آشپزی

ناهار فردا ،خورشت هویج

ناهار فردا ،خورشت هویج

امیدواریم از خواندن این مطلب، (( ناهار فردا ،خورشت هویج)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

با آمدن فصل تابستان و طبع خوراک های ترش، یکی از خوراک های خوشمزه خورش هویج هست. این خورش از  غذاهای سنتی شهر تبریز است و معمولاً نوع اصیل آن با ریشه ای به نام زردک که شباهت زیادی به هویج دارد تهیه می شود. با رنگ و لعابی هم که این خوراک دارد، خوراکی دلخواه برای کودکان نیز هست. این خوراک سرشار از ویتامین بوده و نیز برای دوستان گیاهخوار، بدون گوشت قابل طبخ است.

مواد لازمخورشت هویج

  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • آلو خورشتی: ۱۰۰ گرم
  • هویج یا زردک: ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده: به اندازه کافی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه خورشت هویج

۱. برای تهیه خورش هویج مجلسی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست و شستشو به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.

۲. پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند ادامه دهید. در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به اندازه خورشتی ( مانند خورشت قیمه ) خرد کنید.

۳. پس از خرد کردن گوشت آن را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید. تفت دادن مواد را ادامه دهید تا زمانی که گوشت سرخ شود و تغییر رنگ دهد. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد.

۴. در مرحله بعدی باید هویج‌ها را آماده کنید. برای این منظور هویج‌ها را پس از شستشو پوست بگیرید و به شکل خلالی خیلی نازک به صورت یکدست و یک اندازه خرد کنید.

۵. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل تابه بریزید سپس هویج‌های خلالی را داخل روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. هر چقدر بیشتر هویج‌ها را تفت دهید خورش در پایان زیباتر خواهد شد ولی اینکار باعث می‌شود خواص هویج‌ها از بین برود.

۶. در ادامه آلوهای خورشتی را با دقت بشویید و پس از اینکه گوشت تقریبا پخت هویج و آلو خورشتی را به قابلمه خورش اضافه کنید. در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.

۷. ۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت خورش زعفران دم کرده را اضافه کنید. طعم خورش را بچشید و در صورت تمایل مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. در پایان اجازه دهید آب خورش کم شود و روغن بیندازد سپس به همراه برنج سرو کنید.

۸. برای تزیین خورش هویج می‌توانید از خلال پسته و زرشک استفاده کنید. برای این منظور مقداری زرشک و خلال پسته را در مقدار کمی روغن مایع تفت دهید تا کمی سرخ شوند سپس در زمان سرو برای تزیین خورش استفاده کنید.

ناهار فردا ،خورشت هویج
ناهار فردا ،خورشت هویج

نکات کلیدی تهیه خورش هویج

– در صورت تمایل میتوانید به خورش آلو و هویج مقدار کمی دارچین، یک حبه سیر یا پودر سیر، پودر کاری و … هم اضافه کنید.

– خورش هویج با رب انار هم تهیه می شود که برای مواد اولیه گفته شده حدودا ۲ قاشق غذاخوری رب انار کافیست.

– زمان پخت این خورشت به زمان آماده شدن گوشت ها و هویج ها بستگی دارد. میتوان گوشت و هویج را از قبل پخت و بعد با مواد دیگر تفت داد. اما توصیه میشود هویج پخته نشود چون طعم خورشت را شیرین می کند. البته این مساله سلیقه ای است. در صورتی که خورشت را شیرین می پسندید میتوانید ده دقیقه ی آخر، کمی شکر هم به آن اضافه کنید.

– خورش هویج با گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه می شود. اما این خورش با گوشت بوقلمون و مرغ هم خوشمزه و پرطرفدار است. برای تهیه خورش هویج با مرغ تبریزی دستور تفاوتی ندارد و میتوانید همان مراحل بالا را تکرار کنید. اگر میخواهید این خورش را بدون گوشت آماده کنید، فقط کافیست مراحل مربوط به گوشت را از دستور حذف کنید.

– در تهیه خورشت هویج اگر به آلو خورشتی دسترسی ندارید، میتوانید سرکه، لیموعمانی یا گوجه سبز در آن بریزید. حتما قبل از اضافه کردن لیموعمانی، گوجه سبز، سرکه، آبلیمو و آبغوره میزان ترشی خورش را تست کنید.

– اگر دوست ندارید آلو به همراه خورش هویج تبریزی پخته شود، میتوانید به صورت جداگانه آلوها را با نمک، شکر، دارچین و کمی آب بپزید و در کنار خورش سرو کنید.

– برای طعم دهی بیشتر میتوان گوشت ها و هویج ها را با کمی دارچین تفت داد.

– خورش هویج با لپه هم تهیه می شود که لپه ها را باید در حین تفت دادن گوشت و پیاز اضافه کنید. به ازای ۲۵۰ گرم گوشت یک چهارم پیمانه لپه کافی است.

– در صورت تمایل میتوانید پس از تفت دادن هویج، رب گوجه فرنگی را در همان ماهیتابه تفت دهید تا رب خوش رنگ تر و غلیظ تر شود.

منبع :ایرنا زندگی ،ایران کوک ،دونفره

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا