پزشکی

سردرد خوشه ای را چگونه خوب کنم؟

سردرد خوشه ای را چگونه خوب کنم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((سردرد خوشه ای را چگونه خوب کنم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

سردردهای خوشه ای نوعی سردرد است که با یک درد ناتوان کننده یک طرفه مشخص می شود. سردردهای خوشه ای نام خود را از بروز آنها در گروه ها (خوشه ها) گرفته اند. آنها همچنین به دلیل شهرت خود در ایجاد رنج و خستگی پس از حمله ، به عنوان “سردرد خودکشی” شناخته می شوند.

با این حال ، متخصصان مغز و اعصاب مانند دکتر جیمز برهیمر که همچنین دارای گواهینامه نوروفیزیولوژی بالینی است و نزدیک به دو دهه است که در این زمینه کار می کند ، این وضعیت را تا حد زیادی “تهدید” نمی دانند زیرا منجر به عوارض طولانی مدت برای سلامتی نمیشود.

سردردهای خوشه ای  عصب سه قلو صورت را درگیر می کند. علامت بارز سردرد خوشه ای ، درد عمیق و سوزاننده اطراف چشم (محل عصب سه قلو) است. این دوره از درد شدید حمله ای است که می تواند چندین بار در طول روز / هفته (ها) / ماه (ها) رخ دهد ، از این رو خوشه نامگذاری می شود.

سردردهای خوشه ای در مردان پنج تا شش برابر بیشتر از زنان رخ می دهد و بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دیده می شود.

سردردهای خوشه ای:

سردردهای خوشه ای تقریباً ۱/۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این سردردها می توانند خانوادگی باشند و در برخی موارد دارای پایه اتوزومی غالب هستند.

 به گفته دکتر برنهایمر ، “یک عامل ژنتیکی برای ایجاد سردرد خوشه ای وجود دارد و اغلب سابقه خانوادگی میگرن نیز وجود خواهد داشت.”

سردردهای خوشه ای از نظر شدت علائم و تعداد دفعات بروز با میگرن متفاوت است.

به گفته دکتر برنهایمر ، “من نمی گویم سردردهای خوشه ای لزوماً از میگرن بدتر (یا بهتر) هستند. فقط متفاوت است: الگوی متفاوت بروز ، درمان کمی متفاوت و سردردهای خوشه ای به طور کلی کمتر دیده می شود و در مردان بیشتر از زنان است ، در حالی که میگرن به طور کلی بسیار شایع تر است و زنان دو برابر مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. “

هیچ دلیل مشخصی در مورد علت دقیق سردردهای خوشه ای وجود ندارد که همین موضوع درمان کامل یا پیشگیری از سردرد خوشه ای را دشوارتر می کند. مقاله هایی وجود دارد که نقش بخشی از هیپوتالاموس را به عنوان علت سردردهای خوشه ای نشان می دهد. برخی مواد ، عادت ها و محیط های خاص نیز باعث ایجاد سردردهای خوشه ای شده اند.

اگرچه مسکن های بدون نسخه در اغلب موارد در بهبود درد شدید سردرد خوشه ای بی اثر هستند ، اما می توان با استفاده از داروهای تجویز شده ، پرهیز از عوامل محرک پیش بینی و اجتناب از آن ، و درمان های جایگزین ، از بروز آن جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد.

جنبه های مختلف سردرد خوشه ای:

الگوی حملات

سردردهای خوشه ای ممکن است در هر فرد از یک الگوی خاص پیروی کند. ممکن است در نیمه شب شخص را بیدار کند. چندین نفر ممکن است بیش از یک حمله در روز ، را تجربه کنند. این سردردها نیز ممکن است هر ساله در یک زمان مشخص اتفاق بیفتند ، خصوصاً در ماه های پاییز و بهار. این الگو از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هر حمله ممکن است چندین روز ، هفته یا ماه قبل از کاهش یا از بین رفتن علائم ادامه داشته باشد. این دوره که فرد ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکند می تواند از چند ماه به سال قبل از شروع سردرد خوشه ای ادامه یابد.

۱۰-۲۰ درصد افراد جوان ممکن است سردردهای خوشه ای مزمن را تجربه کنند که ممکن است برای یک عمر ادامه داشته باشد یا ممکن است یک ماه یا کمتر طول بکشد تا علائم فروکش کند یا برطرف شود.

دکتر جیمز برنهایمر آسیب شناسی سردردهای خوشه ای را بیشتر روشن می کند. “هر سردرد معمولاً بیش از ۶۰ تا ۳۰ دقیقه طول نمی کشد ، اما ممکن است در طول یک روز یا معمولاً در شب چندین بار عود کند. با این حال ، یک بیمار ممکن است روزانه ، تا چند هفته ، دارای خوشه ای از سردردهای مختصر متعدد باشد .

چه عواملی می تواند سردرد خوشه ای را ایجاد کند؟

دلیل اصلی سردرد خوشه ای هنوز مشخص نیست. ممکن است ترشح ناگهانی ترکیبات بیوشیمیایی مانند سروتونین و هیستامین باشد که به عنوان یک محرک بر روی عصب سه قلو عمل می کنند.

محرک های رایج عبارتند از:

فعالیت بدنی ، خصوصاً ورزش در هوای گرم
نور شدید ، از جمله نور خورشید همراه با گرما / دمای بالا
مصرف الکل
سیگار کشیدن
ارتفاع زیاد در هنگام سفر هوایی یا پیاده روی
غذاهای خاصی مانند  ماهی دودی و گوشت های کنسرو شده
داروهای خاصی از جمله نیتروگلیسیرین
ژنتیک

دکتر برنهایمر هرگونه تردید در رابطه با ارتباط بین خستگی چشم و شروع سردردهای خوشه ای را تایید نمی کند. به گفته وی ، “خستگی چشم به عنوان محرک احتمالی سردردهای خوشه ای شناخته نمی شود.”

علائم سردرد خوشه ای چیست؟

درد شدید دردناک در اطراف یک چشم ، درد پیشانی ، گونه ها ، شقیقه ها .
گرفتگی بینی .
تحریک و بی قراری.
تعریق یک طرفه روی پیشانی.
درد عمیق که ممکن است در اطراف یک چشم برجسته باشد.
صورت ممکن است قرمز یا برافروخته شود.
سردرد خوشه ای ثابت یک تا سه بار در روز ، به مدت ۱۵-۱۸۰ دقیقه ادامه دارد. حملات ممکن است به طور متوالی برای ۶-۸ هفته رخ دهد.

سردرد خوشه ای را چگونه خوب کنم؟
سردرد خوشه ای را چگونه خوب کنم؟

تشخیص سردرد خوشه ای

پزشک شما براساس درد ، الگوی حملات و علائمی که در طول سردرد تجربه کرده اید ، مورد شما را تشخیص می دهد. وی مردمک ها و پلک های شما را از نظر جسمی معاینه می کند تا بررسی کند که به نظر می رسد متفاوتتر از حالت طبیعی هستند.

پیگیری از عوامل محرک خود می تواند به شما در شناسایی آنها کمک کند و از حمله در آینده دور شوید. توصیه می شود یک دفترچه یادداشت داشته باشید و جزئیات مربوط به حملاتی را که تجربه می کنید ، از جمله شدت ، دفعات ، و نوع درد و هر آنچه ممکن است محرک احتمالی در قسمت سردرد شما باشد ، یادداشت کنید.

درمان سردرد خوشه ای

با اجتناب از عوامل تحریک کننده مانند الکل ، استرس ، ارتفاع زیاد و خواب ناکافی می توانید بطور قابل توجهی احتمال بروز یک سردرد خوشه ای را کاهش دهید.

پزشک شما به احتمال زیاد داروهای زیر را برای رفع سردرد خوشه ای برای شما توصیه می کند:

آمپول های سوماتریپتان – اینها با انقباض رگ های خونی در مغز که به جلوگیری از انتقال سیگنال های درد کمک می کنند ، کار می کنند. همچنین برای درمان میگرن استفاده می شود ، تزریق سوماتریپتان در  بازو یا ران انجام می شود ، اما هرگز به عضله یا ورید وارد نمی شود. این تزریقات را همیشه زیر نظر پزشک انجام دهید.

اکسیژن درمانی – استنشاق اکسیژن خالص می تواند به کاهش سردرد خوشه ای کمک کند. از ماسک صورت برای تحویل حداقل ۷-۱۰ لیتر در دقیقه اکسیژن برای مدت زمان کوتاه ۱۵ دقیقه استفاده می شود.

توجه: اکسیژن در چنین غلظت های بالایی برای ریه ها سمی است و می تواند بافت ریه را زخم کند. این دارو باید برای مدت زمان کوتاهی (<15 دقیقه) فقط یک یا دو بار در روز استفاده شود. در حقیقت ، دکتر برنهایمر عقیده دارد: “بهترین درمان برای تسکین سریع سردردهای خوشه ای اکسیژن است که معمولاً توسط یک کانول بینی تجویز می شود.”اسپری های بینی – اسپری های بینی مانند لیدوکائین ممکن است موجب تسکین درد حاد ناشی از سردرد خوشه ای شوند.

روش بیوفیدبک – از بیوفیدبک به عنوان درمانی برای کاهش دفعات و شدت سردرد با نتیجه مثبت ۴۵-۶۰ درصد استفاده شده است. اثر آن با شواهدی از تحقیقات در طول ۲۵ سال گذشته پشتیبانی می شود. این روش درمانی جایگزین برای کنترل عملکردهای غیر ارادی بدن مانند فشار خون ، ضربان قلب ، تنش عضلانی و فعالیت امواج مغزی در نظر گرفته شده است. بیوفیدبک هنگامی که با داروهای معمولی ترکیب شود می تواند به کنترل سردرد کمک کند.این شامل روشهای آرام سازی مانند مدیتیشن ، یوگا ، تمرینات آرام سازی و تمرینات تمرکز است.

نکاتی برای مدیریت سردرد خوشه ای:

علاوه بر داروهای تجویز شده استاندارد ، برای غلبه بر سردرد خوشه ای می توانید تغییرات خاصی را در سبک زندگی ، رژیم غذایی و برنامه روزانه خود بگنجانید.

۱٫ کمپرس سرد و گرم.

یک راه حل آسان برای سردرد خوشه ای شما کمپرس سرد است.  دمای سرد یخ اثر بی حسی در درد دارد.

کیسه ای از سبزیجات یخ زده را بردارید یا چند قطعه یخ را در پارچه دستشویی بپیچید. این را در پشت گردن خود بمالید.
گرما به شما کمک می کند تا تنش عضلانی شل شود و شما را از درد سردرد ضربان دار تسکین دهد.

دوش آب گرم بگیرید و بگذارید آب روی گردن شما چکه کند. این به شل شدن عضلات گردن کمک می کند.
یک پارچه نخی را پشت گردن خود نگه دارید و کیسه آب گرم را روی آن قرار دهید. آن را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه نگه دارید.

توجه: شما می توانید هر یک از این روش های درمانی را با توجه به آنچه موجب آرامش شما می شود ، انجام دهید.

۲٫ طب فشاری را در نظر بگیرید.

طب فشاری تکنیکی است که به طور گسترده در طب چینی استفاده می شود.

فشار روی نقاط خاصی از انگشتان و دست ها ایجاد می شود ، که به آنها acupoints گفته می شود. تحریک این نقاط با فشار می تواند به کاهش درد و چندین بیماری سلامتی کمک کند.

مطالعه ۲۰۱۴ که در مدیریت  پرستاری منتشر شد ، استفاده از طب فشاری را به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای افرادی که از درد سردرد مزمن و سایر دردهای آسیب زا رنج می برند ، تأیید می کند.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ در مجله آمریکایی طب چینی منتشر شد ، تأثیر درمان طب فشاری را در کاهش سردرد مزمن در مقایسه با درمان شل کننده عضلات برجسته کرد. این مطالعه برای مدت ۱ ماه انجام شد و از طب سوزنی مورد استفاده برای کاهش فشار BL2 ، GV20 ، GB20 ، TH21 و GB5 استفاده می شود.

اطمینان حاصل کنید که طب فشاری توسط یک متخصص یا تحت نظارت یک متخصص انجام شده است.

۳٫ ماساژ دهید.

ماساژ آرام سر می تواند با ارتقا سیر فعالیت سروتونین و تحریک گیرنده های سروتونین برای کاهش دفعات و علائم سردرد ، به کاهش سردرد کمک کند.

همچنین می تواند با مسدود کردن سیگنال های درد ناشی از سردرد ارسال شده به مغز ، به تسکین سردرد کمک کند.

با استفاده از دو انگشت اول ، سر خود را به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید. فشار صحیح نقاط فشار تسکین دهنده درد که در قاعده جمجمه ، گوشه چشم و بین ابرو قرار دارد می تواند به تسکین درد کمک کند.
روش دیگر ، شما می توانید یک روغن ماساژ را با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد  و ½ قاشق چای خوری هرکدام از پودر هل و پودر دارچین تهیه کنید. از این مخلوط برای ماساژ پیشانی خود استفاده کنید.

۴- به سراغ درمان کایروپراکتیک بروید.

با تمایل به مناطقی که از آن سردرد ناشی می شود ، می توان سردردهای خوشه ای را با مراقبت های کایروپراکتیک تسکین داد.

کایروپراکتیک تراپی درمانی است که در آن یک پزشک با استفاده از دستان خود به رفع تنش در اطراف استخوان ها ، مفاصل و عضلات ناحیه گردن رحم کمک می کند.

متخصص کایروپراکتیک از روش های مختلفی برای تسکین درد استفاده می کند. این شامل:

کشش یا کشیدن عضلات در جهات مختلف
حرکات کوتاه رانشی تند
حرکت مفاصل در موقعیت های مختلف
اعمال نیرو در ناحیه ستون فقرات
توجه: اگرچه این روش درمانی دردناک نیست ، اما هر نوع احساس ناراحتی  و درد باید به پزشک گزارش شود.

۵- به استفاده از روغنهای گیاهی فکر کنید.

روغنهای گیاهی دارای خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی هستند که می توانند بر روی اعصاب شما اثر تسکین دهنده داشته و به آرامش سردرد کمک کنند. توجه: از مصرف خوراکی هر روغن گیاهی به عنوان تسکین دهنده سردردهای خوشه ای خودداری کنید.

 *روغن مرزنجوش

برگهای تازه و خشک گیاه مرزنجوش (Origanum majorana) یک روغن اساسی ارائه می دهد که دارای خواص ضد درد است. روغن ، وقتی روی نقاط ماساژ می یابد ، توانایی فعالیت در گردش خون را دارد.

همچنین باعث  آرامش ذهن و بدن می شود و به رفع استرس و اضطراب کمک می کند.آن را به آب حمام خود اضافه کنید یا از آن برای ماساژ سر استفاده کنید.

*روغن رزماری

روغن رزماری به دلیل ماده فعال کننده فعال اولیه آن – اسید رزمارینیک ، دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است. این خواص می تواند به تسکین سردرد کمک کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در Food Chemistry منتشر شد ، بیان داشت که روغن رزماری دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است ، بنابراین آن را به گزینه ای مناسب برای درمان سردرد تبدیل می کند.

چند قطره روغن رزماری را در ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید و از مخلوط روغن برای ماساژ شقیقه های خود استفاده کنید.

توجه: روغن رزماری برای کسانی که از فشار خون بالا یا صرع رنج می برند توصیه نمی شود.

*روغن نعناع

روغن نعناع دارای ترکیب غنی از منتول است که به عنوان یک اثر ضد درد در سردرد شناخته می شود. این عمل با باز کردن رگهای خونی مسدود شده که به عنوان سردرد خوشه ای شناخته می شوند ، عمل می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که محلول ۱۰ درصد روغن نعناع در اتانول می تواند به طور موثر سردرد را در کودکان بالای ۶ سال و همچنین در بزرگسالان درمان کند.

۳ قطره روغن اساسی نعناع را در ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون اضافه کنید. از این مخلوط روغن برای ماساژ شقیقه خود استفاده کنید.
همچنین می توانید برگ های نعناع تقریباً آسیاب شده را روی پیشانی خود قرار دهید.
روش دیگر ، استنشاق بخار را انجام دهید. به یک کتری کوچک آب جوش ، چند قطره روغن اساسی نعناع اضافه کنید. بخارهای خارج شده از ظرف را برای چند دقیقه استنشاق کنید.

*روغن اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یک داروی تسکین دهنده برای تسکین سردرد خوشه ای است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در روغن مکمل و روغن جایگزین معتبر مبتنی بر شواهد با خاصیت تسکین دهنده درد منتشر شده است.

یک دستمال را با چند قطره روغن اساسی اسطوخودوس آغشته کنید. این بافت را در طول روز بو کنید.
همچنین می توانید استنشاق بخار را انجام دهید. به ۲ فنجان آب جوش ، ۲ قطره روغن اساسی اسطوخودوس اضافه کنید. بخارات را استنشاق کنید.
در ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون ، ۲-۳ قطره روغن اساسی اسطوخودوس اضافه کنید. از این مخلوط روغن برای ماساژ پیشانی خود استفاده کنید.

۶٫ تغییر سبک زندگی

* مقادیر کافی آب بنوشید

نوشیدن مقدار کم یا ناکافی آب با سردرد همراه است. اگر عادت دارید روزانه مقدار کافی آب ننوشید ، ممکن است دچار کمبود آب بدن شوید که منجر به سردرد می شود.

یک مطالعه ۲۰۱۵ که در Journal of Evaluation in Clinical Practice منتشر شده است ، نقش کم آبی خفیف مزمن را به عنوان محرک احتمالی سردرد مرتبط می داند. با افزایش مصرف آب در فرد می توان از بروز چنین سردردهایی جلوگیری کرد.

اگر از هر نوع سردردیرنج میبرید، میگرن یا سردرد خوشه ای ، حتماً مقدار زیادی آب بنوشید.

جدا از نوشیدن ۸ لیوان آب مورد نیاز در روز ، می توانید از آب نارگیل ، آب لیمو و ORS نیز استفاده کنید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.
میوه ها و سبزیجاتی را که حاوی درصد زیادی آب مانند هندوانه ، اسفناج و خیار هستند بخورید .

* حواستان به تغذیه تان باشد

برخی افراد با خوردن برخی غذاها می توانند سردرد بگیرند. هنگامی که این عوامل محرک غذایی را شناسایی کردید ، می توانید به راحتی از مصرف آنها جلوگیری کنید تا از سردرد جلوگیری کنید. چنین محرک هایی عبارتند از:

نوشیدنی های الکلی
شیرین کننده های مصنوعی
مونوسدیم گلوتامات
غذاهای غنی از نیتریت ، گوشت های غیر ارگانیک ، پنیرهای کهنه و برخی داروها
نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای ، قهوه و کولا
بسیاری از افراد برای رفع سردرد میگرنی خود به کافئین متوسل می شوند ، اما دکتر برنهایمر می گوید ، “من مطمئن نیستم که کافئین برای میگرن به طریقی که می تواند کمک کند.”

چندین غذای دیگر که می تواند در افراد مستعد سردرد ایجاد کند شامل محصولات لبنی ، شکلات ، گوشت ، گندم  ، مغزها ، بادام زمینی ، موز ، پیاز ، تخم مرغ و مرکبات است.(با پزشک مشورت کنید)

* یوگا کار کنید

یوگا یک روش درمانی جایگزین است که از سالیان بسیار قبل برای کنترل درد مزمن در حال انجام است. این ترکیبی از حالتهای مختلف و تمرینات تنفس عمیق است که سلامت کلی فرد را تقویت می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ که در Journal of Physical Therapy Science منتشر شده است ، تأیید می کند که یوگا باید به عنوان یک درمان کمکی برای کمک به تسکین از تکرار و شدت سردرد استفاده شود.

یوگا هیچ عارضه جانبی به عنوان درمانی برای تسکین سردرد ندارد. برای تسکین سردرد و جلوگیری از وقوع آن می توانید هر روز چند دقیقه حالت یوگای ساده زیر را در نظر بگیرید:

مارجاریاسانا (کشش گربه)
Paschimottanasana (خم دو جلو جلو)
Adho Mukha Svanasana (ژست سگ رو به پایین)
Setu Bandhasana (ژست پل)
شیشواسانا (ژست کودک)
Padmasana (ژست لوتوس)
Hastapadasana (ایستادن به جلو)
Shavasana (ژست جنازه)

*سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن می تواند باعث سردرد شود.

علاوه بر این ، قرار گرفتن در معرض دود سیگار مضر است و می تواند عوارض جانبی مانند تنگی عروق  و ایجاد سردرد داشته باشد.

افرادی که از سردرد خوشه ای رنج می برند باید از دود سیگار سیگار خودداری کنند و یا به طور کلی سیگار را ترک کنند. انجام این کار می تواند از بروز سردرد بکاهد.

۷٫ مواد افزودنی در رژیم غذایی

* منیزیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

منیزیم یک ماده مغذی ضروری است که به تنظیم فرآیندهای مختلف متابولیسم و ​​سیستم عصبی کمک می کند.

دوز توصیه شده ۳۰۰-۴۰۰ میلی گرم در روز منیزیم برای مصرف روزانه شما کافی است.

کمبود منیزیم مربوط به سردرد و میگرن است.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Nutrients منتشر شد ، کاهش سطح منیزیم می تواند به چندین بیماری مرتبط باشد.

رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از منیزیم مانند دانه کنجد ، تخمه آفتابگردان ، بادام ، بلغور جو دوسر ، تخم مرغ ، کره بادام زمینی و شیر غنی کنید.
مکمل های منیزیم می توانند عوارض جانبی در هضم غذا داشته باشند. از این رو ، برای تأیید با پزشک خود مشورت کنید.

* ملاتونین مصرف کنید

ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و سطح هورمونی شما کمک می کند. بهداشت خواب و اختلال در آن مربوط به شروع سردرد خوشه ای و عود آن است.

برخی مطالعات همچنین گزارش کرده اند که ممکن است افرادی که سردرد خوشه ای دارند سطح ملاتونین را کاهش دهند. با این حال ، ملاتونین فقط در صورت مصرف قبل از شروع سردرد خوشه ای می تواند کمک کند.

ملاتونین می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. به افرادی که مشکل خواب دارند اغلب توصیه می شود از مکمل های ملاتونین استفاده کنند. این ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای سردردهای خوشه ای مفید باشد.

از آنجا که سردردهای خوشه ای معمولاً در شب اتفاق می افتد ، یک خواب آرام می تواند به جلوگیری از بروز آنها کمک کند.

*  فلفل را در نظر بگیرید

فلفل  حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که می تواند جریان خون را تحریک کرده و درد سردرد را تسکین دهد.

کپسایسین زیست فعال همچنین می تواند با کاهش التهاب مربوط به آن ، به کاهش سردردهای خوشه ای کمک کند.

پس از تأیید پزشک ، مکمل های کپسایسین را در نظر بگیرید.
همچنین می توانید با مخلوط کردن ۱ قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز ، چند قطره آب لیمو و یک قاشق چای خوری عسل به یک فنجان آب گرم یک نوشیدنی فلفل قرمز تهیه کنید. این محلول را بنوشید تا درد سردرد خوشه ای کاهش یابد.

* با پزشک خود در مورد مکمل های ویتامین مشورت کنید

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به سردرد خوشه ای در اثر تغییرات فصلی ، افزایش سردردهای خوشه ای را تجربه می کنند.

تغییرات آب و هوایی با کاهش در دسترس بودن نور خورشید می تواند منجر به کاهش سنتز ویتامین D شود. محققان پیشنهاد کرده اند که سطح تخلیه شده ویتامین D ممکن است در ایجاد سردرد مزمن ، از جمله سردرد خوشه ای نقش داشته باشد.

گزارش شده است که مصرف دوز بالای ویتامین B2 در رژیم غذایی باعث کاهش بروز سردرد می شود. مصرف ۵۰۰ میلی گرم ویتامین B2 هر روز به مدت یک ماه گزارش شده است که باعث جلوگیری از سردرد می شود.

غذاهایی را که سرشار از ویتامین D هستند شامل شیر ، تخم مرغ و ماهی مانند ماهی تن ، ماهی آزاد و ماهی  را شامل کنید.
غذاهای غنی از ویتامین B2 ، از جمله لوبیا ، دانه ها ، آجیل ها ، گوشت ، حبوبات و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.
به طور متناوب ، بررسی میزان ویتامین D و ویتامین B خود را انجام دهید. مقادیر کم این ویتامین ها را می توان با مکمل های تأیید شده توسط پزشک تمایل داد.

درمان های سنتی سردرد خوشه ای:

اگرچه پزشکان استفاده از گزینه های زیر را بسیار تحسین نمی کنند ، اما آنها به عنوان یک درمان همسران قدیمی برای آرام کردن سردرد موجود و جلوگیری از سردرد خوشه ای بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته اند.

* بخار سرکه سیب را استنشاق کنید

سرکه سیب قرن هاست که به دلیل مزایای مختلف سلامتی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

با استنشاق بخارات سرکه سیب می توانید سردرد ضربان دار خود را آرام کنید.

نیمی از کاسه را با آب جوش پر کنید و ¼ فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید.
با استفاده از یک حوله سر خود را بپوشانید ، به کاسه خم شوید و بخارها را با نفس های عمیق استنشاق کنید. برای جلوگیری از سوختگی حتماً صورت خود را در فاصله ای امن نگه دارید.
این کار را به مدت ۵-۱۰ دقیقه انجام دهید.

* خمیر پودر چوب صندل بزنید

خمیر چوب صندل به عنوان یک داروی قدیمی برای کمک به آرامش سردرد خوشه ای استفاده شده است. با تسکین انتهای عصب متشنج در ناحیه بینایی می تواند به کاهش درد سردرد کمک کند.

با استفاده از کمی آب و ½ قاشق چای خوری پودر چوب صندل ، یک خمیر درست کنید. یک لایه نازک از این خمیر را روی پیشانی خود بمالید. قبل از اینکه با آب سرد بشویید ، آن را به مدت ۲۰ دقیقه روشن نگه دارید.

*یک فنجان چای گیاهی بنوشید
چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی ، ضد اسپاسم و تسکین دهنده است که به تسکین سردرد کمک می کند. نوشیدن منظم چای بابونه نیز می تواند به پیشگیری از بروز سردرد کمک کند.

۲-۳ قاشق چای خوری گل بابونه خشک را برای چند دقیقه در ۱ فنجان آب داغ خیس کنید. همچنین می توانید مقداری آبلیمو و عسل به آن اضافه کنید. مایعات را صاف کرده و این چای را سه یا چهار بار در روز بنوشید تا از علائم میگرن خلاص شوید.

چای زنجبیلی

زنجبیل حاوی ترکیبات فعال زیستی به نام gingerols است. اینها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالقوه ای هستند که اثر درمانی بر درد دارند.

زنجبیل می تواند به کاهش درد و حالت تهوع ، که نشانه های سردرد خوشه ای قریب الوقوع است ، کمک کند.

چای زنجبیل را دو بار در روز بنوشید تا به کاهش علائم سردرد خوشه ای کمک کند.

انواع سردردهای خوشه ای

*سردردهای خوشه ای اپیزودیک – این حملات با حملات ناگهانی مشخص می شوند که مدت زمان کوتاهی طول می کشد و از ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می کشد. اگرچه این حملات مدت کوتاهی دارند ، اما ممکن است این فراوانی از ۱ تا ۸ حمله در روز باشد که هفته ها تا ماه ها ادامه داشته باشد. می توان سردردها را با در نظر گرفتن زمانی که سردرد معمولاً پیش بینی می کند ، پیش بینی کرد. هر حمله ممکن است با یک دوره عاری از علائم جدا شود.

*سردردهای مزمن خوشه ای – این سردردها مزمن هستند و با مدت طولانی سردرد شدید مشخص می شوند. فرد در بیشتر موارد از یک ضربه مداوم سردردهای خوشه ای رنج می برد ، بدون هیچ دوره قاعدگی بدون علائم. در بعضی موارد ، دوره های عاری از علائم بسیار کوتاه هستند و در مدت زمان ۱ سال کمتر از ۱ ماه طول می کشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم:

در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده زیر ، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

تشنج
تغییرات بینایی
بی حسی یا ناتوانی در حرکت
خواب آلودگی
حالت تهوع یا استفراغ طولانی مدت
افزایش فرکانس ، مدت زمان و شدت سردردهای خوشه ای

اگرچه سردردهای خوشه ای به خودی خود درمان ناپذیر هستند ، اما شما می توانید برای کاهش ناراحتی ناشی از آن و جلوگیری از عود مجدد آن اقداماتی انجام دهید.

منبع:top10homeremedies

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا