روانشناسی

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

*این مطلب در مرداد ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید از یک خیال خارج شوید ،این راهها را امتحان کنید: طرز فکر خود را تغییر دهید ، حافظه خود را افزایش دهید ، تمرکز کنید یا احساسات مثبت بیشتری داشته باشید. انجام دادن آن از آنچه فکر می کنید راحت تر است.امروز میخواهیم ببینیم که مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

فواید مراقبه چیست؟

MRI مغز نشان می دهد که واکنش “جنگ یا گریز” مربوط به نحوه واکنش ما به موقعیت های استرس زا پس از دو ماه مدیتیشن کاهش می یابد. همچنین بر قشر جلوی مغز تأثیر می گذارد، که به نظر می رسد با تصمیم گیری و رفتار اجتماعی ما مرتبط است، و نشان می دهد که مدیتیشن می تواند به ذهن ما کمک کند تا از مرکز استرس خود جدا شود.

مطالعاتی وجود دارد که نشان داده است بین مدیتیشن و پیری ذهنی رابطه مستقیم وجود دارد، به این معنی که بهبود تمرکز و انعطاف‌پذیری ذهنی که به لطف مدیتیشن به دست می‌آید می‌تواند به ما در محافظت از مغز در برابر زوال شناختی کمک کند.

دستیابی به تعادل روانی و احساس بی خیالی برای حفظ خاطرات شما ضروری است. به همین دلیل است که مدیتیشن به بهبود حافظه کمک می کند! در واقع افرادی که مراقبه را تمرین می کنند ضخامت و تراکم بیشتری از ماده خاکستری در هیپوکامپ دارند که مربوط به یادگیری است.

جایگزینی احساسات مخرب با احساسات مثبت بیشتر بخشی از اهدافی است که مدیتیشن به دنبال دستیابی به آن است. ثبات عاطفی تا حدی برای آشتی با شما اتفاق می افتد.

تمرکز بر لحظه حال عزت نفس شما را تقویت می کند. شما در مراقبه شروع به فکر کردن در مورد خود می کنید، در مورد آنچه برای شما اتفاق می افتد یا در مورد آنچه که نیاز دارید! به دنبال یادگیری شناخت یکدیگر با احترام به احساسات است. تصور کن که شاهدی هستی که از بیرون عیوب و فضایل تو را به گونه ای مهربان مشاهده می کند. فواید مدیتیشن بر توانایی پذیرش خود نیز تأثیر می گذارد.

تمرین حتی مداوم لحظه های کوچک مراقبه می تواند توانایی شما را در مدیریت احساسات دشوار افزایش داده و توانایی یادگیری شما را بهبود بخشد.

گاهی اوقات ، کلمه ذهن آگاهی  که بخشی از مراقبه است باعث ایجاد سردرگمی می شود. آیا شما باید روی یک چیز واحد تمرکز کنید یا ذهن خود را پاک کنید؟

ذهن آگاهی به معنای توجه کامل به آنچه اتفاق می افتد و آنچه شما در حال حاضر انجام می دهید ، بدون قضاوت است.

توجه عمدی ممکن است ساده به نظر برسد ، اما طبیعی است که افراد به راحتی حواسشان را پرت کنند.

ذهن شما به سمت سرگردانی گرایش پیدا می کند ، و شما شروع به فکر کردن یا ثابت کردن به چیزهای دیگر می کنید ، باعث می شود ارتباط شما با لحظه فعلی قطع شود. ذهن آگاهی نیز به معنای داشتن این آگاهی بدون قضاوت و انتقاد است.

آیا مدیتیشن باعث کاهش استرس و افسردگی می شود؟

تمرین مدیتیشن می تواند به کاهش استرس و افسردگی کمک کند
آره. مراقبه ذهن آگاهی تغییرات روانی مثبتی ایجاد می کند و بنابراین به کاهش استرس ، افسردگی و اضطراب کمک می کند.

افرادی که اضطراب دارند غالباً با افکار غالب حواسشان پرت می شود و نمی توانند بین یک فکر حل مسئله و نگرانی غیرضروری تفاوت قائل شوند.

مراقبه ذهن آگاهی می تواند به فرد کمک کند تا بر وضعیت موجود تمرکز کرده و سطح لاکتات را در خون کاهش دهد ، بنابراین از حملات اضطرابی جلوگیری می کند.

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

مزایای مراقبه ذهن آگاهی

هنگامی که مراقبه ذهن آگاهی را تمرین می کنید ، فضای بیشتری از افکار خود ایجاد می کنید و آگاهی لحظه ای فعلی را افزایش می دهید. وقتی این اتفاق می افتد ، واکنش شما کمتر می شود.

فایده این تغییر آگاهی ، ارتباط قوی تر با خرد درونی شماست که شما را به انتخاب هایی راهنمایی می کند که تعادل بهتری در زندگی شما ایجاد می کند.

وقتی تعادل ندارید ،بیماری راحت تر می توانند رخ دهند. بنابراین ، تمرین ذهن آگاهی به حفظ تعادل بهتر بدن و ذهن کمک می کند.

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟
مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

مزایای مشترک مراقبه برای بدن و ذهن عبارتند از:

استرس و اضطراب را کاهش می دهد
فشار خون را پایین می آورد
سلامت قلب بهبود یافته است
عملکرد شناختی بهتر
خواب شما بهبود می یابد
تأخیر در پیری مغز
خلق و خوی بهبود یافته
انرژی بیشتر

مراقبه برای رفع بی خوابی

تمرین مدیتیشن می تواند به مبارزه با بی خوابی کمک کند
مدیتیشن می تواند به مبارزه با بی خوابی کمک کند زیرا به افزایش مدت خواب کمک می کند ، توانایی خوابیدن و خوابیدن را بهبود می بخشد و به کیفیت کلی خواب کمک می کند.

تمرین مراقبه باعث کاهش سیگنال های برانگیختگی مغز می شود ، بنابراین به خواب کمک می کند. همچنین ، مدیتیشن هیچ عارضه جانبی یا خطری همراه ندارد و می توان با خیال راحت آن را امتحان کرد.

بنابراین ، مدیتیشن عملی آسان و مقرون به صرفه است که می تواند به درمان بی خوابی در افراد در هر سنی کمک کند.

کمک مراقبه برای مدیریت شرایط رایج پزشکی

تمرین منظم مدیتیشن تأثیر مثبتی بر سلامت روحی ، جسمی و معنوی شما دارد.

بنابراین مدیتیشن به سلامت کلی شما کمک می کند ، از جمله بهبود شرایط مختلف سلامتی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، و سندرم روده تحریک پذیر (IBS).

همچنین به کاهش شدت و فراوانی دردهای مربوط به تنش ، مانند زخم ، سردرد ، بی خوابی ، درد عضلانی یا درد مفصل کمک می کند.

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟

تمرین مدیتیشن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

سیستم ایمنی بدن از طریق پیام رسان های شیمیایی موجود در خون با مغز ارتباط برقرار می کند. ضعف سیستم ایمنی خطر ابتلا به عفونت و بیماری را افزایش می دهد.
مراقبه تأثیرات تعدیل سیستم ایمنی بر روی بدن شما دارد. بر سلولهای ایمنی مختلف و پاسخ آنها به عوامل بیماری زا تأثیر می گذارد. مدیتیشن همچنین به کاهش سطح التهاب کمک می کند و بنابراین بار سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می دهد.

 انجام مراقبه ذهن آگاهی

خوشبختانه ، شما نیازی به صرف چندین ساعت در روز ، در سکوت مدیتیشن برای تغییر مغز خود ندارید. نکته اصلی یک تمرین منظم (روزانه) است ، مانند:

انجام مراقبه آگاهی از نفس
انجام حرکات کششی آگاهانه (مانند یوگا)
پیاده روی در طبیعت

مزایای مراقبه زمانی مشخص میشود که هر روز انجام شود ، بنابراین این کار را به عنوان یک آئین روزانه ، زمانی مشخص برای مراقبت از خود قرار دهید ، حتی اگر فقط ۱۰ دقیقه در روز باشد.
این مراقبه تنفسی را امتحان کنید:

در وضعیت راحتی بنشینید یا روی تخت خود یا یک مکان راحت دیگر دراز بکشید.
شانه ها را شل کنید ، و سپس چشم های خود را ببندید تا به شما کمک کند تا روی نفس خود تمرکز کنید.
به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و سپس از طریق بینی یا به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید.
یک دست خود را بر روی سینه و دست دیگر خود را روی شکم قرار دهید.
نفس خود را به تدریج عمیق کرده و تمرکز خود را بر روی جریان نفس کشیدن خود به داخل و به آرامی متمرکز کنید تا جایی که احساس می کنید معده شما منبسط می شود یا بلند می شود (هنگام استنشاق) و به داخل می افتد (هنگام بازدم). این حرکت شکمی باید احساس حرکتی بیشتری نسبت به حرکت قفسه سینه شما داشته باشد ، که بی حرکت است.
این مدیتیشن تنفسی را ۵-۱۰ دقیقه و ۱-۲ بار در روز تمرین کنید.

مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟
مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟
مدیتیشن ذهن آگاهی اکنون به روشی رایج برای کاهش استرس و افزایش بهزیستی عاطفی تبدیل شده است. اثرات آن بر سلامت مغز و شناخت در حال تحقیق است.

مدیتیشن ذهن آگاهی روشی است که به مغز شما آموزش می دهد تا از نظر فضایی یک فکر را نگه دارد. مراقبه به از بین بردن احساسات منفی کمک می کند و عصبانیت ، استرس ، نگرانی را کاهش می دهد.

امیدوارم از خواندن این مقاله “مدیتیشن چگونه ذهن شما را تغییر می دهد؟” استفاده کرده باشید.لطفا تجربیات خود را درباره مدیتیشن و مراقبه با ما درمیان بگذارید.سپاسگذاریم

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا