مذهبی

آثار نماز خواندن در زندگی چیست؟

آثار نماز خواندن چیست؟

نماز در همه ی ادیان بوده است. قبل از حضرت محمّد (ص) درآئین حضرت عیسی (ع) هم نماز بوده است قرآن کریم از زبان او نقل می کند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است: «وَاوْصانی بالصّلوهِ» و قبل از او موسای کلیم (ع) بوده که خداوند به او خطاب می کند: «اَقِمِ الصّلوهِ لِذِ کری» و قبل از موسی پدر زن او حضرت شعیب بوده است که نماز بر پا دا شته است: «یا شُعَیبُ اَصَلاُ تک تَأ مُرُکَ» و قبل از همه ی آن ها ابراهیم خلیل (ع) بوده که از خداوند برای خود و ذریه اش توفیق اقامه ی نماز را خواسته است: «رَبُّ‌ اجْعَلْنی مُقیمَ الصّلوه ومِن ذُرّیّتی».امروز قصد داریم در قسمت مذهبی مجله اینترنتی ایران فان آثار نماز خواندن در زندگی مان را بررسی کنیم لطفا همراه ما باشید.

آثار و فواید نماز

تأثیر هر نماز بستگی به نمازی دارد که انسان به جای می آورد. نماز اول وقت،‌آخر وقت،‌ فرادی،‌ جماعت، با توجه، بی توجه و … هر کدام آثار خاص خود را دارند. ولی به هر حال هیچ نمازی بدون اثر نمی باشد. انسان مومن باید به هر طریق با خدای خود مرتبط و پیوسته باشد و رابطه اش را با خدای خود هر قدر هم که ضعیف و کم رنگ باشد، قطع ننماید و همین ارتباط ضعیف را روز به روز تقویت نماید تا به تدریچ به درجات عالی قرب و معرفت خدای متعال برسد.

این مقاله هم میتواند برای شما مفید باشد:نماز حاجت چیست و چگونه خوانده میشود؟

برخی از آثار نماز خواندن

۱-خداوند سبحان در برابر مشکلاتی که دشمنان اسلام و مشکرین از راههای مختلف برای رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم بخاطر ابلاغ رسالت ایجاد می کردند به مؤمنان می فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلوه ان الله مع الصابرین».

ای کسانیکه ایمان آورده اید. (در برابر مشکلات و حوادث) از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید زیرا خداوند سبحان با صابران است. 

۲-امام علی علیه السلام فرمود: هر گاه کسی به نماز می ایستد ابلیس از این که می بیند رحمت خدا او را فرا گرفته حسودانه به وی می نگرد.

۳-حضرت علی علیه السلام فرمود:«مداومه الذکر قوت الارواح و مفتاح الصلوه» همواره به یاد خداوند بودن غذای جان ها و کلید پارسایی و شایستگی است.

۴-امام صادق علیه السلام فرمود:

«ففرض علیهم الصلوه یذکرونه کل یوم خمس مرات, ینادون باسمه و یعبدونه بالصلاه و ذکرالله لکیلا یغفلوا عنه فینسوه فیدرس ذکره.»
خداوند سبحان نماز را بر آنان واجب نموده تا در هر روز پنج مرتبه به یاد او باشند, و حق تعالی را به اسمش بخوانند, و بوسیله نماز و ذکر خدا او را عبادت کنند, تا اینکه از پروردگار غافل نشوند و او را فراموش نکنند, و نام و یاد او کهنه و از بین نرود.
۵-رسول خدا (ص) فرمودند: «نماز بین نمازگزاران و عزرائیل (سلام الله علیه) فرشته ی مرگ)، شفاعت می کند. تا نمازگزار راحت تر جان بدهد.»

 

ادامه آثار نماز خواند در زندگی:

۶-امام رضا علیه السلام فرمود:
«… و صار ذلک علیه فی کل یوم و لیله لئلا ینسی العبد مدبره و خالقه فیبطر و یطغی, و لیکون فی طاعه خالقه, والقیام بین یدی ربه زاجرا له عن المعاصی و حاجزا و مانعا عن انواع الفساد.»
نماز در هر شبانه روز واجب شد تا اینکه انسان (عبد) مدیر و خالقش را فراموش نکند (تا در اثر فراموش) سرگردان شود, و بعد ظغیان و ظلم کند. و نیز نماز واجب شد تا بشر مطیع خداوند باشد. و ایستادن در برابر حق تعالی باعث جلوگیری از گناهان می شود, و سپر و مانع انواع فساد می گردد.

۷-امام صادق علیه السلام فرمود:

«مایمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضا, ثم یدخل المسجد فیرکع الرکعتین یدعو الله فیها اما سمعت الله تعالی یقول: (واستعینوا بالصبر والصلوه).»

وقتی غمی از غمهای دنیا بر یکی از شما وارد شد وضو بگیرید, سپس داخل مسجد شودو دو رکعت نماز بخواند, مگر جزی این است که خداوند بزرگ می فرماید: به کمک صبر (روزه) و نماز از خداوند سبحان یاری بجوئید.

آثار نماز خواندن چیست؟آثار فهرست وار نماز خواندن

۱-نماز مدد کار زندگی انسان است ۲- عامل رحمت خداوند است ۳- باعث خشیت و ترس از مقام خداوندی است ۴- بازدارنده انسان از فحشاء و منکر است ۵- یاد خداست ۶- ستون دین است ۷- نخستین چیزی است که در روز قیامت مورد سوال قرار می گیرد ۸- وسیله آمرزش گناهان است ۹- باعث مصونیت انسان از آتش است ۱۰- عامل استجابت دعاست ۱۱- دعای فرشتگانست ۱۲- بالاترین ذکر خداست ۱۳- بهترین و محبوبترین کارهاست ۱۴- موجب ناراحتی و اندوه شیطان است ۱۵- باعث اخلاص انسان است ۱۶- عامل پاکیزگی ظاهری (بدن، لباس و. . . ) و باطنی است

۱۷- نماز سبب می شود که فرشتگان شخص نمازگزار را طواف کنند ۱۸- نماز بهترین وسیله قرب الهی است ۱۹- نماز موجبات توجه خدا به انسان را فراهم می کند ۲۰- نماز، بهتر از بیست حج است: آنهم حجی که بهتر باشد از انفاق خانه ای پر از طلا، در راه خدا ۲۱- نماز از شرایع دین است ۲۲- زمینه ساز خشنودی پروردگار است ۲۳- راه انبیاست ۲۴- وسیله دوستی با فرشتگان است ۲۵- نور معرفت است ۲۶- برکت دهنده رزق و روزی است ۲۷- راحت بدن است ۲۸- اسلحه علیه کفار است ۲۹- توشه راه مومن است ۳۰- شفیع میان انسان و ملک الموت است

این مقاله هم میتواند برای شما مفید باشد:چرا نماز خواندن واجب است؟
«لئوبوسکالیا» یکی از روان شناسان معاصر می گوید:
شاید برایتان عجیب باشد که بدانید اگر کسی را داشتید که برای ده دقیقه برای او درد دل می کردید و او شما را دعوا نمی کرد هرگز دچار عارضه روحی و روانی نمی شدید. اولین محرم رازهای شما خداست.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا