پزشکی

رهایی از بوی بد عرق در تابستان

رهایی از بوی بد عرق در تابستان

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( رهایی از بوی بد عرق در تابستان )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

علل بوی بد بدن چیست؟

دو نوع غده ی عرق در بدن وجود دارد: آپوکرین و اکرین. معمولا با ترشحات غدد آپوکرین مرتبط است. اما هر دو نوع غده عرق می توانند منجر به بوی غیرطبیعی در بدن شوند.

غدد آپوکرین: این غدد عمدتا در زیر بغل، کشاله ی ران، و نواحی اطراف پستان قرار دارند. تعریق از غدد آپوکرین غلیظ تر از عرق تولید شده توسط غدد اکرین است. همچنین عرق آپوکرین محتوی مواد شیمیایی ای به نام فرومون است که هورمون هایی هستند که بر روی سایر مواد تاثیر می گذارند.

عرق آپوکرین در هنگام ترشح بدون رنگ و بدون بو است. هنگامی که باکتری های سطح بدن شروع به تجزیه ی عرق خشک شده می کنند، بوی آزار دهنده می تواند منجر به بوی بد بدن در افراد شود. غدد آپوکرین تا بلوغ فعال نمی شوند. به این علت است که بوی بدن در کودکی مشکل محسوب نمی شود.

غدد اکرین: غدد عرق اکرین در تمام بدن وجود دارند. عرق اکرین نیز در ابتدا بدون رنگ و بدون بو هستند اما محتوی ماده ای نسبتا نمکی هستند. هنگامی که باکتری ها روی پوست عرق اکرین را تجزیه می کنند نیز ممکن است بوی بد ایجاد شود. بوی عرق اکرین ممکن است غذای خاصی که فرد میل کرده است (مانند سیر)، الکلی که مصرف کرده است، یا دآروی خاصی که استفاده می کند، را نشان دهد.

فرار از بوی بد عرق

رهایی از بوی بد عرق در تابستان
رهایی از بوی بد عرق در تابستان

 

۱٫ از خوردن ادویه، زردچوبه، فلفل، خردل، سس گوجه فرنگی، پنیر کهنه، تخم مرغ، روغن سرخ شده، کالباس، سوسیس و اغذیه نظیر آن خودداری کنید و همراه غذا از سبزی تازه و میوه استفاده کنید. همچنین استفاده از مواد لبنی مثل شیر و ماست را فراموش نکنید.
۲٫موهای زیر بغل و کشاله‌ران خود را به‌طور مرتب بتراشید. وجود مو در این منطقه موجب مساعد شدن شرایط رشد برای باکتری‌ها می‌شود.
۳٫زیر بغلتان را خشک نگه دارید. باکتری ها در نواحی خشک بدن نمی توانند فعالیت کنند.
۴٫لباس‌های نخی بپوشید. زیرا لباس نخی و کتانی عرق را بهتر به خود جذب می‌کنند. در مقابل لباس‌های نایلونی عرق را از سطح بدنتان کمتر جذب کرده و با باقی ماندن این عرق در سطح پوست، خود بخود بوی بد نیز استشمام می‌شود.
۵٫هر روز حمام کنید. بهتر است از یک صابون آنتی باکتریال استفاده کنید تا از میزان رشد باکتری ها روی سطح پوست کاسته شود.
۶٫سیگار نکشید. مصرف سیگار علاوه بر بدبو کردن دهان، موجب بدبو شدن عرق نیز می‌شود. در نظر داشته باشید که هفته‌ها طول می‌کشد تا بوی بد سیگار و اثر آن در عرق بدن بعد از ترک از بین برود.
۷٫بهترین زمان برای بهترین اثر بخشی یک ضد عرق، استفاده از آن شب ها موقع خواب است. یعنی زمانی که فعالیت بدنتان کم و دمای بدن پایین است و تعریقی انجام نمی شود. اگر پس از حمام و صبح ها ضد عرق بزنید، عرقی که جمع می شود بلافاصله ماده ضد عرق را شسته و شما را در طول روز در مقابل تعریق بی دفاع خواهد کرد.
۸٫آب کافی بنوشید. هنگامی که در طول روز به مقدار کافی آب می‌نوشید، اجازه نمی‌دهید دمای بدنتان با کم‌آب شدن بالا برود و درنتیجه عرق نمی‌کنید.
۹٫جوش‌شیرین: پودر جوش‌شیرین باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود و به جذب عرق کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از پودر ذرت یا مخلوط آن با جوش‌شیرین برای جذب بهتر عرق استفاده کنید.
۱۰٫برای بوی زیربغل، یک بار در روز منطقه زیربغل را با سرکه سیب رقیق‌شده تمیز کنید.

منبع:عصر ایران،دکتر تو،برنانیوز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا