خبر

مواد غذایی که دارای آهن می باشند و بهتر است با انها اشنا شوید !

مواد غذایی که دارای آهن بسیار زیادی وجود دارد که شما میتوانید به راحتی با انها اشنا شوید و فواید بسیار زیاد انها را در بدن خود استفاده کنید .
ما در این متن برای شما مواد غذایی که دارای اهن میباشند را بیان خواهیم کرد تا با انها اشنا شوید .

 

مواد غذایی که دارای آهن

 

 

۱حبوبات: حبوباتی مانند نخود، لوبیای سیاه و لوبیای چشم بلبلی غنی از آهن هستند. برای مثال یک فنجان نخود، ۲۶ درصد از نیاز روزمره انسان را تامین می کند و همین میزان لوبیای سیاه ۲۹ درصد از نیاز آهن بدن را فراهم می کند. می توانید نخود را به سالاد اضافه کنید یا با سیر و گوجه فرنگی تکه شده میل کنید. باید بدانیم که آهن در لوبیا و سایر پروتئین های گیاهی همراه با غذاهای غنی از ویتامین C مانند گریپ فروت، فلفل دلمه ای و چغندر بهترجذب می شود. مصرف مناسب ویتامین C برای گیاهخواران و کسانی که آهن هم ( آهنی که در منابع حیوانی وجود دارد) مصرف نمی کنند بسیار اهمیت دارد.
۲عدس: پالس هایی مانند عدس سرشار از آهن هستند. یک فنجان عدس ۶٫۶ میلی گرم آهن دارد و ۳۷ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می کند. شما می توانید عدس را به سالاد تون اضافه کنید و یا سوپ عدس یا عدسی درست کنید. عدسی یک سوپ بسیار راحت است که مورد علاقه بچه ها است.
۳_اسفناج:سبزیجات برگی مانند اسفناج و کلم حاوی آهن هستند. می توانید اسفناج را خام مصرف کنید یا با روغن زیتون سرخ کنید تا آهن بیشتری وارد بدن شود.  یک فنجان اسفناج خام تقریبا ۱ میلی گرم آهن دارد، در صورتی که همین میزان اسفناج اگر پخته شود ۶ برابر خام آن آهن وارد بدن می کند. ویتامین C رابطه مستقیمی با افزایش دریافت آهن توسط سلول‌ها دارد. خوردن اسفناج با وجود ویتامین C کافی، جذب آهن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این خوردن اسفناج، انتی اکسیدان هایی با عنوان کاروتنوئید را وارد بدن می‌کند که عامل اصلی مبارزه و کاهش درصد بروز سرطان هستند. همچنین این انتی اکسیدان از بروز بسیاری از بیماری‌های التهابی و بیماری چشم جلوگیری می‌کند.

 

مواد غذایی که دارای آهن

۴_بروکلی:بروکلی سبزی کاملاً مغذی و سالم است که نباید از خوردن آن غافل باشید. در ۱۵۶ گرم از کلم بروکلی شما می‌توانید ۱ میلی‌گرم آهن که تنها ۶ درصد از نیاز روزانه است را به دست آورید؛ اما بروکلی در کنار آهن دارای مقادیر زیادی مواد مغذی مهم از جمله ویتامین C است که به بدن شما کمک می‌کند جذب آهن بهتر و مؤثرتری داشته باشد.
بروکلی علاوه بر ویتامین C، مقادیر کافی از فولات، فیبر و ویتامین K را نیز در خود دارد. این مواد غذایی به شما در رسیدن به سلامت کامل یاری می‌رسانند. علاوه بر کلم بروکلی سایر اعضای خانواده کلم‌ها نیز خواص مشابه در خود دارند. با خوردن کلم بروکلی بدن شما به میزان زیادی ترکیبات ضد سرطانی دریافت می‌کند و در برابر رادیکال‌های آزاد ایمن می‌گردد.
۵_زرده ی تخم مرغ:زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های بیشتر و مقادیر بالاتری از این ویتامین ها نسبت به سفیده تخم مرغ است. هر زرده تخم مرغ حاوی هفت ویتامین B6 ، B، B-12 ،A ،D ،E و K است.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا