ریپورتاژ

عوامل موثر در طعم نهایی نوشیدنی قهوه

در طی سالیان اخیر نوشیدنی قهوه به یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کشور تبدیل شده ، از مهمترین دغدغه ها در رابطه با طرز تهیه این نوشیدنی ، پیدا کردن بهترین میکس ها و یا بهترین نوع دم آوری است. برخی از افراد به دنبال کسب انرژی هرچه بیشتر از قهوه هستند و برخی دیگر به دنبال عطر و طعم بهتر.

عوامل موثر در طعم قهوه

برای تهیه یک قهوه خوب که در عین پر انرژی بودن از عطر و طعم مناسبی برخوردار باشد باید به چند عامل مهم توجه کرد:

۱-تهیه دانه های قهوه با کیفیت

خرید قهوه تازه از مهمترین عوامل موثر بر طعم نهایی نوشیدنی شما می باشد ، به طور کلی دانه های قهوه به دو دسته کمرشیال (تجاری) و اسپشیال تقسیم میشوند ، دانه های قهوه تجاری معمولا مراحل کاشت تا برداشت را به صورت اتومات و با دستگاه های صنعتی طی کرده اند در حالی که دانه های قهوه اسپشیال به صورت سنتی کاشت و برداشت شده اند و در مراحل تهیه آن دقت بیشتری به خرج داده شده.

به طور کلی قهوه در کشور های روی خط استوا کاشت و برداشت میشود و هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد قهوه دارای کافئین کمتر و پیچیدگی طعمی بیشتر میباشد و هرچه ارتفاع کاشت کمتر باشد ، کافئین آن بیشتر و پیچیدگی طعمی آن کمتر خواهد بود.

قهوه های کاشته شده به طور کلی دارای ۳ نژاد روبوستا ، عربیکا و لیبریکا میباشند. نژاد روبوستا دارای کافئین بیشتر و عربیکا دارای پیچیدگی طعمی بیشتری می باشد. نژاد قهوه لیبریکا کم تولید ترین نژاد قهوه میباشد به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تولید نسبت به کیفیت دانه نهایی.

از معروف ترین دانه های قهوه جهان ، قهوه برزیل میباشد ، بیشتر تولیدی این کشور قهوه نژاد عربیکا میباشد و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. برای خرید قهوه برزیل با کیفیت و تازه میتوانید از طریق فروشگاه آنلاین قهوه کافیاتو اقدام کنید.

خرید قهوه تازه۲-نحوه و ابزار دم آوری

از دیگر عوامل بسیار مهم در طعم نهایی قهوه نوع دم آوری آن است. روش های زیادی برای این کار وجود دارد که از معروفترین روش های دم آوری قهوه میتوان ، اسپرسو ، فرانسه ، ترک ، کمکس ، وی ۶۰ (v60) نام برد.

دم آوری اسپرسو (Espresso) که در واقع نام آن از ترکیب دو کلمه (Express) سریع و (Pressure) فشار ، به دست آمده ، از معروف ترین روش های دم آوری قهوه در آسیا میباشد که طعم قوی اما کافئین متوسطی نسبت به دیگر انواع دم آوری قهوه داراست. از اسپرسو برای تهیه نوشیدنی های همچون کافه لاته ، کاپوچینو ، کافه ماکیاتو و کافه موکا نیز استفاده میشود.

دم آوری های چکه ای یا Pour Over نظیر کمکس ، فرانسه ، وی ۶۰ (v60)

 از معروفترین روش های دم آوری قهوه در کشور های اروپایی و آمریکایی می باشد ، در این نوع از دم آوری قهوه طعم نهایی دارای اسیدیته (ترشی) و بیترنس (تلخی) متوسطی است و اما طعم یاد قهوه مخصوصا در دانه های اسپشیال به خوبی حس میشود.

روش های دم آوری قهوه۳- میزان آسیاب مناسب قهوه

از میزان آسیاب قهوه میتوان به عنوان یکی از موثر ترین عوامل در دم آوری یک نوشیدنی با کیفیت نام برد ، درجه آسیاب قهوه برای هر یک از روش های دم آوری ذکر شده متفاوت می باشد ، به طور کلی آسیاب قهوه به سه قسمت تقسیم میشود:

آسیاب درشت (Coarse) که مختص تهیه قهوه فرانسه میباشد

آسیاب متوسط (Medium – Medium Fine) که مختص تهیه قهوه اسپرسو و سایفون میباشد

آسیاب بسیار ریز (Fine) برای تهیه قهوه ترک

۴-میکس دانه های قهوه

اگر تا کنون به فروشگاه های قهوه سر زده باشید ، هر فروشگاه میکس های قهوه مختص خودرا داراست که میتوان آن ها را به نوعی امضاء آن فروشگاه دانست ، در واقع فروشنده های حرفه ای با ترکیب قهوه های مختلف ویژگی های طعمی جدید خلق میکنند. میکس های قهوه ارائه شده در هر فروشگاه معمولا بر طبق ذائقه اکثریت خریداران و با تجربه و مهارت فروشنده تهیه و توزیع میشود.

برای خرید میکس قهوه متناسب با ذائقه خودتان میتوانید از بخش میکس های ویژه فروشگاه آنلاین قهوه کافیاتو دیدن کنید و میکس مورد علاقه خودرا طبق ویژگی های نوشته شده پیدا کنید. (کافیاتو(https://cafiato.ir/coffee-store))

میکس دانه های قهوه۵-دما و سختی آب

از دیگر عوامل بسیار مهم در دم آوری نوشیدنی قهوه ، دمای آب و همچنین میزان سختی آب میباشد ، البته این موارد نسبت به عوامل مختلف نظیر میزان پخت قهوه مورد استفاده (لایت ، مدیوم و دارک) متفاوت است ، به طور متوسط دمای مناسب برای دم آوری قهوه در روش های مختلف بین ۹۰ تا ۹۶ درجه میباشد ، البته بهتر است در صورتی که از قهوه هایی با پخت تیره یا دارک روست استفاده میکنیم از دمای آب کمی پایین تر استفاده کنیم.

قریب به ۹۸ درصد از هر فنجان قهوه را آب تشکیل میدهد پس کیفیت آب مورد استفاده در طعم نهایی بسیار مهم می باشد ، از نظر کارشناسان میزان سختی مناسب آب برای تهیه قهوه بین ۷۵ppm تا ۲۵۰ppm میباشد. از آن جهت که اکثر ما به ابزار های سختی سنج اب دسترسی نداریم ، میتوانیم با استفاده از اطلاعات درج شده بر روی بطری های آب معدنی موجود در بازار ، آب مناسب دم آوری قهوه را پیدا و استفاده کنیم.

TDS and Coffee

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا