ریپورتاژ

سنبه و مته در ریخته گری

سنبه و مته در ریخته گری

از ابزار پرکاربردی که در صنایع مختلف به ویژه در چرم دوزی استفاده می شود می توان به سنبه خارجی اشاره کرد. با استفاده از سنبه می توان قطعات مورد نیاز برای دوخت و سوراخ کاری را تعیین کرد. بر اساس کاربرد این محصول می توانید هر یک از مدل های متنوع آن را خریداری کنید. مته مهم ترین قسمت دریل است و برای ایجاد هر نوع سوراخی لازم است. برای ایجاد سوراخ روی سطوح مختلف از مته های مختلف استفاده می کنند. به همین دلیل است که مته ها دارای تنوع گسترده و عملکردهای متفاوتی هستند. پران گرمکار و پران دایکاست قالبی است که مواد مذاب در دمای بالا و فشار بالا توسط دستگاه قالب گیری تزریقی برای تولید قطعات فلزی به داخل آن تزریق می شود. این قالب در صنعت خودروسازی، قطعات سبک، بدنه و قطعات مهم و خاص کاربرد دارد. امروزه قالب نقش بسیار مهمی در تولید قطعات فلزی نرم دارد.

سنبه و مته در ریخته گری

کاربرد دایکاست

موادی مانند آلیاژهای روی، آلومینیوم، وزنی از چند گرم تا چند کیلوگرم را می توان با قالب گیری تزریقی ساخت. طراحی این قالب ها و ساخت آنها نیاز به تجربه زیادی دارد. زیرا در حین تولید آنها فشار بالایی از دستگاه تزریق به قالب وارد می شود. بنابراین، قالب ساز باید بتواند فشار وارد شده به فولاد را کنترل کند. در گذشته در صنعت چاپ برای تولید قطعات متحرک ماشین آلات استفاده می شد. قالب‌گیری تزریقی جهشی بزرگ در قرن بیستم ایجاد کرد. زیرا آلیاژهای آلومینیوم نیز در آن وارد شده بود. بعد از آلومینیوم، نوبت به منیزیم و مس رسید. امروزه فرآیند قالب گیری تزریقی پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه بر سرعت، کیفیت آن نیز افزایش یافته است.

عوامل موثر بر کیفیت طراحی قالب تزریقی

هنگام طراحی قالب تزریق باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. به خصوص در مورد ویژگی های قالب و پروژه ای که در اختیار داریم باید به این نکات توجه کنیم. این عوامل عبارتند از:

شیب

شیب درجه ای است که می توان با آن هسته قالب را کاهش داد. برای رها کردن فلز ریخته‌گری شده از قالب، شیب دقیقی لازم است. از آنجا که شیب ثابت نیست و با زاویه دیوار تغییر می کند، این فرآیند تحت تأثیر ویژگی هایی مانند نوع آلیاژ استفاده شده و مذاب، عمق قالب و شکل دیوار است. هندسه شکل نیز یکی از عوامل موثر بر شیب است. به دلیل خطر انقباض، دهانه های بسته باید باریک شوند. از طرف دیگر، دیوارهای داخلی ممکن است فرو بریزند. بنابراین در مقایسه با دیوارهای بیرونی به شیب بیشتری نیاز دارند.

خطوط تقسیم

سطح جدا کننده یا خط جداکننده قسمت های مختلف قالب را به هم متصل می کند. اگر به هر دلیلی خط تقسیم نادرست قرار گیرد یا شکل آن در اثر فشار کاری تغییر کند، ممکن است مواد ریخته شده از شکاف بین قطعات قالب نفوذ کند. در نتیجه از یکپارچگی ریخته گری جلوگیری شده و شکاف های زیادی در قطعه ایجاد می شود.

نوارها

نوار معمولاً یک درز توخالی است و برای صاف کردن سطوح زاویه دار استفاده می شود. گوشه های تیز در طول فرآیند ریخته گری می تواند باعث خرابی یا اختلال در کل آن شود. به همین دلیل، اکثر قالب ها دارای نوار هایی هستند که با ایجاد لبه های گرد، خطر خطاهای ساخت را کاهش می دهند. به طور معمول، نوارها را می توان در هر جایی از الگو اضافه کرد، به استثنای خطوط جداکننده.

شیارها

شیارهای ریخته گری معمولاً در محصولاتی با ضخامت دیواره کم استفاده می شود. قرارگیری شیارها به دلیل ضخامت نامتناسب تحت فشار، احتمال ترک خوردگی را کاهش می دهد. همچنین وزن محصول را کاهش می دهد و ظرفیت پر شدن را بهبود می بخشد.

کار برجسته

منظور از برجسته سازی در واقع گره های ریخته گری است. این گره ها به عنوان نقاط تنظیم در ساخت قالب عمل می کنند. سازندگان گاهی اوقات سوراخ هایی را به ساختار منبت داخلی اضافه می کنند تا اطمینان حاصل کنند که ضخامت دیواره محصول قالب گیری شده یکنواخت است. در منبت عمیق، فلز را نمی توان به راحتی پر کرد. بنابراین شیار یا نوار برای رفع این مشکل بسیار ضروری است.

نمادها

اغلب نام لوگو یا نام تجاری محصول را در طراحی قالب تزریق قرار می دهند. اگرچه نمادها فرآیند قالب گیری تزریقی را پیچیده نمی کنند، اما بر هزینه تولید تأثیر می گذارند. به طور خاص، استفاده از نماد یا آرم برجسته نیاز به حجم اضافی فلز مذاب برای هر قطعه تولید شده دارد. البته استفاده از نماد فرورفته باعث کاهش هزینه ها و نیاز به مواد اولیه کمتری می شود.

مواد مورد استفاده در قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی یا دایکاست معمولا برای ساخت قطعات آلیاژی غیر آهنی استفاده می شود. آلیاژهای مس، آلومینیوم، منیزیم و روی از جمله رایج ترین مواد مورد استفاده هستند.

مواد مورد استفاده در قالب گیری تزریقی

سنبه

سنبه یکی از انواع ابزاری است که می توان از آن برای مشخص کردن سطح کار استفاده کرد. در واقع می توان گفت که سنبه قطعه ای شبیه به محصول تولیدی اما با جنس قوی تر است. از این ابزار برای مهمترین قسمت های برش و ساخت یک محصول استفاده می شود. در بسیاری از موارد می توانید از این ابزار به تنهایی برای برش استفاده کنید.

کاربرد سنبه

به طور کلی می توان گفت که از این ابزار برای نشانه گذاری استفاده می شود. بسته به هدف سنبه، می توانید هر نوع و شکل آن را خریداری کنید. در کنار سنبه از چکش استفاده می شود و چون این کار با ضربه انجام می شود باید کف محکمی داشته باشد تا در برابر این ضربات مقاومت کند. در صورت استفاده مداوم از سنبه، تیزی اصلی را نخواهد داشت. در این صورت می توانید از ماشین آلات صنعتی برای بازیابی تیزی اولیه آن استفاده کنید. البته در این فرآیند تمامی عملیات ماشینکاری روی محصول انجام نخواهد شد.

مته

مته مهم ترین قسمت دریل است و برای ایجاد هر نوع سوراخی لازم است. برای ایجاد سوراخ روی سطوح مختلف از مته های مختلف استفاده کنید. به همین دلیل است که مته ها دارای تنوع گسترده و عملکردهای متفاوتی هستند. هدف اصلی مته ایجاد سوراخ در سطحی است که با آن در تماس است. مته ها در اندازه ها و قطر های مختلف ساخته می شوند و با توجه به نیاز شما مورد استفاده قرار می گیرند. مته ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و هر نوع مته را می توان روی سطح خاصی استفاده کرد. مته ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و اگر به درستی از آنها مراقبت شود، سال ها دوام خواهند آورد.

ریخته گری

ریخته گری در سراسر جهان به عنوان صنعت مادری شناخته می شود که باعث رشد و توسعه سایر صنایع می شود. اکثر صنایع کالاهای مصرفی مانند خودروسازی، مواد غذایی، دارویی، لوازم خانگی و غیره به طور مستقیم به ریخته گری وابسته هستند. حتی بسیاری از صنایع پایه دیگر مانند نفت، گاز و پتروشیمی به طور غیرمستقیم از توسعه این صنعت از طریق ساخت تجهیزات و ماشین آلات تولیدی سود می برند. ارزش ریخته گری آنقدر زیاد است که بدون توسعه آن نمی توان رشد تولید محلی را تصور کرد. فرم و برش formoboresh.com مفتخر است که چندین دهه تجربه در تامین قطعات قالب استاندارد و ابزار تراشکاری، دانش مهندسی مکانیک در طراحی حالت جامد و ارتباطات گسترده بین المللی را برای همکاری با سایر بازیگران صنعت در جهت رشد گرد هم آورده است.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا