ریپورتاژ

آیا می دانید باند زیر گچ چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی باندهای پزشکی

باند یا بانداژ (Bandage) نوارهای پارچه ای تورمانند و گاه کش داری هستند که در اندازه های متفاوتی تهیه می شوند. به عمل بستن زخم‌ها به وسیله باندها بانداژ می‌گویند. بانداژ باید متناسب با نوع و محل و ابعاد موضع جراحی باشد تا بتواند به خوبی زخم را بپوشاند. ساده ترین مدل بانداژ از ۳عدد گاز ساده بعلاوه باند و نوار چسب تشکیل می‌شود.

باندهای پزشکیخصوصیات باندهای پزشکی چیست؟

  1.  راحتی و ایمنی: باند بعد از خشک شدن، انقباض کمی دارد که باعث می شود تا پوست سفت و دچار خارش نشود. در فرآیند سخت شدن گچ برای بیمار ناراحتی  وجود ندارد.
  2. تنفس پذیری خوب: در بانداژ از نخ خام با کیفیت بالا استفاده می شود که دارای نفوذپذیری هوای خوبی است و ناراحتی هایی از قبیل گر گرفتگی و خارش ناشی از بسته بندی طولانی مدت لوله و بخشی از ضعف هوا را برطرف می کند.
  3.  وزن سبک و سختی بالا: سختی بانداژ بعد از پخت ۲۰ برابر بانداژ گچ سنتی است. این ویژگی پس از تنظیم مجدد صحیح، نقش قابل اعتمادی را ایفا می کند. کیفیت آن سبک است، معادل ۱/۵ گچ، که می تواند در قسمت آسیب دیده وزن کمی داشته باشد، که برای گردش خون موضعی مفید است و باعث بهبودی می شود.
  4. طرح ریزی عالی: اسپلینت و بانداژ از نفوذپذیری خوبی در برابر اشعه برخوردار هستند که موجب می شود تا اثر اشعه ایکس واضح باشد، که می تواند درک دقیق پزشک از بهبود استخوان و منطقه آسیب دیده را تضمین کند.
  5. خصوصیات باندهای پزشکی مقاومت در برابر آب خوب: بانداژ از مقاومت خوبی در برابر آب برخوردار است که می تواند ۸۵ درصد از آب خارجی را از نفوذ به داخل باز دارد. پس از قرار گرفتن قسمت آسیب دیده در معرض آب، می توان به طور موثری از خشکی قسمت آسیب دیده اطمینان داشت.
  6. انعطاف پذیری مناسب: شکل خوب ، قابلیت خم شدن مناسب و استحکام کششی موجب می شود تا بتوان باند را به صورت لوله، براکت و اسپلینت بسته بندی کرد.

باند زیر گچ یا باند ویبریل (Wibril Undercast Padding Bandage) چیست؟

باند زیر گچ (باند ویبریل یا رول پنبه ای)، در فرآیند گچ گرفتن برای این استفاده می‌شود که مواد گچ به صورت مستقیم با پوست فرد بیمار تماس نداشته باشد. پوست برخی از افراد در برابر مواد گچ حساس است و می‌تواند منجر به حساسیت‌‌‌‌های پوستی و ایجاد زخم روی پوست شود. با توجه به این که گچ باید مدت نسبتا زیادی با سطح پوست تماس داشته باشد و پس از خشک شدن گچ هم امکان باز کردن گچ به آسانی فراهم نیست، می‌‌‌‌تواند مشکلات زیادی برای فرد بیمار ایجاد کند.

باند ویبریلاین نوع باندهای پزشکی به دلیل جنس خود بسیار نرم و لطیف هستند و پوست بیمار را تحریک و دچار خارش و زخم نمی کنند. همچنین عاری از هرگونه مواد زائد می باشد، بنابراین کاملا ایمن است و سلامتی شخص بیمار را به خطر نمی اندازد.

این محصول را می توان به زیر تمامی باندهای گچی استاندارد همچون جیپسو باند، سلوباند و… مورد استفاده قرار داد. هرگاه پزشک متخصص احتمال دهد که ممکن است اندام شکسته شده در گچ تورم نماید ویبریل بیشتری به دور اندام شکسته شده می پیچد تا گچ با پوست بیمار فاصله زیادی داشته باشد و اگر اندام شکسته شده در زیر گچ ورم کرد، مشکل و ناراحتی برای بیمار ایجاد نگردد.

ویبریل به صورت رول بسته بندی می گردد و چون کاملا از پنبه تولید می شود به آن ها رول پنبه ای نیز می گویند. هنگامی که ویبریل را از بسته سلفون آن خارج می کنیم و می خواهیم مورد استفاده قرار دهیم باید ابتدا استریل شود و سپس مورد استفاده قرار داد. ویبریل در دمای ۱۳۴ درجه سانتی گراد قابل استریل است. این محصول در تمامی داروخانه های کشور موجود می باشد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد. دقت کنید برای حصول نتیجه مناسب باید سایزهای باند ویبریل را شناخته و بدانید هریک در چه بخشی از بدن به کار می روند.

این باند استریل با استفاده از ماشین آلات تمام اتوماتیک تولید شده و در سلفون هایی صد در صد بهداشتی بسته بندی شده است. اگر اندام آسیب دیده ی شما، پایتان باشد و بخواهید با پای گچ گرفته شده راه بروید، بایستی حتما از کفش زیر گچ استفاده نمایید.

از جمله ویژگی های رول های پنبه ای عبارتند از:

  • رول بسیار فشرده که حتی در حین خیس شدن هم شکل اولیه خود را از دست نمی دهد.
  • دارای سایزبندی های متفاوت است
  • جنس نرم و بادوام این نوع پنبه ها و بسته بندی های کاملا بهداشتی و مقاوم در برابر غبار.
  • این نوع پنبه ها عموما در عرض های مختلف مانند ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ سانتی متری و با طول تقریبی ۲۷۵ سانت، و حتی قابل تولید در رول بزرگ با توجه به نیاز مشتری موجود می باشند.
  • عموما در بسته های ۱۰ سانتی از باند ویبریل ۳۲ عدد رول، در بسته های ۱۵ سانتی ۲۱ عدد و در بسته های ۲۰ سانتی از این محصول ۱۶ عدد از این رول ها وجود دارد.

نحوه استفاده از باند زیر گچ

ابتدا لوازم مورد نیاز رای گچ گرفتن را فراهم کنید. برای این کار به انواع باند زیر گچ، ظرف آب سرد و باند ساده نیاز خواهید داشت. سپس عضوی از بدن را که می‌‌‌‌خواهید گچ گرفته شود از نظر وضعیت عروقی، عصبی و میزان تورم به خوبی بررسی کنید. حال به آرامی باند زیر گچ را به دور اندام مورد نظر ببندید. سپس باند گچی را در آب بخیسانید و از گرفتن آب اضافی آن مطمئن شوید. حال نوبت پیچیدن باند گچ به روی عضو مورد نظر است.

نحوه استفاده از باند زیر گچحالت عضوی که در حال گچ گرفتن آن هستید را به‌‌‌‌ گونه‌‌‌ ای تغییر دهد که فرد احساس راحتی داشته باشد و تا خشک شدن گچ به طور کامل صبر کنید. در آخر بلافاصله پس از اتمام گچ‌ گیری برای جلوگیری از بروز حساسیت به وسیله‌‌‌ یک گاز مرطوب اطراف عضو گچ‌‌ گیری شده را – که امکان دارد گچی شده باشد – پاک کنید، بعد از انجام مراحل گچ‌‌ گیری اگر لکه‌‌‌ خون زیر گچ مشاهده شد باید حدود آن با مداد روی گچ مشخص کرد که اگر مقدار آن افزایش پیدا کرد از آن آگاه شده  و سریعا به متخصص مراجعه شود.

همچنین از بردن هرگونه وسایل نوک تیز زیر گچ باید خودداری شود و از خیس شدن گچ پرهیز شود. در اطفال و کودکان بهتر است از گچ‌‌‌‌های مقاوم به آب که سبک‌‌ تر هستند استفاده شود. در صورتی که عضوی از بدن نیاز به گچ گرفتن داشته باشد، بهتر است زیر نظر فرد متخصص و پس از انجام آزمایش‌های لازم انجام شود.

چگونه بهترین رول پنبه را تهیه کنیم؟

در واقع به نظر می رسد که اگر چه خرید عمده رول پنبه یکی از راهکارهای اقتصادی خرید این محصول بوده، اما دغدغه اصلی چیز دیگری است. خریداران می خواهند بدانند که از کدام مراکز فروش در بازار می توانند خرید عمده اما در عین حال با بهترین کیفیت ممکن را انجام داده باشند. برای خرید باند ویبریل باکیفیت و اطلاع از پایین ترین قیمت باند ویبریل بهتر است به فروشگاه های اینترنتی معتبر تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا