پزشکی

اگر سکته مغزی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

بهبودی پس از سکته مغزی می تواند دشوار و خسته کننده باشد. بر اساس گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، تنها ۱۰ درصد از بازماندگان تقریباً به طور کامل بهبود می یابند. تقریباً ۴۰ درصد از کسانی که این تجربه را پشت سر می گذارند، در نهایت دچار اختلالات متوسط ​​تا شدید، مانند فلج، مشکلات حافظه یا درد مزمن می شوند. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) توضیح می دهد که ممکن است آفازی نیز ایجاد شود، وضعیتی که بر توانایی شما در صحبت کردن، نوشتن یا درک آنچه دیگران می گویند تأثیر می گذارد. افسردگی و سایر اختلالات عاطفی نیز رایج هستند.

اما اگر فوراً اقدام نکنید، ممکن است اوضاع خیلی بدتر شود. هر چه سکته بیشتر درمان نشود، آسیب به مغز شما بیشتر می شود. NIH توصیه می کند که یک برنامه توانبخشی را ظرف ۴۸ ساعت پس از رویداد شروع کنید. توانبخشی معمولاً شامل روان درمانی، کاردرمانی و/یا فیزیوتراپی، گفتار درمانی و دارو می باشد. برای مثال، فیزیوتراپیست شما ممکن است تمریناتی را برای بهبود عملکرد حرکتی، هماهنگی، تعادل و قدرت عضلانی تجویز کند.

مشکل این است که گاهی اوقات تشخیص علائم سکته مغزی دشوار است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توضیح می دهد که اینها معمولاً شامل ضعف یا بی حسی بازو، افتادگی صورت، گفتار نامفهوم، گیجی، و مشکل در راه رفتن است. بیشتر علائم به طور ناگهانی رخ می دهند و تمایل دارند یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که یک بازو به سمت پایین حرکت می کند، حتی زمانی که می خواهید هر دو دست را بلند کنید. اگر این اتفاق افتاد، فورا به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

سکته های بدون درمان می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود

CDC گزارش می دهد که هر ۴۰ ثانیه یک نفر در ایالات متحده دچار سکته مغزی می شود، این وضعیت سالانه بیش از ۷۹۵۰۰۰ آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به ناتوانی طولانی مدت شود. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی در مغز مسدود می شود و باعث کمبود جریان خون و اکسیژن می شود. همین امر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یک رگ خونی می ترکد.

در هر صورت، ضروری است که سریع عمل کنید. دکتر جفری سیور، پروفسور نورولوژی هشدار می دهد: “هر دقیقه که منتظر می مانید، به امید اینکه علائم شما از بین برود، تقریباً دو میلیون سلول مغزی را از دست می دهید.” هر چه تعداد سلول های مغزی بیشتری را از دست بدهید، خطر ناتوانی شما بیشتر می شود.

دکتر سیور می‌گوید سکته‌های ایسکمیک، که از انسداد شریان خون‌رسانی به مغز ناشی می‌شوند، در صورت عدم درمان بیش از ۱۰ ساعت ظاهر می‌شوند. او توضیح می دهد: «در مقایسه با نرخ طبیعی از دست دادن نورون در پیری مغز، مغز ایسکمیک در هر ساعت ۳٫۶ سال بدون درمان پیر می شود. بنابراین، هر دقیقه مهم است.

توجه داشته باشید که طبق گفته مرکز پزشکی OakBend، هر نوع سکته مغزی می تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود. اگر برای دریافت کمک خیلی منتظر بمانید، ممکن است در نهایت با مشکلات گفتاری و زبانی، فلج، تغییرات رفتاری یا اختلال شناختی مواجه شوید.

سکته مغزیاگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید چه باید کرد؟

دکتر جفری سیور به WebMD گفت که اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، تماس با ۱۱۵ بسیار مهم است. وقت خود را برای رزرو یک قرار ملاقات با پزشک یا صبر کردن برای از بین رفتن علائم تلف نکنید.

مطمئن شوید که اگر کسی را در حال سکته مغزی می بینید، سریع عمل کنید. در این مورد، ممکن است بخواهید با هدایت آنها به اورژانس کمک کنید، اما این یک اشتباه است. ژان دی. لوسیانو، پزشک می‌گوید: فوراً با آمبولانس تماس بگیرید و از زمان شروع علائم به اعزام کننده اطلاع دهید. او همچنین انجام CPR را در صورتی که فرد مبتلا به سکته مغزی بیهوش است، پیشنهاد می کند.

علائم سکته مغزی می تواند در عرض چند دقیقه فروکش کند، اما این به این معنی نیست که شما خوب هستید. Penn Medicine توضیح می‌دهد که وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است با یک سکته کوچک مواجه باشید. این وضعیت می تواند منجر به سکته مغزی بعدی شود و باعث آسیب شدید مغزی شود.

متخصص مغز و اعصاب ویلیام لیکوسکی هشدار می دهد: «تحقیقات نشان می دهد که یک یا چند سکته کوچک می تواند به تدریج با شناخت و سایر عملکردهای مغز که از تعادل، قدرت و راه رفتن پشتیبانی می کنند، تداخل ایجاد کند.» باز هم، بهترین گزینه این است که به محض مشاهده اولین علائم، به دنبال کمک اضطراری و درمان باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا