ریپورتاژ

طرز تهیه خورش ترش تره گیلانی

ترش تره یک غذای محبوب و خوش طعم گیلانی است. این خورشت به دلیل طعم بی نظیرش تنها در گیلان محبوب نیست و در دیگر مناطق ایران هم طرفداران خودش را دارد. خورشت ترش تره با استفاده از سبزی های متنوعی تهیه می شود و گاهی با ماهی دودی یا سرخ شده میل می شود. البته این خورشت به تنهایی هم سرو می شود. در ادامه با این آموزش آشپزی همراه باشید تا با طرز تهیه این خورشت خوش طعم گیلانی آشنا شوید.

 

روش اول تهیه خورش ترش تره

مواد لازم

۵۰۰گرم سبزی تازه خورد شده شامل برگ چغندر، گشنیز، تره، جعفری، شوید و اسفناج ( میزان اسفناج باید بیشتر از دیگر سبزی ها باشد)

یک چهارم پیمانه نعنا خورد شده

چند حبه سیر

یک چهارم پیمانه خالواش خورد شده (سبزی شمالی)

دو عدد تخم مرغ

آب نارنج یا آبغوره به میزان لازم

نمک، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

دو قاشق غذاخوری برنج یا آرد برنج

۳۰ گرم کره

طرز تهیه خورش ترش تره

مرحله اول

ابتدا برنج را با حدود دو لیوان آب بر روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا کاملا بپزد و له شود. شما می توانید به جای برنج از آرد برنج استفاده کنید. پس از پختن و له شدن برنج به آن سبزی های خورد شده را که شامل برگ چغندر، گشنیز، تره، جعفری، شوید و اسفناج هستند اضافه کنید. پس از اضافه کردن سبزی در قابلمه را روی آن قرار دهید تا سبزی و برنج به خوبی بپزند.

 

مرحله دوم، سرخ کردن سیر و سبزی

سیر را رنده کنید یا ریز خورد کنید. سیر های ریز شده را همراه روغن و کمی زرد چوبه تفت دهید. سپس نعنا و خالواش خورد شده را به سیر اضافه کنید و کمی آنها را هم بزنید تا به خوبی سبزی ها سرخ شوند. در صورت در دسترس نبودن خالواش می توانید میزان نعنا را بیشتر کنید.

 

مرحله سوم

پس از پخت برنج و سبزی می توانید به آن سبزی و سیر سرخ شده را اضافه کنید. در این مرحله ادویه ها را به خورش اضافه کنید. آب نارنج و آبغوره را می توانید در این زمان اضافه کنید. این خورش مزه ی ترشی دارد و شما می توانید بیشتر آب نارنج در آن بریزید. در صورتی که ترش بودن خورش مورد پسند شما نیست می توانید به میزان کمتری آب نارنج یا آبغوره استفاده کنید.

 

مرحله چهارم

پس از اضافه کردن چاشنی می توانید به خورش حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم کره اضافه کنید و تا جا افتادن خورش صبر کنید. پس از جا افتادن خورش و در ده دقیقه ی آخر دو عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

 

نکات اضافه کردن تخم مرغ به خورش ترش تره

نحوه اضافه کردن تخم مرغ به خورشت بستگی به سلیقه ی شما دارد. شما می توانید این کار را به دو روش انجام دهید.

  • تخم مرغ ها را جداگانه سرخ کنید و پس از سرخ شدن آنها را به خورش اضافه کنید.
  • تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و به خوبی مخلوط کنید. آن ها را به صورت مستقیم به خورشت اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی پخته شود. همچنین می توانید تخم مرغ ها را به صورت درسته ( هم نزده) در خورش بریزد تا بپزد.

خورش ترش تره ی شما آماده است. می توانید آن را با نان یا برنج میل کنید. نوش جان.

طرز تهیه خورش ترش تره گیلانی

روش دوم تهیه خورش ترش تره

مواد لازم

یک پیمانه سبزی خورد شده شامل گشنیز، شوید، اسفناج، نعنا و خالواش

دو قاشق غذا خوری آرد برنج یا سه قاشق غذاخوری برنج نیم دانه

چند حبه سیر

یک عدد تخم مرغ

نصف لیوان آبغوره

نمک، فلفل و زرد چوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش ترش تره

مرحله اول

ابتدا سبزی ها را خورد کنید و آن را بر روی حرارت قرار دهید. دو لیوان آب به سبزی ها اضافه کنید. پس از گذشت مدت زمانی می توانید آرد برنج یا برنج نیم دانه را به سبزی های در حال پخت اضافه کنید.

 

مرحله دوم

پس از پخت برنج و سبزی آبغوره را به آنها اضافه کنید. بعد از گذشت مدتی و پخت سبزی ها به همراه آبغوره می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله سوم

سیر های خورد شده را با مقداری روغن، نمک و فلفل تفت دهید. در صورت داشتن خالواش آن را به سیر اضافه کنید. در غیر این صورت می توانید به سیر تفت داده شده نعنا اضافه کنید و به خوبی آنها را باهم تفت دهید. سپس سبزی های پخته شده را به ماهیتابه اضافه کنید. پس از جا افتادن خورش به آن تخم مرغ را اضافه کنید.

شما می توانید این خورش را با ماهی دودی و برنج میل نمایید. نوش جان.

 

کالری خورشت ترش تره

در صورتی که شما این غذا را با نان میل کنید حدود  ۴۳۰ کالری دریافت می کنید.

مصرف این خورش با حدود ۱۲ قاشق برنج با روغن کم سبب دریافت ۶۸۰ کالری می شود.

 

این مطلب توسط سایت فارسی بیوتی تهیه شده است. برای بهره مندی از آموزش های غذاهای گوناگون می توانید به این سایت مراجعه کنید. این سایت همچنین در زمینه زیبایی و سلامت، ورزش و تندرستی و رژیم غذایی و لاغری فعالیت دارد و مطالب جدیدی منتشر می کند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا