پزشکی

علائم خونریزی داخلی چیست؟

علائم خونریزی داخلی همیشه با شدت خونریزی مطابقت ندارد. در موارد تروما، فقدان اولیه علائم یا نشانه‌ها به این معنا نیست که فرد در حالت خوبی است.بعدا ممکن است علائم ایجاد شده و شدید شوند.

علائم خونریزی داخلی

عبارتند از:

سبکی سر

با از دست دادن خون سریع یا شدید، سبکی سر و سرگیجه شایع است. در مواردی که از دست دادن خون تدریجی است، سبکی سر ممکن است تنها زمانی رخ دهد که فرد سعی کند بایستد و فشار خون پایین بیاید (به نام افت فشار خون ارتواستاتیک).

درد

درد یکی از علائم رایج خونریزی داخلی است زیرا خون بافت ها را تحریک می کند. در برخی از قسمت های بدن، مانند قفسه سینه، درد ممکن است محدود به ناحیه خونریزی باشد. در مورد دیگران، مانند شکم، درد ممکن است در سایر قسمت‌های بدن احساس شود (به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود). به عنوان مثال، خونریزی در نزدیکی دیافراگم اغلب در شانه احساس می شود.

تنگی نفس

تنگی نفس می تواند از علائم خونریزی داخلی در هر قسمت از بدن باشد. با از دست دادن خون، گلبول های قرمز کمتری برای حمل اکسیژن به بافت ها وجود دارد. کمبود اکسیژن باعث مشکلات تنفسی می شود.

سوزن سوزن شدن در دست و پا

با از دست دادن خون، بدن اغلب رگ‌های خونی اندام‌ها را می‌بندد تا خون را دوباره به اندام‌های مهم هدایت کند. از دست دادن اکسیژن به اندام ها می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها شود. خونریزی داخلی همچنین می تواند باعث هیپرونتیلاسیون (تنفس سریع) شود زیرا بدن تلاش می کند سطح اکسیژن را بالا ببرد.

تغییرات در بینایی

تغییرات در بینایی با خونریزی داخلی رایج است. آنها می توانند قبل از “سیاه شدن بدن” زمانی که از دست دادن خون سریع یا شدید است رخ دهند. سایر تغییرات ممکن است به دلیل خونریزی مغزی باشد که در آن تاری دید و دوبینی شایع است.

حالت تهوع یا استفراغ

تهوع و استفراغ ممکن است به دلیل از دست دادن خون یا در پاسخ به درد رخ دهد. این علائم زمانی رایج است که خونریزی در دستگاه گوارش یا مغز باشد.

 علائم خونریزی داخلی
علائم خونریزی داخلی چیست؟

تعریق شدید

وقتی از دست دادن خون ناگهانی یا شدید باشد، تعریق شدید بدون دلیل (به نام دیافورز) ممکن است رخ دهد. از دست دادن خون می تواند باعث تغییر سریع دمای بدن شود که به نوبه خود باعث تعریق شدید و ناگهانی می شود. مردم غالباً این را “عرق سرد” توصیف می کنند

کبودی

کبودی گاهی اوقات می تواند نشان دهنده محل وقوع خونریزی باشد. کبودی اطراف ناف که به آن علامت کالن گفته می شود، نشان دهنده خونریزی در شکم است. کبودی در پهلو، که به عنوان علامت گری ترنر شناخته می شود، می تواند زمانی رخ دهد که خونریزی در شکم یا فضای خلفی صفاقی (محل قرارگیری کلیه ها) وجود داشته باشد. کبودی گسترده می تواند با شکستگی رخ دهد.

تغییر در وضعیت روانی

تغییر وضعیت روانی، از جمله سردرگمی و سرگردانی، نشانه آن است که خون زیادی از دست رفته است. این می تواند شامل از دست دادن کامل هوشیاری باشد. تغییر وضعیت روانی نشانه اورژانس پزشکی است.

علائم و نشانه های خونریزی داخلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سبکی سر
درد
تنگی نفس
گزگز دست یا پا
تغییرات در بینایی
حالت تهوع یا استفراغ
تعریق ناگهانی و شدید
کبودی
تغییرات در وضعیت روانی
از دست دادن هوشیاری

خونریزی داخلی در چه قسمت هایی رخ میدهد؟

خونریزی داخلی در قسمت های خاصی از بدن ممکن است منجر به علائم مشخص شود. این موارد عبارتند از:

مغز

خونریزی مغزی اغلب باعث سردرد شدید، حالت تهوع و استفراغ می شود. ضعف در یک طرف بدن یا تغییر در بینایی نیز شایع است. با پیشرفت خونریزی، گیجی و گیجی و به دنبال آن از دست دادن هوشیاری یا تشنج رخ می دهد.

قفسه سینه

خونریزی در قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس، سرفه نفس گیر و هموپتیزی (سرفه خونی) شود. سرفه کردن حتی یک قاشق چایخوری خون یک اورژانس پزشکی است. سرفه کردن ۱/۴ فنجان خون یا بیشتر با خطر بالای مرگ مرتبط است.

خونریزی در اطراف قلب (معروف به افیوژن پریکارد) می تواند حرکت قلب را محدود کند. این می تواند منجر به تامپوناد قلبی تهدید کننده زندگی شود.

هنگامی که ریه سوراخ می شود و فرو می ریزد (پنوموتوراکس)، کبودی اغلب در اطراف قفسه سینه و گردن دیده می شود. پوست گردن و قسمت فوقانی شکم نیز ممکن است مانند پوشش حباب دار احساس چروک شدن داشته باشد، زیرا هوا وارد لایه های پوست می شود. با وجود خون در قفسه سینه (هموتوراکس)، درد زمانی که افراد به موقعیت های مختلف حرکت می کنند افزایش می یابد.

شکم

خونریزی داخل شکم می تواند باعث تورم همراه با درد منتشر شود. هنگامی که پزشک گوشی پزشکی را روی معده قرار می دهد، صداهای روده ممکن است وجود نداشته باشد. کبودی اطراف ناف یا پهلو به شدت حاکی از خونریزی داخلی است.

خونریزی در مری یا معده می تواند منجر به استفراغ خونی شود، در حالی که خونریزی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش ممکن است باعث خونریزی رکتوم یا مدفوع خونی شود. خونریزی در کلیه ها یا مثانه می تواند باعث ایجاد خون در ادرار شود.

استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها

خونریزی ناشی از شکستگی ها یا آسیب های مفصلی یا عضلانی معمولاً باعث کبودی، گاهی شدید می شود. از سوی دیگر، زمانی که خونریزی باعث سندرم کمپارتمان می شود، پوست ممکن است رنگ پریده و سفت شود، این یک وضعیت دردناک است که در اثر فشار شدید درون بافت های عضلانی ایجاد می شود. حرکت دادن مفاصل یا راه رفتن ممکن است سخت باشد.

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا