مذهبی

آشنایی با حکیمه خاتون ،عمه امام حسن عسگری(ع)

آشنایی با حکیمه خاتون ،عمه امام حسن عسگری(ع)

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((آشنایی با حکیمه خاتون ،عمه امام حسن عسگری (ع))) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

حکیمه خاتون یکی از بانوان بزرگ عالم اسلام و تشیع است که در یکی از برهه‌های حساس تاریخ، یعنی در آستانه میلاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌زیسته است و پرستاری و آموزش مادر ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را عهده دار بوده است. ایشان جزء اولین کسانی است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیده است و راوی حدیث ازدواج پدران‌شان و تولد و رشد آن حضرت می‌باشد.

تولد حکیمه خاتون

 با توجه به این که امام جواد علیه السلام در سال۱۹۵هجری در مدینه به دنیا آمده اند و درسا ل ۲۲۰هجری در ۲۵سا لگی، شربت شهادت نوشیدند و از سوی دیگر میلاد امام هادی علیه السلام در سا ل ۲۱۲ بوده است، می توان گفت که تولد ایشان بین سال های ۲۱۲ تا ۲۲۰ بوده است.

پدر ایشان امام جواد(ع) و مادرشان ام فضل بوده است.حضرت حکیمه خاتون، دوره امامت چهار امام هدی را درک کرده است: امام جواد، امام هادی، امام عسکری و امام عصر علیهم السلام .

نقش حکیمه خاتون در دوران ولادت امام مهدی(عج)

گرچه از آن چه در پیشین آمد عظمت این بانوی فرزانه نمایان است، ولی از مطالبی که پس از این می آید بیش از پیش اهمیت نقش این شخصیت بزرگ مشخص می شود.

مجموع روایات حاکی از این است که در این دوره:

۱٫ حضرت حکیمه خاتون با خانه امام و امام عسکری علیه السلام و سپس امام عصر علیه السلام ارتباط پیوسته داشته است.
۲٫ در این رفت و آمدها قبل از میلاد، از صمیم قلب و از سر علاقه مندی مرتباً برای تولد امام دعا می کرده است.
۳٫ قبل از تولد مهدی علیه السلام و هنگام تولد ایشان حضور داشته و عهده دار پرستاری از مادر ایشان بوده است.
۴٫ حافظ سر امامت و اسلام به ویژه، درباره وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حفظ جان ایشان بودند؛ به ویژه آن که حکومت عباسی تلاشی بی وقفه در کنترل خانه امام و جست و جوی شدیدی برای یافتن فرزند حضرت عسکری علیه السلام، داشتند. برای مثال گاه بی خبر، منزل امام را بررسی می کردند، گاه جاسوسانی در لباس خدمتکار و پزشک می فرستادند و پس از بیماری امام عسکری علیه السلام چندین پزشک و ده نفر از معتمدان را به خانه امام عسکری علیه السلام فرستادند و گفتند شبانه روز در آن جا بمانند و دستور دادند تا کنیزان را کنترل کنند تا ببینند کدامیک باردار هستند و…

تشابه حضرت زینب(س)  با  حکمیه خاتون

زمانی که امام سجاد علیه السلام  به علت شرایط سخت «تقیه» نمی توانستند  آشکارا  در بسیاری از امور وارد شوند، آن بانوی مکرمه به امر ایشان در  مواقع مختلف اقدام به بیان حق و رسوا نمودن طاغوت بنی  امیه می نمودند . حضرت زینب را با جناب حکمیه خاتون عمه امام زمان مقایسه کرده اند.

از آنجا که شرایط غیبت که امری از جانب پرورد گار بود اجاز نمی داد که آن حضرت در انظار حاضر شوند در زمان غیبت صغری برخی از دستورات امام زمان را جناب حکمیه خاتون انجام می داد و در واقعه جانسوز کربلا نیز برای حفظ جان امام سجاد برخی از امور بر عهده حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود. این نشان از بزرگی مرتبه و شخصیت حضرت زینب کبری می باشد. بزرگی‌ای که پس از ائمه طاهرین  افراد معدودی از خاندان عصمت و طهارت در این جایگاه قرار گرفتند.

آشنایی با حکیمه خاتون
آشنایی با حکیمه خاتون

رحلت

درباره تاریخ وفات ایشان، بعضی از بزرگان فرموده اند که تاریخ آن برای ما معلوم نشده است، ولی بعضی بدون ذکر مدرک سال ۲۷۴ را تاریخ وفات ذکر نموده اند، ولی مدرک قابل توجهی که بتوان بدان استناد نمود ذکر نکرده اند.

مرقد مطهر ایشان در سامرا در ضریح مطهر عسگریین علیهما السلام واقع است.

منبع:حوزه نت،خبرگزاری دانشجویان ایران،سایت جهانی کربلا

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا