ریپورتاژ

کاربرد خمیر فلکس در تعمیرات موبایل

اگر در حوزه تعمیرات موبایل فعالیت دارید حتما با خمیر فلکس آشنایی دارید، اگر هم به تازگی وارد این حوزه کاری شده‌‎اید، خواندن این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا با این محصول و ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا شوید. خمیر فلکس یا فلکسی، روغنی است که در حرفه تعمیرات موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تعمیرکار کمک می‌کند تا بتواند تعویض قطعاتی مانند آی سی را به راحتی انجام دهد. هنگام خرید خمیر فلکس نکات مهمی را باید در نظر بگیرید که ما در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

خمیر فلکس خمیر فلکس چیست؟

خمیر فلکس Flux  برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که می‌دانید زمانی که می‌خواهیم دو بخش رسانا را با استفاده از این روش به یکدیگر متصل کنیم باید ابتدا از تمیز بودن این دو قسمت مطمئن باشیم به طوری که عاری از هر گونه گرد و خاک، چربی، رنگ و بخصوص اکسید باشد. هنگامی که به لحیم کاری مشغول هستید، هویه گرمای زیادی تولید می‌کند و این حرارت ممکن است باعث به وجود آمدن لایه‌ای از اکسید روی سطح شود و اتصال به طور کامل ایجاد نشده و پس از کار متوجه قطع ارتباط بین دو سطح الکترونیکی شوید.

روغن لحیم کمک می‌کند از این اتفاق جلوگیری شود، به این صورت که روی بخش مورد نظر قرار می‌گیرد و وقتی حرارت به آن برخورد می‌کند روغن کنار رفته و اکسید و مواد زائد را پاک می‌کند. در حال حاضر محصولی به نام خمیر فلکس در دسترس تعمیرکاران قطعات الکترونیکی قرار دارد که دقیقا همین کار را می‌کند اما یک تفاوت قابل ملاحظه با روغن لحیم دارد.

هنگامی که خمیر فلکس با قلع برخورد می‌کند باعث می‌شود قلع به شکل گلوله‌های کروی یا محدب در آید و به این صورت اتصالات بهتری بین دو قطعه ایجاد گردد به گونه‌ای که ظاهری مرتب و تمیزتر داشته باشد. اما نکته مهم در تفاوت روغن لحیم و خمیر فلکس در این است که خمیر فلکسی مانع از این می‌شود که پایه‌های ای سی و یا هر قطعه دیگری در لحیم کاری به یکدیگر اتصال پیدا کنند. ضمن آن که با پخش حرارت و حالت خنک کنندگی که ایجاد می‌کند اجازه نمی‌دهد گرما موجب سوختن قطعات شود.

مزایا و ویژگی‌های خمیر فلکس

در قسمت قبل به روش کار با خمیر فلکس پرداختیم و ویژگی‌های این محصول را برشمردیم اما مزایای استفاده از خمیر فلکس را نسبت به روغن لحیم می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • پاک کردن اکسیدها از سطح مورد نظر
  • ممانعت از اکسید شدن لحیم، هنگامی که لحیم مذاب شده است
  • کوتاه شدن زمان لحیم کاری
  • ایجاد رطوبت بیشتر و نگه داشتن گرما و ایجاد لحیم کاری بهتر
  • فعال در دمای بالا
  • مناسب برای استفاده از انواع قلع
  • قابل شست و شو با آب مقطر

انواع خمیر فلکس

در حال حاضر دو نوع خمیر فلکس در بازار موجود است که تعمیرکاران قطعات الکترونیکی می‌توانند متناسب با نیاز خود هر یک از آن‌ها را خریداری نمایند.

پایدار: بیشتر برای برداشتن آی سی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد ضمن آن این نوع خمیر با قرار گرفتن در شرایط گرمای هیتر بخار نمی‌شوند.

تبخیری: این نوع خمیر فلکس با قرار گرفتن در معرض گرمای هیتر در مدت زمان چند ثانیه بخار شده و تنها می‌توان برای کار گذاشتن آی سی از آن استفاده کرد. برای تعمیراتی که لازم است آی سی روی قطعه‌ای نصب گردد و طبیعتا لازم است زیر آن تمیز باشد، بهتر است از خمیر فلکس تبخیری استفاده شود تا پس از لحیم کاری اتصال به خوبی برقرار گردد.

هنگام خرید خمیر فلکس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همان طور که پیشتر گفتیم خمیر فلکس در دو نوع مختلف و با برندهای متنوعی در بازار موجود است و لازم است کاربران متناسب با کارایی هر یک اقدام به خرید خمیر فلکس مناسب نمایند. انتخاب خمیر فلکس بستگی به مونتاژ قطعات مختلف و انجام تعمیراتی دارد که تعمیرکاران انجام می‌دهند. بنابراین علاوه بر مواردی که اشاره کردیم لازم است به موارد زیر نیز برای انتخاب و خرید خمیر فلکس توجه کنید.

  • شناخت برندهای مختلف محصول
  • اطمینان از اصل بودن خمیر فلکس
  • توجه به تاریخ تولید و تاریخ انقضا محصول
  • انتخاب نوع مناسب برای تعمیرات

خمیر فلکسامداد موبایل مرکز خرید ابزار تعمیرات موبایل

چنانچه در حوزه تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی از قبیل موبایل، تبلت و .. فعالیت دارید و نیاز به خرید قطعات و محصولاتی مانند ست تعمیرات موبایل، انواع هویه، روغن و خمیر فلکس مناسب لحیم کاری و سایر قطعات دارید، بهتر است مرکز معتبری را انتخاب کنید تا بتوانید تمامی قطعات مورد نیاز خود را با اطمینان از کیفیت، قیمت مناسب و همچنین ارسال به موقع از این مرکز تهیه نمایید. امداد موبایل یکی از این فروشگاه‌های آنلاین است که می‌توانید با مراجعه به سایت این مجموعه به آدرس الکترونیکی www.emdadmobile.net  قطعات و محصولات مورد نظر خود را از میان دسته‌بندی‌های سایت انتخاب کرده و خرید خود را انجام دهید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی  ایران فان هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا