سرگرمی :)

فواید سونا برای جسم و ذهن چیست؟

فواید سونا برای جسم و ذهن چیست؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((فواید سونا برای جسم و ذهن چیست؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

سونا چیست؟

بسیاری از فرهنگ های سنتی هزاران سال از روش های درمانی حرارتی برای درمان استفاده می کردند ، این قدمت به مایاها (۲۰۰۰ قبل از میلاد) و یونانیان و رومیان باستان (۳۰۰ قبل از میلاد) باز می گردد. امروزه ، استفاده از سونا در بسیاری از فرهنگ ها ، از سونا فنلاندی گرفته تا باستو سوئدی ، بانیاس روسی ، سونای کره ای ، و سونای ژاپنی حکایت دارد.

اصطلاح “سونا” می تواند به هر نوع اتاق یا دستگاه کوچک یا بزرگ طراحی شود که به فرد کمک می کند گرمای خشک یا گرمای مرطوب (بخار) را تجربه کند. اکنون سوناهای مادون قرمز (دور و نزدیک) نیز وجود دارند که از نور مادون قرمز ساطع می شوند و ادعا می کنند بدن را به طور موثرتری گرم می کنند.

انواع سونا :

سونا انواع مختلفی دارد ، از جمله:

سونا خشک سنتی ، که می تواند با آتش ، سنگ داغ ، گاز یا برق گرم شود. (در فرهنگ اسکاندیناوی یا فنلاند محبوب است)
سونا بخار ، جایی که می توانید با استفاده از آب بر روی عنصر گرم کننده بخار تولید کنید. (که اغلب در آبگرم و سالن های بدن سازی وجود دارد)
سونا مادون قرمز ، که از نور نامرئی در فرکانس های خاص برای نفوذ و گرم شدن مستقیم به بافت های بدن استفاده می کند.

سونا مادون قرمز در مقابل سونا سنتی:

سونا مادون قرمز یک اختراع اخیر است زیرا فقط با برق کار می کند. در دهه ۱۸۰۰ ، دکتر جان هاروی کلوگ از میشیگان درست همان زمان اختراع لامپ ها (که مقدار زیادی نور مادون قرمز از خود ساطع می کرد) ، لامپ هایی را اختراع کرد که او “حمام نور الکتریکی” می نامید .

پس از اینکه اختراع خود را در نمایشگاه جهانی شیکاگو ارائه داد ، یک کارآفرین آلمانی دستگاه را مشاهده کرد ، به دلیل توانایی های درمانی قدرتمند ، آن را تولید کرد و آن را به سراسر جهان فروخت.

سونا مادون قرمز چگونه کار می کنند:

در حالی که سونا های سنتی هوا را گرم می کنند تا بدن گرم شود ، سونا مادون قرمز از نور نامرئی درست زیر فرکانس های نور قرمز برای نفوذ و گرم کردن مستقیم بافت ها ، تا عمق حداکثر ۱٫۵ سانتی متری پوست استفاده می کنند. اگرچه چشم های ما آن را نمی بینند ، اما می توانیم آن را به عنوان گرمای ملایم و تابشی احساس کنیم.

مزایای  سونا برای سلامتی:

۱- سلامت قلب و فشار خون

مروری بر تمام یافته های پزشکی درباره سونا تاثیر آن را بر روی عروق کرونر نشان می دهد ، به ویژه در توانایی آنها در کمک به عادی سازی فشار خون و کاهش احتمال نارسایی احتقانی قلب. در واقع ، یک بررسی داده های هاروارد نشان دادکسانی که  ۴-۷ بار سونا  در هفته انجام میدهند ۴۰ درصد امکان دارد درگیر مشکلات قلبی شوند.

 به عبارت دیگر ، این مطالعه نشان داد که هر چه شخص بیشتر و مدت زمان بیشتری از سونا استفاده می کند ، مزایای آن بیشتر و به طور متوسط ​​، عمر آن شخص بیشتر میشود.

استفاده از تهویه گرما یا سونا از بسیاری جهات به ورزش قلبی عروقی شباهت دارد ، زیرا سیستم قلبی عروقی برای از بین بردن گرما مجبور است بیشتر کار کند. نه تنها باعث افزایش جریان خون ، تعریق و تناسب اندام قلبی عروقی می شود ، بلکه منجر به سرخوشی پس از ورزش می شود که در آن احساس آرامش ، شادی می کنید و درد کمتری را تجربه می کنید.

۲- تعریق و سم زدایی بدن

افزایش گردش خون و تعریق می تواند به سم زدایی کمک کند و از این طریق سونا درمانی به روند طبیعی سم زدایی بدن از طریق تعریق کمک می کند.

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که تعریق می تواند به کاهش رسوبات در بدن کمک کند. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۲ نشان داد که رسوبات سمی مانند آرسنیک ، کادمیوم ، سرب و جیوه در عرق افرادی که در معرض این فلزات مضر هستند یافت می شود. در یک گزارش موردی ، آنها دریافتند که سطح جیوه با درمانهای مکرر سونا نرمال می شود. باز هم ، این مزیت احتمالاً به دلیل تعریق زیاد هنگام انجام سونا است و نه مکانیسم خاص سونا.

۳-تسکین درد و بازیابی عضلات

سونا باعث افزایش پروتئین های شوک حرارتی ، آنزیم های آنتی اکسیدان و تحریک پاکسازی سلولی (اتوفاژی) می شود که می تواند به سلول های ما کمک کند مانند سلول جدید عمل کنند. در موش های مسن ، افزایش پروتئین های شوک گرمایی به تاخیر در پیری کمک می کند و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

استحمام سونا همچنین می تواند چندین هورمون ضد پیری از جمله هورمون های رشد انسانی و فاکتور رشد انسولین را افزایش دهد. به ویژه IGF-1 می تواند در بهبود آسیب ها کمک کند.

چندین پروتئین شوک حرارتی حتی بدون تمرین با وزنه حتی می توانند به افزایش توده عضلانی کمک کنند. از طریق بیولوژیکی مدولاسیون ، مادون قرمز درمانی دارای یک اثر ضد التهابی قدرتمند است که می تواند بهبودی آسیب را تسریع کند.

این دلیلی است که بسیاری از افراد ، از جمله لیدی گاگا ، برای تسکین درد به سونا مراجعه می کنند.

فواید سونا برای جسم و ذهن چیست؟
فواید سونا برای جسم و ذهن چیست؟

۴- بهبود عملکرد شناختی

درست مثل زمانی که برای دویدن می روید ، استفاده از سونا باعث افزایش اندورفین (هورمون شادی) و مواد مخدر (مسکن طبیعی درد بدن) و همچنین مولکولی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در مغز می شود.

BDNF باعث تحریک نوروژنز (رشد سلولهای جدید عصبی) در مغز شده و از سلولهای عصبی جدید در برابر آسیب محافظت می کند. بنابراین بهبود عملکرد BDNF برای عملکرد شناختی مهم است. بعلاوه ، سطح پایین یا غیر طبیعی BDNF ممکن است دلیل چندین بیماری روحی و روانی باشد.

سوناهای مادون قرمز همچنین می توانند با ایجاد تعادل مجدد در محور پاسخ استرس ، استرس را کاهش دهند. این می تواند به کاهش کورتیزول کمک کند و در نتیجه به مشکلات سلامتی مرتبط با استرس کمک می کند. سونا همچنین انتقال دهنده عصبی موسوم به نوراپی نفرین را بهبود می بخشد که می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

۵-کاهش وزن و سلامت متابولیک

برخلاف ادعای رایج ، استفاده از گرما و سونا مستقیماً باعث چربی سوزی و از بین رفتن سلول های چربی نمی شود. با این حال ، سونا می تواند با تغییر در محیط هورمونی به بهبود حساسیت به انسولین ، افزایش عضلات لاغر و کاهش چربی کمک کند. علاوه بر این ، سونا التهاب را نیز کاهش می دهد. بنابراین ، سونا درمانی می تواند از چاقی ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.

یک مطالعه ژاپنی نشان داد که دو هفته سونا درمانی باعث افزایش اشتها و مصرف غذا در افراد با وزن سالم می شود. با این حال ، در افراد دارای اضافه وزن ، استفاده از سونا مادون قرمز بسیار زیاد همراه با رژیم کم کالری منجر به کاهش قابل توجه وزن و چربی بدن می شود.

۶٫ کمک به رفع التهاب

همانطور که در بالا ذکر شد ، استفاده از سونا ممکن است باعث افزایش وجود پروتئین های شوک گرمایی شود ، که ضد التهاب هستند. به همین دلیل ، سونا می تواند به کاهش التهاب مزمن کمک کند. از آنجایی که التهاب تقریباً به همه بیماری های بزرگ مرتبط است ،پس کمک سونا به رعف التهاب ارزشمند است.

طبق تحقیق افرادی که به صورت مداوم از سونا استفاده میکنند استرس کمتری تجربه میکنند.

۷٫ بخوابید

به گفته دکتر مایکل بروس ، روانشناس بالینی با تأیید مجوز داروی خواب ، افت شدید دمای بدن در شب یکی از نشانه های شبانه روزی است که بدن می گوید زمان خوابیدن است. او توضیح می دهد که چرا حمام گرم یا دوش قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. از آنجا که سونا به طور معمول بدن را بسیار گرمتر از دوش آب گرم می کند ، می تواند بدن را چند ساعت طول بکشد تا بخوابد. به منظور بهبود کیفیت خواب خود ، استفاده از جلسه سونا در بعد از ظهر یا قبل از شام را در نظر بگیرید تا بدن بتواند تا قبل از خواب خنک شود.

یک مطالعه ژاپنی همچنین نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه مادون قرمز دور کیفیت خواب را در موشهای صحرایی و افراد بی خواب بهبود می بخشد.

۸٫ کمک سونا به سلامت پوست

به منظور از بین بردن گرما ، بدن شما جریان خون به پوست را افزایش می دهد. علاوه بر این ، پوست با این روند سازگار می شود و باعث سالم تر شدن پوست می شود. یک مطالعه در آلمان نشان داد که پوست افرادی که از سونا  به طور منظم استفاده می کنند بهتر می تواند رطوبت را حفظ کند و PH پوست را سالم حفظ کند. بعلاوه ، این کاربران سونا سبوم کمتری روی پیشانی خود داشتند و این نشان می دهد که احتمال آکنه در آنها کمتر است.

مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هم التهاب و هم آسیب پذیری سد پوست را شامل می شود. با کمک به تقویت سد پوست و کاهش التهاب کلی ، انجام سونا مادون قرمز در صورت تحمل ، می تواند به شما در رفع این مشکلات پوستی کمک کند.

خطرات و احتیاطات استفاده از سونا:

اگرچه استفاده از سونا به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود ، هر کسی که استفاده از سونا را در نظر دارد باید ابتدا با پزشک یا متخصص پزشکی کاملاً مشورت کند ، زیرا برخی از افراد  دارای شرایط ژنتیکی هستند که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و مشکلات سلامتی ناشی از استفاده از سونا شود.

هشدارهای عقل سلیم نیز شامل پرهیز از تماس مستقیم با عناصر گرمایشی برای جلوگیری از سوختگی ، استفاده نکردن از سونا بیش از زمان توصیه شده یا استفاده از سونا پس از استفاده از الکل و ورزش است.

هر کسی که تازه به استفاده از سونا می پردازد باید به آرامی در دمای پایین تر و دوره های کوتاه تر شروع به کار کند و به تدریج دما و مدت زمان استفاده از سونا را افزایش دهد. اگر احساس خوبی ندارید ، استراحت کنید یا کار را تمام کنید. (بدنتان را خسته نکنید)

منبع:wellnessmama

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا