سرگرمی :)

انشاء درباره شب قدر

انشاء درباره شب قدر

موضوعات انشاء بسیار گسترده و متنوع است اما برخی از موضوعات همیشه و در طول سالها برای انشاءنویسی به دانش آموزان پیشنهاد میشود یکی از این موضوع ها ، انشاء درباره شب قدر است،به همین خاطر به دلیل قرار گرفتن در شب های قدر ،ما امروز در مجله اینترنتی ایران فان انشاءیی زیبا درباره شب قدر برایتان آورده ایم،امیدوارم ایده خوبی برای انشاءنوشتن به شما بدهد.

انشاء کلمه ای عربی است و معادل فارسی آن دبیری است، انشاء به معنی آفرینش ، ایجاد و خلق کردن است.در لغت نامه ی دهخدا: ” انشاء” یعنی: ” آفرینش، ایجاد، سخن پردازی، نویسندگی ، شاعری، نوشته ی فصیح و با سجع و قافیه، هر نوع نوشته ای که مراد از آن نمایاندن قدرت نویسندگی و تعیین ارزش نوشته باشد.

انشاء کوتاه درباره شب قدر

ما مسلمانان شب های ۱۹،۲۱ و ۲۳ ماه رمضان را شب قدر مینامیم.شب ۱۹ شب ضرت خوردن حضرت علی (ع) و شب ۲۱ شب شهادت امام علی (ع) است.دذ این شب ها ما تا سحر بیدار میمانیم و قرآن به سر میگذاریم.

دعای جوشن کبیر،خواندن قرآن و دعای مجیر و استغفار بعضی از اعمال این شب ها است.امسال هم مثل سال قبل ما به خاطر کرونا این شب ها را در خانه هایمان احیا میگیریم.

در این شب ها ما انسنانها آرزوها و حوائج مان را از خداوند میخواهیم و برای دیگران مثل خانواده مان،دوستانمان ،همسایه ها و بقیه مردم کره زمین دعا میکنیم .البته باید یادمان باشد که در این شب برای امام زمان (عج) و ظهور ایشان هم دعا کنیم.

انشاء درباره شب قدرانشا درباره فضیلت شب قدر

یکی از برکات ماه رمضان وجود لیله القدر در شب های آن است. به احتمال بسیاری قوی لیله القدر در ماه رمضان و مشهور در نیمه دوم و مشهور آن دهه سوم آن در شب های بیست و یک، بیست و سه و یا بیست و هفتم است. البته برخی نیز شب نوزدهم را نیز یکی از احتمالات قوی دانسته اند.

عده ای از عالمان و اهل علم و عمل برای دست یابی به احیای شب قدر که از اعمال شب قدر است تمامی سال را احیای نگه می دارند که این خود بیانگر جایگاه و ارزش شب قدر و احیا و شب زنده داری در آن است .مراد از شب قدر، تقدیر و اندازه ‏گیری است و شب قدر شب اندازه‏ گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یکسال را تقدیر می‏کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می‏گرداند.

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:انشاء درباره اهمیت نماز و نماز خواندن

انشا با موضوع شب قدر

در بعضی از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است.

و در برخی دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگری متعین در شب بیست و سوم است. «۱»وعدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به ان اهانت نکنند.

پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب‌های ماه رمضان و یکی از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است.

اما روایات منقول از طرق اهل سنت‌ به طورعجیبی با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولی معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است «۲»و در ان شب قرآن نازل شده است.

شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن درآن نازل شد نیست ‌بلکه با تکرار سال‌ها، ان شب نیز تکرار میشود.

یعنی درهر ماه رمضان شب قدری است که درآن شب امور سال آینده تقدیر میشود. دلیل براین امر این است که:

اولا: نزول قرآن به‌طور یکپارچه در یکی از شب‌های قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده درآن شب بی‌ معنی است.

ثانیا: کلمه «یفرق»‌ در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.‌»«دخان / ۶» در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را می‌رساند و نیز کلمه «تنزل»‌ درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر»«قدر / ۴» به دلیل مضارع بودنش دلالت ‌بر استمرار دارد.

ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.‌»«بقره / ۱۸۵»چنین برمی‌آید که مادامی که ماه رمضان تکرار میشود ان شب نیز تکرار میشود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست ‌بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار میشود.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا