پزشکی

فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟

فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

گزنه گیاهی بومی آمریکای شمالی ، آفریقا ، آسیا و اروپا است. دارای ساقه سبز بلند و برگهای دندانه دار است.با این حال ، در برگهای آن موهای ریزی وجود دارد که در واقع خاردارهای توخالی حاوی اسید فرمیک است ، ماده شیمیایی تحریک کننده ای که در زنبورهای عسل نیز وجود دارد.وقتی این موها پوست را لمس می کنند باعث ایجاد بثورات دردناک و ناخوشایند می شوند که می تواند ساعت ها ادامه داشته باشد.حالا ببینیم فواید گزنه چیست؟

اما این گیاه وقتی به درستی پردازش شود ، یک معدن طلای مغذی با پروتئین ، چربی ، ویتامین و آنتی اکسیدان است که از راه های مختلف می تواند برای بدن شما مفید باشد!

ارزش تغذیه ای گزنه

همانطور که در USDA’s FoodData Central نشان داده شده است ، یک وعده ۳ اونسی گزنه فرآوری شده یا پخته شده حاوی:

 ۲ گرم پروتئین
کمتر از ½ گرم چربی
تقریباً ۷ گرم کربوهیدرات
ارزش آنتی اکسیدانی گزنه نیز زیاد است. برگها حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های C ، A ، B کمپلکس و K و همچنین ترکیبات فعال مانند لوتئین و لیکوپن هستند که از آنتی اکسیدان های محافظ هستند.برگها همچنین دارای مواد معدنی زیادی از جمله کلسیم و منیزیم هستند.

گزنه نیروگاه تغذیه ای است و جای تعجب نیست که این گیاه تحت تأثیر مثبت آن بر سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟
فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟

فواید گزنه چیست؟

۱- هیپرپلازی پروستات خوش خیم را برطرف می کند.

برخی مطالعات به طور خاص در مورد استفاده از گزنه به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) بررسی کرده اند. در BPH ، غده پروستات نر بزرگ می شود و در ادرار کردن مشکل ایجاد می کند.

این وضعیت یک قسمت طبیعی غیر سرطانی از روند پیری مردان است ، اگرچه مشکل در تخلیه مثانه می تواند مشکل ساز باشد. علاوه بر این ، همیشه مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص های جدی تر قبل از خود درمانی را رد کند.

۲-گزنه و کمک به کنترل قند خون

چندین مطالعه اثرات ضد دیابتی مصرف گزنه را در دوزهای اندازه گیری شده نشان داده است ، اما تحقیقات بیشتری برای ایجاد ایمنی و اثربخشی طولانی مدت لازم است.

با این حال ، به هیچ عنوان نباید از گزنه به جای داروهای تجویز شده برای دیابت استفاده کنید ، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.

علاوه بر این ، شما همیشه باید قبل از شروع هر گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه واکنش سو را رد کنید.

توجه: رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی فعال بدنی شما را قادر می سازد قند خون خود را بدون استفاده از دارو کنترل کنید. این اقدامات همچنین باعث سلامت عمومی و افزایش کیفیت زندگی می شوند.

۳- گزنه فشار خون را کاهش می دهد

یک مطالعه روی حیوانات ، اثرات ضد فشار خون و آنتی اکسیدانی گزنه گزنه را در موش های دارای فشار خون بالا ، در مقایسه با اثرات لوزارتان ، که یک داروی ضد فشار خون است و معمولاً تجویز می شود ، بررسی کرد.

نتایج نشان داد که هر سه دوز گزنه (۱۰ ، ۵۰ و ۲۰۰ میلی گرم در کیلوگرم در روز) منجر به کاهش فشار خون و کاهش التهاب شد.

۴-گزنه با التهاب مبارزه می کند

گزنه دارای آنتی اکسیدان های فعال (پاک کننده رادیکال های آزاد) ، از جمله ویتامین C ، لیکوپن ، کوئرستین و لوتئین و همچنین سایر ترکیبات پلی فنولیک و فلاونوئید یا ریز مغذی ها است که بیشتر از گیاهان می آیند. این ترکیبات برای مقابله با التهاب در بدن شناخته شده اند.

علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده منظم از گزنه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند ناراحتی مرتبط با آرتروز را کاهش دهد.

توجه: همیشه قبل از افزودن گیاهان فعال فعال به رژیم غذایی منظم ، ابتدا ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید.

۵- سلامت کلیه را تقویت می کند

گزنه حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و ترکیبات اسید کافئیک است که می تواند باعث ادرار یا افزایش ادرار شود.

تولید بیشتر ادرار می تواند زباله های متابولیکی را در سیستم شما دفع کند و از بار سمی کلیه ها بکاهد.

احتیاط: آبرسانی مناسب مهم است و استفاده بیش از حد از هر ماده ای با خاصیت ادرار آور می تواند باعث کمبود آب بدن شود و منجر به اثرات سو بر کلیه ها شود.

علاوه بر این ، بیماری کلیوی بسیار جدی است و فراتر از محدوده درمان در منزل است. بنابراین ، به محض مشاهده علائم سو عملکرد کلیه ، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید تا بعداً از عوارض تهدید کننده زندگی جلوگیری کنید.

۶-گزنه بهبود زخم را تسهیل می کند

عصاره گزنه ممکن است به دلیل وجود ویتامین C و آهن در آن باعث بهبود سریعتر پوست شود.

گزنه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از فیلوکینون (ویتامین K) است که یک ترکیب مهم است که بدن از آن برای ایجاد فاکتورهای لخته شدن برای جلوگیری یا کاهش خونریزی استفاده می کند.

اگرچه این یک نتیجه بسیار امیدوار کننده و جالب است ، اما مطالعات بیشتر مبتنی بر حیوانات است. برای روشن شدن کامل اثرات گزنه بر روی سوختگی های جزئی و آسیب های سطحی ، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

توجه: لطفاً در صورت آسیب دیدگی همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب باشید و قبل از استفاده از درمان های جایگزین برای بیماری های احتمالی جدی مانند بریدگی های عمیق و سوختگی های درجه دو و سوم با پزشک مشورت کنید.

۷- از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

گزنه کمک می کند تا سلامت استخوان افزایش یابد
یک مطالعه حیوانی دیگر در مقیاس کوچک ، تأثیر استفاده از گزنه گزنده در تقویت استخوان را بررسی کرد. نتایج نشان داد که موشهای تحت درمان با گزنه تشکیل استخوان قابل توجهی دارند.

از نظر محققان ، این نتیجه بسیار انگیزنده است و مطالعات بیشتری در زمینه انسان در زمینه پوکی استخوان قابل توجیه است.

فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟
فواید گزنه برای سلامتی بدن چیست؟

۸-گزنه آلرژی را کاهش می دهد

یک مطالعه به بررسی تأثیر گزنه در کنترل واکنشهای آلرژی پرداخت. نتایج نشان داد که با کاهش علائم آلرژی ، سطح بی مارکرهای خون کاهش می یابد.

جالب است که گزنه تاثیری داشته باشد زیرا سایر مطالعات نشان داده اند که گزنه می تواند به سادگی با تماس با برآمدگی های سوزنی ریز برگ های آن ، واکنش آلرژیک ایجاد کند.

موارد استفاده از گزنه

گزنه را می توان به روش های زیر استفاده کرد:

برگ گزنه را خشک کرده و در چای ها استفاده می کنند ، با سبزیجات دیگر می پزند .
برگها و ساقه ها نیز از منابع عصاره های روغن گزنه هستند که در محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.
برگ گزنه خام باید پخته ، خشک و یا فرآوری شود تا در مصرف آن بی خطر باشد.

منبع:emedihealth

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا