ریپورتاژ

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

اتریوم یک محیط مجازی را ساخته است که در آن قراردادهای هوشمند می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. به این محیط مجازی، ماشین مجازی اتریوم گفته می‌شود و امکان ارتقا قابلیت‌های قراردادهای هوشمند را بدون اینکه باعث افزایش پیچیدگی شود، فراهم می‌کند. ماشین مجازی اتریوم قدرت پردازش موردنیاز خود را از سراسر دنیا می‌گیرد و در اختیار توسعه دهندگان قراردادهای هوشمند و Dppها قرار می‌دهند. در این مطلب قصد داریم تا تمام زوایای این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا به‌خوبی مفهوم ماشین مجازی اتریوم را درک کنیم.

تاریخچه ارز دیجیتال اتریوم

در صفحه تبدیل اتریوم آمده است:

«اتریوم از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده و از سال ۲۰۱۵ که قیمتی حدود ۷۵ سنت داشته تا امروز (زمستان ۱۴۰۰) که قیمتش سقف ۴٬۸۰۰ دلار را دیده، جایگاه خود را به عنوان ملکه ارز‌های دیجیتال با داشتن حدود ۲۰ درصد از سهم بازار ارز‌های دیجیتال، تثبیت کرده. شبکه اتریوم با توجه به کاربرد‌های فراوانی که دارد، پایه اصلی ارزش این ارز است و با گسترش کاربردها و بروزرسانی‌های این شبکه، بیشتر متخصصان حوزه رمزارزها انتظار دارند که اتریوم قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار را نیز در آینده نه چندان دور به خود ببیند. با این حال شبکه‌های دیگر مانند کاردانو در حال رشد سریع هستند و کاربرد‌های شبکه‌ی اتریوم را به شبکه‌ی خود می‌افزایند تا رقبایی جدی برای اتریوم محسوب شوند».

ماشین مجازی (Virtual Machine) چیست؟

ماشین مجازی به ماشین‌هایی گفته می‌شود در سطح بالاتری از سیستم‌عامل‌های رایج مثل ویندوز قرار دارند. روی سیستم‌عامل‌های معمولی نصب می‌شوند تا به عملکردی مشابه ماشین‌های محاسباتی دست پیدا کنند. ماشین‌های مجازی این قدرت را دارند تا قدرت محاسباتی یک رایانه فیزیکی را به شکل مجازی به اجرا در بیاورند. به‌وسیله ماشین مجازی می‌توان از قدرت پردازش سیستم‌هایی که عضو شبکه هستند در راستا افزایش توان بلاک‌چین استفاده کرد.

در حقیقت ماشین مجازی اتریوم رایانه‌ای است که قدرت پردازش خود را از سراسر دنیا می‌گیرد و این قدرت را در اختیار پروژه‌هایی مانند قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا دیگر پلتفرم‌ها قرار می‌دهد. نودها و گره‌های بلاک‌چین نیز می‌توانند از سراسر جهان به ماشین مجازی این شبکه دسترسی پیدا کنند و به‌صورت اختیاری قدرت پردازش خود را در اختیار شبکه اتریوم قرار دهند.

تورینگ کامل (Turing-completeness) چیست؟

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

تورینگ کامل یکی از اصطلاحاتی است که برای درک بهتر ماشین مجازی اتریوم باید با آن آشنا شویم. در حقیقت ماشین مجازی اتریوم، یک ماشین تورینگ کامل است. بر اساس نظریه آلن تورینگ که بر روی این نوع ماشین‌ها ارائه کرده است، ماشین‌های مجازی مانند ما انسان‌ها قدرت تفکر ندارند و قادر به پردازش و تحلیل مسائل نیستند. ماشین‌ها فقط می‌توانند با استفاده از قوانین پردازش داده‌هایی که در اختیار آنها قرار گرفته است را حل کنند. اگر مسئله‌ای با قوانین تعریف شده برای آنها مطابقت نداشته باشد، ماشین تورینگ توانایی حل آن را ندارد.

جاوا اسکریپت (JavaScript) در اتریوم

زبان‌های برنامه‌نویسی از عملکرد ماشین تورینگ کامل استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی است که از آن برای کار با شبکه اتریوم و ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود. زبان برنامه‌نویسی پایه برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند اتریوم، سالیدیتی (Solidity) است.

تا به اینجا به بررسی مفاهیم پایه پرداختیم، حالا نوبت به بررسی کامل مفهوم ماشین مجازی اتریوم می‌رسد.

ماشین مجازی اتریوم (EVM) چیست؟

بلاک‌چین اتریوم به‌واسطه ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد موردتوجه کارشناسان و توسعه دهندگان در عرصه بلاک‌چین ارزهای دیجیتال قرار گرفته است و همه به این باور رسیده‌اند که بلاک‌چین اتریوم قادر است در عرصه‌هایی فراتر از انجام تراکنش مالی کاربرد داشته باشد. پس از انتقال شبکه اتریوم به اتریوم۲٫۰، ماشین مجازی اتریوم نیز به ماشین مجازی Ewasm منتقل شد. در حقیقت ماشین مجازی اتریوم پلتفرم نرم‌افزاری است که توسعه‌دهندگان می‌توانند تا پروژه‌هایی مانند قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بر روی آن اجرا کند.

 در حال حاضر تمامی قراردادهای هوشمند و حساب‌های کاربری بلاک‌چین اتریوم، بر روی ماشین مجازی این بلاک‌چین قرار گرفته اند. توسعه دهندگان با کمک ماشین مجازی اتریوم دیگر نیازی به سخت‌افزار قدرتمند ندارند و به‌جای آن از توان شبکه بلاک‌چین بهره می‌گیرند.

ویژگی‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM)

جهت درک بهتر عملکرد ماشین مجازی اتریوم در ادامه قصد داریم تا خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد EVM را مورد بررسی قرار دهیم.

۱٫        ماشین حالات توزیع شده

اتریوم در تلاش است تا بتواند بیش از یک دفتر کل توزیع شده در یک محدوده باشد به همین جهت وب‌سایت اصلی خود را به نام «Distributed State Machine» به معنی ماشین حالات توزیع شده راه‌اندازی کرده است. اتریوم داده‌ها، موجودی و اطلاعات حساب کاربری، حالات ماشین را نگه‌داری می‌کند.

۲٫       ماشین مجازی اتریوم غیرقابل‌تغییر است.

در این ماشین به‌ازای تمام ورودی‌ها تنها یک خروجی وجود دارد و اهمیتی ندارد که ماشین تورینگ چندبار دستورات را اجرا کرده باشد. غیرقابل‌تغییر بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین مجازی اتریوم است، زیرا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروژه‌ها در بستر اتریوم در هر زمانی تراکنش‌ها را با مبالغ زیادی انجام می‌دهند. ثبت شدن و عدم تغییر آنها برای شبکه بسیار اهمیت دارد.

۳٫      ماشین مجازی ایزوله

قراردادهای هوشمند باید در محیط ایزوله اجرا شوند تا امکان هک آنها وجود نداشته باشد. زمانی که قراردادهای هوشمند در محیط ایزوله اجرا می‌شوند اگر یکی از آنها باگی داشته باشد و یا مورد حمله قرار بگیرد، این مشکل سایر قراردادهای هوشمند را درگیر نمی‌کند.

۴٫       پردازش‌های پایان‌ناپذیر

درصورتی‌که ماشین مجازی اتریوم یک تورینگ باشد می‌توانیم بگوییم که قرارداد هوشمند EVM می‌تواند تمامی مسائل را حل کند. در حال حاضر هیچ راهکاری برای اطمینان از اینکه عملکرد ماشین مجازی در بازه زمانی مشخص به پایان می‌رسد وجود ندارد. این موضوع مشخص می‌کند که در اکوسیستم باید مکانیزمی با مهلت مشخص برای ایجاد محدودیت وجود داشته باشد. در شبکه اتریوم از گس برای کمک‌کردن به ترافیک شبکه استفاده می‌شود. گس (GAS) بخشی از مکانیزم پاداش در شبکه است که به‌وسیله هزینه گس تعیین می‌شود که کدام تراکنش‌ها باید در اولویت قرار بگیرند یا همان لحظه اجرا شوند. محدودیت گس از ابتدای شروع کار تعیین می‌شود و زمانی که به پایان برسد، عملیات و پردازش‌های ماشین‌های مجازی متوقف می‌شود.

چگونه می‌توان با ماشین مجازی اتریوم به درآمد رسید؟

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

می‌توانیم به عنوان یک نود در شبکه فعالیت داشته باشیم و یا به عنوان یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن غیرمتمرکز فعالیت خودمان را شروع کنیم. البته هرکدام از این فرایند به تخصصی کافی نیاز دارند تا بتوانیم از این راه به درآمد خوبی برسیم.

برای تبدیل شدن به نود در اتریوم در ابتدا باید implementation را دانلود و نصب کنیم و نسخه‌ای خالی از ماشین مجازی اتریوم را روی سیستم شخصی خود داشته باشیم. سپس تاریخچه تراکنش‌های اتریوم که شامل بلوک‌ها هستند را دانلود ‌کنیم.

برخی از برنامه‌نویسان به عنوان توسعه‌دهنده اپلیکیشن غیرمتمرکز در شبکه فعالیت می‌کنند و با کمک قدرت پردازش ماشین مجازی اتریوم برنامه‌هایی برای حل مشکلات مختلف می‌نویسند.

کلام آخر

ماشین مجازی اتریوم یکی از مباحث مهم و تخصصی در حوزه تکنولوژی بلاک‌چین است و برنامه‌نویسان حرفه‌ای به‌صورت تخصصی می‌توانند عملکرد آن را بررسی کنند. در این مقاله سعی کردیم تا به‌صورت خیلی مختصر و ساده توضیح دهیم که EVM چیست و چه خصوصیاتی دارد.

برای کسب درآمد از دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانیم از یک راهکار ساده‌تر یعنی خریدوفروش ارز دیجیتال استفاده کنیم. برای واردشدن به بازار کریپتو نیاز است تا در بهترین سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال ثبت‌نام کنیم تا بتوانیم ارزهای موردنظر خود را خریداری کنیم. قبل از شروع سرمایه‌گذاری، باید بازار را بشناسیم و آموزش لازم را ببینیم و تجربه کسب کنیم.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا