ریپورتاژ

معرفی گردوهایی که ارزش تجاری و سودآوری بالایی دارند

سودآوری گردو وابسته به مجموعه‌ای از عوامل و شرایط است. یکی از این عوامل انتخاب نهال گردو سودزا است؛ با این حال همه چیز ختم به آن نمی‌شود. برای یک آشنایی کلی با راه‌های افزایش درآمد درخت گردو و شناخت تعدادی از نهال‌های سودزا این مطلب را بخوانید.

سودآوری گردو، دلیل گرایش باغداران به پرورش

بازدهی نسبتا سریع و سودآوری گردو سبب گرایش بسیاری از باغداران به پرورش این نهال است. بیشتر باغداران به امید بازگشت زودهنگام، سرمایه خود را صرف احداث باغ گردو می‌کنند. میزان قابل توجه فروش گردو و رونق بازار آن حتی در سطح بین‌المللی انگیزه آنان را در این مسیر بیشتر می‌کند.

با همه این احوال باید توجه کرد که درآمد درخت گردو به عوامل گوناگونی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، داشتن طرح و برنامه و به بیان بهتر استراتژی احداث باغ است. اگرچه گردو زودبازده است، سرمایه‌گذاری برای احداث باغ آن را باید بلندمدت تلقی کنیم و برنامه عملکرد را مطابق با آن بریزیم.

راه‌هایی برای افزایش سودآوری گردو

ارقام نهال گردو سودزا

استراتژی برای سودآوری گردو تا حد زیادی با انتخاب نوع نهال‌ها در ارتباط است. همواره تأکید کرده‌ایم که اگر باغدار می‌خواهد از باغ گردوی خود بهترین نتیجه را بگیرد، باید هم شرایط اقلیمی و هم نوع نهال‌ها را به خوبی بشناسد تا نهالی انتخاب کند که با شرایط اقلیمی متناسب باشد. همچنین دانستن و اجرای اصول کاشت، داشت و برداشت می‌تواند درآمد درخت گردو را به بیشترین حد برساند.

در اینجا شما را با تعدادی نهال گردو سودزا آشنا می‌کنیم.

نهال گردو چندلر

باردهی نهال گردو چندلر از سال اول با ۲ تا ۱۵ عدد آغاز می‌شود و بعد از سال پنجم به هزار عدد می‌رسد. گزارش‌هایی از محصول‌دهی ۶۰۰۰ عددی نیز در برخی کشورها به دست آمده که حاکی از سودآوری گردو چندلر است.

اگر گردوها را با رعایت فاصله استاندارد بکاریم، هر هکتار به طور میانگین ظرفیت ۲۸۰ اصله نهال گردو را خواهد داشت. با توجه به این‌که عمر اقتصادی گردوی چندلر ۸۰ سال است، می‌توان آن را به‌راحتی یک نهال گردو سودزا دانست.

نهال گردو فرنور

عمر اقتصادی درخت گردو فرنور تا صد سال و حتی بیشتر است و از سال دوم میوه می‌دهد. میزان باردهی آن بعد از سه تا چهار سال می‌تواند به یک تن در هکتار و پس از بلوغ کامل به هفت تا هشت تن برسد. با داشتن این ویژگی‌ها و با توجه به توان خوب برای رشد و باردهی در مناطق مرتفع و بسیار سردسیر، سودآوری گردو فرنور امری مسلم است.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ های مختلف

انواع نهال‌های ژنوتیپ دسته‌ای دیگر از ارقام نهال گردو سودزا را تشکیل می‌دهند. این ارقام پیوندی و اصلاح‌شده هستند؛ به همین دلیل است که باردهی فراوانی دارند و مقاومت خوبی در شرایط گوناگون ازخود نشان می‌دهند.

برای مثال یکی از ویژگی‌های آن‌ها این است که برای کاشت محدودیتی از نظر ارتفاع زمین ندارند. ویژگی مهم دیگر آن‌ها دیرگل بودن و مقاومت خوبشان در برابر سرماست. برای مثال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ کوهستانی دیرگل‌ترین نهال گردو در ایران است. وجود دو ویژگی دیرگل بودن و مقاومت به سرما سبب می‌شود نهال گردو پربار و بار آن بسیار مرغوب از آب درآید.

در حالت بلوغ می‌توان از این ارقام نهال تا شانزده تن محصول در هر هکتار برداشت کرد. عمر اقتصادی این ارقام نیز به بیش از صد سال می‌رسد.

راه‌هایی برای افزایش سودآوری گردو

نهال گردو اسراییلی

نمونه‌ای دیگر از نهال گردو سودزا که با شرایط اقلیمی بسیاری از مناطق کشورمان سازگار است، گردو اسراییلی است. این رقم گردو از سال دوم شروع به محصول‌دهی می‌کند و در زمان بلوغ هشت تن محصول در هر هکتار می‌دهد. با رعایت فاصله هشت‌متری که مورد نیاز این نوع نهال است، می‌توان در هکتار ۱۵۶ اصله درخت گردو اسراییلی کاشت. این گردو را می‌توان در مناطقی با ارتفاع گوناگون از صفر تا دوهزار متر از سطح دریا پرورش داد.

نهال گردو تویسرکان

نهال تویسرکان از دیگر ارقام نهال گردو سودزا و بومی کشورمان است. سودآوری گردو تویسرکان علاوه بر میزان باردهی به مرغوبیت میوه آن نیز ربط دارد. در واقع میوه‌های درشت این گردو است که نام آن را در بازار فروش بسیار مشهور کرده است. همچنین رنگ روشن و درصد چربی مناسبی دارد.

این رقم نهال گردو در همان سال‌های نخست شروع به میوه‌دهی می‌کند اما برای رسیدن آن به باردهی مناسب و مرغوب باید بین پنج تا هفت سال صبر کنیم.

پس از رسیدن به بلوغ تا شش تن در هر هکتار محصول می‌دهد و میزان حداکثری باردهی آن می‌تواند به ده تن در هکتار هم برسد. عمر اقتصادی نهال گردو تویسرکان حدود پنجاه سال است.

راه‌هایی برای افزایش سودآوری گردو

  • داشتن استراتژی در نگهداری باغ و محصولات آن
  •  داشتن برنامه و استراتژی برای بازاریابی و فروش هرچه بیشتر محصولات
  •  تقسیم‌بندی مناسب بودجه برای هزینه‌های باغ گردو در تمام مراحل
  • انتخاب مناسب نوع نهال گردو سودزا متناسب با شرایط اقلیمی
  • توجه به تعداد مورد نیاز نهال با رعایت فاصله کاشت
  • توجه به امکانات و اصول داشت شامل آبیاری، آفت‌زدایی، تقویت، هرس و …

کلام آخر

سودآوری گردو تا حد زیادی به استراتژی و برنامه‌ریزی مناسب برای احداث باغ، نگهداری و بازاریابی و فروش بستگی دارد. با این حال انتخاب نهال گردو سودزا نیز در صورتی که متناسب با شرایط اقلیمی باشد، می‌تواند تأثیر بسزایی در رسیدن به این هدف داشته باشد. دریافت مشاوره از ابتدایی‌ترین مراحل احداث باغ تا به‌کارگیری ترفندهایی برای فروش بیشتر می‌تواند باغداران را زودتر به هدف برساند.

منبع: https://www.hamshahrionline.ir/news/707028/معرفی-گردوهایی-که-ارزش-تجاری-و-سودآوری-بالایی-دارند-برای-شما

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا