ریپورتاژ

طرز تهیه و مواد مورد نیاز برای قورمه سبزی مجلسی برای ۸ نفر

قورمه سبزی یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی است که قطعا اگر از شما بپرسند که چند غذای ایرانی را نام ببرید، قورمه سبزی یکی از ان ها خواهد بود. خورش قورمه سبزی را از گوشت قورمه به همراه سبزی های مخصوص درست می کنند که در کنار پلوی ایرانی و سالاد شیرازی ترکیبی بی نظیر را می سازند.

اما نباید فراموش کرد که طرز تهیه قورمه سبزی نکات ریزی دارد که شاید هیچ آشپزی آن ها را برای شما نگوید و اگر همیشه در تهیه این غذا به نتیجه ی دلخواهی که باید نرسیده اید، با ادامه ی این مطلب همراه باشید تا بهترین قورمه سبزی که تاکنون درست کرده اید را تجربه کنید.


مواد مورد نیاز برای تهیه قورمه سبزی برای ۸ نفر

در ابتدا باید توجه کنید که برای انتخاب گوشت قورمه سبزی، بهترین نوع گوشت، سردست گوسفندی و یا ران گوسفندی است. قورمه هم در اصطلاح به معنای گوشتی است که با روغن خود به مدت طولانی و دمای کم حرارت می بینید تا به همراه نمک آماده شود.

  • لوبیا قرمز خیس خورده: ۴۰۰ گرم
  • پیاز قرمز متوسط: ۳ عدد
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چای خوری
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • سبزی خورشتی: ۵۰۰ گرم
  • قلم گوسفندی: ۳ الی ۴ عدد
  • لیمو عمانی: برای هر نفر یک عدد
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • گوشت سردست گوسفندی: ۱۵۰۰ گرم

مراحل تهیه قورمه سبزی رستورانی

اگر می خواهید قورمه سبزی درست کنید که همه انگشت به دهن بمانند و از مزه غذای شما لذت ببرند سعی کنید که مراحل زیر را دقیقا اجرا کنید.

مرحله اول (آماده کردن آب خورش)

قلم های گوسفندی را به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل آب بجوشانید تا آب قلمه آماده شود که در طرز تهیه قورمه سبزی با کیفیت بسیار موثر است. آب قلمه شاید اصلی ترین علت فرق بین قورمه سبزی خانگی با قورمه سبزی است که در رستوران خورده اید.

قلمه ها را به همراه آب بار بگذارید و به اندازه نصف قاشق چای خوری زردچوبه و نصف یکی از پیاز ها را به آن اضافه کنید. توجه کنید که هر مقدار در این مرحله آب اضافه کنید به همان اندازه هم حجم نهایی قورمه سبزی شما خواهد بود.

یک ساعت پس از بار گذاشتن قلمه، نمک را به آب آن اضافه کنید.

مرحله دوم (سرخ کردن سبزی خورشتی)

سبزی خورشتی شامل؛ جعفری، گشنیز، تره و شنبلیله است. سبزی ها را با هم مخلوط کنید و به خوبی آن ها را ریز کنید. سرخ کردن صحیح سبزی یکی از مراحل مهم در نتیجه ی نهایی خورش است.

مقدار کمی روغن به تابه اضافه کنید و روی حرارت متوسط سبزی ها را اضافه کنید. حرارت باید زیاد نباشد تا بسوزد و کم هم نباشد تا آب بیندازد. به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه سبزی ها را تفت دهید و حتما هم بزنید.

یکی از نشانه های آماده شدن سبزی سرخ شده برای قورمه سبزی، پررنگ شدن آن است و اینکه با فشار دادن مقداری از سبزی، روغن سبز رنگ بیرون بزند و آب داخل سبزی نباشد.

دو دقیقه پیش از آماده شدن، یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم (آماده کردن گوشت قورمه)

در این مرحله پیاز ها را اول به دو قسمت تقسیم کنید، و بعد دوباره و در جهت دیگر نصف کنید و پیاز ها را ریز کنید. داخل تابه داغ به همراه مقدار خیلی کم روغن مقداری تفت دهید تا فقط رنگ پیاز ها تغییر کند.

سپس گوشت های قورمه سبزی را به آن اضافه کنید و با پیاز ها تفت دهید تا رنگ گوشت هم تغییر بکند. توجه داشته باشید که حرارت شعله باید به حدی باشد که گوشت آب نیندازد.

مرحله چهارم (بار گذاشتن گوشت قورمه)

آب قلمه ای که از قبل آماده کرده ایم را از صافی عبور می دهیم و به قورمه ای که در مرحله ی قبل آماده کرده ایم اضافه می کنیم تا به مدت ۱۰ دقیقه با هم بجوشند.

مرحله پنجم (اضاف کردن لوبیا به خورش)

بعد از اینکه ۱۰دقیقه مرحله ی قبل تمام شد، لوبیا ها را به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا باز هم به مدت ۱۰ دقیقه به همراه خورش بپزد. تفاوت زمان پخت گوشت و لوبیا و سبزی علت اصلی در زمان اضافه کردن آن ها به خورش قورمه سبزی است.

مرحله ششم (اضافه کردن سبزی به خورش)

در این مرحله سبزی سرخ شده که از قبل آماده کرده ایم را به خورش اضافه می کنیم و در قابلمه را می بندیم تا به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به همراه خورش بپزد.

دمای شعله را در این مرحله از متوسط کمتر می کنیم.

مرحله هفتم (اضافه کردن لیمو عمانی)

در این مرحله باید توجه کنید که حتما لیمو عمانی ها را بشکافید و دانه های آن را خارج کنید و حتما هم به این نکته توجه کنید که لیمو از داخل کپک نزده باشد.

اضافه کردن تخم لیمو عمانی به غذا باعث می شود که اگر بخواهید دوباره خورش را گرم کنید مزه آن به تلخی بزند. اضافه کردن لیمو عمانی به خورش در ۱۰دقیقه آخر پیش از خاموش کردن شعله باید باشد.

مرحله هشتم (اضافه کردن فلفل سیاه)

در این مرحله پس از پختن لیمو عمانی ها، به اندازه ی یک قاشق چای خوری فلفل سیاه را اضافه کنید و با قورمه سبزی هم بزنید و زیر شعله را خاموش کنید.


نکات مهم در تهیه قورمه سبزی

  • لیمو عمانی ها را نصف کنید و دانه های آن را خارج کنید و حتما در ۱۵ دقیقه آخر آن را اضافه کنید.
  • به سبزی قورمه سبزی و گوشت آن نمک اضافه نکنید و نمک را در آب قلمه استفاده کنید.
  • برای سرو خورش توجه کنید که به محض خاموش کردن شعله غذا را سرو نکنید و اجازه دهید تا روغن خورش سر بگیرد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا