پزشکی

علت شور بودن اشک چیست؟

ممکن است زیاد به اشک فکر نکنید، اما هر بار که پلک می‌زنید، چشمانتان آنها را خلق می‌کنند. به گفته موسسه چشم، بدون اشک، چشمان شما خشک می شوند. سه نوع اشک وجود دارد: پایه، تحریک کننده و احساسی. اشک های پایه از انواع اشک هایی هستند که چشمان شما هر روز از آنها برای روان نگه داشتن چشم استفاده می کنند. اشک‌های تحریک‌کننده آنهایی هستند که وقتی پیاز را برش می‌دهید یا چیزی وارد چشمتان می‌کنید، سرازیر می‌شوند. اشک های عاطفی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – آنها معمولاً نتیجه احساسات قوی مانند غم و اندوه، شادی یا درد فیزیکی هستند .حالا چرا گریه مزه شوری دارد؟

به دلایلی که ما کاملاً نمی‌دانیم، زنان بیشتر از مردان گریه می‌کنند. Web MD اشاره می کند که این ممکن است به این دلیل باشد که مردان مجاری اشکی کوچکتری دارند. علاوه بر این، بدن مردان پرولاکتین کمتری تولید می کند، هورمونی که اشک تولید می کند. بدن آنها همچنین تستوسترون بیشتری تولید می کند که ممکن است عمل گریه را سرکوب کند. اما همه اشک تولید می کنند، و ممکن است متوجه شده باشید که آنها طعم شور دارند. چرا اینطور است؟

علت شور بودن اشک

اشک‌ها از غدد اشکی می‌آیند که درست بالای کره چشم شما قرار دارند و حاوی آب، مخاط، روغن‌های چرب و بیش از ۱۵۰۰ پروتئین هستند. طعم شور در اشک از الکترولیت های موجود در آب می آید که حاوی یون های نمک هستند. این مایع برای حفظ سلامت چشم ضروری است. مخاط به روان شدن چشم ها کمک می کند و روغن موجود در اشک از تبخیر اشک جلوگیری می کند. مخاط و روغن برای جلوگیری از خشکی چشم ضروری هستند (از طریق Verywell Health).

به گفته دکتر ویلیام فری،شیمیدان، اشک های احساسی همچنین حاوی هورمون های استرس بیشتری هستند. فری به Psychology Today گفت که وقتی بدن این هورمون ها را ترشح می کند، به کاهش استرس کمک می کند. علاوه بر این، گریه احساسی ممکن است باعث تحریک اندورفین شود که مسکن طبیعی بدن است. به گفته Healthline، در حالی که برخی از مردم ممکن است فکر کنند که گریه کردن آنها را ضعیف نشان می دهد، محققان پیشنهاد می کنند که انجام این کار می تواند احساسات منفی را تسکین دهد و در عین حال مهار آنها ممکن است منجر به ناراحتی روانی بیشتری شود.

علت شور بودن اشک

گریه کردن برای سلامتی شما بهتر از چیزی است که تصور می کنید

هیچ کس مشتاق گریه کردن نیست، چه به تنهایی و چه در حضور دیگری. اما فواید شگفت‌انگیزی وجود دارد که همه آن‌ها را برای ذهن و بدن آزاد کنید. خواه ناشی از درد، غم یا حتی شادی باشد، بدن از گریه برای پاکسازی و بازگرداندن تعادل استفاده می کند. بر اساس مطالعه ای که در ژورنال Cognition and Emotion منتشر شده است، زنان آمریکایی به طور متوسط ​​حدود ۳٫۵ بار در ماه گریه می کنند در حالی که مردان آمریکایی حدود ۱٫۹ بار در ماه گریه می کنند.

وقتی گریه می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که یک رویداد محرک رخ می دهد، چه شادی یا غم، بدن آن را به عنوان استرس درک می کند. مغز، غده فوق کلیوی، کلیه‌ها و سیستم عصبی سمپاتیک برای ترشح هورمون‌هایی که بدن را برای جنگ یا گریز آماده می‌کنند هماهنگ کار می‌کنند. قلب و ریه‌های شما واکنش نشان می‌دهند، تنفس و ضربان قلب را تسریع می‌کنند و جریان خون اضافی به سمت ماهیچه‌ها هدایت می‌شود تا در صورت نیاز به حرکت سریع برای جلوگیری از خطر باشد.

گریه کردن یکی از راه های بدن برای بازگرداندن تعادل است. بر اساس مطالعه‌ای که در Frontiers in Psychology منتشر شده است، سیستم عصبی پاراسمپاتیک وارد عمل می‌شود و مغز اکسی‌توسین را آزاد می‌کند تا به ما کمک کند از حالت اوج‌گیری رها شویم. این فرآیند درد را کاهش می دهد، خلق و خوی را بهبود می بخشد و به ما کمک می کند تا خود را آرام کنیم. مهار اشک می تواند بدن را تحت تأثیر استرس فعال کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس به عنوان عاملی برای مشکلاتی مانند بیماری قلبی، چاقی، مشکلات گوارشی، اضطراب و افسردگی ذکر شده است.

به گفته Healthline، گریه همچنین باعث حمایت عاطفی می شود و به دیگران اجازه می دهد بدانند که ما به یک دست نیاز داریم. این یک راه مهم برای برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد یک ساختار حمایت اجتماعی است. بنابراین، وقتی میل شدید، اگر می توانید، با اجازه دادن به اشک ها به بدن و ذهن خود لطف کنید.

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا