پزشکی

زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟

زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.زگیل های تناسلی زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما زنان در معرض عوارض بیشتر هستند.زگیل های تناسلی قابل درمان هستند ، اما ممکن است دوباره برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی در اندام تناسلی ظاهر می شود. آنها می توانند باعث درد ، ناراحتی و خارش شوند.

آنها یک عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI) ناشی از برخی از سویه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. اینها با سویه های پرخطر که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند متفاوت است.

HPV شایعترین در میان STI است. زنان و مردان فعال جنسی در معرض عوارض HPV ، از جمله زگیل های تناسلی هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV همچنین می توانند باعث سرطان دهانه رحم و ولو شوند.

علائم زگیل چیست؟

زگیل ها از طریق فعالیت جنسی ، از جمله رابطه دهانی ، واژینال و مقعد منتقل می شوند.  ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست کمی تیره باشند. قسمت بالای رشد ممکن است شبیه گل کلم باشد و در اثر لمس احساس صاف یا کمی دست انداز داشته باشد. ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل ها در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

آلت تناسلی مرد
کیسه بیضه
کشاله ران
ران
داخل یا اطراف مقعد

برای زنان ، این زگیل ها ممکن است در این مناطق ظاهر شوند:

داخل واژن یا مقعد
خارج از واژن یا مقعد
روی دهانه رحم

حتی اگر زگیل های تناسلی را مشاهده نکنید ، باز هم ممکن است علائمی ایجاد کنند ، مانند:

ترشحات واژن
خارش
خون ریزی
سوزش
در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل های تناسلی ، این شرایط می تواند ناخوشایند یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟
زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟

علت ایجاد زگیل های تناسلی چیست؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است .

در حقیقت ، HPV به قدری رایج است که منابع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گویند اکثر افراد فعال جنسی در برخی موارد به آن مبتلا می شوند.

با این حال ، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع ، در بیشتر موارد ، ویروس خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

زگیل های تناسلی معمولاً ناشی از سویه های HPV است که با کشیدگی هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست ها یا سایر قسمت های بدن شما می شوند متفاوت است. یک زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی منتقل شود و بالعکس.

عوامل خطر :

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال ، این زگیل ها بیشتر در افرادی دیده می شود که:

زیر ۳۰ سال هستند
دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند
فرزندان مادری هستند که هنگام زایمان ویروس داشته است

چگونه زگیل ها تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص این بیماری ، پزشک در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما سوال می کند. این شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و اینکه آیا بدون کاندوم به رابطه جنسی پرداخته اید.

پزشک همچنین معاینه فیزیکی را در هر نواحی که احتمال وجود زگیل در آن وجود دارد انجام می دهد.

فقط مخصوص خانمها ،از آنجا که زگیل می تواند در اعماق بدن زنان ایجاد شود ، ممکن است لازم باشد پزشک معاینه لگن انجام دهد. آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند که به دیده شدن بیشتر زگیل کمک می کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز معروف است) را انجام دهد ، که شامل گرفتن یک سواب از ناحیه برای به دست آوردن سلول ها از دهانه رحم شما است. این سلول ها سپس می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

انواع خاصی از HPV ممکن است نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ ایجاد کند ، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد ، برای کنترل هرگونه تغییر یا به روش خاصی به نام کولپوسکوپی نیاز به غربالگری های مکرر دارید.

چگونه می توان از ابتلا به  زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

واکسن های HPV به نام Gardasil و Gardasil 9 می توانند زنان و مردان را از رایج ترین سویه های HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر سویه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن از سرطان دهانه رحم محافظت می کند اما از زگیل های تناسلی محافظت نمی کند.

افراد تا ۴۵ سال می توانند واکسن HPV و همچنین افراد در سن ۹ سالگی را دریافت کنند. این واکسن بسته به سن در یک سری دو یا سه بار تزریق می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود ، تزریق شود ، زیرا قبل از اینکه فرد در معرض HPV قرار گیرد ، بیشترین تأثیر را دارد.

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی همچنین می تواند خطر ابتلا به زگیل  را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

زگیل های تناسلی چگونه درمان می شوند؟

در حالی که زگیل ها قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند ، HPV خود می تواند در سلول های پوستی شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی خود چندین شیوع داشته باشید. بنابراین کنترل علائم مهم است زیرا شما می خواهید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. گفته شد ، زگیل های تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن زگیل یا علائم دیگر ، به دیگران نیز منتقل می شوند.

ممکن است برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها ، زگیل های تناسلی را درمان کنید. با این حال ، شما نمی توانید زگیل های تناسلی را با استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

پزشک شما ممکن است درمان موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

imiquimod (آلدرا)
پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)
تری کلرواستیک اسید یا TCA

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان برطرف نشوند ، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها برطرف کند:

سوزش زگیل با جریان الکتریکی
جراحی زگیل
لیزر درمانی
برداشتن ، یا قطع زگیل
تزریق داروی اینترفرون

درمان های خانگی:

از درمان های OTC که برای زگیل های دست در زگیل های تناسلی استفاده می شود استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی توسط سویه های مختلف HPV ایجاد می شود و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی می شوند اغلب بسیار قویتر از درمان هایی هستند که در اندام های تناسلی استفاده می شود. استفاده از روش های درمانی اشتباه ممکن است بیش از سود آن ضرر داشته باشد.

برخی از داروهای خانگی در درمان زگیل های تناسلی مفید شناخته می شوند ، اما شواهد کمی در مورد حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از اقدام به درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟
زگیل تناسلی چیست و درمانش چگونه است؟

درمان های خانگی زگیل تناسلی:

اگر زگیل تناسلی دارید ، بدانید که تنها نیستید. زگیل تناسلی (کندیلوماتا آکومینات) بسیار شایع است. طبق گزارش مجله Clinical and Aesthetic DermatologyTrusted Source ، هر ساله در ایالات متحده حداکثر یک میلیون مورد زگیل تناسلی تشخیص داده می شود و بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شوند.

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. بیش از ۱۲۰ سویه HPV وجود دارد ، اما نوع ۶ و ۱۱ سویه هایی است که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود. آن سویه های HPV معمولاً باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند اما منجر به زگیل های تناسلی می شوند.

ممکن است لازم باشد برای درمان زگیل های تناسلی به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین ممکن است بخواهید زگیل های تناسلی خود را در خانه درمان کنید. برای کسب اطلاعات در مورد هفت درمان خانگی که ممکن است به درمان زگیل های تناسلی کمک کنند ، ادامه مطلب را بخوانید.

۱-روغن درخت چای

همراه با سایر مزایای سلامتی ، روغنهای اساسی برای استفاده به عنوان عوامل ضد قارچ مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که مشخص شده است در برابر قارچ و ارگانیسم های دیگر از جمله شپش مفید است. کلینیک مایو روغن درخت چای را به عنوان دارویی ذکر کرده است که ممکن است در برابر زگیل های تناسلی مفید باشد. می توانید یک قطره روغن درخت چای رقیق بزنید (یک قطره روغن را با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید) و مستقیماً روی زگیل بمالید.

برخی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند ، بنابراین ابتدا مقدار کمی از روغن درخت چای رقیق شده را روی بازوی خود آزمایش کنید. اگر بعد از ۲۴ ساعت هیچ واکنشی مشاهده نشود ، باید از آن بی خطر باشد.

۲- چای سبز

مشخص شده است که چای سبز در برابر زگیل های تناسلی موثر است. چای سبز به صورت ترکیبی در مرهمی به نام sinecatechins (Veregen) متراکم می شود که با نسخه پزشکی در دسترس است.

همچنین می توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و در منزل با افزودن یک یا دو قطره  روغن نارگیل از آن استفاده کرد.

۳- سیر

برخی از منابع معتبر وجود دارد که نشان می دهد استفاده از عصاره سیر در زگیل می تواند به پاکسازی آنها کمک کند. می توانید عصاره سیر خریداری کرده و مستقیماً روی زگیل ها بمالید. همچنین می توانید پدهای پنبه ای را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید. سپس اعمال کنید و بگذارید روی زگیل ها بنشیند.

۴- سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است زگیل دستگاه تناسلی را در خانه درمان کند. این شبیه به داروهای تجویزی است که از مواد اسیدی برای از بین بردن ویروس استفاده می کنند.

می توانید نوک گوش پاک کن ، پنبه یا گاز استریل را در سرکه سیب خیس کنید و آن را به زگیل ها بمالید.

۵-سبزیجات

سبزیجات از چند جهت برای شما مفید هستند. سبزیجات ترد مانند:

کلم
کلم بروکلی
جوانه بروکسل
گل کلم
کلم پیچ
این سبزیجات حاوی ایندول-۳-کاربینول (I3C) هستند که می توانند به پاکسازی زگیل های تناسلی کمک کنند. توصیه می شود هر روز ۴-۵ وعده سبزیجات بخورید.

۶- فولات و B-12

ارتباطی بین کمبود فولات و B12 و افزایش خطر ابتلا به HPV وجود دارد. مصرف مکمل های مولتی ویتامین یا فولات و B-12 ممکن است در مبارزه با عفونت HPV به بدن شما کمک کرده و زگیل ها را از بین ببرد.

۷-رژیم غذایی و حمایت از سبک زندگی

داشتن زگیل های تناسلی باعث فشار بر روی بدن شما می شود. مقابله با سایر مشکلات سلامتی همراه با زگیل ها برای بدن شما دشوار است. برای کمک به بهبود سریع بدن ، باید عوامل استرس زای ایمنی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی که در غذاهای فرآوری شده یا ناسالم است را قطع کنید.

غذاهایی که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (زغال اخته ، گیلاس ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، کدو سبز)
سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ
غلات کامل
بادام ها
لوبیا
گوشت کمچربی
این غذاها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و به حداقل رساندن عود HPV کمک کنند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

هر ماده حساسیت زای احتمالی غذایی (لبنیات ، سویا ، ذرت ، مواد افزودنی غذایی)
غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
گوشت قرمز
غذاهای فرآوری شده با چربی های ترانس
کافئین و سایر محرک ها

ویروسی که می تواند باعث زگیل  شود می تواند برای مدت طولانی در بدن شما خاموش بماند. بنابراین اگر زگیل های خود را درمان کنید و از شر آنها خلاص شوید ، ممکن است دوباره برگردند.

زگیل های تناسلی عارضه ای از عفونت HPV است که شایع و قابل درمان است. با گذشت زمان ممکن است ناپدید شوند ، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت و عوارض احتمالی ضروری است.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما چیست.

علاوه بر این ، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد ، اما صراحت در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل های تناسلی محافظت کنید.

منبع:healthline

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا