خبر

باز شدن در کاخ مرمر پس از ۴۱ سال

کاخ مرمر یکی از کاخ‌های تاریخی تهران در دوره پهلوی است . این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملى به ثبت رسیده‌است.
کاخ مرمر به دستور رضا شاه پهلوی و با معماری لئون تادوسیان بنا نهاده شد. این کاخ در آغاز به عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی رضاشاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و تا پیش از تدوین قانون خزانه ی ملی ، جواهرات ملی ایران  از کاخ گلستان به این کاخ آورده شده و در زیر زمین آن نگهداری می‌شد.کاخ مرمر
این کاخ در سال‌های نخست پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی از این کاخ به عنوان دفتر رسمی پادشاه و محل برگزاری دیدارها، ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها بکار گرفته می‌شد. فوزیه و محمد رضا پهلوی در این کاخ با یکدیگر زندگی می‌کردند و مراسم عقد پادشاه با ثریا اسفندیاری و همچنین مراسم نامزدی ایشان با دوشیزه فرح پهلوی همگی در این کاخ برگزار گردیده‌است. پس از رخ دادن حادثه ترور شاه در محوطه این کاخ توسط رضا شمس آبادی ، دفتر ویژه شاه به کاخ جابجا شد.
این کاخ در سال ۱۳۵۵ و با هدف آشنایی بیشتر مردم با بنیانگذار سلسله پهلوی رضا شاه پهلوی و محل زندگی و کار او به موزه تغییر کاربری داد و عنوان «موزه پهلوی» برای آن انتخاب گردید. این موزه تا سال ۱۳۵۷ و سقوط نظام پادشاهی به کار خود ادامه داد.
این کاخ مساحت ساختمان آن ۲۸۷۰ متر مربع است و در زمینی به وسعت ۳۵۴۶۴ متر مربع ساخته شده‌است.

کاخ مرمر

گنبد این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهانی است که به دستان حسین لرزاد کاشیکاری شده‌است؛ ساختمان کاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید و در ساختن آن استادان معماری و هنرهای تزیینی سنتی مانند استاد محمد کاظم صنیع خاتم  و حسین طاهر زاده ی بهزاد همکاری داشتند.
این کاخ در محل چهارراه خیابان امام خمینی و خیابان ولیعصر قرار دارد.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران ، «موزه پهلوی» تعطیل شد و از این کاخ مدتی به عنوان مقر کمیته ی انقلاب اسلامی استفاده می‌شد. پس از مدتی این کاخ بی‌کاربرد ماند تا در میانه‌های دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از پایان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی دفتر هاشمی رفسنجانی به این کاخ نقل مکان کرد. امروزه از این ساختمان در نامه‌نگاری‌های دولتی با نام ساختمان قدس یاد می‌شود. بخش‌هایی از کاخ مرمر در سال ۱۳۸۷ مرمت و بازسازی شد.
حالا پس از ۴۱ سال درهای این کاخ برای عموم باز شده است صبح ۶ بهمن ۱۳۹۸ برای اولین بار مورد بازدید رسانه‌ها قرار گرفت. این کاخ سال‌ها در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داشت و اخیراً توسط بنیاد مستضعفان پس گرفته شد که قرار است دوباره به موزه تبدیل شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا