سرگرمی :)منتخب

ترقه‌های چهارشنبه سوری چقدر خطر دارند؟ + عکس و نحوه استفاده

دوباره به روزهای پایانی سال و شور و هیجان آغاز سال نو نزدیک می‌شویم. روزهایی که جشن‌هایی را به دنبال دارد. یکی از این جشن‌های باستانی چهارشنبه سوری است. جشنی که در سال‌های اخیر تغییراتی را به چشم خود دیده. درگذشته مردم با روشن کردن ۷ آتش و پریدن از آنها، بدی‌ها را از خود دور کرده و سال نو را با خوشی آغاز می‌کردند.

اما درسال های اخیر، جوانان با استفاده از ترقه‌ها و مواد منفجره خطرناک این جشن را می‌گذرانند. همانطور که قبلا اشاره کردیم در تهران سالانه حدود ۸٫۲ میلیارد تومان خرج موارد منفجره برای چهارشنبه سوری می‌شود.

اما این ترقه‌ها که از آنها استفاده می‌شود چه نام دارند و خطرشان چه مقدار است؟ در ادامه با مجله اینترنتی ایران فان همراه باشد.

ترقه های چهارشنبه سوری

سیگارت / ترقه کبریتی

سیگارت یا ترقه کبریتی نوعی ترقه کم‌خطر است که با آتش زدن سر آن که حاوی مقداری گوگرد است، منفجر می‌شود. صدای این ترقه نسبت به انواع دیگر مواد منفجره، کم است.

کپسولی

کپسولی نوعی ترقه با میزان خطر متوسط است که پس از آتش زدن فیتیله و منفجر شدن آن صدای مهیبی ایجاد می‌کند. این طرقه می‌تواند خطرآفرین باشد؛ برای مثال در سال گذشته یک آتش‌نشان ایرانی چشم خود را با این ترقه از دست داد.

دینامیت

دینامیت نوعی ترقه پرخطر است که با آتش زدن فیلیله و انفجارش صدای مهیبی ایجاد می‌کند. انفجار این ترقه با ترکش هایی نسبتاً بزرگ همراه است. این ماده با جذب نیتروگلیسیرین در یک ماده خنثی مانند دینومایت تولید می‌شود که توسط آلفرد نوبل کشف گردید.

موشک سوتی

این ترقه کم‌خطر پس از روشن شدن فیتیله شروع به پرواز می‌کند. درحین پرواز صدای سوت می‌دهد و درنهایت با صدایی متوسط منفجر می‌شود. متاسفانه سال‌های گذشته شاهد حیوان‌آزاری هایی با استفاده از این ترقه و پرتاب حیوانات کوچک همچون مارمولک با آن بوده‌ایم.

منور

منور ترقه ای کم‌خطر است که پس از روشن شدن گلوله‌های رنگی ازخود منتشر می‌کند.

توپی

توپی نوعی ترقه با خطر متوسط است که پس از انفجار صدای مهیبی همراه با ترکش از خود منتشر می‌کند.

بمبک

Image result for ‫ترقه بمبک‬‎

بمبک یا بمبی نوعی ترقه تقریباً پرخطر است که هنگام انفجار صدای مهیبی همراه با ترکش از خود منتشر می‌کند.

نارنجک دست ساز

این ترقه دست ساز، نوعی بسیار پرخطر از ترقه است که با وارد شدن ضربه منفجر شده و آسیب ها و صدمات زیادی بجای می‌گذارد. این نارنجک که اندازه آن متغیر است می‌تواند جان انسان را بگیرد ویا خانه‌را ویران کند! سالانه افرادی با استفاده از این ترقه آسیب های جدی می‌بینند. همین روز گذشته، این ترقه نوجوان ۱۴ ساله ای به بیمارستان کشاند.

بمب دودزا دست ساز

این ترقه دست ساز خطرناک، هنگام سوختن دودی را از خود پخش می‌کند که معمولاً برای ریه ضرر داشته و به آن آسیب می‌رساند.

هفت ترقه یا شکلاتی

این ترقه که بانام های هفت ترقه و شکلاتی شناخته می‌شود، نوعی کم‌خطر از ترقه است که ۷ بار صدای کمی را پی‌در‌پی از خود منتشر می‌کند.

زنبوری و پروانه‌ای

زنبوری و پروانه ای (در عکس پروانه ای) نوعی ترقه کم‌خطر است که پس از روشن شدن فیتیله به پرواز در‌ می‌آید.

آبشاری

آبشار نوعی ترقه کم‌خطر است که پس از روشن شدن فیتیله، موادی مانند آتش با رنگی زیبا از خود نور پخش کرده و در هوا بالا می‌رود.

مثلثی

مثلثی یا اکلیل سرنج سه گوش نوعی ترقه تقریبا خطرناک است که پس از انفجار صدای بسیار زیاد مهیبی از خود پخش می‌کند.

بالن آرزوها

بالن آرزوها، وسیله ای تقریبا بی‌خطر برای استفاده در چهارشنبه سوری است. بالن ریشه در در شرق آسیا دارد. معمولا هنگام رها کردن بالن آرزوها در آسمان فرد آرزویی را زمزمه می‌کند. البته لازم به‌ذکر است که بالن درصورتی که در فضای مناسب و به شکل صحیح استفاده شود بی‌خطر خواهد بود.

درآخر باید بگوییم که در چهارشنبه سوری علاوه بر این ۱۴ ترقه، ازانواع گوناگون دیگری هم استفاده می‌شود. آیا شما هم تجربه استفاده از این ترقه‌ها را داشته اید. لطفا در بخش «نظرات» نظر خود را درباره چهارشنبه سوری و ترقه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 31   میانگین: 4.4/5]
منبع
ویکی پدیا فارسیتصاویر : اینترنت و اینستاگرام

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

  1. به نظرم استفاده از ترقه هایی که سطح خطرشون بیشتر از متوسطه اصلا لازم نیست یکی از بهترین هاشون هفت ترقه است که معمولا حدود ۱۰ بار انفجار نا منظم داره که در هر انفجار نور بسیار زیبابی تولید میکنه من به شخصه همینو میگیرم که خطری هم نداره اصن توی رسم ایرانی ترقه ای نبوده فقط دوری از بدی و سوزاندنش توی آتیش بوده🥰

    1. سلام
      از ارتباطی که با مجله اینترنتی ایران فان برقرار کردید سپاسگذاریم.نظرتان درست است.
      متشکریم

  2. ترقه پیازی خیلی با مزه است هیچ صدایی نمیده هیچ دودی هیچ رنگی اصلا هیچی انگار یه مروارید افتاده زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا