ریپورتاژ

حل جدول، از همان اول

حل جدول، از همان اول

علاقه‌مند شدن به حل جدول‌های کلمات متقاطع و لذت بردن از آن یکی از شانس‌هایی است که هر انسانی می‌تواند از آن برخوردار شود. این علاقه‌مندی و حل جدول حتی تا جایی که حتی اگر جدول باز حرفه‌ای شویم فواید بسیاری دارد و البته یک شرط هم دارد: باید به حل جدول علاقه‌مند شویم تا بتوانیم انجام منظم آن را در فهرست کارهای روزانه یا یک روز در میان یا حداقل هفته‌ای یک بار خود قرار دهیم.

فایده‌ها و شیرینی‌ها حل جدول

بهترین زمان برای شروع این علاقه‌مندی از دوران دبستان و به طور مشخص از کلاس اول دبستان است و سرگرم شدن با جدول کلاس اول و حل جدول کلاس اول.

فایده‌ها و شیرینی‌ها حل جدول

۱٫ هر جدول مجموعه‌ای‌ست از پرسش‌هایی که جواب هر پرسش را به صورت یک کلمه در خانه‌های جدول قرار می‌دهیم. نخستین فایده‌ی هر جدول لذت جست‌وجو برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و عادت کردن به این نوع لذت بردن است.

۲٫ نخستین شیرینی جدول نیز همان لذت‌های مکرر و تکرارشونده‌ای‌ست که هنگام یافتن پاسخ هر پرسش به ما دست می‌دهد و از آن بهره‌مند می‌شویم.

۳٫ دانش‌آموزان هنگام جست‌وجو نیاز دارند حتی هنگام حل جدول کودکانه به منابع مختلف بروند یا به پرسش از دیگران بپردازند. این کار ساده‌ترین شکل پرسش است و می‌تواند سنگ بنای خوبی برای ایجاد و تقویت پژوهشگری شود. البته به شرط آن که منحصر به حل جدول نباشد و از جدول فقط به عنوان نقطه‌ی شروع انتظار داشته باشیم. نه این توقع که آموزش کامل پژوهش را از آن فرابگیریم.

۴٫ دانش‌آموزان کلاس اولی با حل جدول، ساختار واژگان را بهتر درک می‌کند. این که هر واژه از چه نشانه‌ها و صداهایی تشکیل شده و هر کدان چگونه نوشته می‌شوند. در دفعات بعدی که دانش‌آموز با آن واژه روبه‌رو می‌شود، آن را سریع‌تر می‌خواند و به این ترتیب به تقویت روخوانی کلاس اول می‌انجامد.

۵٫ به همان دلیلی که در بالا اشاره شد، حل جدول هم‌چنین به تقویت توانایی نوشتن در دانش‌آموز نیز کمک می‌کند.

۶٫ باز به همان دلیل بند چهارم، حل جدول‌های متعدد می‌تواند هم‌چنین انتخاب‌های خوبی به عنوان متن برای تقویت روخوانی به‌شمار می‌روند. همین‌طور در تهیه‌ی متن روخوانی کلاس دوم و پایه‌های بالاتر.

۷٫ تاثیر حل جدول در پایه‌های بالاتر برای تقویت روخوانی حتی از تاثیر آن در کلاس اول هم بیشتر است. حل جدول‌های متعدد می‌تواند تاثیر به‌‌سزایی در تقویت روخوانی کلاس دوم داشته باشد. همین‌طور در تقویت روخوانی کلاس سوم یا در تقویت روخوانی کلاس چهارم و پایه‌های بعدی.

بخشی از کتاب جدول یادگیری متقاطع دوم دبستان انتشارات دبستانک را در زیر میبینیم.

کتاب جدول یادگیری

۸٫ اصلی‌ترین فایده‌ای که حل جدول دارد، دیدن ارتباط واژه‌های افقی و واژه‌های عمودی و دیدن نقش حروف مشترک در واژه‌های افقی و عمودی‌ست. این مشاهدات مکرر، توانایی ذهن را در شناخت و کاربرد واژه‌ها بسیار بیشتر می‌کند.

این فایده‌ی جدول به این دلیل اصلی‌ترین فایده‌ی حل جدول است که ذهن دانش‌آموز را به دیدن توامان تجزیه و ترکیب نشانه‌ها عادت می‌دهد و این عادت در سایر جلوه‌ها و موارد زندگی نیز به کمک دانش‌آموز می‌آید. مثلا در یادگیری درس‌های مختلف که هر دانش‌آموز می‌خواند، موارد بسیاری وجود دارند که مطالب کتاب‌های درسی مختلف با هم ارتباط عمودی و افقی دارند. دانش‌آموزی که عادت به حل جدول پیدا کرده و از آن لذت می‌برد، توانایی بسیار بیشتری نسبت به سایر دانش‌آموزان پیدا می‌کند که ارتباط‌های افقی و عمودی در کتاب‌های درسی‌اش را ببیند و از مشاهده‌ی چنین ارتباط‌هایی در تعمیق یادگیری‌اش استفاده کند.

۹٫ حل مکرر جدول‌های مختلف به تعداد زیاد علاوه بر تاثیر مثبتی که در روخوانی دانش‌آموز دارد، در روانخوانی او نیز بسیار موثر است و این تاثیر از همان تقویت روانخوانی کلاس اول قابل مشاهده است. اما بیشترین تاثیر حل جدول در کلاس دوم و برای تقویت روان‌خوانی کلاس دوم است. زیرا امکانات و متن‌های بیشتری برای تقویت روانخوانی کلاس دوم نسبت به کلاس اول و تقویت روان‌خوانی کلاس اول در اختیار دانش‌آموز است. (هر چند این کار در کلاس اول نقش پایه‌ای دارد و برای بسترسازی بسیار مفید است).

به همین جهت است که هر کتاب حاوی جدول برای کلاس دومی‌ها به عنوان کتاب روانخوانی دوم دبستان نیز کاربرد دارد و صد البته جست‌وجو و کاری که برخی والدین برای دانلود رایگان کتاب روان‌خوانی کلاس دوم می‌کنند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. همان‌گونه که بارها گفته‌ایم و نوشته‌ایم، پنیر رایگان را فقط در تله‌موش می‌توان یافت.

کدام کتاب‌های جدول؟

شش‌ کتاب یادگیری متقاطع که توسط انتشارات دبستانک برای پایه‌های اول تا ششم دبستان تدوین و منتشر شده است، بهترین کتاب‌های جدول برای دانش‌آموزان هستند. این تفاوت‌ها و برتری آنان کاملا آشکار است. زیرا علاوه بر طراحی کاملا جدول‌ها و برخورداری از همه‌ی فایده‌هایی که برای حل جدول برشمردیم، از این امتیاز ویژه برخوردارند که هر کدام از جدول‌ها در هر کدام از شش پایه، مستقیما به یک مبحث درسی در کتاب‌های درسی دانش‌آموز (در هر پایه‌ای که هست) مرتبط است و به این ترتیب خواندن آن مبحث، حل جدول را برایش شیرین‌تر می‌کند و حل جدول نیز که از کلمه‌ها و مفاهیم همان مبحث درسی تشکیل شده است به تعمین یادگیری او در آن درس کمک می‌کند.

فایده‌ها حل جدول

پنج کتاب یادگیری متقاطع دوم تا ششم با این ساختار تدوین شده ولی ساختار کلاس اول متفاوت است و متناسب با ۲۲ درس کتاب فارسی کلاس اول طراحی شده است. از ابتدا تا انتهای سال، اندازه‌ی جدول‌ها متناسب با نشانه‌های جدید بزرگتر و پیچیده‌تر می‌شوند که تاثیر زیادی در یادگیری نشانه‌ها و تثبیت آموخته‌ها در ذهن دانش‌آموز دارند.

تفاوت دیگر کتاب جدول کلاس اول این است که به جای استفاده از واژه‌ها در شرح جدول، تصویر عینی واژه‌ها در کنار آن ردیف یا ستون آمده است. به این ترتیب در ارتقای سواد تصویرخوانی دانش‌آموز بسیار موثر است.

بخشی از کتاب جدول یادگیری متقاطع کلاس اول انتشارات دبستانک را در زیر میبینیم.

کتابهای دبستانک

ارسال پستی رایگان کتابهای دبستانک به همه جای ایران

ارسال پستی کتابهای دبستانک به همه جای ایران رایگان است و شما به راحتی میتوانید کتابهای دبستانک را از طریق سایت دبستانک dabes.ir به صورت آنلاین خریداری کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا