جالبه ؛)منتخب

برای زندگی بهتر خودخواه باشید!؛ ۹ رفتار خودخواهانه ای که باید سرلوحه زندگی خود قرار دهید

«خودخواه» خطاب شدن از طرف دیگران شاید توهین آمیز به نظر برسد اما همیشه هم به این معنی نیست که آن شخص کار اشتباهی انجام داده، بلکه به احتمال زیاد دست از کمرویی برداشته و سعی کرده حق خودش را بگیرد، ویژگی ای که به مذاق خیلی ها خوش نمی آید و به همین خاطر آن را خودخواهی می دانند. در ادامه به ۹ رفتار به اصطلاح خودخواهانه ای می پردازیم که در حقیقت نشان دهنده ی بلوغ روانی یک شخص هستند و نباید از انجام آن ها خجالت کشید.

۱- خسارت بگیرید

خودخواهی های واجب در زندگی

اگر آرایشگر موهایتان را بد زده، غذای رستوران زیادی شور است و کالایی که خریدید معیوب است، همه ی این ها دلایل خوب و کافی ای برای اظهار نارضایتی و شکایت هستند. متخصصان توصیه می کنند وقتی از خدماتی که به شما ارائه شده ناراضی هستید آن را اظهار کنید و بخواهید که مشکل را برطرف کنند. اگر مشکل قابل حل نباشد، شما حق دارید که درخواست خسارت کنید.

خسارت گرفتن به شکل های مختلفی انجام می شود:

  • گرفتن خدمات رایگان
  • پس دادن کالای معیوب
  • گرفتن تخفیف یا کارت هدیه
  • پس گرفتن کل مبلغ هزینه شده

معمولا حل این مشکلات مربوط به مدیر یا مالک می شود.

۲- هیچ کاری انجام ندهید

وقتی کسی از پایین بودن راندمان کاری خود یا ناتوانی در انجام به موقع کارها احساس گناه می کند، این مسأله احتمالا نشانه ای از پایین بودن عزت نفس او است که با احساس مسئولیت پذیری زیادی همراه شده است. ما مطالب زیادی درباره ی روش های بالا بردن راندمان کاری خوانده ایم اما اغلب فراموش می کنیم که گاهی باید دست از کار بکشیم، استراحت کنیم و وقتی را به خودمان اختصاص دهیم.

۳- از غیبت کردن امتناع کنید

غیبت کردن در محل کار یا با دوستان خود یک عادت فراگیر است و امتناع از آن ممکن است بازخورد منفی ای از طرف دیگران داشته باشد. برای آسودگی خاطر خودتان بهتر است بی میلی تان بی این کار را بی پرده بیان کنید، حتی اگر ممکن است که زننده به نظر برسد.

۴- زندگی شخصی خود را از زندگی کاری تان تفکیک کنید

اگرچه کاملاً طبیعی است که از مشتریان، مراجعان یا همکاران تان بخواهید که بعد از ساعت ۶ یا ۷ بعد از ظهر دیگر مزاحم تان نشوند، اما ممکن است این مسأله باعث سوء تفاهم هایی شود. با این حال، روانشناسان معتقدند توانایی تفکیک زندگی شخصی از زندگی کاری خود نه تنها رفتار خودخواهانه ای نیست، بلکه روشی مؤثر برای جلوگیری فرسودگی کاری است.

۵- جای خود را نگه دارید

در هواپیما یا قطار و دیگر مکان ها، همیشه کسانی هستند که به دلایل مختلفی می خواهند جای نشستن شان را تغییر دهند. اما اگر شما تمایلی به این کار ندارید مجبور نیستید جایتان را عوض کنید. به علاوه لازم نیست به خاطر رفتارتان عذرخواهی کنید. به هر حال اگر این مسأله برای کسی مهم باشد می تواند جای مورد نظرش را از قبل رزرو کند.

۶- درخواست ترفیع شغلی کنید

سندروم ایمپاستر پدیده ای روانی است که باعث می شود به خودتان شک کنید که در پست فعلی تان به اندازه ی کافی خوب هستید و از درخواست برای ترفیع شغلی خودداری کنید. با این حال، اگر احساس می کنید از عهده ی کار دشوارتری بر می آیید و رابطه ی خوبی با همکاران تان دارید حتما از رئیس تان درخواست ترفیع شغلی کنید. البته تنها در صورتی که واقعا به پست بالاتر علاقمند باشید.

۷- سنگ صبور همیشگی دیگران نباشید

اگر دوست تان هر روز به شما زنگ می زند تا شکایت زندگی اش را کند و این وضعیت همیشه تکرار می شود، شاید وقتش رسیده که در مورد رابطه تان تجدید نظر کنید. رابطه ی دوستی باید به ما احساس خوبی بدهد و الهام بخش ما باشد و همه چیز دو طرفه باشد. ما باید به دوستان خود کمک و از آن ها حمایت کنیم، اما این کار باید به شیوه ی درست انجام شود:

  • سعی کنید به او کمک کنید که احساس قربانی بودن نکند.
  • توصیه های خوبی به او کنید یا نگرانی تان را درباره ی او ابراز کنید.
  • خانواده و راحتی روانی خودتان را فراموش نکنید.

بعد از هر مکالمه به احساسات خودتان بیشتر توجه کنید. آیا از نظر روانی احساس رضایت می کنید یا احساس می کنید از شما استفاده شده؟

۸- برای خودتان کاری را انجام دهید

زندگی کردن برای دیگران شاید بزرگ منشانه به نظر برسد اما می تواند پیامدهای ویرانگری داشته باشد. بلوغ روانی به این معنی است که شخص بتواند خواسته ها و آرزوهای حقیقی اش را از نوع تحمیل شده ی آن ها تفکیک کند و رویاهایش را محقق کند.

علاوه بر این، به ادعای روانشناسان تنها کسانی می توانند خانواده ی شادی تشکیل دهند و والدین خوبی شوند که عزت نفس کافی و این توانایی را داشته باشند که کارهایی را فقط برای خاطر خودشان انجام دهند.

۹- از نظر دیگران درباره ی خودتان نترسید

توانایی ابراز آزادانه ی احساسات و عقاید، یکی از ویژگی های اصلی یک شخصیت قدرتمند است. انسان های قدرتمند خجالت نمی کشند که به ملاقات یا رابطه با کسی که علاقه ای به او ندارند نه بگویند، عقاید خود را ابراز کنند یا از نظر دیگران احمق به نظر برسند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
منبع
روزیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا