پزشکی

علت زبان سفید چیست؟

علت زبان سفید چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((علت زبان سفید چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

ظاهر زبان شما بازتاب دهنده سلامت درونی شماست. وقتی همه چیز در داخل بدن شما سالم است ، زبان شما رنگ صورتی و بدون هیچ نشانه ای از رنگدانه نامنظم می دهد.از طرف دیگر ، اگر به نظر می رسد زبان شما با پوشش سفید مایل به خاکستری پوشانده شده است ، به طور کامل یا به صورت لکه دار ، به طور کلی به دلیل برخی از مشکلات اساسی سلامتی است.حالا ببینیم علت زبان سفید چیست؟

این تغییر رنگ ، که معمولاً به آن “زبان سفید” گفته می شود ، ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما بیشتر بی ضرر و موقتی است.

با این حال ، در موارد نادر ، این وضعیت می تواند نشانه یک بیماری جدی تر مانند عفونت یا سرطان باشد.

علل شایع زبان سفید

بهداشت و مراقبت نادرست دهان و دندان یکی از دلایل عمده سفید زبان است.

با گذشت زمان ، باکتری ها ، قارچ ها ، بقایای مواد غذایی و سلول های مرده می توانند بین پاپیلاها یا گره های زبان گیر کنند و باعث التهاب آنها و سفید شدن زبان شوند.

دیگر مجرمان معمول که منجر به زبان سفید می شوند عبارتند از:

خشکی دهان در اثر خوابیدن با دهان باز یا تنفس از طریق دهان ایجاد می شود
کمبود آب بدن
لیکن پلان دهانی ، یک بیماری التهابی مزمن است که می تواند باعث ایجاد لکه های سفید ، پاپول یا پلاک در داخل دهان شود
مصرف بیش از حد الکل ، استعمال دخانیات یا استعمال دخانیات ، که می تواند مخاط دهان شما را تحریک کرده و منجر به ایجاد ضایعات ضخیم ، لجباز ، پیش بدخیم روی لثه ها ،دهان ، داخل گونه ها و حتی زبان شود.
تب
داروهای خاص
کنار گذاشتن مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور منظم ، که می تواند منجر به تجمع باکتری ها ، مواد غذایی و سایر مواد باقی مانده در حفره دهان شود
بیماری های شدید مانند برفک دهان (عفونت مخمر) یا سفلیس ، که می تواند به صورت زبان سفید ظاهر شود و به فوریت پزشکی نیاز دارد.

علت زبان سفید چیست؟علائم و نشانه ها زبان سفید

زبان سفید معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و بوی بد دهان یا طعم تلخ دهان مشخص می شود. با این حال ، در برخی موارد ، می تواند نشانه سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان باشد.با در نظر گرفتن علائمی که همراه آن است ، می توانید علت اصلی مسئول سفید زبان خود را تشخیص دهید.

در اینجا علائم و نشانه های رایج زبان سفید با توجه به علت آن وجود دارد:

۱- لکوپلاکیا

لکوپلاکیا باعث ایجاد رشته های سفید / خاکستری در دهان می شود که معمولاً بسیار لجبازی هستند و با تراشیدن نمی توان آنها را از بین برد. وصله تمایل به صورت برجسته به نظر می رسد و معمولاً بدون درد است.

بیشتر موارد لوکوپلاکی تهدیدآمیز نیستند و پس از آنکه مصرف الکل را محدود کردید ، سیگار را ترک کردید و به یک روال دقیق بهداشت دهان وفادارید ، برطرف می شود.

توجه: اگر با وجود مراقبت های توصیه شده ضایعات فروکش نکردند ، به شما توصیه می شود برای رد سرطان دهان یا هر گونه نگرانی جدی دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲-پلان دهان

یک مورد خفیف از لیکن پلان دهانی با ظهور تغییر رنگ سفید در لثه ها ، زبان یا داخل گونه ها مشخص می شود ، که ممکن است در ابتدا بدون توجه به این بیماری بدون توجه به این بیماری ، مورد توجه قرار نگیرد.

در صورت التهاب شدید ، ممکن است احساس ناراحتی علامتی قابل توجهی در دهان داشته باشید ، به خصوص هنگام خوردن یا نوشیدن.

ممکن است احساس سوزش در دهان داشته باشید و لثه های شما به طور غیرمعمول قرمز به نظر برسند و در لمس حساس باشند.

۳- برفک دهان

در یک مورد معمول برفک دهان ، حفره دهان شما با تکه های سفید رنگی پوشانده شده است که معمولاً می توان آنها را از بین برد و پوست زیر آن را در معرض دید و حتی گاهی خونین قرار داد.

این نوع عفونت مخمری باعث می شود دهان یا زبان شما در حال آتش سوزی باشد و اغلب منجر به بی حس شدن چشایی یا مزه نامطبوع دهان می شود.

حتی ممکن است متوجه قسمت های قرمز داخل دهان و گلو و ترک خوردگی پوست در گوشه های دهان شوید.

۴-سفلیس

اگر از طریق رابطه جنسی دهانی به سفلیس مبتلا شوید ، ممکن است ۱۰ روز تا ۳ ماه پس از مواجهه اولیه با باکتری های عامل عفونت ، یک زخم بدون درد در زبان ایجاد شود.

اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند به لکوپلاکی سیفلیتیک منتقل شود ، که با تشکیل پلاک های سفید در زبان مشخص می شود.

تغییر رنگ زبان ناشی از سفلیس ممکن است با سردرد ، تب ، درد مفاصل و تورم غدد همراه باشد.

برای یک زبان سفید به دلیل عفونت مخمری مانند برفک دهان ، پزشک داروهای ضد قارچی تجویز می کند ، عمدتا قطره های خوراکی برای جلوگیری از رشد قارچ در دهان شما است. این داروهای ضد قارچ باید حداقل ۱-۲ هفته مصرف شوند تا زمانی که عفونت روند خود را طی کند.

برای یک زبان سفید به دلیل لیکن پلان دهانی ، که یک بیماری التهابی مزمن است ، پزشک معمولاً در صورت ایجاد فرم شدید ، آن را با کورتیکواستروئیدها درمان می کند.در مورد لکه های سفید ناشی از لکوپلاکی ، پزشک مراقب حفره دهان شما خواهد بود تا اطمینان حاصل کند که علائم بدتر نمی شوند. پزشک ممکن است شما را شناسایی کرده و به شما توصیه کند که هرگونه تحریک کننده احتمالی را که ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد ، مانند دخانیات ، از بین ببرید.

برای زبان سفید ناشی از سفلیس ، درمان استاندارد پنی سیلین است ، آنتی بیوتیکی که باکتری های ایجاد کننده عفونت را از بین می برد.
بدون در نظر گرفتن علت ، تقریباً همیشه به شما توصیه می شود که از هر نوع ماده تحریک کننده ای که می تواند مانع بهبودی شما شود ، مانند الکل و دخانیات خودداری کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید ، به دنبال کمک پزشکی باشید زیرا این موارد ممکن است دلیل اصلی جدی تر زبان سفید را نشان دهند:

درد یا احساس سوزش در زبان
ایجاد زخم های باز
مشکل در جویدن ، بلعیدن ، یا صحبت کردن
کاهش ناگهانی وزن
تب
بثورات پوستی
ماندگاری پوشش پلاک سفید برای بیش از ۲ هفته

علت زبان سفید چیست؟
علت زبان سفید چیست؟

پرسش و پاسخ درباره زبان سفید :

پاسخ داده شده توسط دکتر وسام آتیتا ، BDS ، FRACDS (دندانپزشک)

آیا برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند منجر به سفید شدن زبان شوند؟

بله ، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک های طیف گسترده می تواند منجر به ایجاد زبانی با روکش سفید شود.

آیا زبان سفید نشانه سرطان زبان است؟

خیر. با این حال ، شرایط مزمن نیاز به بررسی دارد ، زیرا در موارد نادر ممکن است پیش سرطانی باشد.

آیا کم آبی می تواند منجر به سفید شدن زبان شود؟

بله ، این شایع ترین علت سفید زبان است.

حرف آخر درباره زبان سفید :

یک زبان سفید ممکن است همیشه نیاز به درمان نداشته باشد. در بیشتر موارد ، به خودی خود پاک می شود.

برای خلاص شدن از مشکل ، می توانید زبان خود را به آرامی با استفاده از یک مسواک نرم یا خلال دهنده زبان تمیز کرده و مقدار زیادی آب مصرف کنید تا باکتری ها و بقایای دهان شما خارج شود.

با این حال ، اگر به دلیل یک مسئله اساسی مانند خشکی دهان ، کمبود آب بدن ، تنفس دهان ، برفک دهان و موارد ذکر شده در بالا ایجاد شود ، ممکن است هنوز نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

اگر اجازه داده شود این بیماری بدون درمان مناسب و به موقع از بین برود ، یک زبان سفید می تواند به همین راحتی به یک عفونت جدی تبدیل شود و به سایر مناطق بدن گسترش یابد.

لطفا نظرات خود را درباره “علت زبان سفید چیست؟” با ما در میان بگذارید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا