پزشکی

کدام قاعدگی نامنظم است؟

کدام قاعدگی نامنظم است؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((کدام قاعدگی نامنظم است؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

اگر چرخه قاعدگی شما هر از گاهی نامنظم باشد ، احتمالاً مسئله خاصی نیست. اما در اینجا چگونگی تشخیص نگرانی شما وجود دارد.حالا ببینیم چه کسانی عادت ماهیانه نامنظم دارند؟

قاعدگی نامنظم

چرخه قاعدگی شما بیش از ۳۵ روز طول دارد یا کوتاه تر از ۲۱ روز است

چرخه قاعدگی همیشه مانند ساعت کار نمی کند. در حالی که بعضی از خانمها هر ۲۸ روز یکبار پریود خود را درست می بینند ، زنان دیگر اینطور نیستند. برخی ممکن است یک ماه را به کلی کنار بگذارند.

چند نفر دوره نامنظم دارند؟

در مطالعه ای در کره جنوبی که در مارس ۲۰۱۹ در PloS One منتشر شد ، بیش از ۱۴ درصد از ۴۷۰۹ زن بالغ ۱۹ تا ۵۴ ساله قاعدگی نامنظم را گزارش کردند.  که البته وضعیت شغلی اثر داشت: خدمات ، شیفت یک شبه و کارگران فروش بیشتر در معرض خطر چرخه قاعدگی نامنظم بودند.

چه موقع قاعدگی نامنظم تلقی می شود؟

بکی لین ، مدیر مرکز Evora برای یائسگی و سلامت جنسی و استادیار کمکی زنان و زایمان می گوید ، یک چرخه طبیعی از روز اول یک قاعدگی تا اولین روز روز بعد می تواند از ۲۱ تا ۳۵ روز باشد. و متخصص زنان و زایمان در دانشگاه سنت لوئیس در میسوری: “همه ما فکر می کنیم که ۲۸ روز چرخه طبیعی است ، اما در واقع جایی برای تغییر وجود دارد.”

برای تعیین نامنظم بودن برنامه قاعدگی ، از آخرین روز قاعدگی قبلی خود را بشمارید و در اولین روز بعدی خود شمردن را متوقف کنید. این کار را به مدت سه ماه تکرار کنید. اگر تعداد روزهای قطع و شروع پریود از ۲۱ تا ۳۵ روز خارج باشد ، یک چرخه نامنظم دارید.

کدام قاعدگی نامنظم است؟
کدام قاعدگی نامنظم است؟

چرا بعضی از دوره های قاعدگی نامنظم می شوند؟

متغیرهای بسیاری وجود دارد که می تواند بر طول و زمان چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. برخی از آنها قابل اصلاح هستند ، اما برخی دیگر می توانند موارد پزشکی قابل توجهی را نشان دهند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) این اختلال متابولیکی و هورمونی زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها یا غدد فوق کلیوی بیش از حد هورمون های “مردانه” (آندروژن ها) تولید کنند و بدن مقاومت به انسولین داشته باشد. مطالعات نشان داده است که ۸۷ درصد از زنانی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارند ، دارای PCOS هستند.

اختلالات تیروئید یا هیپوفیز کم کاری تیروئید (درصورتی که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند) ، پرکاری تیروئید (غده شما بیش از حد تولید می کند) و هایپروپلاکتینمیا (مقدار زیادی پرولاکتین ، هورمونی از غده هیپوفیز در خون دارید) می تواند همه باشد دکتر لین می گوید: روی قاعدگی تأثیر می گذارد. یک مطالعه نشان داد که ۴۴ درصد از شرکت کنندگان در مطالعه با عادت ماهانه نامنظم نیز دارای مشکلات تیروئید هستند.

بیماری التهابی لگن (PID) التهاب در سیستم تولید مثل زنان ، PID معمولاً در اثر عفونت های مقاربتی ایجاد می شود.

دوره های نامنظم می توانند ناشی از مسائل غیر بیماری باشند:

لین اشاره می کند که چرخه های قاعدگی نامنظم نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

یائسگی هنگام ورود به دوران یائسگی ، که می تواند تا ۱۰ سال طول بکشد ، چرخه های قاعدگی شما به عنوان بخشی از روند ، نامنظم می شوند. اگر بیش از دو دوره قاعدگی را فراموش کنید ، احتمالاً در اواخر دوره یائسگی به سر می برید. تخمین زده شده است که ۷۰ درصد زنان در رویکرد یائسگی بی نظمی در قاعدگی را تجربه می کنند.

استرس و اضطراب استرس مزمن یا حتی اضطراب کوتاه مدت در مورد یک مشکل خاص می تواند با تعادل هورمونی شما خراب شود و باعث یک دوره از دست رفته و یک چرخه نامنظم شود.

ورزش شدید ورزش بیش از حد می تواند زمان خونریزی قاعدگی را از بین ببرد و گاهی آن را متوقف کند.

اختلالات در تغذیه ، رژیم های شدید غذایی یا کاهش وزن کمبود وزن ، چه از ورزش شدید ، رژیم گرفتن ، اختلال در غذا خوردن یا بیماری ، می تواند همان تأثیر را داشته باشد.

سن همانطور که گفته شد ، دوره یائسگی تأثیر عمده ای دارند. اما جوان بودن نیز می تواند بی نظمی ایجاد کند. لین می گوید: “وقتی قاعدگی در زنان جوان شروع شود ، ممکن است چندین سال طول بکشد تا به یک الگوی خاص تبدیل شود.”

کنترل بارداری و نه فقط قرص های جلوگیری از بارداری. آی یو دی ، ایمپلنت و حلقه نیز می تواند باعث خونریزی نامنظم شود.

دوره های نامنظم ممکن است هنگام شیردهی رخ دهد

شیردهی ممکن است باعث آمنوره شود – به هیچ وجه قاعدگی وجود ندارد – زیرا احتمال تخمک گذاری تا حدود شش ماه کمتر است.

دوره های نامنظم ممکن است پس از سقط جنین ، از دست دادن بارداری رخ دهد

سقط جنین که سقط خود به خودی نیز نامیده می شود ، هنگامی که جنین یا جنین قبل از هفته بیستم بارداری می میرد ، سقط اتفاق می افتد. بعد از ۲۰ هفته ، از دست دادن بارداری یک تولد مرده محسوب می شود. لین می گوید: “بعد از این وقایع ، ممکن است چند ماه طول بکشد تا دوباره عادت ماهانه خود را شروع کنید.”

آیا اگر دوره شما نامنظم است باید نگران باشید؟

چند قاعدگی نامنظم در سال معمولاً جای نگرانی نیست. بیش از این ، و شما باید به یک دکتر مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علت تخمک گذاری یا وضعیت سلامتی نیست. “اگر کسی هستید که از بارداری استفاده نمی کنید و برای یائسگی یا یائسگی در سن بالایی نیستید و قاعدگی شما نامنظم است ، باید به پزشک خود اطلاع دهید. به عنوان مثال ، اگر PCOS دارید ، یک چرخه نامنظم می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد. “

کدام قاعدگی نامنظم است؟
کدام قاعدگی نامنظم است؟
آیا یک دوره از دست رفته را می توان بخشی از یک دوره نامنظم دانست؟

گاهی اوقات ، یک دلیل قاعدگی به تأخیر می افتد. قبل از تعیین وقت ملاقات با پزشک خود ، ممکن است بخواهید بارداری را رد کنید.

گزینه های درمان: آیا می توانید دوره های نامنظم را برطرف کنید؟

اگر استرس مقصر احتمالی در چرخه نامنظم شماست ، تکنیک های مدیریت استرس ، مانند مراقبه ، یوگا ، تای چی ، تجسم ، رفتار درمانی شناختی را امتحان کنید. از ورزش بیش از حد خودداری کنید و سعی کنید رژیم بیش از حد نداشته باشید. اگر برای یافتن بهترین کارها به کمک نیاز دارید ، با یک متخصص تغذیه ثبت نام شده تماس بگیرید. برای همه موارد پزشکی ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

آیا می توانید با یک دوره نامنظم باردار شوید؟

کاملاً بله ، لین می گوید. “گاهی اوقات می توانید با چرخه های نامنظم تخمک گذاری کنید ، گاهی اوقات با چرخه های نامنظم تخمک گذاری نمی کنید. اگر تخمک گذاری نکنید ، باردار نمی شوید اما اگر با چرخه های نامنظم تخمک گذاری کنید ، می توانید. بدون تخمک گذاری می توانید خونریزی داشته باشید اما فقط در صورت تخمک گذاری یک دوره واقعی است. اگر تمایل به بارداری ندارید و برای محافظت در برابر بیماری های مقاربتی باید از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید. “

هیچ فرمول ساده ای وجود ندارد که نشان دهد شما تخمک گذاری می کنید .
اگر به دلیل تنظیم خانواده یا به هر دلیلی به زمان تخمک گذاری علاقه دارید ، اما دوره قاعدگی نامنظم دارید ، ابتدا به پزشک مراجعه کنید. اگر به PCOS یا بیماری دیگری مبتلا هستید ، می توانید در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید.

پریود نامنظم
پریود نامنظم
آیا می توانید تخمک گذاری را با یک دوره نامنظم محاسبه کنید؟

ماشین حساب های تخمک گذاری برای زنان با چرخه قاعدگی نامنظم خیلی مفید نیستند. همانطور که در صورت داشتن PCOS نمی توانید تخمک گذاری نکنید ، همچنین نمی توانید تخمین بزنید که هستید. این دلیل دیگری است که به زودی توسط پزشک معاینه می شوید ، بنابراین می توانید قبل از بسته شدن پنجره باروری درمان خود را شروع کنید.

اگرچه هیچ یک از این روشهای آگاهی از باروری (FAM) بی خطر نیستند ، اما زنان با پریود منظم یا خفیف نامنظم ممکن است بتوانند با نظارت بر علائم تخمک گذاری مانند تغییر در مخاط دهانه رحم یا تغییر در دمای پایه بدن و پیگیری چرخه آنها ، به پیش بینی تخمک گذاری کمک کنند .

منبع:everydayhealth

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا