آشپزی

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

شاید خوشمزه‌ترین کباب‌های ایرانی مثل چنجه، کوبیده و برگ را در رستوران بخوریم، اما طعم کباب تابه‌ای خانگی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. البته به شرطی که فوت و فن پختن یک کباب تابه‌ای خوشمزه را بلد باشید. در این دستور پخت به شما طرز تهیه طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه را آموزش می‌دهیم.

کباب تابه ای خوشمزه و طرز تهیه آن

مواد لازم برای ۴ نفر
  • ۵۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده (گوشت گاو، گوسفند یا مخلوط)
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز خرد شده
  • یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و رنده شده
  • ۳ عدد گوجه فرنگی حلقه‌ای خرد شده
  • ۲ عدد سیب‌زمینی پوست کنده و خلالی خرد شده
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • نصف قاشق چای‌خوری پاپریکا
  • یک قاشق چای‌خوری گرد لیمو
  • یک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده غلیظ
  • نمک و زردچوبه به مقدار لازم
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین (اختیاری)
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • برنج زعفرانی یا نان تازه برای سرو
  • سالاد شیرازی، ماست مخصوص کباب تابه ای و سبزی خوردن برای سرو

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه

مرحله اول:

آماده‌سازی مایه کباب تابه ای: گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده شده بدون آب، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و در صورت تمایل کمی پودر دارچین را در یک کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس مایه را خوب با دستانتان برای چند دقیقه ورز دهید تا کاملا منسجم شود. روی کاسه مایه را با سلفون بپوشانید و آن را برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

مرحله دوم:

آماده‌سازی سس کباب تابه ای: در همین حین، یک ماهیتابه کوچک بردارید و کمی روغن در آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن کمی داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را در آن بریزید و تفت دهید تا رنگ رب خوشرنگ شود و رنگ آن تغییر کند. پاپریکا را به رب اضافه کنید و آن را برای چند ثانیه تفت دهید. سپس نصف پیمانه آب جوش، گرد لیمو و زعفران را در سس بریزید و بعد از یک جوش کوچک، سس را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

یک ماهیتابه مناسب برای سرخ کردن کباب‌ها را روی حرارت متوسط بگذارید و آن را با روغن چرب کنید. مایه کباب تابه ای را از یخچال دربیاورید و در کف ماهیتابه پهن کرده و صاف کنید، به‌نحوی که قظر کباب در تمام قسمت‌های تابه یکسان باشد. با استفاده از چاقو روی سطح گوشت ضربه بزنید و شیارهایی سطحی ایجاد کنید تا کباب حین پخت جمع نشود و ترد بماند.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه، گوشت تغییر رنگ می‌دهد، آب می‌اندازد و کوچک‌تر می‌شود. پس از اینکه کباب‌ها خودشان را گرفتند، آن‌ها را به‌صورت طولی یا به‌شکل دلخواه برش بزنید. پس از سرخ شدن یک طرف، کباب‌ها را برگردانید تا آن سمت آن‌ها نیز سرخ شود.

مرحله چهارم:

گوجه فرنگی‌های حلقه‌ای خرد شده و فلفل دلمه‌ای‌ها را روی کباب‌ها بچینید و سس را روی آن‌ها بریزید. درب ماهیتابه را بگذارید و اجازه دهید تا همه مواد با حرارت پایین به‌مدت نیم ساعت بپزند و جا بیفتند.

کباب‌های تابه ای را به‌همراه گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی سرخ شده با برنج زعفرانی یا نان سرو کنید. سالاد شیرازی، ماست مخصوص کباب تابه ای و سبزی خوردن را فراموش نکنید.

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه
طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه

کباب تابه ای بدون روغن

اگر تمایل دارید کباب تابه ای را بدون روغن درست کنید باید چند نکته را رعایت کنید تا در پایان کباب تابه ای شما خشک و جمع نشود. برای تهیه کباب تابه ای بدون روغن حتما از گریل یا تابه ای ضخیم چدنی استفاده کنید زیرا گریل باعث می شود که آب موجود در گوشت خشک نشود

و در نتیجه کباب تابه ای شما پس از پخت آبدار و خوشمزه شود. در تابه های دو طرفه هم می توانید کباب تابه ای را بدون روغن درست کنید البته در این تابه ها آب موجود در گوشت خیلی زود خشک می شود و در پایان پخت کباب شما خشک می شود.

نکته های کلیدی کباب تابه ای خوشمزه:

۱- حتماً آب پیاز را بعد از رنده کردن جدا کنید.

۲- جمع شدن بیش از حد کباب دیگی موقع پخت نشاندهنده چربی زیاد گوشت شماست. پس مقدار چربی را کم کنید و ترجیحاً از نسبت برابر گوشت گوسفندی و گوساله استفاده کنید.

۳- یک روش دیگر تهیه کباب تابه ای این است که گوشت را مثل کتلت تکه تکه در تابه بگذارید.

۴- برای تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی میتوانید کباب را با سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید یا سیب زمینی را هم در سس گوجه با مقداری آب بپزید و بعد به کباب اضافه کنید.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا