پزشکی

علت درد و بو بد ناف چیست؟

علت درد ناف چیست؟

 بند ناف جنین را به جفت متصل می کند، جایی که ما تمام مواد مغذی خود را دریافت می کنیم، اکسیژن دریافت می کنیم و مواد زائد را از خون خارج می کنیم. پس از تولد، جفت با بریدن بند ناف قطع می شود و یک ناحیه توخالی یا برجسته که معمولاً به نام ناف شناخته می شود، باقی می ماند. اندازه و شکل ناف با نحوه یا محل بریده شدن بند ناف تعیین نمی شود،

به طور معمول، ناف بازمانده‌های بدون درد گذشته ما هستند. اما گاهی اوقات ممکن است درد شدید یا مبهمی را در ناف یا نزدیک ناف خود تجربه کنیم. خوب این به چه معنی است؟

به گفته Healthline، درد ناف را می توان به دلایل مختلفی نسبت داد. فتق می تواند باعث درد شدید در نزدیکی ناف شود، به خصوص هنگام کشش یا سرفه. فتق به دلیل فشاری است که باعث برآمدگی روده یا بافت ها می شود و نیاز به درمان جراحی دارند. بیماری کرون همچنین می تواند باعث درد ناف شود، زیرا روده کوچک ملتهب می شود و باعث ایجاد حساسیت می شود. اگر نفخ همراه با درد ناف را تجربه می کنید، سوء هاضمه می تواند مقصر باشد. اگر در دوران بارداری درد ناف را تجربه کنید، ممکن است در سه ماهه دوم بارداری خود درد شدیدی را در نزدیکی ناف احساس کنید. این به دلیل کشش رباط گرد برای حمایت از رحم در اتصال آن به کشاله ران ایجاد می شود.

حتماً هر بار که حمام می کنید ناف خود را تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری کنید . ممکن است پس از شستن ناف شما ترشحاتی نشت کند یا پوسته پوسته شود، در این صورت ممکن است برای مبارزه با عفونت به یک پماد ضد باکتری یا حتی داروهای تجویز شده توسط پزشک نیاز داشته باشید.

دلیل واقعی بوی بد ناف

همه ما هر از گاهی بوی ناف را تجربه می کنیم. چه نتیجه یک تمرین عرق کردن، قاعدگی، تغییر رژیم غذایی. یکی از مناطقی که اغلب به عنوان بخشی از روال منظم بهداشت ما نادیده گرفته می شود، ناف است و درست مانند هر ناحیه دیگری از بدن، برای حفظ سلامت جسمانی نیز نیاز به مراقبت و توجه دارد.

اگرچه بیشتر در دکمه‌های ناف “innie” یافت می‌شود، اما اگر به طور مرتب شسته نشود همه ناف‌ها مستعد عفونت هستند. هر محیط گرم و مرطوب نقطه اصلی رشد قارچ است و ناف نیز از این قاعده مستثنی نیست. با تجمع اجتناب‌ناپذیر عرق، میکروب‌ها و سلول‌های مرده پوست، این گوشه دریایی می‌تواند خانه‌ای دنج برای رشد باکتری‌ها ایجاد کند .

درد نافشستشوی منظم می تواند از بوی بد ناشی از رشد باکتری جلوگیری کند

اگرچه بیشتر باکتری‌ها جای نگرانی ندارند، اما عفونت همچنان ممکن است و می‌تواند منجر به بوی کمتر از حد مطلوب شود . به گفته LiveStrong، برخی از توصیف‌کننده‌های رایجی که برای توصیف بوی استفاده می‌شوند عبارتند از: «پنیری، ترشی یا شبیه مدفوع». سایر نشانه های احتمالی عفونت می تواند شامل تورم، قرمزی، ترشح و تاول باشد و ممکن است نشان دهنده نیاز به مراجعه به پزشک باشد .

خوشبختانه مراقبت از بوی ناف معمولاً بسیار آسان است. شستشوی منظم با آب گرم و صابون می تواند یک راه موثر برای تمیز نگه داشتن ناف شما باشد . به عبارت دیگر، یک دوش ساده قدیمی احتمالاً این کار را انجام می دهد. UPMC به طور متناوب پیشنهاد می کند از یک قاشق چای خوری نمک و آب برای ایجاد محلول آب شور برای تمیز کردن آن استفاده کنید، سعی کنید با استفاده از لوسیون‌های بدن، از اضافه کردن رطوبت اضافی به منطقه خودداری کنید، زیرا مرطوب‌کردن بیشتر ناحیه می‌تواند شانس رشد باکتری‌ها را افزایش دهد.دفعه بعد که زیر دوش می‌روید، چند لحظه اضافی را صرف تمیز کردن داخل ناف خود کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا