پزشکیخبر

درمان سریع قند خون پایین

با توجه به اینکه گلوکز منبع اصلی انرژی بدن شما است ، این شرایط می تواند باعث ایجاد یک سری علائم ناراحت کننده می شود. بنابراین ، شما باید تدابیری را اتخاذ کنید که قند خون شما را در حال تعادل حفظ کند.در صورت عدم درمان ، سطح قند خون شما ممکن است بیشتر کاهش یابد ، که می تواند عوارض جدی مانند از دست دادن هوشیاری و تشنج را ایجاد کند. بعلاوه ، اگر بلافاصله درمان نشود ، سطح قند خون به شدت پایین می آید که خطراتی را برای زندگی شما به دنبال دارد.

برای کسانی که انسولین مصرف می کنند ، سطح پایین قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر در نظر گرفته می شود. برای کسانی که دیابت ندارند و یا انسولین مصرف نمی کنند ، سطح قند خون معمولاً قبل از بروز علائم ، به زیر ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد.

علت پایین بودن قند خون

وقتی بعضی از افراد ، حتی کسانی که دیابت ندارند ، وعده های غذایی یا میان وعده های کربوهیدرات ، پروتئین کم ، کم چربی (فکر پنکیک و شربت) بسیار زیاد است ، غذاهای پر کربوهیدرات خیلی سریع وارد جریان خون می شوند و لوزالمعده را تحریک می کنند تا یک مقدار زیادی انسولین تمام آن انسولین باعث می شود که سطح قند خون به سرعت پایین بیاید و در واقع می تواند به زیر حد طبیعی برسد و علائم ایجاد کند. به این حالت افت قند خون بعد از غذا گفته می شود.

هنگامی که افراد دیابتی انسولین مصرف می کنند ، می توانند انسولین بیشتری از مقدار مورد نیاز خود مصرف کنند و این باعث پایین آمدن سطح قند خون می شود.

به ندرت ، افراد غیر دیابتی می توانند تومور تولید کننده انسولین در لوزالمعده خود داشته باشند که باعث کاهش مکرر قند خون شود.

سایر دلایل افت قند خون عبارتند از:

گرسنگی در بدن برای مدت طولانی با کنار گذاشتن یا تأخیر در وعده های غذایی ، افزایش ناگهانی و چشمگیر فعالیت بدنی (وقتی بدن برای آن آماده نیست)  و …

درمان سریع قند خون پایینعلائم قند خون پایین

علائم کم خونی سطح قند خون عبارتند از:

احساس گرسنگی و هوس کربوهیدرات یا شکر
دید تار یا مبهم
احساس بی حالی بدون انجام هیچ کاری
خواب آلودگی
احساس سرگیجه یا سبکی سر
پوست رنگپریده
احساس لرزش

در شرایط شدید وقتی سطح قند خون به طرز خطرناکی پایین می آید ، در صورت عدم برطرف شدن شرایط با درمان سریع ، افراد می توانند دچار ضعف جسم ، تشنج و حتی مرگ شوند.

شاید شما به خواندن این مطلب هم علاقه مند باشید:علائم پرکاری تیروئید چیست؟

بهترین روش های مقابله با قند خون پایین (کاهش قند خون)

۱- سریع اقدام کنید (خط اول درمان)

هنگامی که سطح قند خون پایین آمد ، درمان سریع آن بسیار مهم است. قانون معمول این است که ۱۵ گرم گلوکز از طریق دهان مصرف کنید و در مدت زمان ۱۵ دقیقه سطح قند خون را دوباره بررسی کنید. ۱۵ گرم گلوکز معادل ۳-۴ قرص گلوکز یا ۴ اونس آب میوه است.

استفاده از شکلات یا آب نبات های سخت توصیه نمی شود زیرا ورود آنها به خون مدت زیادی طول می کشد و سطح قند خون را بالا می برد. اگر بعد از ۱۵ دقیقه سطح قند خون هنوز پایین است ، باید ۱۵ گرم گلوکز اضافی مصرف شود

در طی یک دوره افت قند خون ، مصرف قرص یا آب میوه گلوکز بهترین راه برای افزایش و تثبیت فوری سطح قند خون است. هنگامی که سطح قند خون به حد طبیعی رسید ، می تواند به خوردن یک وعده غذایی مختلط کوچک مانند پنیر و کراکر یا ساندویچ کمک کند تا سطح قند خون دوباره کاهش نیابد.

۲- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

وقتی نوبت به افت قند خون می رسد ، بهترین گزینه این است که سعی کنید با خوردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ساده و سرشار از فیبر ، پروتئین و چربی های سالم از آن اجتناب کنید.

غذاهایی مانند اینها بیش از حد تحریک لوزالمعده را برای تولید انسولین اضافی که کل قند خون را مصرف می کند ، می دهد و یک انرژی فوری اما کوتاه مدت ایجاد می کند. هنگامی که از گلوکز برای تولید انرژی استفاده شد ، سطح قند خون شما ناخواسته کاهش می یابد.

به طور کلی ، یک رژیم غذایی متعادل که دارای کربوهیدرات ساده کم و فیبر ، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم باشد ، کنترل کلی گلوکز را بهبود می بخشد و خطر هیپوگلیسمی را کاهش می دهد.

۳- فعال بمانید

ورزش متوسط ​​بعد از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات نیز می تواند برای جلوگیری از کاهش سطح قند خون مفید باشد.

۴- بررسی سطح قند خود را انجام دهید

افراد مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می کنند ، اجتناب از قند خون پایین دشوارتر است. سطح گلوکز آنها به طور مکرر کاهش می یابد ، گاهی اوقات حتی بدون اینکه آنها متوجه شوند ، می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر CGM ها به دارندگان این امکان را می دهند تا هشدارهایی تنظیم کنند که اگر سطح قند خون پایین باشد یا در ۳۰ دقیقه آینده کم شود ، خاموش می شود.

رابطه بین استرس و افت قند خون

سطح استرس زیاد معمولاً باعث افت سطح قند خون نمی شود ، اما اثر معکوس ایجاد می کند. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. سطح بالای کورتیزول باعث می شود سطح قند خون شما بیش از آنکه کاهش یابد ، افزایش یابد.

سطح پایین قند خون احساس وحشتناکی می کند و بسیار اضطراب آور است. برای جلوگیری از ایجاد قند خون مهم است که سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید . علائم هیپوگلیسمی ممکن است طولانی مدت احساس شود ، اما در اکثر موارد در عرض چند دقیقه قابل درمان است.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا