آشپزی

نگهداری سیب زمینی خرد شده برای مدت طولانی

نگهداری سیب زمینی خرد شده برای مدت طولانی

سیب زمینی جزو بهترین افزودنی‌ها در بیشترغذاهای ایرانی است. بعضی مواقع هم پیش می‌آید که مقدار زیادی سیب زمینی را خرد می کنیم و برای نگهداری از آن با مشکل روبه رو می‌شویم . در ادامه به روش‌های نگهداری سالم سیب زمینی اشاره شده است.

سیب‌زمینی خلالی یا نگینی فرقی نمی‌کند

در ابتدا لازم است بدانید سیب زمینی ها به هر شکلی که خرد شده باشد، ورقه ای، نگینی یا خلالی، می توان برای مدت طولانی از آن ها نگهداری کرد. تنها نکته ای که باید مد نظرتان باشد این است که هنگام خرد کردن سیب زمینی ، آب نشاسته ای آن که در معرض هوا قرار می گیرد به سرعت تغییر رنگ می دهد و قهوه ای یا صورتی می شود.

جلوگیری از تغییر رنگ

برای جلوگیری از این تغییر رنگ، هر از گاهی هنگام خرد کردن، سیب زمینی ها را زیر شیر آب بگیرید. به یاد داشته باشید که برای خرد کردن و نگهداری طولانی مدت سیب زمینی از چاقوی تیز استفاده کنید. چاقوهای کند آنزیم بیشتری را در سیب زمینی آزاد می کنند و موجب فساد سریع سیب زمینی می شوند.

کاسه ای را با آب سرد پر کنید

کاسه باید به اندازه ای باشد که تا نصفه با آب پر شود و سیب زمینی ها به طور کامل کف ظرف قرار گیرد. به آب داخل کاسه یا قابلمه باید ماده ای اسیدی مثل آب لیمو یا سرکه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا به طور کامل در آب حل شود.

سیب زمینی ها را در آب بریزید تا کاملاً در آن غوطه ور شوند. این گونه، سیب زمینی ها در معرض هوا نیستند و خراب و سیاه نمی شوند. اگر متوجه شدید سیب زمینی ها روی آب شناورند، یعنی تازه نیستند. روی ظرف را بپوشانید و مطمئن شوید که هوای آن را به طور کامل گرفته اید. ظرف سیب زمینی را به مدت یک تا دو ساعت می توانید در دمای اتاق و ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید.نگهداری سیب زمینی بیش از ۲۴ ساعت به این روش باعث نفوذ آب به بافت آن می شود و روی طعم و مزه آن تاثیر می گذارد.سیب زمینی ها را نباید فریز یا برای مدت طولانی (بیشتر از ۲۴ ساعت) در یخچال نگهداری کنید.

چند نکته

۱- سرخ کردن سـیب زمینی تا دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد سولانین را تا حد زیادی نابود می‌سازد. (اما پختن در مایکروویو و آب پز کردن تاثیری ندارد)۲- لکه های سبز رنگ روی سیب زمینی همان کلروفیل است. اما این سبز شدن افزایش سطح سولانین را نیز در پی دارد. بنابراین لکه های سبز رنگ پوست سیـب زمینی را حتما قبل از مصرف جدا کنید.

منبع،خراسان

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا