جالبه ؛)

نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد و پرورش آن در آپارتمان

سنبل یکی از گلهای زیبای بهاری است و طرفداران زیادی در نوروز دارد. سنبل گیاهی است که از زمانهای قدیم کاشتن آن متداول بوده است .گیاه سنبل از خانواده سوسنیها و پیازی ، به بلندی ۱۵ تا۲۰ سانتیمتر و گل های زودرس آن بشکل خوشه انتهای ساقه گوشتی معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشود و به رنگهای سفید ، قرمز ، آبی ، بنفش ، صورتی و زرد و غیره است. از آنجایی که روزهای نوروزی تازه به پایان رسیده است ، ممکن است بسیاری از افراد اقدام به دور انداختن گل سنبل خشک شده خود کنند. اما عجله نکنید!  ما می خواهیم روش نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد و پرورش آن در آپارتمان را به شما آموزش دهیم. برای شناخت گیاهان آپارتمانی نیز کلیک کنید

روش نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد و پرورش آن در آپارتمان

برای نگهداری پیاز سنبل برای سال بعد روش ساده‌ای وجود دارد، البته لازم است بدانید گل سنبل برای گلدهی مجدد، نیاز به یک دوره گرمایی سالانه و یک دوره سرمایی دارد. یعنی لازم است پس از گذراندن گرمای تابستانی، سرمای زمستانی را نیز تجربه کند تا سال بعد گل بدهد.
نگهداری پیاز سنبل
مراحل نگهداری پیاز سنبل در یخچال به شرح زیر است:
  • در این روش بعد از خشک شدن گل سنبل داخل گلدان، گلدان را در محلی خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و تا زمانی که برگهای سنبل شما سبز است به آبیاری ادامه دهید تا پیاز در خاک کاملا سفت و سخت شود. (توجه داشته باشید میزان آبیاری را به تدریج کمتر کنید چرا که آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیده شدن پیاز در گلدان می‌شود.)
  • بعد از ریختن و خشک شدن برگ سنبل که تقریبا اواسط بهار و با گرم شدن هوا همراه است، باقیمانده برگها و ساقه سنبل را با قیچی از انتها ببرید.
  • گلدان را به محلی تاریک و خنک انتقال دهید. به این منظور می‌توانید گلدان را داخل روزنامه یا گونی بپیچید و آن را در یخچال و یا محل سرد دیگری مانند انباری یا زیر پله‌ها بگذارید. (درون فریزر نگهداری نکنید.)
  • البته می‌توانید پیاز سنبل را نیز به آرامی از گلدان خارج نموده و خود پیاز را داخل روزنامه بپیچید، ولی توصیه می‌کنیم اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، نگهداری پیاز سنبل خود را درون همان گلدان ادامه دهید
  • اگر پیازها را از گلدان خارج کردید، بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کنید و نباید آن را با آب بشویید؛ چون می‌تواند باعث پوسیدگی پیاز گیاه در طی مدت انبارداری شود.
  • دمای یخچال برای نگهداری پیاز سنبل (ترجیحا با گلدان) باید بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد باشد. همچنین بهتر است قبل از انتقال پیاز سنبل به داخل یخچال، آن را با محلول قارچ کش، ضد عفونی نمایید تا احتمال آلودگی به قارچ کاهش یابد.
  • به پیاز سنبل خود تا نزدیکی‌های زمستان دست نزنید.
  • پیاز را در اواخر بهمن بکارید و یا گلدان را به مکان مناسب انتقال دهید.

نحوه نگهداری پیاز گل سنبل تا سال بعد

به منظور نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد، بعد از خرید پیاز سنبل، پیاز باید یک دوره گرمایی و سرمایی را دیده باشد. یعنی پیاز این گل پس از گذراندن تابستان، باید سرمای زمستان را نیز تجربه کند که در سال بعدی گل بدهد. پس از خشک شدن گل سنبل، گلدان را به محیط خنک و دور از تابش نور خورشید منتقل کنید. سپس آبیاری را تا زمان سبز ماندن برگ ها ادامه دهید و به مرور آبیاری را کم کنید.با این کار پیاز فاسد و خراب نمی شود. پس از خشک شدن برگ ها، ساقه را با قیچی از انتها ببرید. سپس گلدان را درون روزنامه یا پارچه بپیچید و داخل یخچال، انبار یا محیط تاریک و سرد بگذارید. همچنین این امکان را دارید که پیاز را از داخل گلدان خارج کرده و بقیه مراحل را طی کنید. البته این کار باید با دقت تمام انجام شود.

گلدان خشک را کجا و چه طور نگهداری کنیم؟

پیازها دارای ۳ سیکل زندگی هستند. گرما – سرما – گرما. گل سنبل هم که یک گل پیازی است رسیدگی زیادی نمی‌خواهد فقط  کمی دقت در جابجایی‌اش و توجه به  این سه سیکل، نتیجه‌اش می‌شود یک گلدان زیباتر. بعد از تمام شدن مهمانی و خشک شدن گل، گلدان را در جای خنک می‌گذاریم و تا زمانی که برگ‌هایش سبز است به آن آب می‌دهیم تا پیاز کاملا سفت شود. برگ‌هایش که ریخت، آبیاری را قطع می‌کنیم. زمان ریزش برگ‌ها بستگی به دمای هوا دارد که معمولا این زمان با گرمای هوا مصادف می‌شود.
نگهداری پیاز سنبل
در حالت طبیعی وقتی پیاز به قدر کافی سفت شود برگ‌ها خود به خود می‌ریزند ولی خودمان هم می‌توانیم با قیچی برگ‌ها را کف بر کنیم. فقط حواسمان باشد اگر آبیاری بیشتر از حد معمول باشد، پیاز می‌گندد. حالا بهتر است گلدان را به یک جای خنک و تاریک منتقل کنیم تا پیاز سالم و زنده بماند. خنک بودن می‌تواند روی اندازه‌ٔ گل در سال بعد مؤثر باشد. این محل خنک می‌تواند گوشه‌ٔ حیاط، روی تراس، روی راه پله، انباری، پارکینگ و یا هر قسمت خنک خانه باشد.  در این حالت روی گلدان را حتما با یک روزنامه یا گونی می‌پیچیم تا گیاه نور نبیند و بفهمد فصل استراحتش است و به خواب برود.
البته آن‌هایی که در این کار سررشته دارند می‌گویند می‌توانیم پیاز را هم از گلدان خارج کرده، لای یک روزنامه بپیچیم تا عرق نکند و در همان جای خنک و تاریک نگه داری کنیم. بعضی‌ها حتا آن را توی یخچال نگه داری می‌کنند که این کار، روش چندان مرسومی نیست. ولی اگر خواستید این کار را بکنید دمای یخچال باید حدودا ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد باشد. بهتر است قبل از انتقال پیاز به یخچال آن را با قارچ کش ضدعفونی کرد تا آلوده به قارچ نشود. مدت زمان بیرون ماندن پیاز از گلدان از اوایل خرداد ماه تا حوالی دی و بهمن به درازا می‌کشد. بعد از پایان این دوره پیاز را در گلدان می‌کاریم. خاک گلدان هم باید ماسه‌ای باشد.

شرایط محیطی گل سنبل

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری گل سنبل عبارت است از:
خاک : خاک مناسب برای گل سنبل کوکوپیت و پیت ماس یا مخلوطی از کود، خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه است.
نور:  گل سنبل در زمان گلدهی به نور زیادی نیاز دارد، پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنورترین مکان خانه را برای این گل زیبا انتخاب کنید.
آبیاری:  نیاز آبی گل سنبل کم است. سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک خشک میشود.
کود دهی:  بهتر است مقداری (۱۰ درصد) کود دامی یا ورمیکمپوست به خاک در زمان کاشت گل سنبل اضافه گردد.
[تعداد: 3   میانگین: 2.7/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا