خبر

اولین ببر مبتلا به کرونا در نیویورک شناسایی شد

همانطور که می دانید بزرگترین بحرانی که هم اکنون تمام جهان را فرا گرفته ، ویروس کرونا می باشد. امروزه استفاده از ماسک برای کرونا و دیگر مواد ضدعفونی کننده در بین مردم افزایش پیدا کرده است. از زمان شیوع این بیماری صحبت های زادی در خصوص این بود که آیا حیوانات هم ممکن است به کوید ۱۹ مبتلا شوند. اکنون با شناسایی اولین ببر مبتلا به کرونا در نیویورک بنظر می رسد حیوانات نیز در معرض خطر این بیماری قرار گرفته اند. هر چند گفته می شود که این حیوانات احتمالا نمی‌توانند ویروس کرونا را به انسان منتقل کنند.

اولین ببر مبتلا به کرونا در نیویورک

انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS) رسما اعلام کرده که یک ببر ماده چهار ساله مالایی به نام نادیا به کرونا مبتلا شده. به نظر می‌رسد این ویروس توسط یک کارگر به این ببر سرایت کرده. به گفته باغ وحش، تعدادی از گربه‌های بزرگ نیز علائم کرونا را از خود نشان ‌داده‌اند. انتظار می‌رود تمام آن‌ها کاملا بهبود پیدا کنند. این ببر با احتیاط بالا مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه آن توسط آزمایشگاه خدمات دامپزشکی ملی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تایید شده است.

این ماده ببر مالایی به‌ همراه ۶ گربه‌سان بزرگ دیگر ازجمله آزول، خواهر خود، دو ببر سیبری و سه شیر آفریقایی همگی دچار سرفه‌ی خشک شده‌اند. هرچند از این حیوانات آزمایش گرفته نشده‌ است، مسئولان باغ‌ وحش براساس علائمشان گمان می‌کنند آن‌ها نیز به ویروس کرونا جدید، عامل بیماری کووید ۱۹، مبتلا شده‌اند.

اولین ببر مبتلا به کرونا

انجمن حفظ حیات‌وحش، اداره‌کننده‌ی باغ‌وحش برانکس، در بیانیه‌ای گفت:

ما ببر را با احتیاط فراوان آزمایش کردیم و مطمئن خواهیم شد هر دانشی که درباره‌ی کووید ۱۹ به‌دست آوریم، به درک پیوسته از ویروس کرونا جدید کمک خواهد کرد.

به‌گفته‌ی WCS ، یکی از سرپرستان باغ‌ وحش که ناقل ویروس کرونا بود، احتمالا پیش از بروز علائم، بیماری‌اش را به گربه‌سانان منتقل کرده است. از زمان تشخیص کرونا در ببر، اقدامات پیشگیرانه برای کارکنان پیاده‌سازی شده است تا از قرارگیری گربه‌سانان دیگر درمعرض ویروس جلوگیری شود. هرچند گربه‌سانان دچار کمبود اشتها شده‌اند، از دیگر لحاظ وضعیت مساعدی دارند. WCS در توصیف حیوانات گفت آن‌ها سرحال و هوشیار و در ارتباط با نگهبانانشان هستند. دام‌پزشکان اکنون از گربه‌سانان مریض مراقبت می‌کنند و آن‌ها را تحت نظارت دارند؛ از‌این‌رو، انتظار می‌رود همگی حیوانات دچار عفونت بهبود یابند.

هنوز معلوم نیست این ویروس چگونه در بدن ببر و گربه‌ سانان بزرگ رشد می‌کند. این حیوانات از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در صورت کشف موارد تازه، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. در حالی که مدرکی مبنی بر امکان انتقال کووید-۱۹ توسط حیوانات وجود ندارد، محققان چینی به این موضوع پی برده‌اند که گربه‌های آلوده می‌توانند این ویروس را به گربه‌های دیگر منتقل کنند. بر اساس همین تحقیق، سگ‌ها کمتر از گربه‌ها با چنین موضوعی روبه‌رو می‌شوند.

علاوه‌بر گربه‌سانان وحشی، گربه‌های اهلی نیز ظاهرا امکان گرفتن ویروس را از صاحبانشان دارند. گربه‌ها در خارج از سلول‌های تنفسی خود، پروتئین گیرنده‌ای دارند که مشابه نمونه‌ی موجود و درگیر با عفونت‌های ویروس کرونا در انسان است. این پروتئین گیرنده که ACE2 نامیده می‌شود، همان بخشی است که به ویروس امکان می‌دهد به سلول‌ها وارد و تکثیر شود.

در گزارشی تازه که نسخه‌ی اولیه‌ی آن به‌صورت اینترنتی در نشریه‌ی medrXiv منتشر شده، چن هوالان، از مؤسسه‌ی تحقیقات دام‌پزشکی هاربین، چگونگی انتقال ویروس کرونا جدید را بین گربه‌ها از طریق قطرات تنفسی‌شان توصیف کرده است. پژوهشگران در مقاله‌ای دیگر دریافته‌اند که از ۱۰۲ گربه‌ی آزمایش‌شده در ووهان، درحدود ۱۵ درصدشان پادتن‌های ویروس را داشتند که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند کرونا را از انسان‌ها یا دیگر گربه‌ها بگیرند. با‌این‌حال، نویسندگان هر دو مقاله تأکید کرده‌اند که هنوز هیچ شواهدی از امکان انتقال ویروس از گربه‌ها به انسان یافت نشده است.

این سازمان معتقد است که نادیا توسط یک کارگر مبتلا به کووید-۱۹، بیمار شده، البته این کارگر در آن زمان فاقد هرگونه علائم بوده. از زمان ابتلا این ببر به کرونا، باغ وحش اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از کارکنان و حیوانات اعمال کرده است.  در مطالعات یاد شده اشاره نشده است که آیا گربه‌های بزرگ نظیر شیر و ببر پروتئین گیرنده‌ی مشابه با گربه‌های اهلی را دارند یا نه. انجمن حفظ حیات‌وحش گفت:

ازآنجاکه گونه‌های مختلف می‌توانند به عفونت‌های جدید واکنش‌های متفاوت نشان دهند، معلوم نیست کووید ۱۹ چگونه گربه‌ها را مبتلا می‌کند؛ اما ما به نظارت نزدیک بر آن‌ها ادامه خواهیم داد و انتظار بهبود کاملشان را داریم.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا