تکنولوژیمنتخب

بررسی کامل هواوی نوا ۳ – Huawei Nova 3

نوا ۳ هواوی با وجود قیمت نسبتا ارزانش درمقایسه‌با سایر میان‌رده‌ها، سخت‌افزاری هم‌سطح با پرچم‌داران را درون کالبدی زیبا دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

کمتر از سه سال از معرفی اولین گوشی سری نوا در IFA 2016 می‌گذرد؛ گوشی‌هایی که درمقایسه‌با سری Y شباهت بیشتری به برادران پرچم‌دار سری P خود دارند و به‌خوبی جای گوشی‌های شاخص برند آنر را در سبد محصولات هواوی کامل کرده‌اند. هواوی سال شلوغی را ازنظر تنوع محصولات پشت‌سر گذاشته است: از سری بازطراحی‌شده‌ی Y گرفته تا پرچم‌داران متنوع این شرکت، بازارهای مختلفی را هدف گرفته‌اند. بدین معنی که با وجود شباهت‌های گه‌گاه زیاد میان محصولات این شرکت، تفاوت‌های تعیین‌کننده‌ای نیز در آن‌ها به‌چشم می‌خورد.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

نوسازی روندهای طراحی باتوجه‌به ترندهای بازار درکنار نوآوری، یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت هواوی در بازار است. معرفی نوا ۴ با حفره‌‌ای در نمایشگر برای دوربین سلفی، کاهش حاشیه‌ها،‌ استفاده از حسگر زیر نمایشگر، طراحی گرادیانی و خاص پشت برخی گوشی‌های هواوی و دوربین سه‌گانه، تنها تعدادی از ویژگی‌های بارز موجود در محصولات این شرکت است. نوا ۳ آی یا همان پی اسمارت پلاس عضو دیگری از این خانواده است که بخش اقتصادی‌تر بازار را هدف گرفته و از بسیاری از قابلیت‌های برادرش بی‌بهره است.

نوا ۳ به ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و تراشه‌ی کرین ۹۷۰ و باتری ۳۷۵۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است. دوربین و سخت‌افزار این گوشی شباهت زیادی به آنر ۱۰ دارد؛ با‌این‌حال تفاوت‌هایی در نمایشگر و باتری و دوربین سلفی به‌چشم می‌خورد. آیا این گوشی بهترین عضو خانواده‌ی سری نوا تا‌به‌امروز است؟ نمایشگر و دوربین دربرابر میت ۲۰ حرفی برای گفتن دارد یا با عقب‌گرد بزرگی همراه هستیم؟ طراحی و کیفیت ساخت نوا ۳ در بازار میان‌رده‌ها چه جایگاهی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با این بررسی از نوا ۳ هواوی همراه باشید.

مشخصات فنی نوا ۳ هواوی
عرضه
معرفی ۲۰۱۸, جولای
وضعیت موجود. عرضه شده در اوت ۲۰۱۸
نمایشگر
نوع IPS LCD لمسی خازنی, ۱۶ میلیون رنگ
سایز ۶٫۳ اینچ (~۸۴٫۲% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل, ۱۹٫۵:۹ (~۴۰۹پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
– EMUI 8.2
بدنه
ابعاد ۱۵۷ در ۷۳٫۷ در ۷٫۳ میلی‌متر
وزن ۱۶۶ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارته‌ی هیبریدی (نانو-سیم, همزمان یکی فعال)
پلتفرم
سیستم‌عامل اندروید ۸٫۱ (اوریو)
تراشه Hisilicon Kirin 970
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (چهار هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A53)
پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12
حافظه
درگاه حافظه میکرو اس‌دی, تا ۲۵۶ گیگابایت (استفاده از شیار دوم سیم‌کارت)
حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت, ۴/۶ گیگابایت رم
دوربین
اصلی دوگانه: ۱۶ مگاپیسکل (f/1.8) و ۲۴ مگاپیکسل سیاه و سفید (f/1.8), لرزشگیر الکترونیکی (۱۰۸۰p), فوکوس خودکار با تشخیص فاز, فلش LED
قابلیت‌ها برچسب‌گذاری جغرافیایی, فوکوس لمسی, تشخیص چهره, HDR, پاناروما
ویدیو ۲۱۶۰p@30fps, 1080p@30/60fps
سلفی دوگانه : ۲۴ مگاپیکسل و ۲ مگاپیکسل (فاقد فوکوس خودکار, سنسور سنجش عمق)
صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری بله
– لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی
باتری
باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۷۵۰ میلی آمپر ساعت
قابلیت‌ها
حسگرها حسگر اثرانگشت (پشت گوشی), شتاب‌سنج, ژیروسکوپ, سنسور مجاورت, قطب‌نما
– شارژ سریع باتری (۱۸ واتی) – پخش‌کننده‌ی MP4/H.264 – پخش‌کننده‌ی MP3/eAAC+/WAV/Flac – نمایش‌دهنده‌ی اسناد – ویراستار عکس و فیلم
شبکه
فناوری GSM / CDMA / HSPA / LTE
اتصالات
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, دو بانده, Wi-Fi Direct, هات‌اسپات
بلوتوث ۴٫۲, A2DP, LE, EDR, aptX HD
GPS بله, با A-GPS, GLONASS, BDS
رادیو رادیو اف‌ام
USB ۲٫۰, Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل
متفرقه
رنگ‌ها سیاه, آبی, بنفش, طلایی
محدوده قیمت حدود ۴۵۰ یورو
مشاهده اطلاعات کامل در باره‌ی Huawei nova 3(نوا ۳ هواوی)

شایان ذکر است گوشی نوا ۳ را دفتر هواوی در ایران برای بررسی در اختیار ما قرار داده است.

طراحی

نوا ۳ از زبان طراحی مشترک میان بسیاری از محصولات سال ۲۰۱۸ هواوی بهره می‌برد و در طراحی آن تاحدزیادی از پرچم‌داران این شرکت الهام گرفته شده است. بریدگی بالای نمایشگر کمی بزرگ‌تر از گوشی‌های سری پی ۲۰ و کمی کوچک‌تر از میت ۲۰ پرو است و میزبان دو دوربین و اسپیکر مکالمه و حسگرهای گوشی است. چینی‌های به‌سرعت خود را با ترند سال، یعنی بریدگی بالای نمایشگر وقف دادند و گوی سبقت را از کره‌‌ای‌ها ربودند. بریدگی (ناچ) در گوشی‌های مجهز به نمایشگر OLED کاملا پنهان‌شدنی است؛ اما این کار در گوشی‌هایی با نمایشگر LCD، مانند نوا ۳، به‌دلیل صفرنبودن روشنایی رنگ مشکی بی‌نقص نیست.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

نمایشگر نوا ۳ درحدود ۸۴.۲ درصد از سطح جلوِ گوشی را پوشانده است و از این منظر، همانند برادران پرچم‌دارش عمل می‌کند. خوشبختانه از حسگر اثرانگشت در این بخش خبری نیست و همین مسئله حاشیه‌ی پایین نمایشگر را نیز کمتر از اعضای سری پی ۲۰ کرده است. چینی‌ها محل مناسبی برای چراغ اعلان درنظر نگرفته‌اند؛ به‌طوری‌که تقریبا دیدن چراغ پنهان‌شده در خروجی صدای اسپیکر مکالمه ممکن نیست. متأسفانه همانند بسیاری از گوشی‌های هواوی، اطلاعاتی درباره‌ی شیشه‌ی ۲٫۵D استفاده‌شده برای جلوِ نوا ۳ دردست نیست.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

۱۶۳ گرم وزن برای تلفن‌همراهی با نمایشگر ۶.۳ اینچی کاملا معقول محسوب می‌شود و این موضوع در استفاده از گوشی نیز به‌خوبی ملموس است. فریم براق دستگاه به‌خوبی با پنل شیشه‌ای پشت آن پیوند خورده‌ است. با وجود انحنای لبه‌های پشت نوا ۳،‌ استفاده از این گوشی بدون محافظ به‌دلیل لغزنده‌بودن آن خطرناک است. نوا ۳ در پنج رنگ وارد بازار شده است: بنفش (با توزیع رنگ گرادیانی)، قرمز، مشکی، طلایی و آبی کم‌رنگ. نسخه‌ی بنفش دراختیار ما با وجود زیبایی فراوان، به‌شدت مستعد جذب اثرانگشت بود.

طراحی؛ تبلور زیبایی پرچم‌داران

کلیدهای تغییر حجم صدا و پاور از فلز ساخته شده‌ و در جای مناسبی قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در این کلیدها لق‌زدن به‌چشم نمی‌خورد. بافت مورب روی کلید پاور به‌هیچ‌وجه با لمس کلید حس نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد فقط با هدف زیبایی تعبیه شده است. جک‌ ۳.۵ میلی‌متری صدا و درگاه USB نوع C و خروجی صدای اسپیکر در لبه‌ی پایینی فریم قرار گرفته‌اند. هواوی درمجموع از چهار خط آنتن در نوا ۳ استفاده کرده است: دو خط باریک درکنار درگاه USB و دو خط پهن‌تر در بخش بالایی فریم‌ کناری. درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه نیز همانند بسیاری از گوشی‌‌ها در لبه‌ی سمت چپ جای گرفته‌ است. این شیار دو جایگاه برای سیم‌کارت دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده کرد.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3
هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3
هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3
هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

طراحی پشت دستگاه ازنظر چینش دوربین و فلش و نوشته‌ها شباهت زیادی به سری پی دارد. بیرون‌زدگی دوربین دوگانه‌ی نوا ۳ کمتر از برادران پرچم‌دارش است. هواوی عموما میان‌رده‌های خود را دربرابر نفوذ آب مقاوم نمی‌کند و این موضوع درباره‌ی نوا ۳ نیز صادق است. محل حسگر اثرانگشت بالاتر از حد ایده‌آل نیست و انگشت اشاره‌ی دست با اندازه‌ی معمولی به‌سختی روی آن می‌نشیند. این حسگر ازنظر سرعت و دقت کاملا رضایت ما را جلب کرد؛ اما نمی‌توان آن را سریع‌ترین حسگر استفاده‌شده در گوشی‌های هواوی نامید. علاوه‌بر گرفتن عکس، پاسخ به تماس، نمایش پنل اعلان‌ها و گردش در بین تصاویر، از این حسگر برای دسترسی به اپلیکیشن‌های قفل‌‌شده و گاو‌صندوق فایل‌‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

نمایشگر

هواوی از نمایشگر ۶.۳ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ در نوا ۳ استفاده کرده که با‌توجه‌به نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ آن، کمی بیشتر از پی ۲۰ است. تراکم ۴۰۹ پیکسل در هر اینچ برای نمایشگری میان‌رده کاملا پذیرفتنی است و تصاویر و متون در آن به‌اندازه‌ی کافی شارپ است. اگر مصرف کمتر شارژ برایتان اولویت دارد، امکان انتخاب رزولوشن ۱۵۶۰ در ۷۲۰ نیز در تنظیمات نمایشگر دردسترس است. همان‌طورکه می‌دانید پنل ال‌سی‌دی در تولید رنگ مشکی عمیق توانمند نیست؛ از‌این‌رو، اطراف بریدگی بالای نمایشگر به‌خوبی پنهان نمی‌شود و نوار خاکستری تیره با کمی دقت کاملا مشخص است.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

در بحث روشنایی، نوا ۳ هواوی را سربلند نکرد و نمونه‌ی بررسی‌شده‌ی ما به رقم کاملا معمولی ۳۵۰ نیت رسید. همچنین، در آزمایشی که با الگوی کاملا سفید گرفته شد، نوا ۳ روشنایی ۳۵۸ را ثبت کرد. موضوع کم‌بودن روشنایی نمایشگر در گوشی‌‌های هواوی موضوع جدیدی نیست. این سطح از روشنایی در فضاهای داخلی آزارتان نخواهد داد؛ اما مشاهده‌ی محتوا در زیر نور خورشید و محیط‌های پرنور را بسیار دشوار می‌کند. رنگی مشکی در نمایشگر نوا ۳ روشنایی ۲.۷ نیتی تولید می‌کند که رقمی مقبول برای نمایشگر ال‌سی‌دی است. کنتراست Native نمایشگر نزدیک به ۱۳۰ است که تفاوت فاحشی با ارقام به‌دست‌آمده برای آنر ۱۰ ندارد. انتخاب تنظیم خودکار روشنایی بر افزایش آن تأثیر نمی‌گذارد و در کمال تعجب در زیر نور شدید شبیه‌سازی‌شده، روشنایی با کاهشی ۲۵ نیتی درمقایسه‌با حالت دستی به ۳۲۵ نیت رسید.

نمایشگر، همچنان گرفتار روشنایی نه چندان بالا

حداقل روشنایی ۰.۷۵ نیتی نمایشگر میان‌رده‌ی هواوی برخلاف روشنایی حداکثر بهترین رقمی است که برای گوشی هوشمند ثبت کرده‌ایم. قابلیت به‌بلوغ‌رسیده‌ی Eye Comfort هواوی نیز تجربه‌ی بهتری در فضاهای تاریک برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. درمجموع همانند دیگر گوشی‌های جدید هواوی، دو حالت کلی برای تغییر پروفایل رنگ در نوا ۳ وجود دارد:

  • Normal: ارائه‌ی رنگ‌های طبیعی‌تر و بدون بزرگ‌نمایی
  • Vivid: ارائه‌ی رنگ‌های اشباع‌تر و گسترده‌ترکردن فضای رنگی درمقایسه‌با حالت sRGB

هواوی از مدت‌های پیش اسلایدر دوبُعدی ویژه‌ای برای تغییر دمای رنگ‌ها در رابط کاربری خود گنجانده که در سال ۲۰۱۸، امکان انتخاب سه حالت پیش‌فرض نیز به آن اضافه شد.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی
محصول / پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگی میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت استاندارد دقیق‌ترین حالت
نوا ۳ ۰٫۷۵ ۲٫۷ ۳۵۰ ۲٫۹۵ ۳۲۵ ۱۳۰ ۸٫۵ ۴٫۸ (Normal Mode)
گلکسی A7 2018 ۳ ۰ ۶۰۶ ۰ ۹۶۰ ۱۰٫۱ ۱٫۹ (AMOLED Photo)
موتو X4 ۵ ۳٫۹۲ ۴۰۰ ۵٫۵ ۵۲۰ ۱۰۲ ۵٫۲ ۵٫۲ (Standard Mode)
نوکیا ۶.۱ ۱٫۴ ۴٫۴ ۴۰۴ ۴٫۱ ۲۴۰ ۹۲ ۶٫۴ ۶٫۴
نوکیا ۷ پلاس ۲٫۱ ۳٫۳ ۳۳۶ ۲٫۸۷ ۲۴۱ ۱۰۱ ۴٫۶ ۴٫۶
ردمی نوت ۵ ۰٫۸۷ ۲٫۹۵ ۳۶۷ ۳ ۳۷۲ ۱۲۴٫۴ ۴٫۳ ۴ (Standard Mode)
ردمی نوت ۵ پلاس ۰٫۸۳ ۳٫۲ ۳۷۷ ۴٫۵۲ ۴۰۵ ۱۲۴ ۴٫۷ ۴٫۲ (Standard Mode)
آنر ۹ لایت ۱٫۸ ۳٫۰۲ ۳۵۲ ۳٫۰۲ ۳۵۲ ۱۱۶٫۶ ۶٫۹ ۶٫۹
هواوی Y7 پرایم ۲۰۱۸ ۱٫۶ ۲٫۰۲ ۳۱۰ ۲٫۰۲ ۳۱۰ ۱۵۳٫۵ ۸٫۵ ۸٫۵
نوا ۳e ۱٫۴۲ ۳٫۰۳ ۳۲۵ ۳٫۰۳ ۳۲۵ ۱۰۷ ۴٫۸ ۴٫۸
اکسپریا XA2 اولترا ۴٫۸۲ ۴٫۷۵ ۶۰۳ ۴٫۷۵ ۶۰۳ ۱۲۷ ۵٫۷ ۳٫۸ (Standard Mode)
اکسپریا XA2 ۳٫۴۲ ۴٫۲۶ ۴۸۲ ۴٫۲۶ ۴۸۲ ۱۱۳ ۶٫۴ ۴٫۱ (Standard Mode)
ردمی نوت ۵A ۱٫۲ ۳٫۴۵ ۳۹۱ ۳٫۵۰ ۴۰۰ ۱۱۶
آنر ۷X ۲٫۶۶ ۲٫۰۴ ۲۹۰ ۲٫۰۹ ۲۹۲ ۱۴۲
پی اسمارت ۲٫۴۳ ۳٫۹۴ ۵۲۲ ۳٫۹۵ ۵۲۲ ۱۳۲ ۵٫۶ ۵٫۶
ذن‌فون مکس پلاس ۶٫۵ ۳٫۵۸ ۳۷۸ ۳٫۲۳ ۳۵۴ ۱۰۵٫۶
اکسپریا XA1 اولترا ۲۳٫۳ ۳٫۹۵ ۴۷۰ ۳٫۹۶ ۴۷۰ ۱۱۸
گلکسی A8 پلاس ۲۰۱۸ ۲٫۵۳ ۰ ۵۶۸ ۰ ۷۹۵
گلکسی A8 2018 ۲٫۶۰ ۰ ۵۷۰ ۰ ۷۶۳
آنر ۹ ۲٫۴۸ ۳٫۸۷ ۴۷۹ ۳٫۸۷ ۴۸۰ ۱۲۴
میت ۱۰ لایت ۲٫۴۲ ۱٫۹۲ ۲۷۹ ۱٫۹۲ ۲۸۳ ۱۴۷
اکسپریا XA1 پلاس ۳۲ ۳٫۵۲ ۴۳۲ ۳٫۶۱ ۴۴۳ ۱۲۲

آزمایش پوشش فضای رنگی را از حالت Normal آغاز می‌کنیم. نوا ۳ در این حالت، ۹۶.۲ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. پوشش ۷۲.۸ درصدی فضای رنگی P3 مناسب‌نبودن این حالت برای نمایش رنگ‌های اشباع را نشان می‌دهد. در حالت Vivid، علاوه‌بر پوشش نسبتا کامل فضای sRGB، افزایش پوشش ۸۹ درصدی فضای P3 را شاهد هستیم. گفتنی است پرچم‌داران بازار به پوشش کامل این فضای رنگی نیز دست‌ یافته‌اند. سردبودن رنگ سفید در هر دو حالت رنگی مشاهده می‌شود و این مسئله در حالت Vivid شدید‌تر است.

ازنظر دقت رنگ نیز، نوا ۳ همانند برادرش از برند آنر، یعنی آنر ۱۰ عمل می‌کند. بهترین دقت رنگ مربوط به حالت Normal و در فضای رنگی sRGB به‌دست می‌آید. خطای میانگین ۴.۸ به‌خوبی اختلاف این نمایشگر را با نمایشگر پرچم‌داران نشان می‌دهد. باتوجه‌به گرایش‌ رنگ‌ها به سردی، استفاده از اسلایدر دمای رنگ برای کالیبره‌کردن نمایشگر توصیه می‌شود. درمجموع، نمایشگر نوا ۳ شاید در این بازه‌ی قیمتی بهترین نباشید؛ اما عملکرد آن برای تلفن‌همراه میان‌رده کاملا پذیرفتنی است.

اسپیکر

نوا ۳ از یک اسپیکر تکی استفاده می‌کند و از کمک‌اسپیکر مکالمه برای بازتولید صداها خبری نیست. محل اسپیکر به‌‌گونه‌ای تعبیه شده که در سناریو‌های مختلف، چه در حالت افقی و چه عمودی، امکان پوشانده‌شدن آن به‌وسیله‌ی دست کاربر کم است. حجم صدای خروجی این اسپیکر متوسط ارزیابی می‌شود و از صداهای عمیق موجود در آنر ۱۰ بی‌بهره است. شفافیت صداها چه در بخش صداهای زیر و چه بم مناسب است؛ اما گاهی اوقات، در حداکثر حجم صدا اعوجاج احساس می‌شود. در بررسی‌های ما، کیفیت و حجم صدای خروجی از هدفون‌ها کاملا مناسب بود.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

پشتیبانی از فناوری aptx HD برای هدست‌های بلوتوث و افکت‌های صوتی Histen هواوی قابلیت‌های دیگری هستند که طبق انتظار حضور آن را در نوا ۳ شاهد هستیم. قابلیت Huawei Histen، تنها در حالت اتصال هدفون فعال است و تنظیمات آن به چهار دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

  • Auto: گوشی به‌صورت خودکار و باتوجه‌به محتوا بهترین تنظیمات صدا را انتخاب می‌کند.
  • ۳D Audio: شبیه‌سازی میدان سه‌بُعدی صدا
  • Natural: بازتولید طبیعی صدا
  • Standard: مصرف بهینه‌ی انرژی برای افزایش زمان پخش موسیقی همراه با دسترسی به اکولایزر ۱۰ ردیفه

تفاوت حالت‌های مختلف این قابلیت به‌وسیله‌ی دو نوع هدفون روگوشی و توگوشی به‌خوبی حس می‌شود. حالت سه‌ُبعدی در شبیه‌سازی صدای فراگیر موفق است و حالت طبیعی نیز برای موسیقی‌‌های کلاسیک و آرام‌بخش پیشنهاد می‌شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

رابط کاربری EMUI هواوی با وجود حفظ اصالت چینی خود، به‌مرورزمان مدرن‌تر و زیباتر شده است. دیدگاه‌های ضدونقیض کاربران درباره‌ی این رابط کاربری باعث شده چینی‌ها با وجود اعمال برخی تغییرات در نسخه‌ی هشتم،‌ هنوز به اصول خود پایبند باشند. اپلیکیشن‌‌ها به‌صورت پیش‌فرض در صفحات اصلی رابط کاربری جای‌گذاری شده‌اند و از صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها در آن خبری نیست. نسخه ۸.۲ رابط کاربری EMUI برمبنای اندروید ۸.۱ اوریو توسعه داده شده؛ اما در آینده‌ی نه چندان دور، عرضه‌ی اندروید P برای آن را شاهد خواهیم بود. با وجود زیباترشدن EMUI 8 درمقایسه‌با نسل‌های پیشین، هنوز‌هم این رابط کاربری با زیباترین نمونه‌های بازار فاصله دارد.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

نوار اعلان‌های نسخه‌ی هشتم EMUI درمقایسه‌با گذشته زیباتر شده؛ ولی هنوز امکان انتخاب روشنایی خودکار در آن وجود ندارد. درصورتی‌که اعلان جدیدی نداشته باشید، تنها یکی سوایپ برای نمایش کامل آیکون میان‌برهای مرسوم وجود دارد؛ در‌غیر این‌صورت، به دو سوایپ نیاز خواهید داشت. سوایپ به‌سمت پایین در صفحه‌ی اصلی رابط کاربری، صفحه‌ی جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها را نمایان خواهد کرد. شاید نمایان‌کردن اعلان‌ها گزینه‌ی بهتری برای این کار می‌بود. برخی از گوشی‌های هواوی، ازجمله نوا ۳، به یکی از اپلیکیشن مخصوص بازی‌ مجهز هستند که علاوه‌بر کنترل اعلان‌ها، عملکرد دستگاه را در طول بازی‌های تنظیم می‌کند.

موتور هوش مصنوعی هواوی موسوم HiAi و واحد NPU با هدف بهینه‌ترکردن رابط کاربری به‌کمک نوا ۳ آمده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف باتری و بهبود کیفیت تماس‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها، تنها برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در نوا ۳ است. استفاده از واحد پردازش عصبی اختصاصی در پردازنده‌ی Kirin 970، به‌ادعای هواوی باعث سرعت بیشتر راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و ثبات عملکرد گوشی در طولانی‌مدت خواهد شد. انتشار موتور هوش مصنوعی دست توسعه‌دهندگان را برای استفاده از آن اپلیکیشن‌ها باز گذاشته است. دسته‌بندی عکس‌ها و انتخاب بهترین سناریوها برای عکاسی و کنترل مصرف انرژی گوشی ابتدایی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.

رابط کاربری نوا ۳

استفاده از ژست‌های حرکتی به‌جای کلیدهای ناوبری مرسوم اندروید رفته‌رفته در‌حال‌فراگیرشدن است؛ اما به‌جز نمونه‌ی استفاده‌شده در گوشی‌‌های وان‌پلاس، نمی‌توان هیچ‌یک را به‌اندازه‌ی کافی بالغ دانست. کشیدن انگشت از بخش میانی لبه‌ی پایینی نمایشگر به‌سمت بالا، نقش کلید هوم را ایفا می‌کند و در‌صورت نگه‌داشتن انگشت پس از این سوایپ، اپلیکیشن‌های اخیر نمایان خواهند شد. سوایپ بخش‌های جانبی لبه‌ی پایینی نمایشگر نیز، دستیار هوشمند گوگل را برای شما فعال خواهد کرد. بخش‌های پایینی دو لبه‌ی سمت راست و چپ نمایشگر نیز نقش کلید بازگشت اندروید را ایفا می‌کنند. سیستم‌های تک‌کلیدی ناوبری و داک ناوبری نیز علاوه‌بر روش مرسوم، دراختیار کاربر قرار دارند.

تشخیص چهره‌ی مبتنی بر مادون‌قرمز سریع و قابل‌اتکا در تاریکی

نوا ۳ علاوه‌بر حسگر اثرانگشت که می‌توان از آن برای پاسخ به تماس، نمایش پنل اعلان‌ها، حرکت در عکس‌های گالری و شاتر دوربین استفاده کرد، برای احراز هویت به سیستم تشخیص هویت مبتنی بر مادون‌قرمز مجهز شده است. استفاده از این راهکار، دقت سیستم تشخیص چهره‌ی نوا ۳ را درمقایسه‌با نسخه‌‌های دوبُعدی مبتنی بر دوربین سلفی و الگوریتم نرم‌افزار افزایش داده است. بااین‌حال، همچنان نمی‌توان آن را با نمونه‌های مجهز به سیستم تشخیص سه‌بعدی چهره مانند میت ۲۰ پرو هم‌تراز دانست. این سیستم تشخیص هویت علاوه‌بر استفاده از مادون‌قرمز به دوربین سلفی برای بازگشایی قفل گوشی نیاز دارد.

منوی تنظیمات نمایشگر نوا ۳

خوشبختانه ادعای هواوی درباره‌ی کارکرد این سیستم در تاریکی، در آزمایش‌های ما تأیید شد و بدون مشکل قفل گوشی بازشد. احراز هویت نوا ۳ طبق انتظار ازنظر زاویه‌ی چهره درمقایسه‌با نمونه‌های مرسومِ استفاده‌شده در گوشی‌هایی، مانند وان‌پلاس محدودتر است. نمایش اعلان‌ها با تشخیص چهره در لاک‌اسکرین یا انتخاب بازگشایی دو یا یک‌مرحله‌ای در تنظیمات این گوشی به‌چشم می‌خورد. خوشبختانه امکان استفاده از Face Unlock برای بازگشایی اپلیکیشن‌های انتخاب‌شده در App lock نیز وجود دارد.

دوربین

نوا ۳ ازنظر ترکیب دوربین پشتی شباهت زیادی به آنر ۱۰ دارد؛ با این تفاوت که هواوی از دوربین ۲ مگاپیکسلی برای سنجش عمق تصویر و درنتیجه ایجاد افکت بوکه در تصاویر پرتره سلفی استفاده کرده است. حسگر رنگی ۱۲ مگاپیکسلی نوا ۳ را حسگر مونوکروم ۲۴ مگاپیکسلی همراهی می‌کند. هر دوِ این حسگرها به لنزهای واید ۲۷ میلی‌متری با گشودگی f/1.8 مجهز شده‌اند. حسگرهای مونوکروم در گوشی‌های هواوی عموما برای افزایش جزئیات و گستره‌ی دینامیکی به‌کار گرفته می‌شوند. طبق انتظار، از لرزشگیر اپتیکال تصویر و لنز تله‌فوتو در نوا ۳ خبری نیست و استفاده از آن‌ها تاکنون، تنها به محصولات بالارده‌ی این شرکت محدود شده است.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

رابط کاربری دوربین شباهت زیادی به دیگر گوشی‌های هواوی دارد. در بالای کلید شاتر و آیکون تغییر دوربین و پیش‌نمایش عکسِ گرفته‌شده، نواری برای تعیین حالت‌های عکاسی را شاهد هستیم. با استفاده از قابلیت Apperture، کاربر می‌تواند حین عکاسی یا پس از ثبت تصویر، دیافراگم را به‌صورت نرم‌افزاری بین بازه‌ی f/0.95 تا f/16 تغییر دهد. تفاوت اصلی این حالت با پرتره در تمرکز آن روی تغییر دیافراگم است؛ درحالی‌که حالت پرتره بیشتر به‌منظور زیباسازی و نوردهی‌ها برای ثبت تصاویر بوکه تدارک دیده است. علاوه‌بر حالت‌های مرسوم Photo و Video، گزینه‌ای با نام More در رابط کاربری دوربین به‌چشم می‌خورد که برخی از آن‌ها بدین‌شرح است:

  • AR Lens: افزودن اشکال مجازی به تصویر
  • Pro: تغییر ایزو، اکسپورژ، سرعت شاتر و فوکوس
  • Night: برای ثبت تصاویر با اکسپوژر و کنتراست بهتر در شب
  • Panorama: عکاسی پانوراما با رزولوشن طولی ۳۲۰۰ پیکسل
  • Monochrome: استفاده از حسگر مونوکروم برای ثبت تصاویر سیاه‌وسفید
  • Light painting: ثبت نور و حرکات آن با باز نگه‌داشتن شاتر
  • HDR: استفاده از حداکثر توان برای ثبت تصاویر HDR

قابلیت AI Camera در نوا ۳ کمی تهاجمی‌تر از پرچم‌داران هواوی است؛ یعنی پردازش تصویر آن گاهی رنگ‌ها را بیش‌ازحد اشباع و کنتراست‌ها را اغراق‌شده می‌کند. البته، این موضوع ممکن است برای علاقه‌مندان به عکس‌های اغراق‌شده و هرچه چشم‌نوازتر نشان‌دادن آن‌ها چندان هم آزاردهنده نباشد. این قابلیت به‌لطف تراشه‌ی کرین ۹۷۰، می‌تواند ۵۰۰ سناریوی عکاسی را در ۲۲ شاخه‌ی اصلی شناسایی کند. شایان ذکر است این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال است.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

عکس‌های گرفته‌شده در روز را ازنظر گستره‌ی دینامیکی در حد متوسطی می‌دانیم. ثبت جزئیات در سایه‌ها و نقاط تاریک صحنه پذیرفتنی است؛ اما در این بازه‌ی قیمتی، بهترین محسوب نمی‌شود. باتوجه‌به اینکه حسگر مونوکروم نیز در ثبت تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی دوربین دخیل هستند، جزئیات عکس‌ها در طول روز مناسب است. رنگ‌‌‌های ثبت‌شده در حالت AI جذاب و زنده هستند؛ اما رنگ‌های تصاویر درصورت خاموش‌بودن آن نیز مناسب و نزدیک به واقعیت است. از شارپ‌بودن تصاویر نیز می‌توان به‌عنوان نکته‌ی مثبت دیگر این دوربین یاد کرد.

نمونه‌عکس با و بدون کمک هوش مصنوعی

Nova 3 Camera AI on

AI on

Nova 3 Camera AI off


نمونه‌عکس رنگی و سیاه‌وسفید با نوا ۳

Nova 3 Camera Color

نمونه‌عکس رنگی

Nova 3 Camera Mono

نمونه‌عکس سیاه‌وسفید


اگر به عکس‌های سیاه‌وسفید علاقه‌مند باشید، نوا ۳ قطعا شما را راضی خواهد کرد. جزئیات عکس‌های ثبت‌شده با این حسگر درخورتوجه و تصاویر ازنظر کنتراست‌ها طبیعی‌تر از اعمال افکت‌های مرسوم است. عکس‌های گرفته‌شده در شب درمقایسه‌با میان‌رده‌های سال ۲۰۱۷ هواوی بهبود پیدا کرده‌اند؛ اما نوا ۳ بهترین میان‌رده‌ی سال ۲۰۱۸ ازلحاظ عکاسی در محیط‌‌های کم‌نور نیست. عکس‌های گرفته‌شده در شب شارپ هستند؛ با‌این‌حال ازدست‌رفتن جزئیات کاملا مشهود است. برای نمایش حداکثر قابلیت عکاسی در شبِ این گوشی، نمونه‌عکس‌‌های آورده‌شده در بررسی همگی در حالت Night گرفته شده‌اند. نکته‌‌ای که در عکاسی محیط‌های تاریک در نوا ۳ پسندیدیم، حفظ طراوت رنگ‌‌ها در شب بود.

دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی نوا ۳ با لنز واید ۲۶ میلی‌متری درصورت قرارگرفتن چهره‌ی فرد در منطقه‌ی فوکوس، عکس‌های باجزئیاتی ثبت می‌کند. رنگ‌ پوست در عکس‌ها طبیعی است و انطباق مناسبی با واقعیت دارد؛ با‌این‌حال فرانوردهی (Overexposure) گاهی اوقات آزاردهنده می‌شود. امکان عکاسی پرتره با دوربین‌های اصلی و سلفی وجود دارد. خوشبختانه الگوریتم تفکیک مرز سوژه و پس‌زمینه در نوا ۳ توانمند است و در بین بهترین‌های بازار میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد.

رابط کاربری دوربین نوا ۳

AR lens ترکیبی از AR Emoji و Animoji است. نوا ۳ به‌کمک حسگر مادون‌قرمز حرکت‌های چهره را ردیابی می‌کند؛ اما دقت آن فاصله‌ی زیادی با نمونه‌ی کوپرتینویی‌ها دارد. در این بخش دوربین، ۶ چهره‌ی کارتونی و چندین و چند افکت واقعیت افزوده دردسترس هستند. حرکت چشم‌ها و لب‌ها و ابروها با دقتی تقریبا مشابه نمونه‌های دیگر اندرویدی، پراشتباه دنبال می‌شود. باوجوداین، اگر سخت‌گیر نباشید و انتظار عملکردی مشابه با نمونه‌های برتر این بخش را نداشته باشید، تصاویر و ویدئوهای ثبت‌شده با AR Lens سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود.

بازده و عملکرد

نوا ۳ از سخت‌افزار توانمندی بهره می‌برد. میان‌رده‌ی چینی‌ها برای انجام پردازش‌‌های مختلف به کرین ۹۷۰ متکی است؛ تراشه‌ی بالارده‌ای که توان پردازشی پرچم‌داران سال گذشته‌ی هواوی، ازجمله میت ۱۰ و پی ۲۰ را تأمین می‌کند. هواوی مدعی است Kirin 970 درمقایسه‌با Kirin 960 تا ۲۰ درصد بهبود در بهره‌وری انرژی را به‌ارمغان می‌آورد و نخستین پردازنده‌ی این شرکت با واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) به‌شمار می‌آید.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

پیش‌تر بارها در بررسی محصولات مختلف هواوی درباره‌ی مشخصات فنی پردازنده‌ی کرین ۹۷۰ به‌تفصیل صحبت کرده‌ایم؛ بنابراین، در بررسی نوا ۳ صرفا به ارائه‌ی مشخصات فنی این پردازنده در قالب جدول زیر بسنده می‌کنیم:

مشخصات فنی پردازنده‌های بالارده‌ی هواوی
پارامترها / پردازنده کرین ۹۸۰ کرین ۹۷۰ کرین ۹۶۰
CPU ۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز
حافظه‌ی کش L2 هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت
هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
۲ مگابایت مشترک ۲ مگابایت مشترک
حافظه‌ی کش L3 ۴ مگابایت مشترک در قالب DSU
GPU آرم Mali-G76MP10
با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز
آرم Mali-G72MP12
با فرکانس ۷۴۶ مگاهرتز
آرم Mali-G71MP8
با فرکانس ۱۰۳۷ مگاهرتز
حافظه‌ی رم ۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4 با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.1 UFS 2.1 UFS 2.1
پردازنده‌ی سیگنال تصویر ISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر
پایپ‌لاین ۱۰ بیتی
ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتی ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتی
ان‌کُد / دی‌کُد ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد و ان‌کُد ۱۰۸۰p H.264
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه HEVC
مودم LTE Cat.21/18
دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.18/13
دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.12/13
دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
هاب حسگر i8 i7 i6
NPU دوگانه با بهبود دو برابری بله
فرآیند ساخت ۷ نانومتری TSMC ۱۰ نانومتری TSMC ۱۶ نانومتری TSMC
عملکردی فراتر از بازار میان‌رده‌ها

اگرچه عرضه‌ی کرین ۹۷۰ به دو سال پیش بازمی‌گردد، استفاده از چنین پردازنده‌ی بالارده‌ای در دستگاه میان‌رده‌ی Nova 3 نکته‌ای مثبت به‌حساب می‌آید و تجربه‌ای لذت‌بخش و عاری از هرگونه کُندی برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد. نوا ۳ درکنار پردازنده‌ی یادشده، از ۴ یا ۶ گیگابایت رم درکنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی با قابلیت ارتقای حافظه‌ ازطریق درگاه کارت حافظه‌ی microSD تا سقف ۲۵۶ گیگابایت بهره می‌برد. توجه داشته باشید که اینجا، ما نسخه‌ی ۴ گیگابایتی گوشی را برای بررسی دراختیار داشتیم.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها / عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نوا ۳ ۸۷۹.۸۳ ۱۷۶.۵۳ ۱۵۰.۵۳ ۱۵۷.۷۶
گلکسی A7 2018 ۲۹۴.۷۱ ۱۰۲.۸۲ ۷۲.۷۸ ۱۵.۲۵
موتو ایکس ۴ ۲۶۹.۱ ۲۰۲.۳۸ ۶۵.۳۹ ۸۰.۴۳
نوکیا ۶.۱ ۲۷۷.۰۴ ۱۱۶.۳۹ ۴۱.۸۴ ۱۵.۰۲
نوکیا ۷ پلاس ۲۷۶.۱۸ ۲۰۲.۵۵ ۵۵.۵۴ ۱۷.۶۴
ردمی ۵ پلاس ۲۸۰.۵۲ ۲۱۱.۴۱ ۶۰.۰۷ ۱۷.۷۹
ردمی نوت ۵ ۲۵۲.۴۱‍‍ ۱۲۶.۲ ۴۷.۰۱ ۱۳.۷۹
آنر ۹ لایت ۲۶۷.۵۴ ۱۳۰.۷۱ ۶۷.۹۵ ۶۵.۰۷
وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ ۲۶۱.۲۳ ۱۱۹.۵۲ ۳۶.۴۵ ۸.۵۱
نوا ۳e ۲۹۶.۲۱ ۲۰۱.۶۶ ۴۳.۸ ۷۲.۶۱
اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا ۲۸۷.۵۵ ۱۴۱.۲۴ ۷۶.۲۹ ۱۰.۱۵
اکسپریا ایکس ای ۲ ۲۶۷.۹۳ ۱۲۷.۸۵ ۴۳.۷۶ ۱۳.۱۷
شیائومی ردمی نوت ۵A ۲۶۳.۶۲ ۷۹.۸۹ ۵۷.۱۴ ۹.۶۹
آنر ۷ ایکس ۲۹۵.۸۶ ۱۹۲.۳۸ ۵۷.۸۲ ۲۵.۴۸
پی اسمارت ۲۶۶.۸ ۱۳۲.۰۲ ۷۱.۹۶ ۲۰.۵۴
ذن‌فون مکس پلاس ۲۶۹.۶۸ ۷۲.۱۹ ۳۶.۸۲ ۱۰.۵
اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا ۲۶۲.۸۴ ۸۵.۳۹ ۴۲.۳۷ ۱۲.۱۹
گلکسی ای ۸ پلاس ۲۹۲.۲۱ ۹۹.۱۳ ۷۱.۳۵ ۹.۳۱
گلکسی ای ۸ ۲۹۹.۲۶ ۸۶.۶ ۷۸.۲۸ ۱۰.۱۳
آنر ۹ ۲۸۱.۷۲ ۹۷.۷۱ ۲۸.۳۸ ۱۳.۸۵

نوا ۳ به‌لطف پردازنده‌ی توانمندش، رقیبی سرسخت برای بسیاری از گوشی‌های میان‌رده‌ی موجود در بازار است. برای داشتن دیدی مناسب از عملکرد خام نوا ۳، نرم‌افزارهای بنچمارک متداول را برای دستگاه‌های میان‌رده را روی این گوشی هوشمند اجرا می‌کنیم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول / بنچمارک AnTutu 7/6 ۳DMark PCMark
Work 2.0
GeekBench 4 GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme – OpenGL Overall / Web Browsing  Single / Multi Aztec Ruins Vulkan – Normal Tier / Offscreen Manhattan 3.1 / OffScreen  Car Chase / OffScreen T-Rex / OffScreen
نوا ۳ ۱۹۸۳۸۲ ۳۰۹۲۴ ۲۷۹۷ ۷۳۷۵
۷۸۲۹
۱۸۸۲
۶۴۲۰
۱۵FPS
۲۱FPS
۳۱FPS
۳۲FPS
۱۹FPS
۲۱FPS
۶۰FPS
۱۲۳FPS
گلکسی A7 2018 ۱۲۱۳۶۱
۱۵۱۴۶ ۷۳۸ ۵۴۴۳
۵۳۴۱
۱۵۱۴
۴۱۳۷
۴٫۵FPS
۴٫۹FPS
۹٫۴FPS
۱۰FPS
۵٫۷FPS
۶٫۳FPS
۲۹FPS
۳۲FPS
موتو ایکس ۴ ۸۹۳۸۸
۷۰۰۱۹
۱۶۷۷۸ ۸۲۶ ۵۰۵۹
۵۴۳۸
۸۳۳
۴۱۰۸
۵٫۵FPS
۵٫۱FPS
۱۰FPS
۹٫۶FPS
۵٫۸FPS
۵٫۳FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
نوکیا ۶.۱ ۸۴۲۴۴
۷۱۳۷۸
۱۶۰۶۸ ۴۸۵۵
۴۹۲۳
۸۸۱
۴۲۳۰
۱۰FPS
۹٫۶FPS
۵٫۹FPS
۵٫۵FPS
۳۰FPS
۳۰FPS
نوکیا ۷ پلاس ۱۳۴۸۲۴
۱۱۵۷۱۳
۲۶۱۴۲ ۶۱۰۳
۵۶۰۲
۱۶۵۰
۵۸۲۶
۱۴FPS
۱۵FPS
۸٫۵FPS
۹FPS
۴۷FPS
۵۰FPS
ردمی ۵ پلاس ۷۶۵۴۶
۶۰۰۸۷
۱۳۶۴۱ ۴۸۹۹
۵۱۴۰
۸۷۰
۳۸۷۱
۶٫۲FPS
۶٫۴FPS
۳٫۴FPS
۳٫۵FPS
۱۷FPS
۲۳FPS
ردمی نوت ۵ ۱۱۴۴۵۳
۹۱۸۵۹
۱۹۷۶۹ ۵۶۰۲
۵۳۰۰
۱۳۴۰
۴۹۴۰
۹٫۷FPS
۱۰FPS
۶٫۰FPS
۶٫۳FPS
۳۴FPS
۳۵FPS
آنر ۹ لایت ۸۹۰۶۲
۵۰۴۱۲
۸۱۱۵ ۵۰۵۳
۵۸۹۳
۹۳۳
۳۷۰۹
۵٫۴FPS
۵٫۴FPS
۳٫۲FPS
۳٫۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸  ۵۹۷۸۹
۴۵۸۱۵
۵۸۴۶ ۳۹۷۰
۴۴۸۸
۶۷۱
۲۸۰۱
۱۰FPS
۴٫۶FPS
۵٫۳FPS
۲٫۵FPS
۲۶FPS
۱۶FPS
هواوی نوا ۳e ۸۸۱۳۰
۷۰۱۷۹
۱۱۹۱۶ ۴۹۰۷
۵۱۶۵
۹۲۷
۳۶۹۲
۵٫۳FPS
۵٫۱FPS
۳٫۱FPS
۳٫۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
اکسپریا XA2 اولترا ۸۸۸۷۶
۷۰۰۷۹
۱۶۹۶۷ ۵۱۶۷
۵۳۸۷
۸۵۱
۴۱۸۶
۱۰٫۰FPS
۹٫۷FPS
۶٫۰FPS
۵٫۵FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
اکسپریا XA2 ۸۹۳۶۵
۷۰۸۱۸
۱۶۴۹۳ ۴۹۳۶
۵۲۷۶
۸۵۵
۴۱۴۵
۱۰٫۰FPS
۹٫۷FPS
۵٫۹FPS
۵٫۵FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
ردمی نوت ۵A ۴۳۲۵۷
۳۴۸۱۷
۶۲۹۵ ۳۳۴۶
۴۱۳۳
۶۷۹
۱۸۹۱
Not Supported Not Supported ۱۴FPS
۷٫۷FPS
آنر ۷X ۷۱۳۰۸
۵۲۲۳۳
۱۱۱۳۱ ۴۸۸۸
۵۰۷۳
۹۰۴
۳۳۷۱
۴٫۳FPS
۴٫۳FPS
۲٫۷FPS
۲٫۶FPS
۱۶FPS
۱۶FPS
هواوی پی اسمارت ۸۷۷۴۷
۶۶۲۹۳
۱۲۴۸۴ ۴۹۱۰
۵۰۳۴
۹۳۹
۳۶۸۴
۵٫۴FPS
۵٫۴FPS
۳٫۲FPS
۳٫۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
میت ۱۰ لایت
۶۱۹۹۷
۱۰۰۶۲ ۴۹۳۰
۵۲۴۳
۸۷۰
۳۲۶۷
۴٫۸FPS
۴٫۸FPS
۲٫۹FPS
۲٫۹FPS
۱۷FPS
۱۷FPS
گلکسی A8 پلاس
۷۶۹۸۲
۱۴۰۹۱ ۴۸۵۹
۴۸۰۸
۱۵۰۰
۴۲۱۳
۹٫۶FPS
۹٫۹FPS
۵٫۸FPS
۶٫۰FPS
۳۱FPS
۳۳FPS
گلکسی A8
۷۶۵۴۳
۱۴۲۶۱ ۴۹۷۲
۵۰۵۵
۱۵۰۱
۴۱۷۵
۹٫۵FPS
۹٫۹FPS
۵٫۸FPS
۶٫۰FPS
۳۱FPS
۳۳FPS

پردازنده‌ی توانمند نوا ۳، نتایج درخورتوجهی برای این گوشی هوشمند رقم می‌زند و آن را از تمام گوشی‌های میان‌رده‌ی دیگر، با اختلافی بسیار پیش می‌اندازد. عملکرد مطلوب نوا ۳ در عمل نیز مشهود است و به‌سختی می‌توان در کارکرد میان‌رده‌ی چینی‌ها، کُندی یا لگی را مشاهده کرد. دستگاه میان‌رده‌ی هواوی در زمینه‌ی چندوظیفگی نیز با رم ۴ گیگابایتی‌اش کارکرد بسیار خوبی دارد؛ به‌طوری‌که در طول بررسی، حین فراخوانی اپلیکیشن‌های پس‌زمینه به‌ندرت بارگذاری مجدد آن‌ها را شاهد بودیم. می‌توان پیش‌بینی کرد نسخه‌ی ۶ گیگابایتی Nova 3 نتایج بسیار بهتری نیز در این زمینه ارائه دهد.

باتری

وظیفه‌ی تأمین انرژی موردنیاز نوا ۳ را باتری ۳۷۵۰ میلی‌آمپرساعتی لیتیوم‌‌پلیمر برعهده دارد. بدین‌ترتیب باتوجه‌به رزولوشن فول اچ‌دی نمایشگر و بهینگی پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری کرین ۹۷۰، می‌توان روی کاغذ شارژدهی مناسبی از میان‌رده‌ی چینی‌ها انتظار داشت. درحقیقت، هواوی پا را فراتر می‌گذارد و افت شارژدهی را در دنیای نوا ۳، داستانی نخ‌نما می‌داند. در این بخش، ادعای شرکت سازنده درباره‌ی عمر باتری نوا ۳ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

شارژر سریع ۱۸ واتی؛ التیام‌بخش شارژدهی متوسط نوا ۳

در آزمایش ویدئویی که پخش مداوم فیلم HD حین غیرفعال‌بودن اتصالات بی‌سیم و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت را شامل می‌شود، نوا ۳ حدود ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه فیلم پخش می‌کند که در دنیای گوشی‌های هوشمند میان‌رده، نتیجه‌ای متوسط به‌حساب می‌آید. حال، نوبت به آزمون‌های نرم‌افزاری گیک‌بنچ و پی‌سی‌ مارک و GFXBench می‌رسد تا نوا ۳ را محک بزنیم. نتیجه‌ی اجرای این آزمون‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

محصول / تست نمایشگر باتری ویدیو GFXBench
Manhattan 3.1
PCMark
Work 2.0
GeekBench
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت ساعت Battery LifeTime
(min)
LongTerm Performance
(Frame)
ساعت امتیاز
مدت‌زمان
نوا ۳ ۶.۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰ ۱۱:۴۰ Failed Failed ۹:۲۱ ۲۵۵۶
۴:۴۶
گلکسی ای ۷ ۲۰۱۸ ۶.۰ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰ ۱۴:۱۷ ۳۴۹.۱ ۲۴۰.۹ ۷:۵۳ ۳۷۷۳
۵:۲۷
موتورولا موتو ایکس ۴ ۵.۲ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۱۱:۰۷ ۳۱۳.۶ ۶۳۹.۶ ۱۰:۵۳ ۳۸۵۱
۸:۱۱
نوکیا ۶.۱ ۵.۵ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۱۰:۱۸ ۳۲۰.۷ ۶۲۶.۸ ۷:۴۴ ۳۰۰۵
۶:۴۰
نوکیا ۷ پلاس ۶.۰ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۸۰۰ ۱۲:۳۵ ۳۳۸.۸ ۸۴۸.۶ ۱۱:۱۹ ۳۹۵۳
۷:۰۸
ردمی ۵ پلاس ۵.۹۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۳:۳۲ ۶۵۳.۱ ۳۸۱.۰ ۱۲:۳۸ ۵۲۵۱
۱۲:۰۰
ردمی نوت ۵ ۵.۹۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰ ۱۵:۲۸ ۵۵۵.۱ ۶۰۱.۰ ۱۳:۵۹ ۶۰۵۳
۱۱:۰۶
آنر ۹ لایت ۵.۶۵ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۸:۲۰ ۲۶۴.۰ ۳۱۷.۵ ۶:۱۲ ۳۲۷۴
۶:۳۹
هواوی Y7 پرایم ۲۰۱۸ ۵.۹۹ اینچ
۱۴۴۰ × ۷۲۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۷:۰۸ ۲۹۳.۷ ۶۴۶.۶ ۵:۴۸ ۲۳۹۹
۷:۲۲
هواوی نوا ۳e ۵.۸۴ اینچ
۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۹:۲۰ ۲۸۳.۶ ۳۳۰.۴ ۵:۲۳ ۳۲۵۰
۶:۱۴
سونی اکسپریا XA2 اولترا ۶.۰ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۸۰ ۱۲:۳۰ ۳۶۲.۰ ۶۴۵.۲ ۸:۲۰ ۴۶۹۰
۱۰:۴۳
سونی اکسپریا XA2 ۵.۲ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰ ۱۱:۰۶ ۳۵۸.۳ ۶۴۷.۹ ۸:۱۹ ۴۷۰۱
۹:۰۵
شیائومی ردمی نوت ۵A ۵.۵ اینچ
۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل
۳۰۸۰ ۷:۱۰ Not Supported Not Supported ۷:۳۲
آنر ۷X ۵.۹۳ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰ ۹:۰۷ ۲۸۸.۲ ۲۲۶.۱ ۶:۵۸
هواوی پی اسمارت ۵.۶۵ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۹:۱۰ ۳۳۶.۸ ۳۱۴.۲ ۵:۲۰
ایسوس ذن‌فون مکس پلاس ۵.۷ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۱۳۰ ۱۱:۱۴ ۳۵۳.۹ ۲۷۱.۰ ۹:۰۰
سونی اکسپریا XA1‌ اولترا ۶.۰ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۲۷۰۰ ۱۱:۰۷ ۳۴۹.۳ ۴۰۹.۰ Failed
هواوی میت ۱۰ لایت ۵.۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰ ۹:۰۵ ۳۰۶.۸ ۲۵۲.۰ ۵:۳۸ . —
سامسونگ گلکسی A8 پلاس ۶.۰ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰ ۱۶:۳۵ ۵۱۴.۶ ۲۵۴.۰ ۹:۵۲
سامسونگ گلکسی A8 ۵.۶ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰ ۱۴:۱۰ ۳۸۶.۵ ۲۴۵.۲ ۷:۳۲

نوا ۳ در بنچمارک PCMark Work 2 که شارژدهی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره مانند وب‌گردی و پخش فیلم و ویرایش اسناد ارزیابی می‌کند، در سطحی بالاتر از گلکسی A7 2018 سامسونگ قرار می‌گیرد؛ اما باتوجه‌به توان پردازشی بیشتر درمقایسه‌با میان‌رده‌ی کره‌ای‌ها، در آزمون باتری گیک‌بنچ مدت‌زمان کمتری دوام می‌آورد. متأسفانه نوا ۳ حین اجرای آزمایش باتری GFXBench، به‌شدت داغ می‌شود و اجرای آزمون را قطع می‌کند. درهرصورت، میان‌رده‌ی هواوی در کاربری‌های عادی حتی بیش از یک روز شما را همراهی می‌کند. درضمن، شارژر سریع ۱۸ واتی (۹ ولت و ۲ آمپر) دستگاه، در مدت ۲ ساعت باتری را کامل شارژ می‌کند که برای گوشی هوشمند میان‌رده، نتیجه‌ی معقولی به‌نظر می‌آید.

جمع‌بندی

از سال ۲۰۱۸، هواوی استفاده از سخت‌افزار پرچم‌دارانش در میان‌رده‌ها را آغاز کرد؛ کاری که از نوا ۳ قوی‌ترین میان‌رده‌‌ی بازار از نظر عملکرد و پردازنده ساخته است. نمایشگر این گوشی پای خود را فراتر از دیگر میان‌رده‌های هواوی نمی‌گذارد و روشنایی آن همچنان کمتر از بهترین‌های این رده است. نوا ۳ گوشی خوش‌ساخت و زیبایی محسوب می‌شود؛ ولی ظاهر آن دیگر گوشی‌های برند هواوی و آنر را تداعی می‌‌کند. نوا ۳ در القای حس محصولی پرمیوم موفق است و طراحی یکی از قوت‌های آن محسوب می‌شود.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

نوا ۳ بهترین دوربین در بین گوشی‌های هم‌قیمت خود را ندارد؛ اما عملکرد موفق آن در ارائه‌ی عکس‌های شارپ و باجزئیات آن را در بین بهترین‌ها قرار می‌دهد. باتری نوا ۳ با وجود ظرفیت باتری نسبتا زیاد ۳۷۵۰ میلی‌آمپرساعتی، عملکرد متوسطی ازنظر شارژدهی دارد؛ اما ملاقات با شارژ ۱۸ واتی در گوشی میان‌رده‌ای همچون آن خوشنودمان کرد. در پایان، باید اشاره کرد خرید نوا ۳ به کسانی پیشنهاد می‌شود که سخت‌افزار و عملکرد در کنار زیبایی را اولویت خرید خود قرار داده‌اند،‌ پیشنهاد می‌شود. نمایشگر و شارژدهی و رابط کاربری این گوشی رقبای توانمندی دارد که نوا ۳ را به رقابت دعوت می‌کنند و شکست می‌دهند.

 

نکات مثبت

  • سخت‌افزار قدرتمند و عملکردی عالی
  • ثبت عکس‌هایی با جزئیات زیاد در طول روز
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا

نکات منفی

  • روشنایی نسبتا پایین نمایشگر
  • محل نامناسب حسگر اثرانگشت
  • شارژدهی متوسط در بازار میان‌رده‌ها

این مطلب به طور کامل برگرفته از سایت زومیت می باشد.

(لینک های درون مطلب حذف گردیده)

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]
منبع
زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا