ریپورتاژ

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی برای دستیار + معرفی پرکاربردترین وسایل

بی شک مهارت های یک دندان پزشک برای افزایش کیفیت عملیات های دندان پزشکی اهمیت دارد؛ اما هر دندانپزشکی در حیطه کاری خود به یک دستیار زبردست نیاز دارد که انجام این عملیات ها را برای او ساده تر کند. در صورتی که دستیار دندانپزشک مهارت کافی را برای کمک کردن به انجام این امور داشته باشد، سرعت عمل کار افزایش یافته و کیفیت فرایند درمان نیز بیشتر می شود. دستیاران دندان پزشکی نیز از دستگاه ها و تجهیزات مخصوص به خود استفاده می کنند. به این ترتیب خدمات رسانی بهتری برای بیماران خواهند داشت.

آشنایی کلی با ابزارهای دندان پزشکی

به طور کلی آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار دندان پزشک یکی از اصول اولیه کار محسوب می شود. یک دستیار حرفه ای باید با این ابزارها و نحوه عملکرد آن ها آشنایی داشته باشد. در غیر این صورت خدمات مربوط به دستیاران به درستی انجام نمی شود. تجهیزات مورد استفاده در مراکز دندان پزشکی دسته بندی های خاص خود را دارند. انواع آن ها در مدل های انگشتی، ماشینی و دستی تقسیم بندی شده و هر یک کارایی به خصوصی در فرایند درمان به همراه دارند. برخی از این دستگاه ها را به همراه ویژگی ها و خصوصیات آن ها در ادامه بررسی می شوند:

ابزارهای انگشتی

برای آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار باید به دسته بندی های مربوط به این تجهیزات نیز توجه داشته باشید. ابزارهای انگشتی مجموعه ای گسترده از لوازم مورد نیاز دندانپزشک را در بر می گیرند. مهمترین آن ها فایل اندو دنتیک نام دارد. این ابزار کاربردی در عملیات های عصب کشی به کار برده شده و ریشه عصب را به خوبی پاکسازی می کنند. برای تولید آن ها از متریال فولادی و استیل های ضد زنگ استفاده می شود که کیفیت این ابزارها را به شدت ارتقا می دهند. انواع این دستگاه ها با قابلیت اتوکلاو در دسترس دندانپزشکان و دستیاران آن ها قرار می گیرند.

ابزارهای ماشینی دندانپزشکی این ابزارها با سایز بندی به خصوصی در حوزه دندان پزشکی ارائه می شوند. برای سهولت در شناسایی ابعاد آن ها از رنگ های مختلفی بر روی بدنه این تجهیزات استفاده می شود. به این ترتیب کار پیدا کردن فایل اندو دنتیک های مختلف برای دستیاران ساده تر می شود.

ابزارهای ماشینی دندانپزشکی

دسته بندی بعدی از تجهیزات دندانپزشکی به عنوان ابزارهای ماشینی شناخته می شوند. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توربین های دندان پزشکی یکی از مهمترین لوازم مورد استفاده در عملیات های طبی و درمانی این حوزه محسوب می شوند. این ابزارها برای انجام فرایند تراش و پاکسازی پوسیدگی ها و… از روی دندان ها به کار برده می شوند. این ابزارها در میان عموم مردم به عنوان دریل دندانپزشکی مشهور هستند. سرعت این توربین ها با استفاده از پدال به کار رفته در دستگاه به خوبی کنترل می شود. به همین خاطر استفاده از آن ها بسیار ساده خواهد بود. با استفاده از آن ها تراش دندان ها با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

  2. آنگل دندان پزشکی که آن را به نام هندپیس نیز می شناسند. برای پرداخت های نهایی پوسیدگی دندان، پروفاکسی در جرمگیری و…. از آنگل استفاده می کنند که طرز کار ساده ای دارد. دندانپزشکان به سادگی از انواع فرز بر روی سری این دستگاه استفاده می کنند که کارایی آن را به شدت ارتقا می دهند. سرعت آنگل ها نیز با استفاده از پدال نصب شده در دستگاه تنظیم می شود که استفاده از آن را ساده تر می کنند. سرعت این دستگاه ها کمی پایین تر از توربین دندنپزشکی است.

ابزارهای دستی دندان پزشکی

برای آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار باید کلیه ابزارهای دستی که در خصوص انجام بهتر عملیات های درمانی دندانپزشکی به کار می روند را بشناسید. ابزارهای دستی تنوع بالایی دارند و به همین خاطر باید برای شناخت آن ها بیشتر زمان بگذارید. برخی از مهمترین دسته بندی های این ابزارها را در ادامه مشاهده می کنید:

آینه های پرکاربرد دندانپزشکی

یکی از مهمترین انواع لوازمی که در طول انجام فرایندهای طبی و درمانی در مراکز دندانپزشکی به کار می روند، آینه های مخصوص این حوزه طبی هستند. این آینه ها برای مشاهده خرابی های بخش های مختلف دندان ها به کار می روند. از آن ها برای مشاهده بخش هایی از دندان ها که با چشم دیده نمی شوند، استفاده می کنند. با استفاده از آن ها تشخیص دندان های آسیب دیده بسیار ساده تر می شود.

سوند دندانپزشکی

از دیگر تجهیزاتی که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه های سوند دستی هستند که در دو مدل متنوع وارد بازارهای فروش می شوند. مدل های یک سر و دو سر در میان مراکز دندانپزشکی بیشتر محبوبیت دارند. از این ابزارها برای تشخیص پوسیدگی های دندان، تشخیص میزان سختی و سلامت دندان ها، کنار زدن جرم دندان و… استفاده می شود. به همین خاطر کارایی آن ها کمی بیشتر از سایر ابزارهای دستی دندانپزشکی است.

پنس یا پلایر دندانپزشکی 

پنس یا پلایر دندانپزشکی

پنس ها از مهمترین تجهیزات به کار رفته در این حوزه های طبی به شمار می روند. از این ابزارها برای گذاشتن رول پنبه در دهان بیمار استفاده می کنند که نقش بسیار مهمی برای انجام فرایندهای مختلف دندانپزشکی ایفا می کند. همچنین از آن ها برای برداشتن اجرام اضافی داخل دهان نیز استفاده می کنند که کیفیت انجام عمل را بیشتر خواهد کرد.

ابزارهای ترمیم آمالگام

برای آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار باید به زیر مجموعه های این ابزارها دقت داشته باشید. یکی دیگر از زیر مجموعه های ابزارهای دندان پزشکی به نام ابزارهای ترمیمی شناخته می شوند که از اهمیت بسیار زیادی برای مراکز طبی و درمانی برخوردار هستند. کنداکنسورها یکی از دسته بندی های مهم این ابزارها به شمار می روند که انواع مختلفی در بازارهای فروش لوازم طبی دارند.

کارور نیز یکی از ابزارهای ترمیمی دندانپزشکی است که برای شکل دهی به موادی که بر روی دندان ها قرار می گیرند مورد استفاده است. شما می توانید این محصولات را در مدل های گوناگونی مشاهده کنید. مدل های سر لوز این ابزارها از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و کارایی مهمترین در فرایند درمانی دندانپزشکی دارند.

یکی دیگر از ابزارهای فرم دهنده به نام برنیشر شناخته می شود که سایزبندی ها و مدل های متفاوتی در بازارهای فروش دارد. نوع سر توپی این ابزارها بیشتر از سایر مدل ها فروش دارند و بیشترین کارایی را در فرم دهی به مواد اضافه شده بر روی دندان ها دارند. دندانپزشکان پس از اضافه کردن این مواد بر روی هر یک از دندان های آسیب دیده باید آن ها را به شکل دندان طبیعی فرم دهند. این فرایند با استفاده از این ابزارها به خوبی انجام می شود.

دسته بعدی از ابزارهای ترمیمی به نام الواتور شناخته می شوند که برای لق کردن دندان های آسیب دیده در دهان فرد بیمار به کار می روند. با استفاده از آن ها دندان در محل خود کمی شل می شود و جداسازی آن ساده تر خواهد بود.

جمع بندی

در این بخش در خصوص آشنایی با وسایل دندانپزشکی برای دستیار این مراکز درمانی اطلاعاتی را بررسی کردیم. یکی از مهمترین وظایف دستیاران دندانپزشکی آشنایی با کلیه تجهیزات و ابزارهای موجود در کلینیک ها و نحوه استفاده از آن ها برای انواع بیماران است. با در نظر گرفتن دسته بندی های نام برده شده، اطلاعات دقیق تری از این تجهیزات به دست می آورید.

for more information click here

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا