پزشکی

در هفته های ۱۱ تا ۲۰ بارداری چه چیزهایی رخ میدهد؟

در هفته های ۱۱ تا ۲۰ بارداری چه چیزهایی رخ میدهد؟

امیدواریم از خواندن این مطلب، ((در هفته های ۱۱ تا ۲۰ بارداری چه چیزهایی رخ میدهد؟ )) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.

جنین در هفته ۱۱ بارداری

جنین در این هفته به اندازه یک زردآلو بزرگ است. اما او برای مدت طولانی اینگونه نخواهد ماند ، زیرا این جنین کوچک هرچه سریعتر رشد می کند!

گردن او اکنون بلندتر است و به نوبه خود می تواند به حالت “طبیعی” برگردد.

سایر تحولات عبارتند از:

نوک سینه ها روی سینه او ظاهر می شود
فولیکول ها روی سر او شکل می گیرند
جوانه های کوچک دندان هم تشکیل میشود

بخش هایی از سیستم گوارشی او در حال شکل گرفتن است.

مشکل یبوست:

 یکی از سخت ترین عوارض بارداری برای مقابله با یبوست  است.اما با افزایش هورمون های بارداری این مشکل کم رنگتر میشود.

 نوشیدن مقدار زیادی آب ، ورزش منظم و رژیم غذایی غنی از فیبر برای تحریک روده و جلوگیری از یبوست مفید است.

ویتامین های قبل از زایمان که مثل قرص اهن که حاوی آهن مصنوعی هستند نیز ممکن است باعث یبوست شوند .

نکته :

آیا می دانید یک مطالعه نشان می دهد مادرانی که به طور منظم شکلات مصرف می کنند ، بچه های شادتری دارند ؟! درسته!(البته حواستان به قند خونتان باشد چون یکی از مشکل های شایع بارداری دیابت بارداری است)

جنین در هفته ۱۲ بارداری

زرد آلو شما  اکنون حدود ۲ اینچ طول دارد. باور کنید یا نه ، بسیاری از ارگان های حیاتی و سیستم های اصلی او شکل گرفته اند .

برخی از اعضای بدن در حال حرکت هستند.مثل روده ها.

سیستم عصبی مرکزی کودک نیز در حال بلوغ است ، بنابراین او ممکن است در رحم به صداهای بلند یا حرکات ناگهانی واکنش نشان دهد. او همچنین در حال تمرین مواردی مانند باز و بستن دهان ، تکان دادن انگشتان پا و همچنین مکیدن است!

امیدوارم تهوع صبحگاهی شما کاهش پیدا کرده باشد ، این بدان معناست که اشتهای شما دوباره بهتر میشود. ممکن است بعضی لباسهایتان برایتان کمی تنگ شود.بد نیست اگر بتوانید درباره زایمان طبیعی و سزارین کمی اطلاعات جمع کنید.هرچند زود است.

جنین در هفته ۱۳ بارداری

این هفته ، جنین اندازه هلو است ، و به نظر می رسد شیرین تر از همیشه است.  طول او حدود ۳ اینچ است و بیشتر به دنیای اطراف علاقه مند می شود.

در حقیقت ، نوزادان در ۱۳ هفتگی انگشتان دست خود را میمکند . حتی جالب تر ، برخی مطالعات نشان می دهد که جنین انتخاب میکند کدام انگشت شست را بمکد، زیرا اکثریت قریب به اتفاق نوزادان ترجیح می دهند انگشت شست راست خود را برای مکیدن انتخاب میکند ، درست مانند اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان در جهان که کارهایشان را با دست راست انجام میدهند.

اتفاق عجیب دیگر برای جنین این است که اگر جنین دختر باشد  ، او بیش از ۲ میلیون تخمک در تخمدان های خود دارد.

 این آخرین هفته از سه ماهه اول شماست ، مادر! شما در حال ورود به یک دنیای کاملا جدید هستید.

تحولات بدن مادر در هفته ۱۳:

تهوع صبحگاهی:برای اکثر مامان ها بطور قابل توجهی کاهش یافته یا کاملاً ناپدید شده است. امیدوارم شامل حال شما هم بشه!
خستگی مفرط : این وضعیت برای بسیاری از مادران باردار نیز بهتر می شود زیرا بسیاری از تحرکات مربوط به  رشد و نمو کودک به پایان رسیده است.
 رابطه جنسی:  حتی ممکن است دوباره احساس رابطه جنسی کنید. بله ، جدی در حالی که برخی از خانم ها ممکن است نسبت به تغییر اندام خود احساس خودآگاهی داشته باشند ، بسیاری از زوجین رابطه جنسی در دوران بارداری را بسیار راضی کننده می دانند.

جنین در هفته 14 بارداری
جنین در هفته ۱۴ بارداری

جنین در حال نزدیک شدن به ۲۸ گرم است.

کلیه های او در حال کار هستند و تمام ادرار او به داخل مایع آمنیوتیک خارج می شود.

رژیم غذایی خوب انتخاب کنیئ که شامل مقدار زیادی پروتئین با کیفیت بالا ، مانند گوشت گاو ارگانیک ، مرغ  ، محصولات لبنی کامل و تخم مرغ تازه باشد.میوه های فصل را بخورید.از مصرف زیار نمک و شکر پرهیز کنید.

 

جنین در هفته ۱۵ بارداری

جنین شما در حال رشد است ، اما او هنوز هم در پوست بسیار نازک و تقریباً شفاف پوشیده شده است. در حقیقت ، شما حتی می توانید رگ های خونی او را از طریق پوست  ببینید .

و بر روی آن پوست ، موهای نرم و دلپذیری  به نام lanugo وجود دارد ، که جنین را خوب و گرم نگه می دارد.

موهای سرش شروع به روییدن میکند هرچند بسیار بسیار ریز است.

کودک اکنون ۶۰ گرم و حدود ۴ اینچ طول دارد ، اندازه یک سیب کوچک. جنین هم اکنون در شکم شما در حال چرخیدن است که خیلی زود آن را احساس خواهید کرد.

شما به شکلی شگفت انگیزی در حال رشد هستید. در حال حاضر رحم شما تقریباً در ران است.

برای اولین بار ، شما ممکن است اشتهایتان برای مصرف غذا بیشتر شود. اما به یاد داشته باشید:غذاهای مغذی بخورید نه غذاهای چاق کننده.

بررسی ها نشان می دهد ، زنانی که ورزش می کنند ، حاملگی سالم تر و زایمان راحتتری نیز دارند.

اما مزایای ورزش فقط با مادر متوقف نمی شود. ورزش کردن نیز می تواند به نفع جنین شما باشد! در حقیقت ، این فقط ممکن است کودک را باهوش تر کند!

جنین در هفته ۱۶ بارداری

 در این هفته بسیاری از جزئیات زیبا را ایجاد می شود ، مانند چین و چروک های کف دست و مچ دست و اثر انگشت منحصر به فرد برای شما.

بند ناف شما در حال حاضر کاملاً بالغ است ، با یک رگ که از طریق خون شما را اکسیژن و مواد مغذی را به جنین میرساند.

با تشکر از جوانه های تازه چشایی ، کودک می تواند طعم های شیرین ، تلخ و ترش را در مایعات آمنیوتیکی که او را احاطه کرده است تشخیص دهد. حتی باورنکردنی تر ، تحقیقات نشان می دهد که غذاهایی که در دوران بارداری می خورید ممکن است بعداً بر کام کودک تأثیر بگذارد!

نکته اصلی: اگر می خواهید کودک شما سبزیجات و سایر غذاهای سالم را دوست داشته باشد ، این غذاها را در بارداری بیشتر بخورید.

حجم خون شما از ابتدای بارداری افزایش می یابد و در حدود  هفته ۳۲ بارداری به اوج خود میرسد. این افزایش حجم خون ، که خون بیشتری را به سمت پوست هدایت می کند ، عامل درخشش پوست شما میشود.

در هفته ۳۲ ، حجم خون شما تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته و تا زمان زایمان به همین ترتیب باقی خواهد ماند. بیشتر حجم خون افزایش حجم مایعات است ، بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب مهم است.

 افزایش ترشحات واژن: این بیماری معمولاً  در سه ماهه دوم شروع می شود و تا زمان زایمان افزایش می یابد.

ترشحات واژن در دوران بارداری به تمیز کردن مداوم مهبل (واژن) کمک می کند تا باکتری های مضر از جنین در حال رشد دور شود.

جنین در هفته ۱۷ بارداری

اسکلت کودک تا به امروز فقط غضروف بوده است ، اما اکنون استخوانها شروع به سخت شدن میکند.

این استخوان ها همچنان رشد می کنند و سخت می شوند و در فرآیندی به نام استخوان سازی با هم ادغام می شوند تا زمانی که کودک به بلوغ برسد. در حال حاضر ، البته ، آنها نرم و قابل انعطاف هستند – به عنوان مثال جمجمه جنین ، در واقع چندین صفحه است.

چربی های زیادی او را احاطه میکند، تمام این چربی های دست و پای او را گرم می کند ، از عملکرد مطلوب مغز پشتیبانی می کند و به او کمک می کند . در واقع ، نوزادان هنگام تولد تقریباً ۷۰ درصد چربی تشکیل می دهند!

همچنین ، بدانید که موقعیت جفت شما می تواند در احساس چرخش جنین اثر بگذارد شاید تا الان هم تکان خوردن جنین را حس نکرده باشید.اما نگران نباشید به زودی حسش میکنید.

در هفته های 11 تا 20 بارداری چه چیزهایی رخ میدهد؟
در هفته های ۱۱ تا ۲۰ بارداری چه چیزهایی رخ میدهد؟

جنین در هفته ۱۸ بارداری

چربی ها فقط برای ران و شکم جنین نیستند ، بلکه مقدار زیادی چربی به مغز خود اضافه می کند. در حقیقت ، مغز از ۶۰٪ چربی ساخته شده است!

این هفته ، آنچه در مغز جنین اتفاق می افتد این است که او در حال رشد سلول های عصبی مسئول پنج حس خود است که به او امکان می دهد محیط خود را یاد بگیرد و با او تعامل کند حس چشایی،بویایی،شنوایی،بینایی و لامسه.

او همچنین شروع به ساختن  میلین ، که یک پوشش سفید و چرب عایق برای رشته های عصبی مغز است ،کرده است. روند “میلین شدن” تازه از همین حالا آغاز شده و تا بیست سالگی او به خوبی ادامه خواهد یافت! میلیناسیون فیبرهای عصبی را قادر می سازد تا سیگنال ها را به سرعت منتقل کنند – بدون آن ، سلول های مغزی با هم ارتباط خوبی ندارند.

این یک روند کند است ، به همین دلیل یک سال طول می کشد تا یک انسان یاد بگیرد که راه برود ، در حالی که اسب  ها که با میلین بسیار بیشتری به دنیا می آیند ، چند ساعت پس از تولد  بلند میشوند و راه میروند.

جالب است بدانید ، یکی از آخرین مکانهایی که میلین اتفاق میفتد در لوب پیشانی مغز رخ می دهد ، که مسئول تصمیم گیری و تغییر صدا است. (اتفاقی که در نوجوانی رخ میدهذ)

برای حمایت از رشد مغز کودک خود ، هر روز چربی های سالم دریافت کنید. با خوردن چربی های سالم ، شما از مغز جوانه زده جنین خود حمایت می کنید.

برخی از روش های آسان برای لذت بردن از چربی های سالم عبارتند از:

مقداری آجیل و دانه را در سالاد یا اسموتی خود بریزید
تخم مرغ های صبح خود را با آووکادو مخلوط کنید
یک تا دو قاشق چای خوری  روغن نارگیل را در چای برگ تمشک قرمز بریزید
سالادهایتان را با مقدار زیادی روغن زیتون میل کنید
سبزیجات را با کره ، روغن زیتون یا روغن نارگیل تفت دهید

نکته:
شما همچنین می توانید با ورزش کردن از هوشمندی جنین خود حمایت کنید! بله ، فقط ۲۰ دقیقه در روز و چند بار در هفته می تواند ضریب هوشی کودک شما را افزایش دهد.

جنین در هفته ۱۹ بارداری

آیا هنوز صحبت با کودک خود را شروع نکرده اید؟ در اوایل هفته ۱۹ ، نوزادان در رحم می توانند صداها را بشنوند.

در مطالعه محققان دانشگاه کلمبیا ، به نوزادان یک روزه پستانک متصل به ضبط صوت داده شد. بر اساس الگوی مکیدن نوزادان ،صدای مادرشان و یک غریبه پخش شد. در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ، نوزادان شروع به تنظیم میزان مکیدن خود کردند ، که این نشان دهنده یک تمایل واضح به لحن آرامبخش مادر است.

بسیاری از ما رحم را به عنوان یک پناهگاه آرام که جنین در آن از دنیای خارج منزوی است تصور می کنیم. اما واقعیت کاملاً متفاوت است! جنین در حال شنیدن ضربان قلب شما ، صدای شکمتان و صدای معده شما است.

بنابراین از صحبت کردن ، آواز خواندن و … احساس غریبی نکنید. در واقع ، من شما را تشویق می کنم. حتی می توانید شریک زندگی خود را درگیر کنید و از او بخواهید هر شب یک داستان شیرین برای  شما تعریف کند.

با توجه به اینکه جنین در حال حاضر اندازه انبه است ، می توانید تصور کنید که رحم شما در حال بزرگ شدن است.

برای برخی از مامانها ، درد سیاتیک یا درد کمر و التهاب ظاهر می شود. برای دیگران ، این ممکن است درد رباط  باشد.

همه این شرایط کاملاً طبیعی است (و کاملاً ناراحت کننده است).

پس مامان چه کاری باید انجام دهد؟ در اینجا چند ایده وجود دارد.

با برخی از تمرینات  لگن شروع کنید
چند بار در هفته حمام گرم نمک Epsom (نوعی نمک حاوی مواد معدنی)را امتحان کنید
با تحرک روزانه ، عضلات خود را گرم  نگه دارید
اگر هیچ یک از اینها کمکی نکرد ،با پزشکتان مشورت کنید.

جنین در هفته ۲۰ بارداری

وزن جنین نزدیک به ۳۰۰ گرم شده است.

هفته ۲۰بارداری یعنی شما نصف زمان تا زایمان را سپری کردید.و این امیدوار کننده است.

ممکن است متوجه خط تیره ای ضعیف شوید که از شکم تا رحم شما کشیده شده است. به این حالت linea nigra گفته می شود (به معنای واقعی کلمه “خط سیاه” ترجمه شده است) و می تواند ناشی از تغییرات هورمونی در بارداری باشد. بسیار طبیعی است و معمولاً پس از زایمان کاملاً محو می شود.

جنین در هفته 20 بارداری
جنین در هفته ۲۰ بارداری

آیا شما متوجه  گرفتگی یا حتی درد عضلات شده اید؟ باز هم کاملاً عادی. اینها Braxton Hicks نامیده می شوند و چیز خوبی هستند. رحم شما در واقع “تمرین” برای زایمان میکند.

Braxton Hicks معمولاً یک بار (یا چند بار) در روز آمده و مدت زمان طولانی طول نمی کشد. در صورت کمبود آب بدن یا فعالیت زیاد رد طول روز ، می توانند شدت بگیرند .

مثل همیشه ، اگر متوجه  گرفتگی شدید و خوب نشد ، به ماما یا پزشک خود تماس بگیرید.

منبع:mamanatural

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا