مذهبی

دعای ناد علی چیست؟

دعای ناد علی چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((دعای ناد علی چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

 دعای نادعلی، دعایی است با عبارت «نادِ عَلِیاً مَظهَرَ العَجائِب» آغاز می‌شود و مضمون آن بیان فضائل امام علی (ع) و توسل به وی است؛ دعای نادعلی در روز جنگ احد به پیامبر اسلام (ص) الهام شده است.

آیا دعای «ناد علی» سند معتبری دارد؟

منظور از دعای ناد علی، شعر “ناد علیا مظهر العجائب* تجده عونا لک فی النّوائب * کلّ غمٍّ و هَمٍّ سَینجَلی *بِوَلایَتِکَ یا علیّ یا علی یا علی” است که در جلد ۲۰ بحار الانوار ص ۷۳ از قول میبدی، یکی از شارحان اهل سنت دیوان امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که متن روایت چنین است:

و گفته شده است که به پیامبر در روز احد ندا شد:

“ناد علیا مظهر العجائب * تجده عونا لک فی النّوائب

کلّ غمٍّ و هَمٍّ سَینجَلی* بِوَلایَتِکَ یا علیّ یا علی یا علی.”

و به همین مقدار اکتفا شده و مطلبی که دلالت داشته باشد که می توان از این شعر به عنوان دعا استفاده کرد، نقل نشده است.

از طرفی، با آنکه باید هر دعا را بر همان اساسی خواند که در روایت مرتبط وارد شده، اما باید در نظر داشت که برخی دستوراتی که در ارتباط با کیفیت خواندن “ناد علیا” بیان می شود، منشأ روایی نداشته و در کتب معتبر حدیثی چنین دستوراتی مشاهده نمی شود.

به هر حال، خواندن آن به امید ثواب یا “قصد رجاء” اشکال ندارد .

مراجع  معظم تقلید فرموده اند:

خواندن دعاهایی که اعتبار سندش معلوم نشده، به امید ثواب، نه به قصد ورود اشکال ندارد.یعنی به امید ثواب خوانده شود، نه به این قصد که از معصوم(ع) وارد شده است.

نکته دیگر آن است که در عبادات، آنچه در مرحله اول اهمیت دارد، استناد آن به یکی از منابع معتبر است، اما در  خصوص ادعیه، بر اساس روایات وارده از معصومان، ایرادی ندارد که هر فردی با انشاء خود و به شرط عدم تعارض با آموزه های اسلامی، به مناجات با پروردگار بپردازد، اما نمی توان اصلی کلی را مورد پذیرش قرار داد که اگر شخصی با خواندن دعا و یا پرداخت نذری به حاجت خویش رسید، دیگران نیز آن دعا را مانند دعایی مأثور و منقول از امامان (ع) دانسته و آن را به مجموعه دعاها و اعمال موجود اضافه کنند.

دعای ناد علی:

و دعا این است :

بِسمِ الله الرحمن الرحیم نادِ عَلیاً مَظهَرَالعَجائِب تَجِدهُ عَوَناً لَکَ فِی النَوّائِب لی اِلیَ اللهِ حاجَتی وَعَلَیهِ مُعَوَّلی کُلَّما اَمَرتَهُ وَ رَمَیتَ مُنقَضی فی ظِللّ اللهِ وَ یُضِلل اللهُ لی اَدعُوکَ کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَیَنجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوَلایَتِکَ یا عَلِیُّ  یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ اَدرِکنی بِحقِّ لُطفِکَ الخَفیَّ اللهِ اَکبَرُ اَنا مِن شَرِّ اَعدائکَ بَریءٌ اللهُ صَمَدی مِن عِندِکَ مَدَی وَعَلَیکَ مُعتَمِدی بِحقِّ إِیاکَ نَعبُدُ وَ إِیاکَ نَستَعینُ یا اَبا لغَیثِ اَغِثنی یا اَبَا الَحَسَنَین اَدرِکنی

یا سَیفَ اللهُ اَدرِکنی یابابَ اللهِ اَدرِکنی یا حُجَّهَ اللهِ اَدرِکنی یا وَلِیَّ اللهِ اَدرِکنی بِحَقَّ لُطفِکَ الخَفیَّ یا قَهّارُ تَقَهَّرتَ بِا لقَهرِ وَ القَهر ُفی قَهرِ قَهرکَ یا قَهارُ یا قاهِرَ العَدُوّ یا واِلیَ الوَلِیَّ یا مَظهَرَ العَجائِبِ یا مُرتَضی عَلِیُّ رَمَیتَ مِن بَغی عَلَیَّ بِسَهمِ اللهِ وَ سَیفِ اللهِ القاتِلِ اُفَوَّضُ اَمری اِلیَ اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِ وَ اِلحُکُم اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ یا غیاثَ المُستَغییَنِ یا دَلیلَ المُتَحیِّرِینَ یا اَمانَ الخائِفینَ یا مُعینَ المُتَوَکِلینَ یا رَاحِمَ المَساکینَ یا اِلهَ العالَمَینَ بِرَحمَتِکَ وَ صَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ الِهِ اَجمَعین وَ الحَمدُ اللهِ رَبِّ العالَمینَ.

ترجمه دعای نادعلی

بخوان علی(ع( را که مظهر صفات عجیبه است.تا یاری کننده تو باشد در سختی ها این بنده پیوسته به خدا نیازمند است. و من در امورم به او تکیه کرده ام و امور گذشته و اینده ام را به او وا می گذارم برای رفع هر ناراحتی تو را می خوانم. تا مشکل حل و مسائل روشن گردد قسم به بزرگیت ای خدا و به پیامبریت ای محمد و به ولایت تو ای علی ای علی ای علی مرا در یاب بحق لطف پنهانت.

دعای ناد علی چیست؟
دعای ناد علی چیست؟

دعای نادعلی صغیر

دعای نادعلی صغیر ساختاری موزون دارد و به شکل یک شعر سروده شده است. البته این شعر بسیار کوتاه بوده و تنها چهار مصراع جداگانه را در بر می‌گیرد که در ترکیب با یکدیگر دو بیت پیوسته را تشکیل می‌دهند.
متن کامل این دعای چهار بیتی نیز به این ترتیب است: «نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب / تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب / کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی بِعَظَمَتِکَ / یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوَلایتِکَ / یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی» البته کلمات «یا علی» که در پایان این دعا آمده است جزیی از چهار بیت مذکور به شمار نمی‌رود و تنها برای تکمیل این دعا آورده شده است. هر چند که دعای مذکر به این صورت نیز خوانده می‌شود: نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب / تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب / کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی / بِوَلایتِکَ یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی.
((به نام خداوند بخشنده مهربان/بخوان علی (ع) را که مظهر عجائب است/می یابی او را یاور در مشکلات/تمام هم و غم هایم امید دارم که بزودی برطرف شود/قسم به بزرگیت‌ای خدا قسم به نبوتت‌ای محمد (ص) و قسم به ولایتت‌ای علی و‌ای علی و‌ای علی)).
به هر حال خواص دعای نادعلی در برخی روایات بیشتر از ۷۰۰ مورد عنوان شده است. مواردی که از امور عاطفی تا رویارویی با دشواری‌ها و کج مداری‌های معمول زندگی را در بر می‌گیرد. در واقع کسانی که به خواص دعای نادعلی اعتقاد دارند می‌توانند از آن برای گرفتن حاجت در اموری مثل ازدواج، بیماری، خوشبختی و هر گونه مشکل و گرفتاری رایج استفاده کنند.
[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا