پزشکی

خواص روغن هسته گوجه فرنگی و معجزه آن در زیبایی

گوجه فرنگی یک گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دوره استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. جالب است بدانید که از هسته این گیاه دوست داشتنی ، روغنی تهیه می شود که برای زیبایی پوست معجزه می کند. پس با ما همراه باشید تا با خواص روغن هسته گوجه فرنگی آشنا شوید.

روغن هسته گوجه فرنگی چیست؟

روغن هسته گوجه سرشار از آنتی اکسیدان، استرول ها، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است. برخی از آنها شامل موارد زیر می باشند.

  • آلفا لینولئیک اسید
  • لینولئیک اسید
  • اولئیک اسید
  • پالمیتیک اسید
  • استئاریک اسید
  • ویتامین A
  • لیکوپن ایزومر
  • لوتئین
  • بتا کاروتن
  • ویتامین E

این روغن تمامی خواص گوجه فرنگی را در خود گنجانده است. روش تهیه این روغن حامل پرس سرد است، رنگ آن نارنجی تیره یا قرمز و عطر آن مانند بوی گوجه تند است. این روغن علی‌رغم بافت سنگین، به راحتی راه خود را به دل پوست می‌یابد و می‌توانید آن را درون یخچال یا بیرون از آن نگهداری کنید. البته اگر درون یخچال نگهداری شود، تا بیش از ۲ سال سالم می‌ماند.

توصیه می شود قبل از استفاده حساسیت خود به ترکیبات این روغن را تست کنید؛ مقداری از آن را روی مچ دست یا آرنج خود بریزید و واکنش پوست را بررسی کنید. بهتر است قبل از هر کاری با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

خواص روغن هسته گوجه فرنگی

خواص روغن گوجه فرنگی

شادابی پوست

اگر بخواهیم بهترین مزیت روغن گوجه فرنگی را انتخاب کنیم، چشم بسته قدرت این روغن در شاداب سازی و درخشندگی پوست اولین انتخاب است. این روغن به کمک کاروتنوئیدها، فیتواسترول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، پوست را مثل برگ گل باطراوت و درخشان می‌کند! از سوی دیگر اسید لینولئیک موجود در این روغن طبیعی، با تولید سبوم باکیفیت، پوست را چرب نمی‌کند، منافذ اکسیژن را نمی‌بندد و صرفاً برقی دل‌نشین بر روی صورت به جا می‌گذارد. چه چیزی بهتر از این؟

پیشگیری از پیری زودرس

روغن هسته گوجه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E و کارتنوئیدهایی چون لیکوپن ایزومر، لوتئین و بتاکاروتن است. همه ی اینها آنتی اکسیدان های فوق العاده ای هستند که رادیکال های آزاد مربوط به پیری زودرس را از بین می برند. استفاده از این روغن موجب از بین بردن چین و چروک های عمیق، خط و خطوط و لکه های پیری می شود.

بهبود جای زخم

ویتامین E، ویتامین بهبود زخم‌هاست. این آنتی‌اکسیدان زخم‌ها را به سرعت التیام می‌بخشد و نمی‌گذارد جای جراحات باقی بماند. حال روغن هسته گوجه فرنگی حاوی ۲ ترکیب مهم ویتامین E به نام‌های آلفا-توکفرول و گاما-توکوفرول است. اگر از آثار بجا مانده از جوش‌ها و آکنه‌های قدیمی رنج می‌برید، چند قطره از این روغن حامل را به کرم روزانه خود اضافه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

رفع آفتاب سوختگی

روغن هسته گوجه برای رفع آفتاب سوختگی فوق العاده است. خود گوجه نیز برای رفع سوختگی حاصل از آفتاب، کاهش تیرگی پوست و افزایش درخشندگی آن مفید است. به آرامی روغن هسته گوجه فرنگی را روی پوست آفتاب سوخته ی خود ماساژ دهید. حتی می توانید شب ها هنگام خواب و یا در زیر آرایش خود از آن استفاده کنید.

از بین برد سلولیت

سلولیت تورفتگی ها و برجستگی هایی هستند که بر روی پوست ران، باسن و بازوها ظاهر می شوند. یکی از روش های طبیعی برای کاهش سلولیت، ماساژ آن با روغن های حاملی چون روغن هسته گوجه می باشد.

درمان ترک های پوستی بر روی شکم

به تو رفتگی ها و برجستگی های موجود روی پوست سلولیت گفته می‌شود که معمولاً بر روی باسن پوست ران و بازو ها دیده می شود یکی از روش های طبیعی برای کم شدن این سلولیت این است که محل مورد نظر را با روغن هسته گوجه فرنگی ماساژ دهید. همچنین هسته گوجه فرنگی سبب از بین رفتن ترک های شکم خواهد شد. دو قاشق غذاخوری از این روغن را با چند قطره اسطوخودوس ترکیب کنید و روزی دو بار بر روی شکم خود بزنید آن را ماساژ دهید.

بالم لب طبیعی

اگر به دنبال یک بالم لب کاملاً طبیعی و مؤثر هستید، برای یک بار هم که شده یک قطره روغن دانه گوجه را به آرامی روی لب‌های خشک و ترک خورده خود اعمال کنید! بی‌شک نتیجه‌ی به قدری برایتان رضایت‌بخش است که بالم لب‌های شیمیایی خود را کنار خواهید گذاشت. قوام این روغن طبیعی برای لب‌های خشک و ترک خورده معجزه می‌کند.

ضخیم کردن تارهای مو

آیا موهای شما شکننده و ضعیف است؟ چند قطره روغن هسته گوجه را به شامپو یا نرم کننده ی خود اضافه کنید تا خاصیت شگفت انگیز آن را ببینید. روش دیگر این است که آن را با روغن های ضروری مثل روغن پرتقال، ریحان و گریپ فروت مخلوط و استفاده کنید.

درمان گرفتگی عضلات

هر زمان که عضلاتتان گرفت، ۳ الی ۵ قطره روغن هسته گوجه فرنگی را با روغن سیاه دانه مخلوط کنید و روی ماهیچه آسیب دیده بریزید. با انگشتان خون به آرامی ماساژ دهید تا عضله باز شود.

درمان کبد چرب

۲ تا ۳ قطره روغن دانه گوجه فرنگی را با ۱ قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه مخلوط کنید و ۱ لیوان آب ولرم اضافه کنید. حال معجون را نوش جان کنید. این ترکیب چربی‌های کبد را در کمترین زمان ممکن می‌زداید و کبد را پاک‌سازی می‌کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا