پزشکی

چه آسیب هایی ناشی از گرما شدید است؟

همانطور که تغییرات آب و هوایی همچنان بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد، آسیب های ناشی از گرما نیز در حال افزایش است. در این روزهای به شدت گرم جلوگیری از گرمازدگی اهمیت فزاینده ای دارد.

ناسا هشدار می دهد که زمین همچنان با سرعت نگران کننده ای گرم می شود و دمای اخیر جهانی گرم ترین دمای بیش از ۲۰۰۰ سال گذشته بوده است. سازمان بهداشت جهانی به مردم هشدار داده است که اکنون سالانه ۱۷۵ میلیون نفر دیگر در معرض امواج گرما قرار می گیرند و این می تواند منجر به بیماری ده ها هزار نفر در سال شود.

آسیب های ناشی از گرما چیست؟

آسیب های ناشی از گرما چیست؟

صدمات ناشی از گرما را می توان به سادگی به عنوان اثرات نامطلوبی تعریف کرد که بدن انسان زمانی که دمای بیرونی بیش از حد گرم است که سیستم های تنظیم کننده حرارت بدن نمی توانند آن را مدیریت کنند، تجربه می کند. آنها می توانند اثرات گسترده ای داشته باشند که با ناراحتی خفیف شروع می شود و در نهایت به بیماری شدید ختم می شود. تمام صدمات ناشی از گرما به هیپرترمی – زمانی که دمای بدن شما خیلی گرم می‌شود – و کم‌آبی بدن منتهی می‌شود.

بثورات حرارتی

ضایعات کوچک و تاول مانند در مناطقی از بدن که بیشتر در معرض تعریق و اصطکاک هستند، از جمله ران، قفسه سینه، گردن و زیر بغل ایجاد می شود.  ضایعات می توانند عفونی شوند، اما موقتی و به طور کلی بی ضرر هستند.

آفتاب سوختگی

این به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید بدون محافظت است. شما حتی لازم نیست برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید. با تاول زدن پوست، مایعات خود را از دست خواهید داد و افرادی که آفتاب سوختگی آنها با علائمی مانند تب، لرز، و عفونت همراه است، به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارند.

گرفتگی

اینها باعث می شوند که به دنبال قرار گرفتن در معرض گرما شدید، گرفتگی و اسپاسم عضلانی را احساس کنید و به دلیل کم آبی حاد و از دست دادن الکترولیت ایجاد می شوند.

گرمازدگی

این بیماری جدی‌تر مربوط به گرما زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما بیش از حد گرم می‌شود، و در نتیجه علائمی مانند فشار خون پایین، سرگیجه، حالت تهوع، تعریق شدید، احساس ضعف ، پوست سرد و سریع اما نبض ضعیف اگر درمان نشود، می تواند به سرعت به یک آسیب گرمایی خطرناک تر تبدیل شود .

چه کسانی بیشتر در معرض آسیب های ناشی از گرما هستند؟

در حالی که هر فردی که مدت زمان طولانی را در گرمای شدید سپری می کند ممکن است دچار آسیب گرما شود، افراد خاصی آسیب پذیرتر هستند. این افراد شامل افراد بسیار کوچک و افراد مسن، کسانی که از قبل شرایط پزشکی دارند و داروهای خاصی مصرف می کنند.

برای جلوگیری از آسیب های ناشی از گرما چه کاری می توانید انجام دهید؟

گام‌های ساده‌ای که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گرما در طول فصل گرما بردارید – که به هر حال، دمای ۳۲٫۲ درجه سانتی‌گراد (۹۰٫۰ درجه فارنهایت) یا بیشتر برای سه روز یا بیشتر تعریف می‌شود – تمرکز بر خنک نگه داشتن خود، با تمرکز بر فضای زندگی شما سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که کودکان بسیار خردسال و افراد مسن در اولویت هستند. سعی کنید دمای محیط زندگی آنها در روز کمتر از ۳۲ درجه سانتیگراد و در شب کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد باشد.

شما می توانید این کار را به چند روش انجام دهید، حتی اگر به تهویه مطبوع دسترسی ندارید:

پنجره ها را در شب، زمانی که هوا خنک است، و به خصوص اگر نسیم خوبی می وزد، باز کنید.
برای کاهش دمای بدن افراد آسیب پذیر از حوله های مرطوب یا لباس های خیس استفاده کنید.
پرده ها را در طول روز ببندید تا از گرم شدن بیشتر فضا جلوگیری کنید. پارچه‌های اضافی، هر آنچه که در دست دارید، آویزان کنید تا نور و گرما را از بین ببرید، حتی اگر پرده یا پرده ندارید.
در صورت امکان با استفاده از وسایل گرماساز مانند اجاق گاز از افزودن گرمای اضافی به خانه خود اجتناب کنید.
به خاطر داشته باشید که پنکه های برقی به شما احساس خنکی می دهند، اما دمای داخل بدن را کاهش نمی دهند. هیدراته بمان!(حواستان به کم آب شدن بدنتان باش)
دوش آب سرد یا حمام بگیرید.
لباس های سبک از پارچه های طبیعی بپوشید. از الیاف مصنوعی خودداری کنید.
از فعالیت بدنی در گرمترین ساعات روز خودداری کنید و در مقابل نور خورشید بیرون نروید مگر اینکه کاملاً مجبور باشید.

اگر خانه شما بیش از حد گرم است، می توانید در جای دیگری تسکین پیدا کنید. مراکز خرید و مغازه ها اغلب دارای تهویه مطبوع هستند و برخی از مناطق مراکز خنک کننده اختصاصی را برای استفاده شما فراهم می کنند.

اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از آسیب بر اساس گرما انجام دهید:

شامل خوردن وعده های غذایی سبک، مانند سالاد با سبزیجات غنی از آب است.

هیدراته خود را حفظ کنید، اما فقط آب ننوشید – با تعریق به سرعت الکترولیت ها را از دست خواهید داد و برای سالم ماندن باید دوباره آنها را به آن اضافه کنید. اینها عبارتند از سدیم (نمک)، پتاسیم، کلرید، کلسیم، منیزیم، فسفات و بی کربنات. نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های ورزشی اغلب الکترولیت ها را پر می کنند، اما لیست مواد تشکیل دهنده آنها را بررسی کنید.

آسیب های ناشی از گرما

اگر مشکوک به آسیب ناشی از گرما هستید چه می کنید؟ چه کاری می توانید برای شخص دیگری انجام دهید؟

منطقه یا فضای فوق العاده گرم را ترک کنید یا از آن خارج شوید.
لباس های غیر ضروری را در بیاورید.
به شما آب داده شود – اما اگر علائم شدید باشد، مصرف خیلی بیش از حد یکباره می تواند مضر باشد، به خصوص به این دلیل که ممکن است فرد هوشیاری خود را از دست بدهد.
بدن را با پارچه های مرطوب یا یخ خنک کنید.

اگر بر اساس تب بالا، گیجی، غش و سایر علائم جدی مشکوک به گرمازدگی هستید، از شخصی بخواهید که با ۱۱۵ تماس بگیرد، در حالی که با آن فرد می‌مانید و او را به مکان خنک منتقل می‌کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا