ریپورتاژ

لنت ترمز و نشانه های تمام شدن آن

در یک خودرو فقط حرکت نیست که مهم است؛ اینکه بتوانید خودرو را کنترل کنید و به موقع توقف نمائید و یا کاهش سرعت داشته باشید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

لنت ترمز، قطعه فوق ایمنی

یکی از قطعات فوق ایمنی در خودرو لنت ترمز (Brake Pad) است که نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز خودرو ایفا می‌کند. برای اینکه یک سیستم ترمزی به خوبی عمل کند، لازم است که لنت ترمز خوبی داشته باشد. زمانیکه پای خود را روی پدال ترمز قرار می‌دهید، فشار وارده از طریق پا بوسیله‌ی بوستر ترمز تقویت شده و در قالب نیروی هیدرولیکی توسط روغن ترمز یه پشت لنت ترمز دیسکی اعمال می‌شود. لنت ترمزها به سطح دیسک فشرده شده و با ایجاد اصطکاک باعث کاهش سرعت چرخش چرخ و در نهایت توقف آن می‌شود.

ویژگی‌های لنت ترمز خوب

با توجه به این مساله که لنت ترمز با نقش اصطکاکی که در کاهش سرعت خودرو و ترمز دارد، اصلی‌ترین ویژگی‌ای که لنت ترمز باید داشته باشد، ضریب اصطکاک خوب و متناسب با نوع خودرو است؛ به نحوی که در تمامی شرایط ثابت بماند و دستخوش تغییرات در مواجهه با حرارت نگردد.

ضریب اصطکاک در یک لنت خوب تعیین کننده طول خط ترمز است.

این ثبات ضریب اصطکاک در درجه حرارت بالا به این دلیل است که لنت ترمز ها در ترافیک‌های شهری، به راحتی در دمایی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دارند، و در ترافیک مسیرهای شیب‌داری همچون جاده چالوس و جاده لواسان این دما تا ۳۵۰ الی ۴۰۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. لذا نه تنها ضریب اصطکاک در دمای معمولی مهم است، بلکه ثبات آن در دماهای بالا نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

زمانیکه لنت ترمز داغ می‌شود، اگر ثبات رفتاری مانند حالت سرد را نداشته باشد، علاوه بر اینکه طول خط ترمز آن افزایش می‌یابد راننده نیز با فشار پدال همچنان انتظار همان رفتار اصطکاکی سابق را دارد، که به این ترتیب عدم کیفیت در یک فاکتور باعث تصادف با مانعی که در سر راه راننده قرار گرفته است می‌شود و متاسفانه راننده شانس اینکه دوباره لنت باکیفیت‌تری را انتخاب کند، به احتمال زیاد نخواهد داشت.

از دیگر ویژگی های کیفی بسیار مهم و فوق ایمنی لنت ترمز مقاومت چسبندگی مواد اصطکاکی لنت به کفشک لنت می‌باشد. اگر چسب کیفیت لازم را نداشته باشد، ترکیب لنت ترکیب پایدار و مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی را نخواهد داشت. و یا اینکه اگر سطح کفشک چرب و آلوده باشد، به مرور زمان لنت از کفشک جدا شده و یا فاصله می‌گیرد و علاوه بر خطر احتمالی جدا شدن لنت از کفشک، موجب ارتعاش و نویز نیز می‌گردد.

تفاوت لنت خوب با لنت کم کیفیت در همین نکاتی است که در نگاه اولیه به لنت نمی‌توان به آن پی برد.

لنت ترمز دیسکی و کفشکی

در خودرو‌های سواری بیشترین نوع مصرفی، چه در محور جلو و چه در محور عقب، لنت ترمزهای دیسکی می باشند، و نوع کفشکی لنت ترمز ها همچنان در محور عقب برخی از انواع خودروها استفاده می‌شود. علت جایگزینی لنت ترمز های دیسکی به جای کفشکی در اغلب خودروها مزیت های فنی آن در ترمزگیری می باشد، ولی لنت ترمز های کفشکی به دلیل اقتصادی بودن در طراحی خودرو، همچنان در خودرو های اقتصادی و به دلیل کارکرد در خودرو های قدرتی در محور عقب وانت ها و ماشین های آفرود کاربرد دارند.

این قطعه هم مثل بقیه بخش‌های خودرو نیاز به نگهداری و همچنین دقت بسیار در انتخاب صحیح دارد.

تا اینجا به اهمیت این قطعه در خودرو پرداختیم و اکنون نیاز است که بدانیم چه هنگام باید لنت ترمز را تعویض کرد.

چه زمانی باید لنت ترمز را عوض کنیم ؟

اولین نشانه ای که واضح است چراغ هشدار ترمز است که وجود یک عیب در سیستم ترمز را نشان می دهد و باید سیستم ترمز بررسی گردد.

دومین علامت صدا دادن ترمز موقع ترمز گرفتن است که یا نشانه تمام شدن آن است یا اینکه چیزی به تمام شدن آن نمانده است.

اما اگر کل سیستم ترمز آسیب دیده بود فرمان، پدال و کل خودرو شروع به لرزیدن می کند.

علامت دیگری که میتوان بیان کرد کشیده شدن خودرو به یک سمت در مواقع ترمز گرفتن است.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز

از آنجایی که هربار از پدال ترمز استفاده می‌کنید، لنت ترمز درگیر می‌شود، بعد از مدت زمانی این قطعه دچار سایش شده و به اصطلاح تمام می‌شود. اما این مساله که یک لنت ترمز چه زمانی تمام می‌شود، بستگی به موارد مختلفی همچون مواد مورد استفاده در تولید لنت ترمز، نوع خودرو و نوع رانندگی دارد.

هشدارهای تمام شدن لنت ترمز

با توجه به فوق ایمنی بودن این قطعه راننده باید از هشدارهای مربوط به تمام شدن لنت آگاه باشد. این هشدارها به دو صورت انجام می شود:

  • هشدار توسط سنسورهای الکتریکی:
    در سیستم های هشداردهنده الکتریکی، تکه ای فنر فلزی با طول مشخص بر روی لنت نصب می‌شود. در هنگام اتمام لنت از تماس این قطعه با سطح دیسک صدای شبیه سوت ایجاد می شود که نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز است.
  • هشدار توسط سنسورهای الکتریکی:
    در سیستم های هشداردهنده الکتریکی با سائیده شدن قسمت عایق سنسور، انصال منفی سیم سایش با بدنه برقرار شده و چراغ پشت آمپر روشن خواهد شد. کشیده شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمزگیری هم می‌تواند نشانه خرابی سیستم ترمز و یا لنت ترمز باشد. از طرف دیگر در خودروهایی که مجهز به سیستم ABS هستند، لرزش پدال ترمز می‌تواند یک راه تشخیص برای خرابی لنت ترمز باشد.

خرید لنت ترمز باکیفیت

با توجه به موارد گفته شده، انتخاب یک لنت ترمز استاندارد و باکیفیت کار ساده‌ای نیست، چون موارد زیادی در ویژگی‌های لنت تاثیر دارند که با چشم قابل دیدن نیست. پس توصیه می‌شود که جهت خرید لنت ترمز باکیفیت حتما به برندهای معتبر قطعات یدکی و فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی خودرو مانند (https://gisp.ir/)مراجعه کنید.

یک لنت ترمز خوب علاوه بر نداشتن نویز و ترمزگیری خوب، کمترین سیاهی و گردو غبار آلاینده را بر روی رینگ چرخ تولید می‌کند و از طرف دیگر سازگار با محیط زیست است.

گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، باکیفیت و استاندارد است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند؛ به راحتی می‌توانید قطعات یدکی انوع خودروها را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس تهیه کنید. در اینجا خاطر نشان شویم که یکی از اصلی ترین الزامات اروپا برای اخذ مجوز تولید و یا صادرات لنت ترمز، و همچنین اخذ تائیدیه خودروسازان داخلی به منظور کسب مجوز تامین لنت برای خط تولید خودروساز، برآورده کردن الزامات تست های جاده ای طول خط ترمز است، که قطعات جی آی اس پی تمامی این تست ها را پشت سرگذاشته و مورد تائید خودروسازان است.

برای دریافت اطلاعات فنی در خصوص قطعات یدکی پژو ۲۰۶ می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://gisp.ir/automakers/ikco/206/

جی آی اس پی، نماینده انحصاری لنت ترمز رایکام در ایران

  • لنت ترمز رایکام تولید شده با تکنولوژی تمام اتوماتیک به روش positive molding و طبق الزامات اتحادیه اروپا
  • بدون نویز، مستحکم و باترمزگیری عالی در تمام شرایط آب و هوایی و بدون غبارهای آلاینده ی رینگ چرخ، سازگار با محیط زیست و بدون آلاینده های آزبست، سرب و مس
  • رایکام تامین کننده خطوط تولید خودروسازان مطرح جهان (BMW ، FIAT ، CRISLERو …)
  • رایکام تامین کننده شرکت های محورساز مطرح جهان ( Brembo ، Continental ، Mando و …)

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

 

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا