پزشکیجالبه ؛)

نگهداری از حیوانات خانگی موثرترین داروی مقابله با استرس و اضطراب

تاثیر بی نظیر نگهداری از حیوانات خانگی در آرامش انسان

نگهداری از حیوانات خانگی چگونه موجب کاهش چشم گیر استرس و اضطراب می شود؟

اگر بعد از شلوغی های روزمره یا شنیدن اخبار ناخوشایند و یا حتی قبل از شروع هر کاری که در شما تشویش و نگرانی ایجاد می کند با شخصی صحبت کنید که توصیه های او موجب آرامش شما شود طبیعاتا از بار نگرانی و استرس شما کاسته خواهد شد اما اگر برعکس با شخصی هم کلام شوید که توصیه های منفی  و آزار دهنده ، حاصل گفتگوی شما باشد، دو چندان شدن بار روانی و فشار ناشی از استرس و اضطراب را برای شما به همراه خواهد داشت.

حال فرض کنید یک یک گربه ی زیبا و آرام شنونده غرغر های شما باشد؟ این حیوان نجیب و زیبا فقط و فقط به شما گوش می دهد و با حرکاتی که برای شما دلنشین است به شما نشان می دهد که تمام سخنان شما را شنیده است.

درست در همان لحظه ای که حرکات دلنشین حیوان خانگی تان، در دل شما می نشیند در مغز شما درصد ترشح سروتونین (هورمون شادی) افزایش یافته و احساس آرامش و نشاط در شما تقویت می گردد و این پدیده کاهش استرس و اضطراب در شما را به همراه دارد.

نگهداری از حیوانات خانگی
نگهداری از حیوانات خانگی

در ادامه با جزئیات بیشتری به دلایل کاهش استرس و اضطراب با نگهداری از حیوانات خانگی خواهیم پرداخت:

افزایش ترشح هورمون سروتین با بازی با حیوانات خانگی

بازی کردن با یک حیوان و تماشای واکنش های شیرین و دلچسب حیوان که صمیمیت بین انسان وحیوان را نمایش می دهد، منبع عظیمی از آرامش است و افزایش فعالیت سروتونین در مغز را به همراه دارد.

محققیقن طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که نگهداری از حیوانات خانگی و بازی کردن با آنها تا ۴۰ درصد از فشار روانی روزانه فرد را کاهش می دهد.

افزایش هورمون های اکسی توسی،پرولاکتین و دوپامین با ایجاد ارتباط فیزیکی با حیوانات خانگی

مطالعات  نشان داده‌اند قراردادن سرتان روی پشم‌های حیوان به مدت چند دقیقه منجر به ترشح هورمون‌های “احساس خوب” شامل اکسی توسی، پرولاکتین و دوپامین می شود.

اکسی توسین از میزان کورتیسول، هورمونی که هنگام اضطراب ترشح می‌شود، می‌کاهد. بدون شک برقرای ارتباط فیزیکی با  با یک حیوان می تواند احساس آرامش و آسودگی را در انسان دو چندان کرده و کاهش استرس و اضطراب روزمره را به همراه  داشته باشد.

کنترل فشار خون بالا ناشی از کاهش استرس با نگهداری از حیوانات خانگی

فشار خون بالا، یکی از متداول‌ترین اثرات جانبی استرس و اضطراب شدید است که ، برقراری ارتباط دوستانه انسان با حیوان می تواند در کاهش آن نقش بسزایی داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهند که داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند به بی‌اثر کردن فشار خون ناشی از استرس کمک کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان می دهد که افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا بودند و هم زمان به نگهداری از حیوانات خانگی نیز پرداخته اند در کنترل بیماری خود موفق تر از سایر مبتلایان بودند.

به جرعت می توان گفت یکی از طلایی ترین اثرات مثبت نگهداری از حیوانات خانگی کنترل فشار خون در مبتلایان به این بیماری خطرناک است.

کاهش سطح کلرسترول نتیجه نوازش حیوانات خانگی

محققان اعلام کرده‌اند نوازش حیوانات خانگی پس از بازگشت از محل کار می‌تواند روشی طبیعی برای کاهش سطح کلسترول بالا، در پاسخ به استرس، باشد.

براساس اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های خطرناک، داشتن حیوانات خانگی می تواند برای کنترل بیماری های قلبی، با کاهش میزان کلسترول و تری‌گلیسرید مفید باشد.

بدون تردید داشتن یک حیوان احتمال وقوع سکته قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بیماران می توانند زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نوازش حیوانات خانگی قرص آرام بخش افراد استرسی

اثرات روانشناختی نگهداری از حیوانات خانگی روی انسان

افزایش اعتماد به نفس، افزایش حس اجتماعی شدن و حفظ خودباوری سایر اثرات شگفت انگیز مراوده با حیوانات خانگی است حیوانات خانگی همواره منبع شادی بوده‌اند و حضور آنها می‌تواند آرامش بخش باشد و تنهایی را از شما دور کرده و درنهایت  و استرس را کم کند.

حمایت عاطفی که توسط حیوانات فراهم می شود تاثیر روانشناختی  بسیار مثبتی در انسان ایجاد کرده و این حمایت عاطفی افزایش آرامش فرد را به همراه دارد

در واقع نگهداری از حیوانات خانگی می‌تواند نقش مثبتی در سلامتی ذهن شما نیزداشته باشد. از نظر روانشناختی نیز می توان اثبات کرد که نگهداری از حیوان خانگی  یک روش موثر برای غلبه بر استرس است. پیوندی که شما با حیوانتان برقرار می‌کنید و محبت بی‌قید و شرطی که از آنها دریافت می‌کنید زندگی تان را ‌غنی‌تر می‌کند.

برای مطالعه مطالب جداب و خواندنی روز دنیا با ما در مجله اینترنتی ایران فان همراه باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا