبیا: این ترس از سگ است.

اوفییدیوفوبیا: افراد مبتلا به این ترس از مارها می ترسند.

Nyctophobia: ترس از شب یا تاریکی است. تقریباً همیشه به عنوان یک ترس معمول کودکانه آغاز می شود. وقتی از سنین نوجوانی پیشرفت می کند ، هراس محسوب می شود.

عوامل خطر ایجاد کننده فوبیا:

افرادی که استعداد ژنتیکی اضطراب دارند ممکن است در معرض خطر بالای فوبیا باشند. به نظر می رسد سن ، وضعیت اقتصادی اجتماعی و جنسیت فقط برای برخی از هراسها از عوامل خطر آفرین باشد. به عنوان مثال ، زنان احتمالاً هراس حیوانی دارند. کودکان یا افرادی که از نظر اقتصادی – اجتماعی پایین هستند ، احتمالاً هراس اجتماعی دارند. مردان اکثریت مبتلایان به فوبیای دندانپزشک و پزشکی را تشکیل می دهند.

علائم فوبیا چیست؟

شایع ترین و ناتوان کننده ترین علامت هراس ، حمله وحشت است. از ویژگی های حمله وحشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربان قلب یا تپش قلب
تنگی نفس
گفتار سریع یا ناتوانی در صحبت کردن
دهان خشک
ناراحتی معده
حالت تهوع
فشار خون بالا
لرزش یا لرزیدن
درد یا گرفتگی قفسه سینه
احساس خفگی
سرگیجه یا سبکی سر
تعریق زیاد

گزینه های درمان برای فوبیا:

درمان فوبیا می تواند شامل تکنیک های درمانی ، داروها یا ترکیبی از هر دو باشد.

۱-رفتار درمانی شناختی

درمان رفتاری شناختی (CBT) متداول ترین روش درمانی درمانی برای فوبیاست. این شامل قرار گرفتن در معرض منبع ترس در یک محیط کنترل شده است. این روش درمانی می تواند افراد را دچار مشکل کند و اضطراب را کاهش دهد.

این درمان بر شناسایی و تغییر افکار منفی ، باورهای ناکارآمد و واکنشهای منفی به وضعیت هراس تمرکز دارد. تکنیک های جدید CBT از فناوری واقعیت مجازی استفاده می کنند تا افراد را با خیال راحت در معرض منابع هراس خود قرار دهند.

۲-دارو درمانی برای فوبیا

داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می توانند به آرامش واکنش های عاطفی و جسمی هنگام ترس کمک کنند. اغلب ، ترکیبی از دارو و درمان حرفه ای مفیدترین است.

اگر فوبیا دارید ، بسیار مهم است که به دنبال درمان باشید. غلبه بر هراس ممکن است دشوار باشد ، اما امید وجود دارد. با یک درمان صحیح ، می توانید ترس های خود را کنترل کنید و زندگی پربار و راضی کننده داشته باشید.

دو مورد از فوبیای نسبتا رایج را باهم بررسی میکنیم:

فوبیای سگ هراسی:

سینوفوبیا چیست؟

سینوفوبیا از کلمات یونانی به معنای “سگ” (cyno) و “ترس” (ترس) است. فردی که به سینو فوبیا مبتلا است ترس از سگ را تجربه می کند که هم غیر منطقی است و هم مداوم. این چیزی فراتر از احساس ناخوشایند در کنار سگ ها است. در عوض ، این ترس ممکن است در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند و باعث ایجاد تعدادی از علائم مانند مشکل تنفس یا سرگیجه شود.

هراسهای خاص ، مانند سینوفوبیا ، حدود ۷ تا ۹ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها به اندازه کافی رایج هستند که به طور رسمی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی ، چاپ پنجم (DSM-5) شناخته می شوند. بیماری هراسی تحت مشخص کننده “حیوان” قرار می گیرد. حدود یک سوم افرادی که به دنبال فوبیای خاص می روند ترس غیر منطقی از سگ یا گربه دارند.

ترس از سگ
ترس از سگ

علائم فوبیا سگ :

محققان تخمین می زنند که بیش از ۶۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سگ در ایالات متحده زندگی می کنند. بنابراین احتمال برخورد شما با یک سگ نسبتاً زیاد است. با سینو فوبیا ، ممکن است هنگامی که در اطراف سگ هستید یا حتی وقتی فقط به سگ فکر می کنید ، علائمی را تجربه کنید.

علائم مرتبط با هراسهای خاص بسیار فردی است. هیچ دو نفری ممکن است ترس یا عوامل خاصی را به یک شکل تجربه نکنند. علائم شما ممکن است جسمی ، احساسی یا هر دو باشد.

علائم جسمی شامل موارد زیر است:

مشکل تنفس
ضربان قلب سریع
درد یا گرفتگی در قفسه سینه
لرزش یا لرزیدن
سرگیجه یا سبکی سر
ناراحتی معده
گرگرفتگی گرم یا سرد
تعریق

علائم احساسی عبارتند از:

وحشت یا حملات اضطرابی
نیاز شدید به فرار از موقعیت هایی که باعث ایجاد ترس می شوند
از دست دادن کنترل
احساس اینکه ممکن است از دست رفته یا بمیرید
احساس ناتوانی نسبت به ترس شما

کودکان علائم خاصی نیز دارند. هنگامی که کودک در معرض چیزی قرار گیرد که از آن ترس دارد ممکن است:

عصبانیت داشته باش
به مراقب خود بچسبند
گریه کردن
به عنوان مثال ، ممکن است کودک هنگامی که سگ در اطراف است ، از رفتن امتناع کند.

شما ممکن است دقیقاً از زمانی که ترس شما شروع شده یا اولین چیزی که باعث آن شده است ، قادر به انجام این کار باشید. ترس شما ممکن است به دلیل حمله سگ به شدت ایجاد شود یا با گذشت زمان به تدریج ایجاد شود. همچنین شرایط یا زمینه های خاصی مانند ژنتیک وجود دارد که ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سینوفوبیا قرار دهد.

عوامل خطر خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تجربه. آیا در گذشته تجربه بدی با سگ داشته اید؟ شاید شما را تعقیب یا گزیدند؟ موقعیت های آسیب زا ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به سینوفوبیا قرار دهد.

سن. فوبیا هم کودکان و هم بزرگسالان را درگیر می کند. در بعضی موارد ، هراسهای خاص ممکن است ابتدا تا سن ۱۰ سالگی نشان داده شوند. همچنین می توانند در اواخر زندگی شروع شوند.

خانواده. اگر یکی از اقوام نزدیک شما هراس یا اضطراب داشته باشد ، ممکن است ترس غیر منطقی نیز داشته باشید. ممکن است به طور ژنتیکی به ارث برسد یا با گذشت زمان به یک رفتار آموخته شده تبدیل شود.

تشخیص سینوفوبیا :

برای اینکه به طور رسمی فوبیای خاصی مانند سینوفوبیا تشخیص داده شود ، باید علائم خود را به مدت شش ماه یا بیشتر تجربه کرده باشید. اگر متوجه شده اید که ترس شما از سگ ها بر زندگی روزمره شما تأثیرگذار است ، ممکن است بخواهید یک دفترچه یادداشت شخصی تهیه کنید تا با پزشک خود در میان بگذارید.

از خودت بپرس:

آیا من بیش از حد شرایطی را که می خواهم در اطراف سگ ها باشم پیش بینی می کنم؟
آیا وقتی در کنار سگ هستم بلافاصله احساس ترس می کنم یا دچار حمله وحشت می شوم یا به این فکر می کنم که در کنار سگ باشم؟
آیا تشخیص می دهم ترس من از سگ شدید و غیر منطقی است؟
آیا از شرایطی که ممکن است با سگ روبرو شوم ، اجتناب می کنم؟
اگر به این سوال ها پاسخ مثبت دهید ، ممکن است معیارهای تشخیصی تعیین شده توسط DSM-5 را برای یک ترس هراس خاص داشته باشید. پزشک شما می تواند کمک کند.

آندروفوبیا چیست؟

آندروفوبیا به عنوان ترس از مردان تعریف شده است.

همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان
همه چیز درباره فوبیا،از علت تا درمان

علائم آندروفوبیا چیست؟

علائم آندروفوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترس ، اضطراب یا وحشت فوری ، شدید وقتی مردها را می بینید یا به آنها فکر می کنید
این آگاهی که ترس شما از مردان غیر منطقی یا متورم است اما احساس می کنید نمی توانید آن را کنترل کنید
اضطرابی که با نزدیک شدن مرد از نظر جسمی به شما بیشتر می شود
اجتناب فعال از مردان یا موقعیت هایی که ممکن است با مردان روبرو شوید. یا احساس نگرانی یا ترس شدید در موقعیت هایی که با مردان روبرو می شوید
در انجام فعالیتهای روزمره خود مشکل دارید زیرا از مردان می ترسید
واکنش هایی در مورد ترس شما که از نظر جسمی بروز می کند ، مانند تعریق ، ضربان قلب سریع ، تنگی قفسه سینه ، یا مشکل تنفس
حالت تهوع ، سرگیجه ، یا غش در هنگام نزدیک شدن به مردان یا فکر کردن در مورد مردان

در کودکان ، آندروفوبیا ممکن است با احساس چسبندگی ، گریه یا امتناع از ترک والدین زن یا نزدیک شدن به یک مرد ، بروز کند.

چه عواملی باعث ایجاد آندروفوبیا در فرد می شود؟

آندروفوبیا هراسی خاص در نظر گرفته می شود زیرا ترس ترسناک و غیر منطقی از چیزی است – در این مورد مردان – که به طور معمول خطر واقعی ندارند اما هنوز هم می توانند رفتارهای اضطرابی و اجتنابی ایجاد کنند. آندروفوبیا ، مانند سایر هراسهای خاص ، طولانی مدت است و می تواند بر توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره ، مانند کار ، تحصیل و روابط اجتماعی تأثیر منفی بگذارد.

علت دقیق آندروفوبیا به خوبی شناخته نشده است. اما کارشناسان می گویند که برخی از احتمالات عبارتند از:

تجارب منفی گذشته با مردان ، مانند تجاوز ، حمله فیزیکی ، آزار جسمی یا روحی ، بی توجهی یا آزار جنسی
ژنتیک و محیط شما ، که می تواند شامل رفتار آموخته شده باشد
تغییرات در عملکرد مغز شما

برخی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر آندروفوبیا هستند. افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند عبارتند از:

کودکان (بیشتر ترس ها – از جمله آندروفوبیا – در اوایل کودکی ، معمولاً در سن ۱۰ سالگی اتفاق می افتد)
اقوامی که هراس یا اضطراب داشته اند (این ممکن است نتیجه رفتار ارثی یا آموخته باشد)
خوی یا شخصیتی حساس ، مهار شده یا منفی
یک تجربه منفی گذشته با مردان

آیا باید به پزشک مراجعه کنید؟

آندروفوبیا ممکن است به عنوان یک آزار دهنده کوچک آغاز شود ، اما می تواند به یک مانع اصلی در زندگی روزمره تبدیل شود. اگر اضطراب ناشی از آندروفوبیا شما است باید به پزشک مراجعه کنید:

تأثیر منفی بر عملکرد کار یا مدرسه شما دارد
صدمه زدن به روابط اجتماعی یا توانایی اجتماعی بودن شما
در کارهای روزمره خود دخالت کنید
پزشک می تواند شما را به یک ارائه دهنده خدمات بهداشت روان معرفی کند.

رسیدگی به موارد مشکوک به آندروفوبیا در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گاهی اوقات کودکان از ترس خود فراتر می روند. اما آندروفوبیا می تواند توانایی کودک در جامعه را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. ترس آنها باید با کمک پزشکی متخصص رفع شود.

اگر از پزشک خود بخواهید که از نظر آندروفوبیا مورد بررسی قرار گیرد ، وی در مورد علائم و سابقه پزشکی ، روانپزشکی و اجتماعی شما با شما گفتگو خواهد کرد. پزشک شما همچنین برای رد کردن مشکلات جسمی که ممکن است باعث اضطراب شما شوند معاینه بدنی انجام می دهد. اگر پزشک شما به آندروفوبیا یا سایر اختلالات اضطرابی مشکوک است ، او شما را به یک متخصص مراقبت بهداشت روان توصیه می کند تا درمان تخصصی تری را برای شما فراهم کند.

آندروفوبیا چگونه درمان می شود؟

بیشتر افراد مبتلا به آندروفوبیا می توانند از طریق جلسات درمانی بهبود یابند. درمان اصلی آندروفوبیا روان درمانی است که گفتگو درمانی نیز نامیده می شود. دو روش رایج روان درمانی که برای درمان آندروفوبیا استفاده می شود ، مواجهه درمانی و رفتار درمانی است. در بعضی موارد ، دارو نیز به عنوان بخشی از برنامه درمانی استفاده می شود.

منبع:healthline

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا