خبر

چند اصطلاح سینمایی که بهتر است بدانید!

بازیگردان: پیشه های زن و مرد را بازیگردان هدایت می کند تا آنها بتوانند بر اساس و طبق سناریو و میزانسن نقشی که در اختیار دارند به خوبی در نقش جا بیفتند به طوری می توان گفت که بازیگردان مشاور بازیگران در سر صحنه ی فیلم برداری و کمک کار کارگردان فیلم است.

 

 اصطلاح سینمایی

 

سینه موبیل: اتوبوسی ویژه مجهز به وسایل تولید فیلم مانند دوربین ،تجهیزات صدابرداری،نورپردازی و موتور های مولد برق و دیگر وسایل و لوازم مورد نیاز برای فیلمبرداری است حتی گاهی این اتوبوس ها دارای اتاق تعویض لباس و گریم هستند حمل و نقل این وسیله به جاهای مختلف آسان است.

دکوپاژ: منظور، قطع فنی فیلمنامه که هر صحنه، به نماهای مشخصی تقسیم میشود و زاویهو حرکت دوربین را فیلم بردار و کارگردان انتخاب میکنند.

میزانسن:منظور چیدن عنصر جلوی دوربین فیلم برداری است.

دالی: ارابه ای است چهار چرخ که دوربین روی آن سوار می شود با اهرم حرکت می کند‌. این وسیله یعنی دالی توسط فیلمبردار ایتالیایی ابداع شد. اختراع این وسیله فیلم برداری را تسهیل کرد و کمک بسیاری به فیلم سازان کرد و شاهد فیلم هایی با نمای دور و نزدیک جذاب هیجان انگیز در سینمای جهان شدیم منظور از دالی in نزدیک شدن به سوژه ی فیلم برداری و دالی back دور شدن از سوژه است.

اتالوناژ: به تغییر و ویرایش تنالیته رنگ در مرحله ی پایانی تدوین گفته میشود تا تناسب مطلوبی بین نور و رنگ تصویر در سکانس های ایجاد شود.

بوم: همان وسیله ی انعطاف پذیری است که میکروفن به آن وصل میشود و برای صدا برداری از آن استفاده میشود.

 

 اصطلاح سینمایی

برداشت:منظورم از برداشت در سینما ، فیلم برداری از یک سکانس است. یک برداشت ممکن است به دفعات تکرار شود تا برداشت مورد رضایت کارگردان و عوامل تولید فیلم قرار بگیرد. یک برداشت میتواند چند ثانیه یا جند دقیقه و بدون کات باشد.

پلان: از زمان روشن شدن دوربین تا زمانی که کارگردان دستور کات را میدهد یک پلان میگونید و اگر یک پلان طولانی باشد پلان سکانس خواهد بود.

تدوین : منظورم از تدوین در صنعت سینما و فیلم سازی محله ی پس از اتمام فیلم برداری است که فیلم در اختیار تدوین گر قرار میگیرد تا براساس روند و تایم لاین داستان فیلم سکانس های فیلم برداری شده را پلان به پلان کنار هم قرار دهد تا صدا و تصویر و کیفیت نور داستان خوبی را روایت کند و فیلم ضرب، آهنگ منظم داشته باشد ، هرچقدر پرش کمتری احساس شود تدوین گر حرفه ای تر و تمیز تر کار خود را انجام داده است.

بلو آپ : به معنای بزرگ نمایی یا بزرگ کردن تصویر است که در فیلم سازی به تغییر قطع فیلم اطلاق میشود به عنوان مثال از شانزده میلی متری به سی و پنج میلی متری تغییر بدهیم.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا