پزشکی

اولین کاری که باید هنگام تهوع انجام دهید

اولین کار هنگام تهوع

همه آن احساس ناخوشایند حالت تهوع را تجربه کرده اند. حالت تهوع می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، از جمله خواندن در وسیله نقلیه در حال حرکت، بارداری، مسمومیت غذایی و موارد دیگر . همچنین می تواند از حالت آبی خارج شود و اصلاً دلیل روشنی نداشته باشد. حالت تهوع معمولاً با احساس بیماری در معده مشخص می شود، اما بسیاری از افراد ضعف، تعریق و تجمع بزاق در دهان را نیز تجربه می کنند.

خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر حالت تهوع موقت انجام دهید. اگر در هنگام دراز کشیدن احساس کسالت کردید، سعی کنید چند دقیقه صاف بنشینید . دراز کشیدن می تواند باعث بالا آمدن اسید معده در معده و افزایش احساس ناراحتی شود. دریافت یک هوای تازه نیز می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

دفعه بعد که احساس کردید موجی از حالت تهوع بالا آمد، پنجره را باز کنید یا جلوی پنکه بنشینید. یکی دیگر از اقدامات ساده ای که هنگام تهوع باید انجام دهید این است که از یک کمپرس سرد در پشت گردن خود استفاده کنید. دمای بدن شما اغلب با بروز حالت تهوع افزایش می‌یابد و یک کمپرس سرد می‌تواند به شما احساس راحتی بیشتری بدهد و به طور بالقوه به رفع حالت تهوع شما کمک کند.

حالت تهوع

آیا می توانید از حالت تهوع جلوگیری کنید؟

از آنجایی که همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث تهوع می شود، نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از حالت تهوع گاه به گاه که به دلیل ویروس، اشکال یا مشکل سلامتی نیست، انجام دهید. طبق گفته کلینیک کلیولند، عادات غذایی شما می تواند نقش مهمی در کمک به شما در جلوگیری از بی حالی ایفا کند. به نوشیدنی هایی مانند آب بچسبید و در صورت امکان از غذاهای ملایم استفاده کنید. از غذاهای سرخ شده یا شیرین پرهیز کنید، زیرا هضم آنها سخت تر است و ممکن است باعث ناراحتی معده شما شود. وقتی غذا می خورید، غذای خود را به آرامی مصرف کنید و هر بار به وعده های کوچک غذا بچسبید.

تشخیص اینکه چه چیزی باعث تهوع شما می شود، اگر اغلب آن را تجربه کنید، تفاوت بزرگی در زندگی شما ایجاد می کند. سعی کنید از وعده‌های غذایی یا رویدادهایی که به نظر می‌رسد باعث ایجاد احساس بی‌حالی می‌شوند، ردیابی کنید. ممکن است متوجه شوید که پس از خوردن یک غذای خاص، بوییدن چیزی یا انجام یک فعالیت خاص احساس بیماری می کنید. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث حالت تهوع شما می شود، با پزشک خود در مورد کارهایی که می توانید انجام دهید صحبت کنید. آنها می توانند با شما همکاری کنند تا برنامه ای برای هدف قرار دادن علائم شما ایجاد کنند و امیدواریم راه حلی بیابند.

علت تهوع و استفراغ

علل تهوع و استفراغ کاملاً مشابه هستند. بسیاری از چیزها می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. برخی از علل رایج عبارتند از:

دریازدگی و سایر بیماری های حرکتی
اوایل بارداری
درد شدید
قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی
استرس عاطفی (ترس)
بیماری کیسه صفرا
مسمومیت غذایی
سوء هاضمه
ویروس های مختلف

علل استفراغ با توجه به سن متفاوت است. برای بزرگسالان، استفراغ معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی و مسمومیت غذایی، و گاهی در نتیجه بیماری حرکت و بیماری هایی است که در آن فرد تب بالا دارد. برای کودکان، استفراغ به دلیل عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، بیماری حرکت، پرخوری یا تغذیه، سرفه و بیماری هایی که در آن کودک تب بالا دارد، شایع است. اگرچه نادر است، روده های مسدود شده می تواند باعث استفراغ شود، اغلب در اوایل دوران نوزادی.

معمولا استفراغ بی ضرر است، اما می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد. چند نمونه از شرایط جدی که ممکن است باعث تهوع یا استفراغ شوند عبارتند از:

ضربه مغزی
آنسفالیت
مننژیت
انسداد روده
آپاندیسیت
سردردهای میگرنی
تومورهای مغزی

تهوع

نگرانی دیگر در مورد استفراغ، کم آبی بدن است. بزرگسالان خطر کم‌آبی کمتری دارند زیرا معمولاً می‌توانند علائم کم‌آبی بدن (مانند افزایش تشنگی و خشکی لب‌ها یا دهان) را تشخیص دهند. کودکان در معرض خطر کم آبی بیشتری هستند، به خصوص اگر استفراغ همراه با اسهال رخ دهد، زیرا کودکان خردسال اغلب نمی توانند علائم کم آبی را به بزرگسالان اطلاع دهند. بزرگسالانی که از کودکان بیمار مراقبت می کنند باید از این علائم قابل مشاهده کم آبی آگاه باشند:

خشکی لب و دهان
چشمهای گود رفته
تنفس سریع یا نبض

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا