مذهبی

نادر طالب زاده کیست؟

نادر طالب‌زاده کارشناس ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا داشت. او کارگردان سریال بشارت منجی و تهیه‌کننده برنامه راز بوده است و از دیگر فعالیت‌های جانبی او در زمان حیاتش می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. مرحوم نادر طالب زاده دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو و دبیر جشنواره فیلم عمار نیز بوده است.

نادر طالب زاده کیست ؟

نادر طالب زاده متولد ۱۳۳۲،  در ایران است، بعداً به ایالات متحده سفر کرد و در آنجا تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی زبان انگلیسی به پایان رساند و در مدرسه فیلم دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک تحصیل کرد . او کارگردانی، نویسندگی و تولید مستندهای برنده جوایز متعددی در مورد سلاح های کشتار جمعی عراق را بر عهده داشته است . او به عنوان یک مستندساز مستقل شاهد جنایات جنگ هشت ساله ایران و عراق در اواسط دهه ۱۹۸۰ بود.

پدر نادر طالب زاده منصور طالب زاده با درجه سرتیپی و مادرش سیده وحیده امیر ملوک شرفی نوه آیت الله شرف العالی اصفهانی می باشد .

خلاصه ای درباره زندگی نادر طالب زاده

نادر طالب‌زاده که سابقه همکاری با شهید آوینی را هم دارد او را بیش از هر چیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم، هم او بود که مهاجرت معکوس را تجربه کرد و در حالی که از ۱۶ تا ۲۶ سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد هم‌زمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود، همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمت‌شان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است.

کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره عمار و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

نادر طالب‌زاده البته سابقه کار در شبکه خبری CBS آمریکا را هم داشته، این همکاری هم از آن‌جایی شکل گرفته که می‌خواسته است اخبار انقلاب به گوش جهانیان برسد این همکاری اما ادامه‌دار نشد و بلافاصله بعد از ۲۲ بهمن ۵۷ از CBS خارج شد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد

او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد. برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهم‌ترین های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباری‌ستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد.

طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

عمار را اما می‌توان کلیدی‌ترین فعالیت او برشمرد، جشنواره‌ای که بستر فعالیت‌های جوانان تا به آن زمان گمنام را فراهم کرد تا علاوه بر تربیت نیرو، مسیری باشد برای معرفی آنها به دنیای سینما و تلویزیون.

کارگردانی که می‌گفت «همیشه دوست داشتم که بتوانم تجربیاتی را که در ایران و غرب کسب کرده‌ام به فیلمسازان جوان منتقل کنم، جوانانی که نمی‌توانستند در مسیر درست رسانه‌ای قرار گیرند؛ عمار توانست این کار را در سراسر ایران انجام دهد و وقتی فال و قرعه به نام من افتاد، من با اشتیاق پذیرفتم»

نادر طالب زاده کیستعلت فوت نادر طالب زاده

نادر طالب‌زاده، مجری، مستندساز و تهیه‌کننده، دیروز (جمعه نهم اردیبهشت)، بر اثر نارسایی قلبی که مدت‌ها درگیر آن بود، در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

او از روز چهارشنبه گذشته (هفتم اردیبهشت)، دوباره در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

پیکر «نادر طالب‌زاده» فردا شنبه ۱۰ اردیبهشت از ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد بلال صداوسیما در خیابان ولیعصر(عج) تشییع می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پیکر ایشان در بهشت زهرا(س) و در کنار همکار و همسنگرش سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی دفن خواهد شد.

زینب مهنا همسر نادر طالب زاده

زینب مهنا پژوهشگر و فعال حقوق بشر اهل لبنان و همسر نادر طالب‌زاده می‌باشد. مهنا دوست نزدیک مرضیه هاشمی گوینده شبکه پرس‌تی می‌باشد. مهنا یکی از حاضرین کنفرانس افق نو بود. او و همسرش و هفت فرد حقیقی و ۲ فرد حقوقی در فهرست تحریم‌های وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا