ریپورتاژ

هویت ساتوشی ناکاموتو

اوّلین بار در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که نخستین بیت کوین استخراج شد. این بیت کوین توسط فردی با نام « ساتوشی ناکاموتو » (Satoshi Nakamoto) استخراج شد.

از آن تاریخ تا به امروز هنوز هویت ساتوشی ناکاموتو مشخص نشده است. امروزه ساتوشی ناکاموتو به‌عنوان فرد یا گروهی مستعار شناخته می‌شود و بسیاری بر این باور هستند که این ساختار عظیم و پیچیده، کار یک فرد به تنهایی نیست.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ساتوشی ناکاموتو شهرت خود را با بیت کوین به دست نیاورده است بلکه او قبل از استخراج اوّلین بیت کوین نیز، نزد علاقه‌مندان به کریپتو، دانشمندان کامپیوتر و هکر‌ها، نامی آشنا بوده است.

ساتوشی ناکاموتو برای رشد و پیشرفت بیت کوین برنامه‌های بسیار جالبی اندیشیده بود. یکی از این برنامه‌ها انتشار یک «وایت پیپر» (White Paper) بر روی لیست نامه‌های کریپتو گرافی با نام بیت کوین بوده است.  در این وایت پیپر که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شد، طرح کلی پروتکل غیرمتمرکز همتا را ترسیم کرد که از لحاظ کریپتوگرافی امن بود.

همچنین در این وایت پیپر بیت کوین به‌عنوان ورژن همتای پول الکترونیک توصیف شده بود که به خرید‌های آنلاین اجازه می‌دهد که مستقیم از یک حساب، بدون ورود به مؤسسات مالی یا واسطه، به حساب دیگری منتقل شود.

وایت پیپر ناکاموتو پایه‌ای را برای اشکال آینده سیستم‌های رمزنگاری امن که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضد دستکاری، شفاف و مقاوم در برابر سانسور باشند، ایجاد کرد. هدف این سیستم این بود که به افراد اجازه دهد قدرت مالی را از طریق یک سیستم مالی غیر متمرکز به دست آورند.

ایده غیر متمرکزسازی، نیاز به واسطه‌هایی مانند شرکت‌ها، سیستم‌های مالی یا دولت‌ها را برای مشارکت در معاملات ارز دیجیتال از بین برد. تراکنش‌ها ایمن بوده و از طریق بلاک چین ردیابی می‌شوند. تفاوت بلاک چین در این بود که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده بود و به طور ایمن در کل شبکه توزیع می‌شد.

البته باید بدانید که تولّد بیت کوین درست بعد از بحران وام درجه دو مسکن در سال ۲۰۰۸ بود و خود این امر نیز در پذیرش و رویکرد مردم به بیت کوین تأثیر بسزایی داشت.

در طول تاریخ طولانی بیت کوین، هیچ چیز بحث برانگیزتر از هویت بنیانگذار آن نبوده است. حدس و گمان های متعدد هویت ناکاموتو را احاطه کرده است. برخی افراد ادعا کردند که ناکاموتو نام مستعار گروهی از رمزنگاران است، نه فقط یک نفر. با این حال دیگران حدس می‌زدند که او ممکن است بریتانیایی، یکی از اعضای یاکوزا، یک فرد مشغول به پولشویی یا زنی باشد که خود را به جای مرد جا زده باشد.

طبیعی است که در این همه مدت به افرادی نیز مشکوک شده باشند. در ادامۀ این مقاله به این افراد که احتمال دارد ساتوشی ناکاموتو باشند اشاره می‌کنیم.

ساتوشیدوریان ناکاموتو

در سال ۲۰۱۴، لیا مک‌گراث گودمن، روزنامه‌نگار نیوزویک مقاله‌ای با عنوان «چهره پشت بیت‌کوین» منتشر کرد. گودمن در یکی از برجسته‌ترین تلاش‌ها برای افشای هویت ناکاموتو، دوریان ناکاموتو را خالق گریزان بیت‌کوین معرفی کرد.

گودمن به شباهت‌هایی بین این دو ناکاموتو اشاره کرد، از جمله مهارت‌های ریاضی، خلق و خو، تبار ژاپنی و گرایش‌های سیاسی. دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو، در آن زمان ۶۴ ساله، در تمپل، کالیفرنیا زندگی می کرد که گودمن به او رسید. به گفته گودمن، دوریان قبلا روی مهندسی کامپیوتر و پروژه های محرمانه دفاعی امریکا کار کرده بود.

با این حال، دوریان ناکاموتو بعدا هرگونه دخالت در بیت کوین را رد کرد. او هرگونه نقل قول منتشر شده را به عنوان یک سو برداشت از جانب خبرنگار رد کرد. ناکاموتو ادعا کرد که نقل قول او از اشتباه برداشت شده است و او در زمان مصاحبه به جای بیت کوین در مورد مهندسی صحبت کرده است.

بعداً، ساتوشی ناکاموتو در یک انجمن آنلاین بیت کوین تأیید کرد که آنها دوریان ناکاموتو نیستند و به شایعات پایان داد.

مقاله نیوزویک بحثی را در مورد حریم خصوصی دوریان ناکاموتو برانگیخت، که وقتی نیوزویک عکسی از خانه او در لس آنجلس منتشر کرد، جامعه ارزهای دیجیتال احساس کرد که به حریم آنها تجاوز شده است.

در نتیجه، جامعه کریپتو بیش از ۱۰۰ بیت کوین از برای دوریان ناکاموتو جمع آوری کرد تا قدردانی و حمایت خود را در مورد ناراحتی او ابراز کنند. دوریان بعداً در سال دو هزار و چهارده در یک ویدیوی یوتیوب ظاهر شد و گفت که می‌خواهد حساب بیت کوین خود را تا سال‌ها بعد حفظ کند.

اگرچه این ویدیو از حساب اصلی حذف شده است، کپی هایی از آن هنوز به صورت آنلاین وجود دارد.

کریگ رایت

در حالی که دوریان ناکاموتو هویت ساتوشی ناکاموتو را انکار کرد، کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی، ادعا کرد که او مردی است که در پشت این نام مستعار قرار دارد.

رایت در سال ۲۰۱۶ پس از انتشار نمایه ای از وی توسط مجله وایرد، این هویت را ادعا کرد. عنوان مقاله «آیا خالق بیت کوین این نابغه ناشناس استرالیایی است؟» و این ادعا ظاهرا بر اساس اسناد فاش شده در وایرد مطرح شد
این شواهد شامل مقاله ای در مورد ارزهای دیجیتال بود که ظاهراً چند ماه قبل از انتشار برگ سفید معروف بیت کوین در وبلاگ رایت منتشر شد.

ایمیل‌های فاش شده و مکاتبات مربوط به «دفتر کل توزیع‌شده» و همچنین رونوشت‌هایی از مقامات مالیاتی و وکلا حاوی اظهارات رایت در رابطه با مشارکت او در ایجاد بیت‌کوین نیز منتشر شد.

نیک سابو

نیک سابو، متخصص رمزارز نیز یکی از «ساتوشی‌های مشکوک» رسانه‌ها بود. در سال ۲۰۱۵، نیویورک تایمز مقاله ای با عنوان «پاسخ معمای ساتوشی ناکاموتو و تولد بیت کوین» منتشر کرد.

مقایسه بین او و ناکاموتوی مرموز به دلیل شباهت در نوشتن و مشغله های فکری و همچنین سهم قابل توجه سابو در توسعه بیت کوین انجام شد.

هال فینی

هال فینی حتی قبل از رونق بیت کوین، یک دانشمند کامپیوتر، رمزگذار و علاقه مندان به رمزنگاری بود. او در سال ۲۰۱۴ در سن ۵۸ سالگی پس از پنج سال مبارزه با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک درگذشت.

به غیر از خود ناکاموتو، فینی اولین فردی بود که بر روی اشکال زدایی و بهبود کد منبع باز بیت کوین کار کرد. او همچنین اوّلین تراکنش بیت کوین را در سال ۲۰۰۹ از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرد.

او با مهندس دوریان ساتوشی ناکاموتو مستقر در لس آنجلس همسایه بود، واقعیتی که اندی گرینبرگ، روزنامه‌نگار فوربس به طرز مشکوکی به آن پی برد. گرینبرگ نمونه‌های نوشتاری را از هال فینی و ساتوشی ناکاموتو به یک سرویس مشاوره تحلیل نوشتاری برد. گرینبرگ به دلیل شباهت هایی که در سبک نوشتاری آنها داشت، در ابتدا حدس زد که فینی ممکن است حداقل نویسنده اصلی متون ناکاموتو باشد. او همچنین این ایده را مطرح کرد که ممکن است فینی از دوریان ناکاموتو به عنوان یک «پوشش» برای پنهان کردن هویت خود استفاده کرده باشد.

کلام پایانی

با تمام مطالبی که در وب‌سایت راهبران فردا به آن اشاره شد شاید سؤالی در ذهن شما ایجاد شود که چرا هویت ساتوشی اینقدر حائز اهمیت است؟

در پاسخ به این سؤال شما باید گفت فارق از اینکه ساتوشی یک فرد باشد یا یک گروه، نه فقط به دلیل هویت او، بلکه به دلیل مشارکت او در بزرگترین اختراع تکنولوژیکی تمام دوران نقش بسیار مهمّی داشته است. ناکاموتو راه را برای تکامل و توسعه ارزهای دیجیتال برای پاسخ به بحران سال ۲۰۰۸ هموار کرد و یک سیستم ارز جایگزین ایجاد کرد.
البته، با وجود تلاش‌ها برای امن کردن رمزارزها، به خطر انداختن ارزهای دیجیتال همچنان محتمل است. با این حال، این ریسک چیزی است که حتی سیستم ‌های قدیمی‌تر مالی همیشه با آن مواجه هستند.

تفاوتی که ارزهایی مانند بیت کوین نشان می دهند، مفهوم عدم تمرکز و برابری است. یک دفتر کل توزیع شده از طریق بلاک چین به طور موثر تراکنش های بیت کوین را ثبت، تأیید و اعتبار سنجی می کند و در عین حال آنها را از طریق رمزنگاری ایمن می کند.

از زمان شروع آن در سال ۲۰۰۹، هیچ هکری موفق به نفوذ به آن نشده است. بیت کوین نیز سال‌ها پس از معرفی توسط ناکاموتو همچنان معتبر باقی مانده است. شرکت‌های بزرگ و سرمایه گذاران به طور فزاینده‌ای از ارزش و پتانسیل آن آگاه می‌شوند. به همین ترتیب، حتی مشاغل شروع به پذیرش بیت کوین به عنوان پرداخت کرده اند. بازار کریپتو نیز به طور تصاعدی رشد کرده است زیرا افراد بیشتری به استخراج و تجارت بیت کوین علاقه مند شده اند.

علاوه بر این، اختراع ناکاموتو نشان دهنده نوآوری و خلاقیت است.

این یک یادآوری قدرتمند بود (و هنوز هم هست) که برای بقای همه چیز باید به بهبود ادامه دهد. در صنعتی که به دلیل مقاومتش در برابر فناوری بدنام است، ارزهای دیجیتال تکانی به دنیای مالی وارد کرد و اوضاع را به سمت بهتر شدن سوق داد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا