آشپزی

طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه با نکته های طلایی

 خورش بامیه یک خورش اصیل ایرانی است که با بامیه طبخ می شود. این خورش را می توان به صورت ترش یا ملس تهیه نمود. در این خورش از گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ استفاده شده است. این خورش را می توان در کنار لیمو ترش تازه و سبزی و برنج سفید یا کته سرو نمود. از آن جا که بامیه خواص بسیاری دارد، خورش بامیه برای سلامتی می تواند مفید باشد که توصیه می شود برای کودکان و نوجوانان در حال رشد تهیه کرد.

طرز تهیه خورش بامیه

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه خورشتی ۳۰۰ گرم
گوشت تکه شده ۳۰۰ گرم یا ۴ تکه ران مرغ
پیاز ۱ عدد
سیر ۴ حیه
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه و آبغوره به مقدار لازم

آموزش مرحله به مرحله خورش بامیه

مرحله اول

برای تهیه خورش بامیه خوشمزه و مخصوص در ابتدای کار، پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله دوم

سپس پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا عطر و بوی آن خارج شود. گوشت را اضافه کرده و تفت می دهیم تا آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند.

مرحله سوم

در این مرحله، ادویه ها را به جز نمک به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها به طور کامل خارج شود. در ادامه گوجه ها را شسته و پوره می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله چهارم

سپس به اندازه ای که روی گوشت را آب بگیرد به آن آب اضافه کرده و ۲ ساعت زمان می دهیم تا با شعله کم گوشت پخته شود. می توان تمام مراحل فوق را در زود پز انجام داد و زمان پخت گوشت را به ۱ ساعت کاهش داد.

مرحله پنجم

حالا بامیه ها را پاک می کنیم. برای این منظور ته بامیه را به مقداری جدا می کنیم که بامیه زخمی یا باز نشود وگرنه خورش لزج می شود. بعد از آن بامیه ها را شسته و کنار می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود و خشک شوند.

مرحله ششم طرز تهیه خورش بامیه

سپس یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس بامیه ها را درون آن می ریزیم و تفت می دهیم به طوری که بامیه ها کامل تغییر رنگ پیدا کند و سرخ شود. هرچه بامیه ها بیشتر سرخ شود خوشمزه تر است.

اما املاح معدنی و خواص آن کاهش می یابد، به همین منظور توصیه ما این است که انها را بیش از حد سرخ نکنید. بامیه سرخ شده را به خورش اضافه کرده و در صورت نیاز کمی دیگر آب جوش به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

سپس می گذاریم خورش بپزد و به غلظت دلخواه برسد. در ادامه حدودا به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا بامیه ها هم پخته شود. در ادامه زمانی که خورش به روغن افتاد، آب لیمو ترش را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم به جای لیمو ترش از تمبر هندی خیس خورده و از صافی عبور کرده و نمک را اضافه می کنیم و بعد از این که خورش جا افتاد، آن را در ظرف مناسب سرو می کنیم. این خورش را کنار هر نوع برنج یا کته ای می توان تهیه و سرو نمود.

طرز تهیه خورش بامیه خوشمزه با نکته های طلایی

نکات طلایی طرز تهیه خورش بامیه

ادویه ها و چاشنی ها

خورش بامیه به دلیل اینکه یک خورش جنوبی است معمولا با ادویه های مانند فلفل قرمز تند و پودر زنجبیل تهیه می شود ، البته ما به دلیل اینکه این دستور را برای تمام مردم عزیز ایران قرار داده ایم ، فلفل قرمز و پودر زنجبیل را از دستور آن حذف کردیم.

در صورتی که به غذاهای تند علاقمند هستید می توانید نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل هم به خورش تان اضافه کنید. ادویه هایی مثل پودر پیاز و پودر سیر و پاپریکا هم می توانند این خورش را خوشمزه تر کنند.

در دستور اصلی خورش بامیه زعفران وجود ندارد اما اگر می خواهید خورش خوشرنگ تری را با عطر زعفران تجربه کنید می توانیدیک یا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ نیز در زمان اضافه کردن بامیه ها به خورش اضافه کنید.

جلوگیری از لزج شدن خورش بامیه

یکی از دلایل مهمی که خیلی از افراد نمی توانند با خورشت بامیه ارتباط برقرار کنند این است که این خورش در اکثر مواقع لزج می شود. برای جلوگیری از لجز شدن خورش بامیه فقط باید چند نکته را رعایت کنید که خیلی هم سخت نیستند.

اول اینکه از بامیه های ریز استفاده کنید که بافت بسیار منسجم تری نسبت به بامیه های درشت دارند و به همین دلیل در هنگام پخت به راحتی باز نمی شوند. دوم اینکه هنگام تمیز کردن بامیه ها به بافت بدنه بامیه آسیب نزنید.

سوم اینکه اجازه دهید خورش با حرار بسیار ملایم پخته شود زیرا زیاد کردن حرارت خورش باعث وا رفتن بامیه ها می شود و در پایان توصیه می کنیم این خورش را زیاد و با شدت هم نزنید چون بامیه ها پس از پخت خیلی نرم و آسیب پذیر می شوند و با کوچک ترین حرکتی از هم باز می شوند.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا