سرگرمی :)

چله کلیمیه چیست؟چه چله ای بگیرم؟

چله کلیمیه چیست؟چه چله ای بگیرم؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((چله کلیمیه چیست؟چه چله ای بگیرم؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

چله گرفتن، به منظور پاک شدن از خصلت های زشت و دریافت فضیلت ها و نیز گرفتن حاجت ها، یکی از سنت های اسلامی است، اما در بین زمان های مختلف، چله ای که از اول ماه ذی القعده شروع می شود و تا دهم ذی الحجه ادامه دارد بسیار تاکید شده است.

چله کلیمیه چیست؟

حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین می فرماید: «از اول ذی القعده تا دهم ذی حجّه که اربعین موسای کلیم است، این یک فصل مناسبی است؛ بهار این کار است. این اربعین گیری، این چله نشینی همین است! وجود مبارک موسای کلیم ۴۰ شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود: و واعدنا موسی ثلاثین لیلهً فاتممناها بعشر فتمّ میقات ربّه اربعین لیله. به او وعده دیدار و ملاقات خصوصی دادیم؛ آمد به دیدار ما. اوّل ۳۰ شب بود؛ بعد ۱۰ شب اضافه کردیم، راهش باز بود؛ جمعاً شد۴۰ شب.»

باید توجه داشت که به قول فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی، انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد می تواند چله بگیرد، اما بهار چله، این ۴۰ شب است، یعنی از اوّل ذی القعده تا دهم ذیحجّه.

انجام چله هم آداب خاصی دارد، لازم است انسان مراقبت هایی را داشته باشد، به طور مثال مواظب دهانش باشد که غذای بد وارد دهانش نشود، مواظب زبانش باشد که حرف بد نزند، مواظب گوشش باشد که حرف بد نشنود و مواظب چشمش باشد که نگاه بد نکند؛ آنوقت سایر کارها خوب است.

برای انجام چله اذکار و سوره هایی پیشنهاد شده است مانند قرائت قرآن، خواندن زیارت جامعه کبیره، جامعه صغیره، ذکر لااله الاالله روزی۱۰۰۰ مرتبه، صلوات روزی ۳۵۰ مرتبه، ذکر یابصیر ۳۰۳ مرتبه و نیز ذکر استغفار در این ۴۰ روز هر روز ۷۰ مرتبه.

همچنین قرائت زیارت وارث و زیارت عاشورا و نیز حدیث کسا نیز در چله گرفتن توصیه شده است اما لازم به ذکر است که در چله نیز نیت بسیار مهم است و هرچند که چله به هر نیتی که گرفته شود آثار معنوی خود را دارد اما بهتر است که ثواب آن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) باشد.

چله کلیمیه چیست؟چه چله ای بگیرم؟
چله کلیمیه چیست؟چه چله ای بگیرم؟

توصیه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره) درباره چله گرفتن:

مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره) در مراقبات خود می فرماید: در اربعینیات که انسان می‏ خواهد به مراقبه بپردازد، گویی به شیطان اعلام جنگ داده است؛ زیرا شخص غیر مراقب که نفس او رها است، در غفلت از حق است و تحت ولایت شیطان است. با ورود انسان در اربعینیات، شیطان همه ی جنود خود را به جنگ با او می‏ فرستد و سالک در آغاز نمی تواند یک باره با همه ی آن ها مقابله کند. و لذا استاد می‏ فرمود سالک باید بررسی کند که کدام سرباز شیطان بیشتر او را درگیر می کند و در مقابل کدام رذیله ی اخلاقی ضعیف تر است و شیطان از کدام طریق بیشتر بر او وارد می شود و مراقبه را بر آن متمرکز کند، که در این صورت موفق خواهد شد.

منبع:هدانا،دانا،شبستان

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا